Militaire voorouders 1648-1811 - collectie Wolters
-
Re: Militaire voorouders 1648-1811 - collectie Wolters
bericht 2
Via Berend van Dooren het volgende ontvangen.
Het is ook het enige wat hij in zijn bestanden had.
22-12-1722: Rutger Swier van Haersolte tot Toutenburg heeft door het overlijden van zijn broer Antonij Adolf van Haersolte tot Haarst onder meer het erf aan de Brink te Berkum geërfd waarvan Jacob Hendriks pachter is, alsmede enige stukken land te Haarst die gepacht worden door Jacob Hendriks, Jochum Klaassen en Willem Assies (CO 0700, SA Zwolle 4153).
Berend gaf de volgende opmerking nog mee.
"" Wel bijzonder dat het patroniem Warners bij zijn vrouw voorkomt. Dan denk ik al snel aan Werner Albertsz die een eeuw eerder in Haarst woonde en zijn zoon Albert die daar veerman was"
Via Berend van Dooren het volgende ontvangen.
Het is ook het enige wat hij in zijn bestanden had.
22-12-1722: Rutger Swier van Haersolte tot Toutenburg heeft door het overlijden van zijn broer Antonij Adolf van Haersolte tot Haarst onder meer het erf aan de Brink te Berkum geërfd waarvan Jacob Hendriks pachter is, alsmede enige stukken land te Haarst die gepacht worden door Jacob Hendriks, Jochum Klaassen en Willem Assies (CO 0700, SA Zwolle 4153).
Berend gaf de volgende opmerking nog mee.
"" Wel bijzonder dat het patroniem Warners bij zijn vrouw voorkomt. Dan denk ik al snel aan Werner Albertsz die een eeuw eerder in Haarst woonde en zijn zoon Albert die daar veerman was"
-
Ria, heel erg bedankt voor het meedenken en het navragen via Berend van Dooren. Ik heb het al wel vaker gezegd, maar ik ben erg dankbaar voor al het belangeloze meedenken op dit forum door verschillende medeforumgenoten.
Dat die Jacob Tijmen Bent er iets te maken mee heeft geloof ik niet zo. Te afwijkende namen. Zo trouwt er ook in 1697 in Zalk een Abraham van der Bent, luitenant uit Diemen, met Maria van Dijk juffr uit Diemen. Daar vind ik ook geen verband. Ik zit op het spoor dat de naam "van der Bent" uit Katwijk komt. Daar zit bijvoorbeeld:
Ik zie in ieder geval nog vier onderzoeksmogelijkheden om te proberen de vader van Willem Assies te vinden.
Dat die Jacob Tijmen Bent er iets te maken mee heeft geloof ik niet zo. Te afwijkende namen. Zo trouwt er ook in 1697 in Zalk een Abraham van der Bent, luitenant uit Diemen, met Maria van Dijk juffr uit Diemen. Daar vind ik ook geen verband. Ik zit op het spoor dat de naam "van der Bent" uit Katwijk komt. Daar zit bijvoorbeeld:
Hiervan komen al vier namen overéén met het gezin van Willem Assies, namelijk Willem, Geertje, Gerrit en Cornelis, naast de specifieke achternaam "van der Bent".Katwijk aan den Rijn
Trouwen ~1611 Cornelis Corsz X Aechge Huyberts
Doop ~1613 Cornelis Cornelisz, met later zoon (van der Bent)
Doop 1615 Geertgen Cornelisdr
Doop 1617 Allert Cornelisz
Doop 1618 Geertgen Cornelisdr
Doop 1619 Hugo Cornelisz (van der Bent)
Doop 1623 Gerrit Cornelisz
Doop 1623 Willem Cornelisz
Doop 1625 Gerrit Cornelisz (van der Bent)
Er zit qua tijd nog een generatie tussen. Ook wordt de vrouwlijke partner helemaal niet vernoemd in beide gezinnen, wat best opvallend is. Ik heb al aardig veel in Katwijk en omgeving gezocht, maar geen verband gevonden, al kan ik van de zonen, Allert, Willem en Gerrit ook bijna niks terugvinden, behalve in een akte dat ze wel op ruime huwbare leeftijd zijn. Dit gezin heeft verder ook nog wel een probleem, in heel Katwijk en omgeving komt helemaal geen Assien voor, terwijl we wel zoeken naar een Assien als vader. Daarom denk ik dat die Assien wel in het oosten gezocht moet worden, met bijvoorbeeld die Allert, Willem of Gerrit als vader, of nog een andere tak uit diezelfde Katwijkse familie. Theorie is dat die als militair of als hovenier/hofbediende in het oosten is beland.Haerst
Trouwen 1684 Willem Assies X Annetje Warners
Doop 1686 Geertje,
Doop 1687 Asien met later twee zonen (van der Bent)
Doop 1690 Stijntje
Doop 1694 Gerrit
Doop 1696 Cornelis van der Bent
Ik zie in ieder geval nog vier onderzoeksmogelijkheden om te proberen de vader van Willem Assies te vinden.
