Er is die, al veel besproken, akte van 6 feb 1686 waarin de erfgenamen van wijlen Sijse Peters en Albert Jacobs een stuk land verkopen.
Een van de erfgenamen is Hermen Albers (x Hillighjen Jans)
Dit echtpaar laat in 1665 een kind dopen. Trouwdatum onbekend, maar Hermen Albers zal dus voor 1645 geboren zijn.
Van de andere erfgenamen Albers weten we dat ze kinderen zijn van Albert Jacobs en Grietjen Klasens, van wie trouwdatum onbekend.
Verbinding tussen Sijse Peters en Albert Jacobs is Agnis Derks
- Hasselt, 1679, den 14 maart
Albert Jacobs Wed. &
Agnis Dirks Wed. beijde tot Streukel
Van die laatste Albert Jacobs is bewezen dat hij erfgenaam is van Dievertien Jochems (x Evert Harms, en later x Derck Dijck). Mogelijk is de vader van Albert Jacobs uit een eerder, onbekend, huwelijk.
Hermen Albers kan niet de zoon zijn van Henrickien Jansen, want
- Henrickien Jansen is erfgenaam van Jan Herms Backer, en in die hoedanigheid leeft ze nog in 1646.
én
- Hermen Albers, of zijn voogden, komen niet voor bij de erfgenamen van Jan Herms Backer die in 1650 een huis verkopen
Zoals het er nu voorstaat lijkt Hermen Albers een zoon te zijn van Albert Jacobs x Grietjen Klasens. Maar dat is niet te bewijzen, in ieder geval niet via de DTB. (Hiaat is doopboek Hasselt van 1637-1648, trouwboek begint in 1673)
Mogelijk is er nog wat te vinden in de ORA Hoogschoutambt Hasselt (0037.1 Hoogschoutambt Hasselt), maar dat is (nog) niet getranscribeerd. En voor zover ik daar gezocht heb, heb ik er nog niets kunnen vinden.
Wat ik nog wel opmerkelijk vond:
Albert Jacobs toe Hasselt, [-] mombers van Geertin Pouwels nagelaten kind van Pauwel Gerrits en Gesse Jacobs.
- Zwolle 21-12-1617 Pauwel Geertsen, wonende te Genne, ende Geeske Jacobs, wonende te Streukelen
Ik meen mij te herinneren dat ik ergens in een dijkboek gelezen heb, dat ene Jacob Harms uit Streukel verantwoordelijk was voor een dijkvak. En na 1639 ene Albert Jacobs voor datzelfde dijkvak. Maar dat kan ik niet meer terug vinden.
DUS: de vraag: Is hij dezelfde Albert Jacobs die met Agnes hertr.?
Het antwoord is vrijwel zeker: nee. (Want niet te bewijzen.)
Maar ik ben nog wel nieuwsgierig naar wie die Albert Jacobs die hertr. met Agnes nu werkelijk is.
P.S.In mijn aantekeningen heb ik staan:
Maar ik heb niet genoteerd waar die akte te vinden is. Ik kan 'm dus ook niet nalezen.1679 de 25 april, testament op langstlevende
Albert Jacobs als bruidegom en Agnis Derx geassisteerd in desen met
Henr: Andries