Willem Wijchers Vos, die misschien haar broer is, is voorouder van mij. Vandaar mijn vraag of ze broer of zus zijn. Maar het is natuurlijk wel een beetje een zijpad als de focus op Evert Herms up Millingen ligt.ria jongman schreef: ↑14 dec 2024, 16:59f76 dd.08-11-1583
Momberen over z. Arendt Gerrijdtsse Hoeffts kinderen: Mr. Arent Gerrijtsen en Gerrijdt Arentssen an Hasseler dijck.
Griete Wijchers nagelaten weduwe van z. Arent Gerrijdtsen Hoeft heeft haar 5 kinderen Peter, Griete, Willem, Anna en Wijcher, erfuiting gedaan [-]
Cornelis Dercksen s. Derck Cornelis n.s. woenende int Mastebroeck an die Vechte
Re: Cornelis Dercksen s. Derck Cornelis n.s. woenende int Mastebroeck an die Vechte
Sorry, ik ben blijkbaar niet duidelijk geweest. Opmerking gaat over deze Griete Wijchers, de schoonmoeder van Evert Evertsen.
Re: Cornelis Dercksen s. Derck Cornelis n.s. woenende int Mastebroeck an die Vechte
Volg deze discussie, omdat ze ook betrekking hebben op mijn voorouders.
Willem Wijchers Vos zal geboren zijn ca. 1546, overleden na juli 1613
Geertjen Willems zal geboren zijn ca. 1565 uit onbekende vrouw, huwelijk ca. 1585 Jan Dircks
In IJsselmuiden nr. 1 fol. 189 14.11.1566
Worden genoemd Willem Wychersz en zijn vrouw Aleyt
Later een huwelijk met Jennichien Hugens
Ik denk dat deze veel te oud is om een broer te zijn van Grietje Wichers zoals bedoeld op het Forum.
Harm
Willem Wijchers Vos zal geboren zijn ca. 1546, overleden na juli 1613
Geertjen Willems zal geboren zijn ca. 1565 uit onbekende vrouw, huwelijk ca. 1585 Jan Dircks
In IJsselmuiden nr. 1 fol. 189 14.11.1566
Worden genoemd Willem Wychersz en zijn vrouw Aleyt
Later een huwelijk met Jennichien Hugens
Ik denk dat deze veel te oud is om een broer te zijn van Grietje Wichers zoals bedoeld op het Forum.
Harm
Meer wordt er volgens mij nergens vermeld. Dus niet of zijn vader broer of zwager was van Evert Herms. Want Evert Herms kan natuurlijk ook voogd van moederskant zijn.
Dus dat zijn ouders Hermen Vrijlinck x NN Herms heten, en zij zus is van Evert Herms.
bericht 2
Ik denk dat Grietje Wichers rond 1555 geboren is. Ze had in 1583 al vijf onmondige kinderen. Daarna kreeg er nog zes.
Als ik het goed begrijp zou de moeder Aleyt kunnen zijn, maar is niet zeker of deze Willem Wychersz wel de vader van Grietje is?
Hoort deze akte er ook bij:
Bedankt voor de toelichting!
Ik denk dat Grietje Wichers rond 1555 geboren is. Ze had in 1583 al vijf onmondige kinderen. Daarna kreeg er nog zes.
Als ik het goed begrijp zou de moeder Aleyt kunnen zijn, maar is niet zeker of deze Willem Wychersz wel de vader van Grietje is?
Hoort deze akte er ook bij:
trb Zwollef173 - 16 feb 1630 - Richter "Substituijt" Joes. Steenkerck.
Keurnoten Jan Goriss Verhoeff en Peter Lamberss van Opoteren.