1. Die Evert Jansen van Pappelendam is het eerste spoor. Hij zit in een vergelijkbaar levenspatroon. Hij trouwt als weduwnaar (zie eerdere berichten) in 1681 in Goor, maar waarschijnlijk zit hij daar niet in 1675, want hij zit niet in het hoogdgeld Goor 1675 en ook niet in vuurstedengeld Goor 1675, maar wel in vuurstedengeld Goor 1682. Ik denk dus dat hij in 1675 ergens anders zit en een mogelijkheid om dat te onderzoeken is alle Evert (Jansens) op te zoeken in het hoofdgeld 1675 van heel Overijssel. https://proxy.archieven.nl/0/0CEE963D20 ... A1D56C2BDF. Dat zijn alleen meer dan 1000 pagina's met namen en zal vast enkele tientallen Evert Jansens opleveren, waarvan dan de achtergrond gecontroleerd moet worden. Dit kan zelfs ook in Drenthe, want daar is een vuurstedengeld 1675. Ik kan dan ook meteen alle "Assiens" noteren, in de hoop dat de vader van Willem er tussen zit. Wel een tijdrovende benadering, dus daarom nog niet gedaan.
2. Een tweede spoor is te zoeken via de van Haersoltes. Het idee is dat die Willem Assies en of zijn vader al langer werkt op het bezit van van Haersolte. Ik heb die familie redelijk goed in beeld. Veel van hen studeren in Leiden, vlakbij Katwijk. Ze hebben veel bezit en tussen 1670 en 1680 zijn er behoorlijk wat vererfingen. In de testamenten worden veel pachters wel benoemd onder het bezit. Onder andere Havezate Staverden in Gelderland (https://www.streekarchivariaat.nl/zoeke ... iview=inv2) is met een testament in 1680 goed beschreven qua pachters (maar geen Assien). Van de Toutenburgh in Vollenhove heb ik geen goed zicht op de bijbehorende pachters, en van Havezate Haerst de lijst uit 1722. Daar sluit ook de akte van Berend van Dooren op aan. In het Drents archief zijn nog een aantal testamenten en beschrijvingen van van Haersolte uit de periode 1670-1680, dit in het archief van de weduwe van Rutger van Haersolte die in 1674 overlijdt, maar die zijn niet online in te zien. https://www.drentsarchief.nl/onderzoeke ... inr=864678 Daar zou ook best nog wat in kunnen staan, Een goede reconstructie van het bezit van de van Haersolte vergt best wat tijd. Ik heb al een begin, als de tijd rijp is deel ik het nog wel eens op het forum.
3. Een derde spoor is toch een verdere reconstructie van Haerst maken. Nog beter kijken hoe aktes uit het ORA zich verhouden door eerst alle aktes over Haerst te verzamelen, dan in te delen aan de hand van de bekende registers uit 1675, 1682, 1694, 1701, 1723, 1748 en aan te vullen met aktes zonder vermelding van Haerst, maar die er wel bijhoren. Met de hoop in Haerst toch iets te vinden dat aansluit bij Willem Assies en zijn gezin. Bijvoorbeeld die veerman Werner Alberts met zijn zoon Albert zoals Berend van Dooren suggereerd. Of bijvoorbeeld al de Stijntjes uit Haerst die we al eens bekeken hebben. Of bijvoorbeeld het verband tussen Jan Lambers en Evert Jansen schutte die borg is, in de de akte van ZK CZ 1702 den 12 Aug. Ook wel een tijdrovend klusje, maar ook wel te doen aangezien er wel transcripties bestaan van ORA Haerst en omgeving.
