Cornelis Dercksen s. Derck Cornelis n.s. woenende int Mastebroeck an die Vechte

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria jongman

Re: Cornelis Dercksen s. Derck Cornelis n.s. woenende int Mastebroeck an die Vechte

Bericht door ria jongman » 20 jan 2025, 15:44

BERICHT 2

Naast Berent Hendriks Coster met zoon Cornelis - is er ook een Berent Lauwe Coster met een zoon Lauwe

Dat Berent Hendriks met een dochter Freriks trouwde kan ik nergens vinden

ria jongman

Re: Cornelis Dercksen s. Derck Cornelis n.s. woenende int Mastebroeck an die Vechte

Bericht door ria jongman » 20 jan 2025, 17:01

bericht 3

Even wat anders

Hendrik Jacobs die met Barbara Stevens trouwde - zijn zus Marrigje was getrouwd met Hendrik Jans, die weer hertr met Diever Everts
Heb jij enig idee waar die Jacobsen vandaan komen?

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 20 jan 2025, 17:59

ria jongman schreef:
20 jan 2025, 15:44
Dat Berent Hendriks met een dochter Freriks trouwde kan ik nergens vinden
Dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat de kinderen Freriks (Roeloffin Frericksen, Elssin Frericks, Gerrit Frerickss en Lijssin Frerickss) stiefkinderen zijn van Berent Hendriks de koster.
En dus halfbroer en halfzussen zijn van Cornelis Berentssen en Hendrick Berentssen

En dat ze dus allemaal dezelfde moeder hebben.

Maar ik kan niet terugvinden waar ik dat op baseer.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 20 jan 2025, 18:12

ria jongman schreef:
20 jan 2025, 17:01
Hendrik Jacobs die met Barbara Stevens trouwde - zijn zus Marrigje was getrouwd met Hendrik Jans, die weer hertr met Diever Everts
Heb jij enig idee waar die Jacobsen vandaan komen?
Dat weet ik niet. Ik wist zelfs niet dat de zus van Henrick Jacobs bij de Zijl z'n zus Marrigje heette.
Ik heb genoteerd dat nn Jacobs met Henrik Jansen, die vervolgens in 1677 met Dieuwertje Evers trouwde. Een dochter van Evert Claesen en Barber Stevens.

Maar wie hun vader Jacob is, is mij onbekend.

Ik ben overigens wel benieuwd naar aktes betreffende Marrigje Jacobs, want die heb ik niet.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 20 jan 2025, 18:24

Ontdekte ik zojuist.
Op zoek naar alle Albert Jacobs.

Zwolle Transporten f76 dd.17-05-1671
Compareerde Lambert Willemsen getrouwd geweest zijnde aan Machteltijn Hendricks, voorts Berent Lubberts en Hendrickien Jacobs zijn huisvrouw, Hendrick Jansen en Merregien Jacobs eheluiden, Hendrick Jacobs en Barbara Stevens zijn huisvrouw, Albert Jacobs en Hendrickien Gijsberts eheluiden, de voors. vrouwen met hun respectieve mannen als hun momberen geassisteerd zijnde, en dan nog Elsien Jacobs ongetrouwd zijnde en geassisteerd met Tonnis Willemsen als haar momber, tezamen erfgenamen van wijlen Machteltien Hendricks gewezen huisvrouw van Lambert Willemsen voors., en bekenden verkocht te hebben aan de Heer Conraedt Nijlant JUD Camener der stad Zwolle en Juffer Joanna Goetmans zijn huisvrouw en erfgenamen een huis, hof en bergplaats staande en gelegen buiten de Camperpoort aan de Hoochstrate, naast Remmelt Albers ter ene en Wijcher Bastiaens weduwe ter andere zijde, strekkende voor van de straat tot achter aan het land van de weduwe van wijlen Johan Brouwer, wezende kommervrij uitgezonderd 14 st. jaarlijks, met zijn recht en gerechtigheid daartoe gehorende.
Schepen Gerhardt Voet.

