Cornelis Dercksen s. Derck Cornelis n.s. woenende int Mastebroeck an die Vechte

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Egbert_

Re: Cornelis Dercksen s. Derck Cornelis n.s. woenende int Mastebroeck an die Vechte

Bericht door Egbert_ » 15 jan 2025, 22:01

Albert Jacobs aen Luijters Zijll (= Kamperzeedijk, op de grens van Genemuiden en Grafhorst) (1622)
=
Albert Jacobs toe Hasselt (1636). Hoewel toe Hasselt niet hetzelfde is als Streukel onder Hasselt.

Mogelijk Albert Jacobs (x Grietjen Klasens) ??

Hendrik Jans Bloemert toe Westenholte is zoon van Jan Geertsen Glinthuijs en Jenneken Herms
trb Zwolle
  • 11-05-1628 Henrick Jansen Jan Geertsen n.s. tot Genne en
    Marritgen Geerts w. van salige Goosen Herms tot Voorst
Maar hoe hij hier voogd is, weet ik (nog) niet.

Hij had wel een zwager Geert Geertsen:
  • 11-05-1617 Geert Geertsen, Geert Pauwelsen s. wonende ten Holte, ende
    Cornelisien Jans, Johan Geertsen d. tot Genne
Geert Pauwelsen had wel een zoon Pouwel Geerts. Maar daar is mij verder niets van bekend, maar kan heel goed de man van Geeske Jacobs zijn.
Pouwel Geerts
Geert Pouwels te Genne then Holte
Hendrik Jan Bloemert

fritsvant

Re: Cornelis Dercksen s. Derck Cornelis n.s. woenende int Mastebroeck an die Vechte

Bericht door fritsvant » 15 jan 2025, 22:53

Aanvullend op wat ik vanavond eerder schreef:
De A(f)ssched en Lutterzijl, waar ook mijn voorouders woonden en werkten, vielen gemeentelijk onder Genemuiden (Zeeedijk) , maar kerkelijk onder IJsselmuiden. Bovendien boerden ze in de polder, ook gemeente IJselmuiden, maar (soms ook) Zwollekerspel, en op het Kamper Eiland, gemeente Kampen dus. Hoe eenvoudig kun je het hebben. Ze boerden er (toen), als ik het goed heb begrepen, redelijk goed !

ria jongman

Bericht door ria jongman » 16 jan 2025, 14:44

Egbert_ schreef:
12 jan 2025, 19:14

De ouder(s) van Fenneke Herms/Jennechien Hermsen waren mij nog niet bekend. Dus weer een stukje aanvulling op mijn voorgeschiedenis! (zij en haar kinderen Marrichien Claesen en Evert Claesen komen voor in mijn kwartierstaat.)

Voor de meelezers -
De erfgenamen waren

• Trijntien Lucassen, weduwe van zall. Jan Hermsen Backer
• Gerrijt Hermsen
• Gese Hermsen weduwe van zall. Jan Willemsen Groete
• Lucas Hermsens, ovl, zijn nagelaten kinderen (voogd Gerrijt Dercksen) Herman en Derk zijn dus zonen van Lucas Herms
Willem Herms Bredewold
• zall. Jan Hermsen de Olde, zijn erfgenamen: Henrickien Jansen (x Albert Jacobs) en Grietien Jansen (x Peter Jochumsen, ovl)
• Jennechien Hermsen (x Claes Evers MILLINGEN) (beide) ovl, erfgenamen: Grietien Claessen (x Huige Willemsen), Evert Claesen, Marrechien Claesen (x Claes Jansen)

HERTROUW
Zwolle 11-01-1648 Hermen Tonnijsen Tonnijs Alberts sone van Ommen, ende
Trijntijn Lucas Jan Hermensen N.W. beijde in de dieser strate

Zwolle Transport f623 dd.29-04-1650
Bekende Hermen Tonnis, caverende voor Trijntien Lucas zijn huisvrouw, verkocht te hebben voor een welbetaalde somme penningen aan Herman Hendrixen en zijn erfgen. een hof gelegen buiten Dieserpoorte in de Duistere Steege, tussen Dr. Sola ter ene en Claes Berents ter andere zijde, strekkende voor van Jan Touwslaegers hof tot achter aan Dr. Solaes hof, kommervrij. Tot borg hiervoor heeft zich gesteld Lubbert Dercks van Brevoort.
Coram Schepen Gijsbert van Diedem.
[kantlijn:]
Opten 13 Maij 1651 Erschenen Gerrit Herms, de rato voor zijn broeder Willem [= Bredewolt RvB] en zuster Geesghen caverende, item Jan Thimens caverende voor Evert Claessen, item de E. Johan Vheere Dr. nomine uxoris, voor Herman en Derck Lucas als respectieve erfgen. van z: Jan Herms Backer de rato caverende, en hebben de nevenstaande overdracht van 29 Apr. 1650 geratificeerd en geapprobeerd, daarmede Lubbert Derx van zijn borgtocht ontslaande.
Schepen Hardenstein.