Al met al een uitdagende zoektocht, die ook nog best even kan duren. Naast mijn baan en jonge kinderen gaat dat nou eenmaal ook niet zo snel. En soms helpt een toevalstreffer ineens naar de goede richting. Daarom vind ik het ook wel fijn om jullie op de hoogte te houden. Niet zo zeer om er heel veel tijd in te steken, maar als iemand toevallig iets tegenkomt, laat het dan vooral weten.4. Een laatste mogelijkheid die ik zie is via het militaire spoor. Als het inderdaad zo is dat de vader van Willem Assies een militair is, dan is hij misschien ook wel ergens te vinden. De munsterse oorlog van 1672 tot 1674 heeft daarbij vooral mijn aandacht, want in die oorlog worden er behoorlijk wat Staatse Militairen ingezet in het gebied van Gelderland, Overijssel, Drenthe tot en met Friesland en Groningen. Na die oorlog kunnen militairen in oost Nederland zijn gebleven, bijvoorbeeld de vader van Willem Assies of die Evert Jansen van Pappelendam. Ik heb die troepbewegingen wel een beetje in beeld, zie de bronnen in de start van dit onderwerp. Die legeronderdelen goed in kaart krijgen is best lastig, maar niet onmogelijk. Helaas heeft het CBG me laten weten dat de commandanten van de trouwende militairen uit de collectie Wolters niet overgeschreven zijn en dus niet beschikbaar komen. Erg jammer, want daarmee zouden de troepenbewegingen van regimenten tussen de verschillende plaatsen beter te volgen zijn.
-
Nou, het ontbreekt je niet aan inzet, daar zal het niet aan liggen - hopelijk levert die inspanning het gewenste op!
Ik heb een ander topic geopend over Egbert Peters van Berkum/
Ik heb een ander topic geopend over Egbert Peters van Berkum/
-
In het doopboek van Wijhe staat deze doop:
Opvallende naam, in verband met de zoektocht naar Evert Jansen Schutte / van Pappelendam. Ik kan onderstaande informatie vinden in WIjhe, maar dat geeft niet meer inzicht. Mogelijk weet één van jullie meer informatie te vinden over deze Evert Jansen Schutte die doopt in WIjhe, mogelijk in een transciptie van het ORA aldaar? Bij voorbaat dank.11-02-1677 Geertruit, Vader: Evert Jansen Schutte
In het hoofdgeld 1675 Wijhe https://www.archieven.nl/nl/zoeken?miva ... 3.1#inv3t3
Hoofgeld Wijhe 1675 folio 366: Schutte 4 personen?
Hoofgeld Wijhe 1675 folio 373: Evert Jans 2 personen?
Vuursteden Wijhe 1675
https://www.archieven.nl/nl/zoeken?miva ... &milang=nl
pag 189: Evert Jansen
Index ORA Wijhe 1660-1680 Vrijwillige zaken
https://www.archieven.nl/nl/zoeken?miva ... 2.1#inv3t2
Pag 263: 2x een vermelding van Evert Jansen Dunne.
Herman van der Bent schreef: ↑16 jan 2021, 10:01Aangepaste quote met een overzicht van de informatie die eerder is gevonden over Ever Jansen Schutte van Pappelendam
----------Goor:
1675-00-00: Geen vermelding van Evert Janssen van Pappelendam in hoofdgeld en vuurstedengeld van Goor.
1681-03-13: Evert Janssen van Pappelendam, wedeman en[de] Fenneken ten Schaken d' een Schutter, d' ander maecht op t' huis te Heeckeren.