* Diewertie Everts x 02-05-1677 Hendrik Jansen wedr. beide buiten de Kamperpoort –
f81-f82 dd.07-04-1677
Momberen over de onmondige kinderen van Hendrik Jansen: Hendrik Jacobs bij de Zijl en Jacob Werners.
Hendrik Jansen heeft erfuiting gedaan aan zijn 2 kinderen bij zijn overleden huisvrouw Marrichjen Jacobs geprocreerd, met namen Jan en Jacob Hendriks, en voor moeders bewezen 200 car.gl. met 2 zilveren lepels, boven zodane 25 car.gl. als de kinderen van hun oom Hendrik Jansen aangeërfd zijn en op interesse lopen. Belovende de kinderen te onderhouden in kost en kleren en in nooddruft totdat ze 18 jaar oud zijn, wanneer ze het geld krijgen en 3 nieuwe hembden aan ieder kind, en zij zullen ook leren lezen en schrijven.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 20 jan 2025, 19:27

Bedankt voor de aktes

de trouwinschrijving had ik inmiddels gevonden:
  • den 20 August: 1670
    12-09-1670 Henrick Jansen J.M. Knecht int Wesenhuijs ende
    Maretijn Jacobs j.d. Buijten de Camper poorte
En ook dopen van de kinderen
- Jans gedoopt 04-06-1671
- Jacob gedoopt 08-08-1675

En daarna nog gevonden, maar niet zeker of het hierbij hoort:
  • 12-04-1635 Jacob Henricksen Henrick Gerritsen n.s. wonende met den Vaendrich Kruse
    op Eijlant en
    Machtelt Henricx Henrick Gerrits d. wonende tot Assendorp
- Henrick gedoopt 17-11-1639
- Marija gedoopt 29-04-1641

Geen Lambert Willems, maar Lambert Janssen:
  • 24 Decembris. (1659 otr)
    17-01-1660 Lambert Janssen jg te Spoolde, en
    Mechtelt Henriks, Jakob Henriks n.w. buiten de Kamperpoort
    Sij moet erfuit. doen.
    erff is gedaen, ende getrout
(alle in Zwolle)

ria jongman

Bericht door ria jongman » 20 jan 2025, 20:04

Klopt!

Zwolle erfuitingen f28 dd.14-01-1660
Momberen over Jacob Hendrix vijf kinderen: Arent Rotgers en Tonnis Willems.
Marriken Hendrix heeft aan haar vijf kinderen Hendrickjen, Hendrick, Marriken, Albert en Elsghen, van haar eheman Jacob Hendrix nagehouden, voor vaders goed bewezen tezamen een somma van 180 car.gl. om uitgekeerd te worden wanneer de kinderen 20 jaar zijn en te vererven van het ene op het andere kind, belovende dezelve ondertussen te onderhouden, verbindende hiervoor haar huis en hof gelegen buiten de Camperpoort en haar toekomende goederen.
Schepen Lucas Vriesen.

Maar weer een fout dus, geen Willemsen maar Jansen.
Ik bedoel maar.

Zwolle 22-09-1674 Lambert Janssen wed buijten de Camperpoort en
Grietie Everts wed. van Hendrick Janssen tot Westenholte

Kringetje rond -
Griete Evers [Millingen]

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 20 jan 2025, 21:39

Uit een bericht door ria jongman » 15 Jan 2025 11:20
Albert kan dan nog ongehuwd zijn en tot de onmondige kinderen behoren
in theorie
Huwelijk 28-08-1608
Jacob Egbers, Egbert Jacobs s. tot Harst ende Mechteltgen Everts woenende met s. Evert Herms up Millingen int Mastebroeck

Trijne x 1627- 20 = geboren 1607 Griete x 1631 –20 = geboren 1611

Merrechien x 1634 - 20 = geboren 1614 Zwier geb. 1616 1618 Albert ?

1. 1622-03-24 Jacob Egbers laat dochter Maria dopen [naam moeder niet ingevuld]
= kleine Merregien X 1643

2. Evert 1624

3. 1625-06-26 Jacob Egbersen wonende te Haerst, en zijn vrouw Mechtelt Arens laten hun
zoon Egbert dopen X 1646

4. 1628-01-20 Jacob Egbersen laten hun dochter Sijken dopen [de moeder etc.]
= ZOON Sijse Verdere gegevens niet bekend. Einde citaat.

