Cornelis Dercksen s. Derck Cornelis n.s. woenende int Mastebroeck an die Vechte

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria jongman

Re: Cornelis Dercksen s. Derck Cornelis n.s. woenende int Mastebroeck an die Vechte

Bericht door ria jongman » 11 dec 2024, 17:28

Nee nog niet.

Dit wel gevonden, geeft geen nieuwe antwoorden maar wel leuk om te hebben, lijkt me

Zwolle RA001-181 Verklaringen getuigen civiele zaken 1576-1590
Nieuw nummer: 0700-1828
f26 dd.01-10-1576
Heeft Derck Claesz uith Mastebroeck in naam en van wegen Arent Florisz in den gerichte geëxhibeerd zekere vraagstukken waarop hij begeerde Elsabet [-] nagelaten weduwe van zal. Lambert van Rees geëxamineerd te worden, luidende als volgt: Elsebeth de wed. van Lambert van Rees af te vragen of haar niet bewust is, dat de erfgen. van zal. Gerrit Jansz Snijder uit Mastebroeck hebben doen beslaan de vruchten van Seino Splijtloffs land daar Cornelis Boem meijer van was, voor zekere 6 gg. als hij Gerrit of zijn erfgen. daar jaarlijks uit hadden, en dat haaar deposantes zal. man die vruchten verborget en de opgemelde 6 glgl. jaarlijks eenthe aangenomen heeft aan de erfgen. voors. te betalen en ook betaald heeft. Op welk voors. interrogatoria de voors. Elsabet tuigde dit haar wettig en kundig ook waarachtig te zijn, zeggende nu ongeveer 5 of 6 jaren geleden te zijn dat haar zal. man dezelve 6 gg. eens aan de erfgen. voors. van Cornelis Boems wegen betaald heeft.
Burg.r Hermen van Holte.

Zwolle RA001-182 Verklaringen getuigen 1590-1603
f42 dd.27-11-1590
Tuigden Johan Engbertz en Toenijs Hermsen ter instantie van Evert Hermsen en Derck Claesen Pelle als setters van Mastebroick, hen wettig en waarachtig te zijn, dat Willem upt Zijll 3 of 4 jaren ongeveer met van Mastebroeck tot die contributie aan des vijands zijde, betaald en gegolden heeft.
Borgr. Ter Borgh.

Egbert_

Re: Cornelis Dercksen s. Derck Cornelis n.s. woenende int Mastebroeck an die Vechte

Bericht door Egbert_ » 11 dec 2024, 20:46

Bedankt voor de akte.

Derck Claesz = Derck Claesen Pelle, lijkt me.
Hij is dan waarschijnlijk broer van mijn voorvader Pelle Claesen.

Arent Florisz zal dezelfde zijn, die 1595 Griete Coenders, weduwe van Derck Pelle, trouwde.

Zeker mooi om erbij te hebben. Zo nu en dan duiken er aktes op, die de puzzel completer maken, of dat op een later moment doen.

Mogelijk dat Evert Hermsen degene is op Myllingen, ovl voor 1605, en die getrouwd was met Dievertien Jochems

Dus nogmaals, bedankt.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 12 dec 2024, 09:33

De dank komt Peter Klunder toe. Ik geef het alleen maar, met toestemming.
Schijnbaar onvermoeibaar transcribeert Peter door, ik heb daar grote bewondering voor.
Dus wie weet komt er in het ORA van Zwolle nog wat leuks te voorschijn.
Zwollerkerspel zal niet lukken die gegevens zijn niet bewaard gebleven.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 12 dec 2024, 13:19

Egbert_ schreef:
11 dec 2024, 16:42
En die Jan Egberts uit Genne, enig idee wie hij is?

bericht 2

Zwolle NG
1] 13-07-1630 Jan Jansen [DE OUDSTE] Jan Egberts s. tot Genne en Lijsabet Arents Arent Geertsen d. tot Harst
2] 30-08-1630 Jan Herms Hermen Alberts s. bij den Mastebrokerdijck en Trintien Jans Jan Egberts d. tot Genne
3] 14-03-1636 Jan Jansen [DE JONGSTE] Jan Egbers sone en Jennichen Jans Jan Cornelis dochter beijde tot Genne

ZWK f174 - 6 mrt 1630 - Richter Cornelis van Dongen.
Keurnoten Gerart van Dongen en Bartelt Henrickss.
Verschenen is Grete Coops, nagelaten weduwe van zaliger Geert Wijne, ten overstaan van Jan Martins Steenkerck als haar in dezen "gekoren ende met rechte toegelaten" momber. Zij verklaarde voor haar en haar erfgenamen in een steden vaste erfkoop erfelijk en "ommermeer" /: om een somma van penningen ten genoegen voldaan en betaald :/ te hebben verkocht aan Jan Egbers, zijn huisvrouw Jannegin Hermss en hun erfgenamen een stuk hooiland genaamd het Broecklant, liggende gemeenschappelijk te Genne in het Scholtambt van Swol, "breet van voeren ende achter ten einde toe doorgaans, 4 stockmaten, geen, strekkende van de weg tot aan de Stouwe, waaraan de koper noordwaarts en Jan Roeleffs zuidwaarts geland zijn. Zijnde het voorschreven Broeck-Lant kommervrij van alle uitgaande renten en jaarlijkse thinsen etc.