1682-01-09: Evert Jansen Schutte Doop Jan, 't eerste kint van Evert Jansen Schutte op hekeres
Geen doop Lucas? Mogelijk in hiaat 1683
1687-04-20: Evert Schutte Doop Jan een kint van Evert Schutte van de heer van Hekeren en zijn vrouw Fenne.
--------- Van Goor, naar Zwolle, geen attestatie, maar acht ik zeer aannemelijk
1689-04-04: Eevert Jans doop Mathijs – z.v. Eevert Jans en Fennitje Lucas
1692-02-20: Evert Jansen en zijn vrouw Fennigjie Lucas laten hun zoon Matthijs en hun dochter Antonette dopen.
1694-///-///: Evert Jansen op Haerst, zoutgeld
1695-11-06: Evert Jans van Poppelendam, erfuiting 4 kinderen (Lucas, Jan, Matthijs, Antonette) voogd Willem Assies en Egbert van Bercum
1695-11-12: Evert Jans van Pappelendam, wedenaar huwt Grietien Willems, Derk Jansens weduwe. De proclamatien mede te Winsheim
1696-12-09: Evert de Schutte in het bouwhuis van het huis te Haerst, aangepand als pachter van Haersolte, net als Willem Assies
1696-12-19: Evert? een stukje weideland bij het huis te Haarst, dat door Evert [-] de hovenier wordt gebruikt,
1701-12-03: Evert Jansen Schutte op Haerst [aangepand als] gebruiker van 5 morgen land tot Genne, en Evert Jansen Schutte en Willem Assies als gebruikers van 4 morgen land tot Haerst, (Mooie link tussen Evert Jansen en WIllem Assies, ze pachten samen)
1702 01-07: Evert Jansen Schutte op Haerst aangepand als pachter van Haersolte, net als Willem Assies
1702-08-12: Evert Jansen Schutte op Haerst, borg voor Jan Lambers tot Haerst.
1703-10-05: Evert Jansen Schutte op Haerst aangepand als pachter van Haersolte, net als Willem Assies
1712-09-10: Evert Janzen van Peppelendam is begraven in de Kruiskerk.
-
Goedemorgen Herman,Herman van der Bent schreef: ↑27 dec 2023, 11:35Heb je het precieze huwelijk uit 1775? (link naar de akte?) Ik wil wel even meedenken over in welke plaatsen deze soldaat is geweest. Dat moet terug te vinden zijn via http://web.archive.org/web/200805251049 ... n.HomePageHermandO3M schreef: ↑25 dec 2023, 12:38Ik heb inderdaad het bestand gekopieerd naar Excel en de filters werken prima. Helaas tot nu toe geen verdere informatie over voorouders gevonden. Eén ervan was bij zijn huwelijk in 1775 'soldaat onder Holstein', maar die waren misschien niet onderdeel van het Staatse leger?
Duizend excuses voor het niet reageren op jouw aanbod. De aandacht voor de familiegeschiedenis was de afgelopen tijd verslapt en daardoor zal ik je bericht gemist hebben. Maar als je nog wil meedenken, graag.
Hierbij de link naar het huwelijk van mijn oudvader Fredrik Schols met Christina Lusselink op 23 oktober 1775 te Zwolle:
https://www.vpnd.nl/bronnen/ov/zwolle/z ... 177511.pdf
En op 10 juli 1775 wordt een doodgeboren kind van Frederik (Scholte!) en Christina begraven op het Broerenkerkhof:
https://www.vpnd.nl/bronnen/ov/zwolle/z ... 177512.pdf
Ik hoop dat je met deze informatie iets kunt.