Verschenen is Claes van Sonsbeeck, voor hem zelf. Hij verklaarde voor hem en zijn nakomelingen, dat hij aan Hermen Albertz, zijn huisvrouw Petertin [-] en hun erfgenamen /: om een somma van penningen ten genoegen voldaan en betaald :/ heeft verkocht een zeker eind Swarte-Watersdieck [= Zwarte Water dijk], bij de koper zijn huis gelegen, met zijn lasten en onraad daar toe behorende, als tot nu toe behoord heeft bij 1 1/2 morgen land, zoals genaamd wordt Bainckx-Landt, gelegen in Mastebroeck achter de Mastebroecker kerk, zoals zaliger Geert van Sonsbeeke met zaliger Willem Wijcherss Vos elk hun 1 1/2 morgen land van elkaar gescheiden en gedeeld hebben op 18 maart 1612. [doorgestreept: van welk voorschreven einde dijk de voorschreven verkoper de koper, zijn huisvrouw en hun erfgenamen bedankt voor de goede betaling]. En is mede uitdrukkelijk bedongen, dat de koper, zijn huisvrouw en hun erfgenamen dit voorschreven einde dijk van nu af voortaan, erfelijk, eeuwig en "ommermeer" zal krijgen [hebben], behouden, wachten, waren en maken, zoals zulks volgens dijkrecht behoort. Hetwelk de voorschreven koper voor hem, zijn huisvrouw en hun erfgenamen, met de voorschreven onraad, aanneemt krachtens dezes te doen. Stellende daarvoor tot een hypotheek al zijn huidige [tegenwoordijge] en toekomstige roerende en onroerende goederen, waar die [ook] bevonden mochten worden. En de voorschreven verkoper ging dat einde dijk, op de manier als hier voor verhaald, aan de koper, zijn huisvrouw en hun erfgenamen "alsoe uijt" volgens Landrecht.
Actum ut supra.
- Op verzoek van de verkopers zal de E. Henrick van Sonsbeeke mede zegelen.
(ORA Zwollerkerspel, transcriptie Jan Rientjes)
- 08-01-1604 Herman Albers woenende an Gasselerdick ende
Petergen Arents Arent Jochums d. tot Genne
-
Dit staat nog onbeantwoordria jongman schreef: ↑14 dec 2024, 22:07Evert Herms is de oom van Hermen Herms Vrijlinck.
Dan weet je vast hoe ze verwant zijn, want dat ontgaat mij.
Sorry, dan is mijn bericht van 14 Dec 2024, 23:27 blijkbaar niet duidelijk genoeg geweest,
Het betreft:
Eerste vraag is natuurlijk: is Evert Hermsen up Millingen bloedoom of aangetrouwde oom. Voor het gemak ga ik uit van het eerste.
In dat geval is Evert Hermsen een broer van de vader of van de moeder van Herman Hermsen Vrijlinck
Odette gaat uit van het eerste: Hermen Hermansen Vrijlinck
In dat geval zou de vader van Hermen Hermansen Vrijlinck ook Hermen Herms Vrijlinck moeten heten. En uiteindelijk geeft ze de familienaam Vrijlinck ook aan Evert Herms up Millingen. Maar bij hem en zijn nakomenlingen komt die familienaam niet voor.
Ik kan uit de aktes op die site, en de aktes ooit geplaatst op het forum, geen bevestiging vinden, dat dat klopt.
Zelf vind ik het aannemelijker, dat Hermansen (nn's zoon) Vrijlinck met een zus van Evert Herms trouwde. Maar van zussen (of broers) van Evert Herms up Millingen is mij niets bekend, behalve dan Jennegien Hermsen (x Jan Egberts uit Genne)
Samenvattend: ik weet het niet, er is geen bewijs te vinden.
Het betreft:
- 15-02-1601 Herman Hermansen, wonende in Mastebroeck op Millingen, ende
Jacobjen Dercks, Derck Dercksen d. ten Holte
Meer gegevens heb ik niet.Zwolle recognieten
f150 dd.07-03-1601
Bekende Herman Hermsen Vrijlinck, voor hem en zijn erfgen., dat Evert Hermsen up Millingen, zijn oom, hem volkomen rekenschap en reliqua heeft gedaan van vaders en moeders goederen, waarover hij als momber de administratie heeft gehad, bedankende hem hiervoor.
Borgermeister Gerhardt van Middelberch.
Eerste vraag is natuurlijk: is Evert Hermsen up Millingen bloedoom of aangetrouwde oom. Voor het gemak ga ik uit van het eerste.
In dat geval is Evert Hermsen een broer van de vader of van de moeder van Herman Hermsen Vrijlinck
Odette gaat uit van het eerste: Hermen Hermansen Vrijlinck
In dat geval zou de vader van Hermen Hermansen Vrijlinck ook Hermen Herms Vrijlinck moeten heten. En uiteindelijk geeft ze de familienaam Vrijlinck ook aan Evert Herms up Millingen. Maar bij hem en zijn nakomenlingen komt die familienaam niet voor.