ZWK f398 - 5 jan 1646 - Richter "Substituijt" Jacob van Muijden.
Keurnoten Frerick Albertsen en Gerrit Willemsen.
In het Gericht is verschenen Jennegien Hermsen [ook Janna Herms genoemd RvB] , weduwe van zaliger Jan Egbertsen te Genne, geassisteerd zijnde met Peter Sinner, gerichtsdienaar, als haar momber. Zij heeft, gezond van lichaam gaande en staande, en bij goed verstand zijnde, haar testament en uiterste wil gemaakt op de navolgende manier.
Ten eerste sustineert en stelt zij tot haar enigste en universele erfgenamen haar beschreven kinderen en kindskinderen, bij haar zaliger man Jan Egbertsen in echte verworven, met name(n) Jacob en Trijne Janssen, verder Aeltien, Geesien en Tonnissien Janssen, nagelaten kinderen van zaliger Jan Janssen "de Oldste", item Jacob, Janttien en Jan Janssen, nagelaten kinderen van zaliger Jan Janssen "de Jonghste", om al de goederen, die zij met haar zaliger eheman Jan Egbertsen bezeten heeft, en zij met de dood nalaat, zowel bewegelijke als onbewegelijke, geen daar van uitgezonderd, in vier gelijke parten en delen "met vreden" te erven en te genieten. Zullende zo [alsoo] de kindskinderen de plaats van hun oudes "in stirpes" representeren.
Alleen geeft en legateert zij testatrice uit "sonderlijcke redenen" aan haar zoon Jacob Jansen voorschreven vooruit [uit] haar goederen en haar nalatenschap zekere 2 morgen buitendijks land, gelegen bij den Bos, dewelke hij en zijn erfgenamen eeuwig en erfelijk zullen krijgen [hebben] en genieten. En indien haar andere kinderen of kindskinderen tegen deze gif [giftinge] "wilden opposeren", en de ene morgen voor "haer" zaliger mans goed rekenen, hoewel ze echter van haar is [sijn] heengekomen, dan [soo] vermaakt zij testatrice daar voor in de plaats aan haar zoon Jacob voorschreven en zijn erfgenamen "die rechte weerdije" van deze morgen in geld, "tot goede manne kennisse", om uit haar nalatenschap vooruit te trekken en te ontvangen.
Verder geeft zij aan de Armen de somma van 10 goudguldens, dewelke door haar kinderen of erfgenamen na haar dood moeten [sullen] worden uitgekeerd "ter plaetsen, daerse sullen weeten, wel bestaen tes sijn". Zonder argelist.
- Jacob van Muijden zal voor de comparante zegelen en tekenen.

**

Jan Egberts, broer en zwager van Jennigjen Egberts x Hendrik Willems Snelle de Oude
=Jan Egberts Hillebrants en deze woont buiten de Diezerpoort

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 12 dec 2024, 13:32

ria jongman schreef:
12 dec 2024, 09:33
De dank komt Peter Klunder toe.
Via deze weg mijn dank aan Peter Klunder. Door zijn transcripties heb ik meerdere voorouders gevonden, die ik anders, hoogstwaarschijnlijk, niet had gevonden. En ook veel aanvullingen bij voorouders, waardoor het beeld veel levender wordt.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 12 dec 2024, 14:24

ria jongman schreef:
12 dec 2024, 13:19
1] 13-07-1630 Jan Jansen [DE OUDSTE] Jan Egberts s. tot Genne en Lijsabet Arents Arent Geertsen d. tot Harst
2] 30-08-1630 Jan Herms Hermen Alberts s. bij den Mastebrokerdijck en Trintien Jans Jan Egberts d. tot Genne
3] 14-03-1636 Jan Jansen [DE JONGSTE] Jan Egbers sone en Jennichen Jans Jan Cornelis dochter beijde tot Genne
De zoons had ik gevonden. De moeder van Lijsabet Arents, Fenneken Berents, had een broer Herman Beerens, voorouder van mij.
Die trouwde Derckien Albaers en ging op Groot ter Wee wonen. (Dit echtpaar zijn voorouders van mij.)
Waarmee ik maar aan wil geven, hoe al deze families op den duur met elkaar verzwagerden.

Dochter Trijntje Jansen had ik ook. Maar nog niet dat deze Trijntje met Jan Herms Rijsbosch trouwde. Wiens ouders ook weer voorouders zijn.
Dus ik heb een Trijntje Jansen met vader Jan Egberts kunnen ontdubbelen in mijn bestand. Dat is ook weer winst.