Met vriendelijke groet,
Herman Scholts
-
Update rondom deze vraag:
Ik heb in WIjhe toch aardig wat kunnen vinden over deze Evert Jansen Schutte. Bij deze de informatie uit RA Wijhe Vrijwillige zaken en Contentieuze zaken. Het transcriberen is voor mij nog wel een uitdaging, maar ik leer elke keer wat bij.Herman van der Bent schreef: ↑26 apr 2025, 10:55In het doopboek van Wijhe staat deze doop:Opvallende naam, in verband met de zoektocht naar Evert Jansen Schutte / van Pappelendam. ... Mogelijk weet één van jullie meer informatie te vinden over deze Evert Jansen Schutte die doopt in WIjhe, mogelijk in een transciptie van het ORA aldaar? Bij voorbaat dank.11-02-1677 Geertruit, Vader: Evert Jansen Schutte
Hieruit leren we datSchoutambt Wijhe Vrijwillige zaken 1660-1680:
https://proxy.archieven.nl/0/EBA1E4B0B9 ... D003FCCC86
Pag 96. Den 16 october 1668. Dhr van Sonsbeek wegens Hooger Overich in desen ridt schout tot Wijhe doe Londe artifiaere met desen min enen de gelden brieff, dat in den Gerichste voor ne shouten coorneels naerbes hit gecompareert Evert Jansen Schutte en Jannetje Engberts Eheluidn Tutore Viro verclaerder in eener stedigen, vasse vercogt te hebben gelijk zij vere b deser or Jan Jansen en Geertuijdt zin Huisvrouw gatr huijs en W tussen Cattger mense en Berent in ’t kerkdorp staende ende gestged somma van penningen van gereege voldaes en Letae laesster als eersster co derhalver vercoopcier halm, en endt icfciedracht eldere trapopert voorss: in linge en eende erffengensoem van Jan Jansen en Geertrui Hendrix zijn Huievrouw en haare erfgenamen met netichtemist tran afles rachende to ggen daaran en e lle sonder argelist. Oirrende mintigen en Arent Vilip handtes zegel Acta Wyhe den 16 October 1668.
Pag 200: 30 september 1676. Joan van Laer wegens sijnt Mt hare Prince van Orange in desen tijdt Richter tot wijhe …. erschenen zijn Jan Jansen Schutte met Elsjen Janse syn Huisvr tutore marito en Evert Jansen Schutte met Geertjen Hendricx sijn huysvr tutore merito [in kantlijn: Evert Jansen en zijn vader] en bekenden t’sampt in in ’t bijsonde voor haer en haeren erfgenamen om een summa van pen naer Comparaten ter purge voldaen en betaelt, uit hare bijde huijse en heren, ofte welter, Gen.t der Hulck en der musschenhage, vercocht te hebben, gelijck sij vercopen wacht dese een jaerlijck tot rente van vijf en twintig Car gl als ten profijte van Basthalomeus van Megen en sijnen erfg. Doen derhalven comparanten voorsz voor haer en haren erfg met handt helm en mondt verzekeringe en versegelinge van den jaerlijxe losrente uijt hare huy sen en weken voors te profijt van den rentheffer voors of synen erfg. om daer aan op desen eersten juni 1677 en voorts jaerlyx te verhalen vijf en twintigh Car gl. ge van twintig stuiver stuck met de oncosten toe, dewelcke alle jee geschieden magt Capitali met vier hondert vijf en dertigh gelijke Catin gls met de versoonene interessen en gedane costen, soo wanneer sulx ter behoorlijker tijt sal aengekondight sijn Onder conditie, dat de rentgevers, soo lange Jan Jansen Schutte voorsz. leef, sullen volstaen met de betalingvan Eenen twintigh gl 15 st jaerlijx, edoch, dat na sijn overlijden, Evert Jansen Schutte Jaerlijx sal betalen, als boven vijf en twintigh car gl alles soude argh of list dat dit aldus tot Wijhe geschiede, waren niet Mij Richter voorsz aen en over als Coorn. en Gerichtst Zwier Michelsen Top en Hendrick Weijer ter oirconde des waerheit tot ik richter voors. neffens Everh. Dentelig ten versoerke van de comparanten, desen brief met onse ondertekende handen en uijthangende segelen bevestight Actum Wijhe den 30 september 1676.
Pag: 265 Jan Jans van Hamel en Geertruid Hendrix [register achterin, verwijst naar een verkoopakte op pagina 169.
