Johanna van Sichem, geboren ca. 1725 te Zwolle
-
Johanna van Sichem, geboren ca. 1725 te Zwolle
In Amsterdam vond ik het huwelijk van Johanna van Sichem op 17-03-1752 met Jo(h)annes Ger(h)ardus Moema (Moman).
Johanna is afkomstig uit Zwolle en op dat moment 27 jaar. Huwelijksgetuige is haar nicht Johanna Janszen.
In Amsterdam worden 3 kinderen RK gedoopt:
1. Jan Barent op 11-03-1753 (get. Barent Hendrik Moman en Anna Aleijda Braas);
2. Maria op 19-02-1755 (get. Lambertus Elzinkhorst en Maria Druijsbergen);
3. Lambertus Albertus op 07-02-1757 (get. Albertus Determans en Anna Maria Moman).
Waar ik niet uit kom is de aansluiting van die Johanna van Sichem bij alle andere Van Sichems uit die tijd in Zwolle (en mgl. Olst).
Johanna is afkomstig uit Zwolle en op dat moment 27 jaar. Huwelijksgetuige is haar nicht Johanna Janszen.
In Amsterdam worden 3 kinderen RK gedoopt:
1. Jan Barent op 11-03-1753 (get. Barent Hendrik Moman en Anna Aleijda Braas);
2. Maria op 19-02-1755 (get. Lambertus Elzinkhorst en Maria Druijsbergen);
3. Lambertus Albertus op 07-02-1757 (get. Albertus Determans en Anna Maria Moman).
Waar ik niet uit kom is de aansluiting van die Johanna van Sichem bij alle andere Van Sichems uit die tijd in Zwolle (en mgl. Olst).
-
Re: Johanna van Sichem, geboren ca. 1725 te Zwolle
Ze zal een zus zijn van Willem Lamberts van Sichem?
16 Maji 1725 Baptiz. est Joanna legit. filia Lamberti Wilhelmi et Gerardae Lamberti conjug. Suscepit mater patris.
16 Maji 1725 Baptiz. est Joanna legit. filia Lamberti Wilhelmi et Gerardae Lamberti conjug. Suscepit mater patris.
-
Mogelijk ja. Maar zij is volgens de trouwakte afkomstig uit Zwolle, daarom twijfel ik. Deze Joanna is gedoopt in Olst.
Helaas heb ik geen enkele andere aanwijzing kunnen vinden dan die die ik heb gegeven. De bekende doop- en trouwgetuigen bieden ook geen houvast voor zekerheid.
Helaas heb ik geen enkele andere aanwijzing kunnen vinden dan die die ik heb gegeven. De bekende doop- en trouwgetuigen bieden ook geen houvast voor zekerheid.
-
Daarentegen heeft ze wel de juiste leeftijd, én een zoon Lambert, en je hebt van die Janna uit Olst ook geen huwelijk gevonden.
Mogelijk is ze in Zwolle gaan werken?
Nicht Janna ? Geen idee nog
Mogelijk is ze in Zwolle gaan werken?
Nicht Janna ? Geen idee nog
-
Klopt, die vernoeming is wrs. een aanwijzing.
Die nicht Johanna Janszen heb ik niet gevonden aan de Van Sichem kant.
Wellicht zit zij aan moederszijde, dus van Gerarda Lamberts.
Die nicht Johanna Janszen heb ik niet gevonden aan de Van Sichem kant.
Wellicht zit zij aan moederszijde, dus van Gerarda Lamberts.
-
Gerarda is een dochter van Lambert Mol, toch?
En haar moeder is Derkje Teunis Overmars
En haar moeder is Derkje Teunis Overmars
-
Klopt helemaal.
Maar of haar moeder Derkjen Teunissen ook een Overmars is, weet ik niet,
Maar of haar moeder Derkjen Teunissen ook een Overmars is, weet ik niet,
-
Ja dat is ze wel.
Zwolle erfuitingen f99-f100 dd.02-03-1701
Momberen over de kinderen van Egbert Jansz van Delden zall.: Joost Vidder en Lambert Mol.
Maria Teunis Overmarsch heeft aan haar drie kinderen Marta, Janna en Henricus, van wijlen haar eheman Egbert van Delden nagehouden, erfuiting gedaan en voor vaders goed bewezen 600 car.gl. en voorts aan ieder kind 12 nije hembden, mitsgaders aan de dochters ieder een behoorlijke uitzetting met een bed met toebehoor en aan de zoon mede een behoorlijke uitzetting met een mantel, uit te keren wanneer de kinderen 20 jaar oud zijn, of eerder komen te trouwen. Belovende ondertussen de kinderen in KKN te onderhouden en ook lezen en schrijven en een goed handwerk te laten leren. Het bewezene zal van het ene op het andere vererven.
Actum coram Schepen Kam. v Laer.
[kantlijn:]
1733 den 10 April erschenen Henrikus van Delden, Matta van Delden en Willem van Megen als bestevader en momber van de drie nagelaten kinderen van Janna van Delden, en verklaarden van nevenstaande goederen bij erfuiting gemaakt, ten vollen te zijn voldaan.