Ik kan uit de aktes op die site, en de aktes ooit geplaatst op het forum, geen bevestiging vinden, dat dat klopt.
Zelf vind ik het aannemelijker, dat Hermansen (nn's zoon) Vrijlinck met een zus van Evert Herms trouwde. Maar van zussen (of broers) van Evert Herms up Millingen is mij niets bekend, behalve dan Jennegien Hermsen (x Jan Egberts uit Genne)
Samenvattend: ik weet het niet, er is geen bewijs te vinden.
-
In het eerste doopboek Zwolle NG 1583-1602 geen doopvader Wolter Wolters gezien. Maar dat boek is verre van compleet. Zie voor Wolter Wolters de berichten van 9 dec. t/m 12 dec. in dit onderwerp.
Wel bijv. gezien een doop van een kind van Gerrit Wolters en zijn vrouw Swene waarbij Hans Wolters en Anne Wolters getuigen zijn. 2 juli 1583.
Als Johan van Assendorp zijn dochter Anna op 16-11-1585 laat dopen is ene Wolter Backer getuige. Geen patroniem. Alijdt van Steenwijk en Trijne Ruijssen (?) zijn ook getuige
Wel bijv. gezien een doop van een kind van Gerrit Wolters en zijn vrouw Swene waarbij Hans Wolters en Anne Wolters getuigen zijn. 2 juli 1583.
Als Johan van Assendorp zijn dochter Anna op 16-11-1585 laat dopen is ene Wolter Backer getuige. Geen patroniem. Alijdt van Steenwijk en Trijne Ruijssen (?) zijn ook getuige
-
Kunnen we hier nog iets mee?
Egbert schreef
Mogelijk heeft Dievertien Jochems nog een zoon
- Jacob Harms x Henrickien Jansen, x Grietjen Klasens, x ( 1679) Agnis Dirks (weduwe van Sijse Peters, die zoon is van Jantien Everts x Pieter Jacobs, zie hiervoor )
Dievertien is dan kennelijk eerder getrouwd met ene Harm/Hermen?
Is ze soms ook de moeder van onderstaande?
Zwolle 15-02-1601 Herman Hermansen, wonende in Mastebroeck op Millingen, ende Jacobjen Dercks, Derck Dercksen d. ten Holte
Egbert schreef
Mogelijk heeft Dievertien Jochems nog een zoon
- Jacob Harms x Henrickien Jansen, x Grietjen Klasens, x ( 1679) Agnis Dirks (weduwe van Sijse Peters, die zoon is van Jantien Everts x Pieter Jacobs, zie hiervoor )
Dievertien is dan kennelijk eerder getrouwd met ene Harm/Hermen?
Is ze soms ook de moeder van onderstaande?
Zwolle 15-02-1601 Herman Hermansen, wonende in Mastebroeck op Millingen, ende Jacobjen Dercks, Derck Dercksen d. ten Holte
Dat denk ik niet
Als Herman Hermansen, die in 1601 trouwde, een zoon van Dievertien Jochems zou zijn, zou Evert Herms zijn stiefvader zijn.
Als Herman Hermansen, die in 1601 trouwde, een zoon van Dievertien Jochems zou zijn, zou Evert Herms zijn stiefvader zijn.
- Zwolle recognieten
f150 dd.07-03-1601
Bekende Herman Hermsen Vrijlinck, voor hem en zijn erfgen., dat Evert Hermsen up Millingen, zijn oom, hem volkomen rekenschap en reliqua heeft gedaan van vaders en moeders goederen, waarover hij als momber de administratie heeft gehad, bedankende hem hiervoor.
Borgermeister Gerhardt van Middelberch.
Ik heb een fout gemaakt.ria jongman schreef: ↑08 jan 2025, 20:34Dievertien is dan kennelijk eerder getrouwd met ene Harm/Hermen?
Albert Jacobs x 1) Henrickien Jansen, x 2e) Grietjen Klasens, x 3e) 1679 Agnis Derks
Ik heb vader en (waarschijnlijke) zoon met elkaar verwisseld.
Deze Albert Jacobs is mogelijk een zoon van Jacob Harms, die op zijn beurt mogelijk een zoon is van Dievertien Jochems
Met wie deze Jacob Harms getrouwd was, is mij niet bekend.