- Evert Jansen Schutte, eerst getrouwd is met Jannetje Egbert, en daarna met Geertje Hendrix
- Jan Jansen Schutte is de vader van Evert Jansen Schutte
- Jan Jansen Schutte is eerst getrouwd met Geertrui Hendrix en daarna met Elsjen Jansen
- De doop van dochter Geertruid in 1677 bij Evert Jansen is vermoedelijk vernoemd naar zijn moeder, vrouw Geertrui Hendrix
- Jan Jansen Schutte staat in het register genoemd als van Hamel
Hieruit leren we:Wijhe Contentieuze Zaken 1677-1680
https://proxy.archieven.nl/0/72758DEF8C ... B74AA970D1
Pag 5: Den 4 october 1677. Richter H Laer, Coorn: Holm. Wolfse Dr, Arn: Sluijssen Dr. Erschenen d’ voorged: Henr: v: Marckel, in voorverhaelter q, mede g’assisteert als boven [Wolt: ten Bricke Dr]. exhiberende schriftel: eijsch en aensprake tegens Evert Jansen schutte, concluderende als daer bij te vernemen. Evest Jansen versoecht copiam, en veertijn dagen uijtstel, ’twelck bij ’t Edele ger. is gaccordeert.
Pag 9: Den 18 oktober 1677. Compareert in desen Ed. Ger: Dr W: ten Brincke, als volmende van de Hr Henric van Markel in q als Rentmr. Van de Boederkens goederen binnen Deventer en staet op huijden in termino afwacht handelinge van Evert Jansen Schutte Ged. bij manquement of verder dilaij, versoeckt contumane, of ten minsten refusie van desen dags costen. dewijl geen uijtstel aen hem Comp:t tijdelijk is gedenuniieert. Compareert Evert Jansen Schutte, en segt, dat ick schuldigh ben, wil ick geerne betalen, ick ben hem noch schuldigt vijf en sestigh gl. en 4 gl. Voor den secretaris, praesenterende met eede te erholden, niet meer schuldigh te sijn en van de rest versoeckend cost en schadelose absolutie. De Aenl versoeckt qq van dit antwt copije met een tijt van veertijn dagen, en bedingt dat de ged. bij aldien eenige dodumenten gedenkt te gebruicken sal hebben over te geven, versoekende med dat van visil, en soo noodigh, copie. Quod accordatus
Pag 14: Den 1 november 1677. Compareert in desen Ed. ger Dr. .... gesubst. volvm. van Henr. V. Marckel qq en exhibeert sijn Regelijess tegens Evert Jansen Schutte als borge en principaal voor Roelof Lamberts, contenderende als voor bij saut van comparitie, wordt gecontendeert dat, inconformite Lantr: de verwt van alle verde schrijvens mogen ten eecsteken, en ge verder sijts ingedijnde anten vrogen worden gesloten en versonden. Wordt verstaen dat de ingediende schriftus wordt geslote en versonden op heden over een maant ten warm dat dan afdoen of intrim de ged. sich behoorl. quam purgus.
Pag 24: Den 29 november 1677. Compareert in desen Edele gen Dr W: ten Brincke als volmt. van d'E. Henr: V. Marckel qq te kennen gevend, hoe dat heden vier weken tegens Evert Jansen Schutte heeft erholden contimatie in versterc van eerder schrijven, gelijck ten prothocolle is blykende, dien ten gevolge staet compt. op heden waerth en wahren on deocrmparitie van de gecontimaceerde, en genoeghsame reden van purge: Bij manquement van den versochts proclama, versterk van purge, en dat op wedersijts acten nae lantr. J: 1. tit:12, art: 8 moge recht gedaen word. met iteratijff protest van coste. Dese versochte contimaitie wordt volgens Lantr, geaccordeert.
Pag 28: Den 13 december 1677. Erschijnt in den Edel Ger. Dr. W. Ten Brincke als volmnt. van Henr: v. Marckel te kennen gevende hoe dat heden voor de 2e mael heeft den isteren Evert Jansen Schutte ..
[….]