Ik heb na het hiaat doopboek 1602-1619 de dopen bekeken vanaf 14-11-1619 tot begin jan. 1630.
Maria, Egbert en Sijken [alias Sijse ] staan in die periode genoteerd. Geen Albert, hoewel die dan heel jong getrouwd zou zijn, met vermelding echtgenote Hendrikje Jansen al in 1638 en 1639. Ook geen Evert. In 1624 wel 2 x een Evert, maar andere ouders. Dus 1619-1629 3x doopvader Jacob Egbers voor Maria, Egbert en Sijken.

Op 21-12-1628 te Zwolle een Barber gedoopt, d.v. Jacobs [welke Jacobs?] en de moeder Marijken.

Jacob Egbers kan maart 1635 ondertrouwd zijn met Grietien Willems, d.v. Willem Jansen te Haerst.
Zij staat daar dan trouwens wel als gehuwd met Jan Egbers, niet met Jacob Egbers. Huwelijk 14-3-1635

Haar 2e huwelijk is met Jan Willems, zoon van Willem JACOBSEN te Berkum. Zij is dan weduwe van Jacob Egbers te Haerst. Ondertrouw febr. 1637, trouwen 13-4-1637.

Nog gezien: doop te Zwolle 1-5-1631 Jacoep Egbersen en Toentien Hendriks laten Jacoep dopen.

Wat de naam Albert Jacobs betreft: geen gegevens uit de 17e eeuw gezien. Nog een erg late Albert Jacobs gezien die in 1713 een timmerwerf in Zwolle bezat. Maar die is voor dit onderwerp te laat geboren denk ik.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 20 jan 2025, 23:20

Bericht 2.

Egbert Jacobs had in ieder geval 2 kinderen:

1, Jacob Egbers X Machtelt Evers

2. Peterken Egbers X otr. mei 1608 Henderick Clasen, zoon van wijlen Clas Hendricks te Haerst 721/171

ria jongman

Bericht door ria jongman » 21 jan 2025, 10:40

Het is geen Jan maar Jac:

14-04-1635 Jac: Egbers wedenaer, en
Grietien Willems, Willem Jansen n.d. wonende tot Haerst

13-04-1637
Jan Willems, Willem Jacobs [de Graaf ] s. tot Barckum en Grietien Willems, Jacob Egbers n.w. tot Haerst

Onderstaande wordt verder niet vermeld, partroniem is ook niet correct lijkt me, krijgen wel een rits kinderen

ZWK f29 - 13 mei 1633 - Richter "Substituijt" Joes. Steenkerck.
Keurnoten Jan Garritz en Tijes Tijessen.
Verschenen is Berent Michiels Leproes te Berckman residerende, caverende de rato voor zijn huisvrouw Louwijs Janss, niet present zijnde. Hij heeft gerichtelijk "met handt ende mondt angeloofft ende beloofft alnoch vermitz deesen" in het bijzijn van Jacob Egberss de comparant zijn vrouw haar vader Egbert Jacobs van Emmen, zo lang hij in leven zal zijn, in kost en kleren, "onder ende over", behoorlijk na zijn doen en vermogen eerlijk te onderhouden. Waarvoor de voorschreven comparant, zijn huisvrouw en hun respectievelijke erfgenamen na de dood van Egbert Jacobs zullen krijgen en behouden al hetgeen op zijn sterfdag /: hem competerende :/ zal worden bevonden, zowel roerende als onroerende, wat het ook mag zijn, niets van alles uitgezonderd, al hetwelk Jacob Egberss voorschreven /: zijnde zoon van de gedachte Egbert Jacobs :/ goedwillig en onherroepelijk heeft toegestaan en ingewilligd als voorschreven. Zonder daar tegen [iets] te doen of te laten geschieden. Zonder arg of list. Actum ut supra.
[Geen ondertekening vermeld].

Plaats reactie