Daarmee blijft deze Jan Egberts x Jennegien Hermsen over van de Jan Egberts' die begin 17e eeuw in Genne woonden.

Maar hoe deze Jan Egberts te Genne voogd aan de zijde van zaliger Derrickien wordt in 1621, is mij nog niet duidelijk.
Van Derckgen Wolters is enkel de naam van de vader bekend: Wolter Wolters

Van wie ik verder ook geen gegevens heb, behalve dan dat hij voor 1606 overleden is:
  • 25-05-1606 Peter Koeps tot Genne ende
    Jutte Wolters s. Wolter Woltersen n.d. ock tot Genne woenende

ria jongman

Bericht door ria jongman » 12 dec 2024, 15:40

Dan lijkt Jan Egberts of zijn vrouw verwant aan de moeder van Derkje en Jutte Wolters?
Wolter Wolters x NN Egberts of NN Herms

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 12 dec 2024, 21:33

Dat is wel het meest voor de hand liggend. Jammer genoeg is er van Wolter Wolters niet meer te vinden dan de trouwinschrijvingen van twee dochters. En omdat hij voor 1606 overleden is, is het ook niet waarschijnlijk dat we iets zullen vinden. Helaas.

De GI geeft alleen een Wolter Wolterssen, die getuige was bij de doop van het kind van Henrick ten Oever in 1584.
Zelfs als hij de gezochte Wolter Wolters zou zijn, biedt het geen aanknopingspunten.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 12 dec 2024, 21:53

Dan mist de GI deze

27-04-1589 Wolter Woltersen end Stijne Jans, salige Johan Alberts n. Dochter

Aan de hand van de trouwinschrijvingen in die periode kun je trouwens niet aflezen of de heren wedr of jm zijn.

Zwolle RA001-182 Verklaringen getuigen 1590-1603
f825 dd.29-11-1602
Tuigden Albert Driesen, Hille Jan Sijmsens huisvr., en Evert Jansen van Lente, ter instantie van Wolter Woltersen, als volgt: ten eerste tuigden Albert en Hille voors. waarachtig te zijn dat Lubbe Waijers tegen hen bekend en gezegd heeft dat zij 50 gl. van Gerrijt Wolters in bewaring hadde, daarvoor zij een briefken hadde, die wijl zij die uitgeleend, alzo dat zij diezelve gl. altijd wel zou te wege brengen. Evert Jansen van Lente tuigde en verklaarde dat Lubbe Waeijers voors. met hem van St. Gertruiden Clooster gegaan zij aan Jan van Osenbrugges huis en zij toen onderweg tegen hem zei dat zij die 50 gl. Jan van Osenbrugges dochter geleend hadde.
Borgermr. Engbert Engbertz

En deze?
24-12-1587 Johan Engbertsen end
Fenneken Hermens

Kan dat Jan Egberts zijn en Jennegien/Jannegien Herms zijn

ria jongman

Bericht door ria jongman » 13 dec 2024, 11:11

bericht 2

Egbert, is Jannigien Herms soms een zus van Evert Herms op Milligen?
Is dat de reden dat Jan Egberts voogd is samen met Coop Jacobs en Evert Everts?

25-10-1601 Peter Jacobsen, wonende ten Holte bij Hasselt
Jantien Everts, Evert Hermensen op Millingen d.

f383 - 4 jan 1622 - Coram Richter Cornelis van Dongen.
Keurnoten Wolter Woltersen en Bartolt Henricksen.
Compareerde Jennetien Everts [Euerts], nagelaten weduwe van zaliger Peter Jacobs in Holte, [zij geassisteerd] met Egbert Jansen haar huidige man en momber in dezen. Zij heeft haar zes kinderen, bij haar zaliger man Peter geprocreerd, voor hun vaders goederen erfuiting gedaan, "alsoe" dat elk kind eens zal krijgen [hebben] en genieten de somma van 45 Caroli gulden en 3 stuiver, gelijk de voorkinderen genoten hebben; waarvoor de kinderen geen pretensie zullen hebben aan koeien, paarden, huis, inboedel van het huis en de grond daar het huis op staat, met het getimmerte. En deze penningen zullen de kinderen elk voor hun quota van de moeder hebben te vorderen, wanneer zij tot hun 18 jaren gekomen zullen zijn, "des sal de moeder de kijnderen in middels van tijde verplegen in cost en clederen". Als [then waere] dat één of meer van de kinderen een ander begeert te dienen, dan zal de moeder daar van "ontledicht" zijn van kost en kleren. Wat aangaat de andere erfgoederen, [deze] zullen de kinderen na de dood van moeder met de voorkinderen "euen nae gelijck" pro quota in deling treden.
En zijn hiertoe "gecoren" als mombers over deze zes kinderen Coop Jacobsen en Jan Egberts te Genne en Evert Evertsen [Euert Euertsen] op Millingen, "de gelaefft hebben "des moot den kijnderen haer beste te doen". Zonder argelist.
- Dr Jure sinnen Betaelt".

Plaats reactie