Pag 60: Den 2 Mei 1678. Compareert d' voorn. Dr. ten Brincke, als volm. van Henr: v Marckel qq permonstrerend tie dat jegens heden bij wete sij geciteert om sententie te aenhooren in sijn sake tegen Evert Jansen Schutte, wien ten gevolge Compt aen sijn zijde de volle sportegelden er leggende, versoeckt openinge en pronunciatie, by noncomparitie van partije advers, als uijff en cortumatie ten fine als na rechte. Evert Jansen viermael boven recht zijnd aengeijscht en niet gecompareert, soo accordeert ’t Ed: Ger: versochte openinge en pronunciatie van sententie in contimacum.
Pag 66: 30 mei 1678. Erschijnt is den Ed. ger. te voorn. Dr. ten Brincke, als volm. van de rentmr Marckel, te kennen gevende, ho dat op de tweeden deses in contunouanc pintphan torpe sententie heeft erholden tegen Evert Jansen Schutte, en alsoo op huijden te maentl dagh van purge is denene. soo staet Compt. na erstadinge van contrmaaield costen op huijden wochten en wahren op genoeghsame redenen van purge, bij manquement van den bediigende contimacie, versterk van voorsz. purge, en dat d geprouunieerd sententie moge verklaert worden in hem judiratae ergangen te tie um expensen. Evert Jansen Schutte, na gedanen aeneijsse noch selfs noch sof ooor volm comparerende, wordt des Compts. versoeck g'accordeert.
Pag 68: Den 13 juni 1678 . Erschenen in desen Ed. Ger. Dr Wolt ten Brincke, in qq als volm, van de Rentmr: Henr: van Marckel, te kennen gevende, hoe dat tegens Evert Jansen Schutte voor desen Ed. ger. Trimupkataire sententie heeft erhelden en aldeweijl de seccumbent in gebreke blijft van betal soo versoeckt Compt voor d gadjudicere s bij d’sertentie t'ersien, omni neliors modo na Lantz stand aen ’t geweer niet uijtgesondent ene in erentum bij insufficientie van dien, aen al ’t ge ongereede het sij huijs hof, landerijen, of anders, den voorn. Succumbent toebehoorende, onder desen ger. gelegen, met expes bedinxk van costen. De verkochte pandingen worden bij ’t Ed. ger: g’accordeert.
Pag 79: Den 27 juni 1678. Erschijnt in desen Ed Ger: Dr W. ten Brincke in q als volmr: van d' Hr Henr. v. Markel qq en doet, ingevolge voorgaende pand. Op heden den 14 dagh, wegens een geadjudiceerd so. van tweehondert en tnegentigh Car gl. selv: cale: en bewijsl: betal:s afgetrocken, op melior mode et forma na Lantr opbad aen alle ’t gereed geene uijtgesondert Evert Jansen schutte toebehorende, versoeckende dat aen t panden mogen worden g’'eijgent; voorts insinuatie exeploict en relaes, van geber, hem moge wedervaren, ten lyne met de nanthal en insuffiesentie van gereede bij Athmal op de gronden …
Pag 88: Den 5 september 1678: Compareert in desen Edel Ger Dr Wolter ten Brincke, als volm van de Rentmster. Henr V. Marckel, en doet uijt machte van definitive sententie, ingevolge op den 23 Junij laestleden gedane pandinge aen den grondt, bij insufficientie van 't gereede in eventum, omni meliori modo na Lantd. Opbad aen al het ongerede het sij huis, hoff, landeren of anders van Evert Jansen Schutte voor de g’adjudiceerde penn: versoekende dat dese ten signaet moge worden gebraght, voorts dat hem insinuatie exploict en relaes voor gebeur moge wedervaren. Onder protest van costen. Salvis. De versochte opbad: aen den grond wordt geaccordeert.