Coram Schepen Molkenbour.
ouders Jannechjen Berents en Teunis Gerrits op Avermars -WIJHE
1]Jan Teunis – w. op Woolthuis te Raalte X met Hendrikje Gerrits Overmars uit Raalte d.v. Jenneken Hendriks en Gerrit Overmars HORSTMAN
2]Catarina/Trijntje Teunis
3]Derkje Teunis x Lambert MOl
4]Jannigjen Teunis
5]Maria Teunis Overmars x Egbert van Delden 2e Jan Hendriks Schabos
6]Geesjen Teunis
7]Berent Teunis Overmars X 1e Jannegien Willems X 2e Margareta Willems
8]Gerrit Teunis Overmars x Grietje Willems Voorhorst
Ik zie nog niet zo snel een nicht Joanna Jansen
Zwolle erfuitingen f99-f100 dd.02-03-1701
Momberen over de kinderen van Egbert Jansz van Delden zall.: Joost Vidder en Lambert Mol.
Maria Teunis Overmarsch heeft aan haar drie kinderen Marta, Janna en Henricus, van wijlen haar eheman Egbert van Delden nagehouden, erfuiting gedaan en voor vaders goed bewezen 600 car.gl. en voorts aan ieder kind 12 nije hembden, mitsgaders aan de dochters ieder een behoorlijke uitzetting met een bed met toebehoor en aan de zoon mede een behoorlijke uitzetting met een mantel, uit te keren wanneer de kinderen 20 jaar oud zijn, of eerder komen te trouwen. Belovende ondertussen de kinderen in KKN te onderhouden en ook lezen en schrijven en een goed handwerk te laten leren. Het bewezene zal van het ene op het andere vererven.
Actum coram Schepen Kam. v Laer.
[kantlijn:]
1733 den 10 April erschenen Henrikus van Delden, Matta van Delden en Willem van Megen als bestevader en momber van de drie nagelaten kinderen van Janna van Delden, en verklaarden van nevenstaande goederen bij erfuiting gemaakt, ten vollen te zijn voldaan.
Coram Schepen Molkenbour.
ouders Jannechjen Berents en Teunis Gerrits op Avermars -WIJHE
1]Jan Teunis – w. op Woolthuis te Raalte X met Hendrikje Gerrits Overmars uit Raalte d.v. Jenneken Hendriks en Gerrit Overmars HORSTMAN
2]Catarina/Trijntje Teunis
3]Derkje Teunis x Lambert MOl
4]Jannigjen Teunis
5]Maria Teunis Overmars x Egbert van Delden 2e Jan Hendriks Schabos
6]Geesjen Teunis
7]Berent Teunis Overmars X 1e Jannegien Willems X 2e Margareta Willems
8]Gerrit Teunis Overmars x Grietje Willems Voorhorst
Ik zie nog niet zo snel een nicht Joanna Jansen
-
Hallo Willemijn,
De getuigen bij de doop van Maria in 1755 zijn een verdere aanwijzing dat het inderdaad om een zus van Willem Lamberts van Sichem gaat. Lambertus Elzinkhorst is getrouwd (otr. Amsterdam 21 maart 1749) met Maria Dreijsberg, die weduwe was van Jan Smit (otr. 29 januari 1745), die op zijn beurt weduwnaar was van Maria Hulscher (otr. 19 april 1715). Jan Smit wordt in 1715 genoemd als afkomstig van Olst, is dan smid, is 28 jaar oud en zijn moeder is Stijntje Jans te Olst. Hij is dan ook zeer waarschijnlijk de zoon van Willem Everts en Stijntje Jansen (eerste kind is een zoon Willem, ged. 21 mei 1716) en dus een broer van Lambert Willems (getrouwd met Gerritje Lamberts), de vader van Willem Lamberts van Sichem. Maria Dreijsberg zou dus een (aangetrouwde) tante van Johanna van Sichem zijn.
Wie de nicht Johanna Janszen is, weet ik ook niet.
De getuigen bij de doop van Maria in 1755 zijn een verdere aanwijzing dat het inderdaad om een zus van Willem Lamberts van Sichem gaat. Lambertus Elzinkhorst is getrouwd (otr. Amsterdam 21 maart 1749) met Maria Dreijsberg, die weduwe was van Jan Smit (otr. 29 januari 1745), die op zijn beurt weduwnaar was van Maria Hulscher (otr. 19 april 1715). Jan Smit wordt in 1715 genoemd als afkomstig van Olst, is dan smid, is 28 jaar oud en zijn moeder is Stijntje Jans te Olst. Hij is dan ook zeer waarschijnlijk de zoon van Willem Everts en Stijntje Jansen (eerste kind is een zoon Willem, ged. 21 mei 1716) en dus een broer van Lambert Willems (getrouwd met Gerritje Lamberts), de vader van Willem Lamberts van Sichem. Maria Dreijsberg zou dus een (aangetrouwde) tante van Johanna van Sichem zijn.
Wie de nicht Johanna Janszen is, weet ik ook niet.
-
Oké Ria, heel mooi.
Zou Grietje Willems Voorhorst de dochter kunnen zijn van Willem jans Voorhorst (later Overwech) en Willemtjen Tonissen ?. Zussen van Grietje zijn dan een Gertrudis en een Janna (x Berend Derks).
Zou Grietje Willems Voorhorst de dochter kunnen zijn van Willem jans Voorhorst (later Overwech) en Willemtjen Tonissen ?. Zussen van Grietje zijn dan een Gertrudis en een Janna (x Berend Derks).