DUS -in 1651
Gerrit Herms, Willem Herms, Grete Herms - Lucas Herms zijn 2 kinderen heten Hermen en Derck
- en
- Jan Thimens caverende voor Evert Claessen [=Millingen?]
- wie is E Johan Vheere?

en ontbreken de nazaten van Jan Herms de Olde

Zwolle transport f83 dd.02-11-1666
Compareerde Doctor Johan Vehen, Hermen Lucassen Hogencamp voor henzelf en mede als volmachtigers van Hendrickien Hermsen weduwe van wijlen Willem Wolters, Gerrijt Hermsen en Jan Gerrjtsen Vrolick blijkende bij procuratie dd.01-11-1666 voor de Schultis van Doornspijck gepasseerd, voorts Jan Veldinck uit de naam van zijn moeder Gesien Hermsen weduwe van zall. Jan Groten, item Doctor Emanuel van Twenhuisen als onder cautie geligd hebbende de quota erfenis van Willem Hermsen, nog Hugo Willemsen Vos en Claes Jansen van Genne voor henzelf en de rato caverende voor de kinderen van Evert Claesen opte Sijl, en bekenden tezamen als erfgenamen van wijlen Jan Hermsen Backer verkocht te hebben voor een welbetaalde somme penningen aan Hermen Tonnissen backer en Anna [NN] zijn huisvrouw en hun erfgenamen, de gerechte helft van een huis en wehre staande in de Dieserstrate naast Jasper Bracker ter ene en Gerrijt Visscher ter andere zijde, waarvan de koper de wederhelft toekomt, wezende kommervrij behalve 4 glgl. 25 st. jaarlijks.
Schepen Conraedt Nijlant.
Laatst gewijzigd door ria jongman op 16 jan 2025, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 16 jan 2025, 16:39

Evert Claessen is inderdaad:
Evert Claessen op Millingen en zijn huisvrouw Barber Stevens

Hun kleindochter, die eveneens Barbar Stevens heette trouwde Harmen Hendriks [Schurink]

Evert Claesen opte Sijl: bedoeld is Rademakers zijl ?
Steven is zijn zoon:

Zwolle
  • den 8 April (otr)
    02-05-1676 Steven Everts j.m. in de Rademakers zijl, en
    Grietjen Willems j.d. te Assendorp
    proclamatien gaan in Mastebroeck

ria jongman

Bericht door ria jongman » 16 jan 2025, 16:52

Jan Veldink is de zoon van Jan Willems Grote en Gese Herms [de zus van Jan Herms de jonge]
Hij is geen Veldink, maar neemt of gebruikt die naam omdat hij met Gese Jans de dochter van Jan Herms Veldink is getrouwd
Dit volgens het ORA Dalfsen

ria jongman

Bericht door ria jongman » 16 jan 2025, 19:43

bericht 2

Ik denk dat wel de conclusie getrokken kan worden, dat Harmen Alberts dus niet de zoon is van Hendrikje Jans.
Anders was hij terug te vinden onder de erfgenamen.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 16 jan 2025, 21:18

Dat lijkt mij ook.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 17 jan 2025, 14:04

Het is dan ook toch wel de vraag of die Albert Jacobs die met Hendrikje Jans was getrouwd, wel die Albert is die met Agnes trouwde.

Is deze bekend bij jou?
E. Johan Vheere Dr. nomine uxoris,

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 17 jan 2025, 15:04

ria jongman schreef:
16 jan 2025, 14:44
Zwolle Transport f623 dd.29-04-1650
[-]
[kantlijn:]
Opten 13 Maij 1651 Erschenen [-] item de E. Johan Vheere Dr. nomine uxoris

DUS -in 1651
- wie is E Johan Vheere?
en ontbreken de nazaten van Jan Herms de Olde
Als je alles naast elkaar legt, dan zou je kunnen concluderen dat:

de E. Johan Vheere Dr. nomine uxoris, namens zijn vrouw die erfgenaam is als dochter van Jan Herms de Olde.

In de akte Zwolle transport f355 dd.23-07-1646 is Grietien Jansen wed. van zall. Peter Jochumsen.

Grietien Jansen is dochter van Jan Herms de Olde. Zij zou dan nog leven, en haar zus Henrickien Jansen overleden zonder nakomelingen.

Maar ik kan niets vinden, dat dat bevestigd.
Zelfs niet het trouwen van Grietien Jansen met Peter Jochumsen.
En van Johan Vheere kan ik ook niets vinden. (Google kan ook niets vinden.)

ria jongman

Bericht door ria jongman » 17 jan 2025, 15:47

Ik ook niet.

Kunnen we hier nog wat mee

Zwolle 21-12-1619 Johan Egbertsen, wonende tho Lemele end Hilligen ter Spill, sa: Marcus op Westervelts n.weduwe

ZWK f 212 dd 10-08-1630
Testament Helena ter Spil - erfgenaam is Janneken Marcus, huisvrouw van Everwijn Cramer Trompetter
Haar kinderen zijn Tomas en Franss – voogden Albert Wolters en Jan Herms Backer

01-02-1614 Everwijn Kramer trompetter onder den Ritmeester Barnevelt, en Janniken Marcus, Marcus Tooms d. tot Westervelt

Albert Wolters was getrouwd met Anna de moeder van Stoffel Stoffels

Plaats reactie