Pag 92: Den 19 september 1678. Compareert in desen Ed. Ger: Dr. Wolt. Ten Brincke, als volm. van de Rentmr Marckel, en versoeckt, dat ingevolge gedant pand. opbad en aenegg d'inventarisatie, pandhalinge van 't geneede van Evert Jansen schutte, na Lantr. sijnen voortsgangh moge geminnen. Voorts de panden, na voor-gaende publicatie, gesleten worden ten zijnde compt mogen weten, soedanigh sich, ten requarde van d'aengand aen 't ongereede en t vervolgh van dien sal hebben te gedragen. onder protest vane costen. De versoohte vandt inventarisatie, pandhalinge en slijtinge worden g'accordeert
Pag 104: Den 17 october 1678. Compareert in desen ed Ger: Dr. Wolt ten Brinck als volm. van de Rentm. Henrick v. Markel te kennen gevende hoe dat na voorgaende pand aen den grondt, door insuffisance van ’t gereedseer weiingh bij Gerichtstel distractie hebbende gerendeert:) op den 5e. septemb. restleden, wegens een geadjudiceerde s. van 290. Car: gl: ter goeder rekeninge, en bewijsl: betal:s afgetrocken, met opbad: hebbe geprocedeert op ’t ongerede ofte vaste en onroerende goederen van Event Jansen Schutte en desself huijsvr. onder desen ger. gelegen. Waervan d’in sinuatie aen d Eigenaren Lanttesel sijnde gedaen en op heden den zesweek ten dagh dienende, sonder dat de pand met geld oft met rechte zij afgedaen. soo contendeert Comp:ts tot aeneijss:r venstelk en contumacie na Lantr en dat hij qq aen de grondt moge g'eijgent worden. Voorts dat de Heer Richter van desen dagh noch eene wete late uijtgaen aen alle die gene, die oock rents uijt voorsz: goederen zijn hebbende, of daer bij g'interesseert zijn, te verstaen, die men weet, aen hare personen, en die men niet weet, met edicten aende drie naest carspels kercken en eijnde over ses weken à dato deses in den Ger. Erschijnen, om ’t maken een heere de voorsz. goederen, ofte tot de publijcque vercoop van dien te treden. Alles onder protest van costen, schaden en interesse. Evert Jansen Schutte aengeeijscht, en niet gecompareert sijnde, soo wordt de versocht aeneig aen de gront geaccordeert, nemende ’t ger. aen, de weten, volgens Lantr te doen insinueren en affigeren
Pag 110: Den 14 september 1678. Compareert in deser Ed. Ger: Nic. Buijs Dr als volm van Bartholomens v. Megen, en doet ingevolge heden 14 dagen gedant pand opbod en aeneijs, aen alle de gereede goederen van Evert Jansen schutte voor Drie en veertigh gl: 10: st: versoeckende hier van exploict insumatie en relaes Met iischmak van kosten.
Pag 123: Den 9 januari 1679. Compareert in desen Ed. Ger. Dr. W. t Brinke, als volm. van de Rentmr Henr. v. Marckel, te kennen gevende hoe dat tegens heden bij continuatie van de voorige termijnen met publ kerkenspraken en afgesondene Weth, hebbe dad via Lantr citeren alle soo¬dane bekende en onbekende creditoren, soo op de huijsen en vaste goedenen van Evert Jans Schutte, gent Dr Hulck en Mussenhage eenige versegelt of hijpothecatie hebben te pretenderende, om deselve op heten met genoeghsameschijnen en bescheijden aen te geren, ende de distractie van de voors. goederen bij te woonen. Sijn volgens staet Compt. op heden in termino ten fme voorsz wachte in waren ged comparitie van de Geciteerdens en versoeckt, dat na voorgaaen eijff van de non comparanten in contimaciam tot distractie van ingewoonten goederen, ingevolge voorgaende pand opbod en aenegge landtstedelijck moge wonden geprocedeert: onder protest van costen.
Pag 124: Den 9 januari 1679. Waer op gecompareert is Lie Dr de Jong als volmt van Bartholomeus v. Megen en exhibeert een gerichtt Eentiercoop. Van vijf en twintig Car: gl: jaerlijx, soo door Jan Jansen Schutte, en sijn huisvr: Elsje Jansen, neffens Evert Jansen Schutte, en sijn huijsvr. Geertjen Hendrix op den 30 september 1676 vercocht sijn, waer van alle achterstallige renten open staen.
Pag 124: Den 9 januari 1679. Item compareren Hendr: de Haen en Daniel Aertsen Schutte, Aeltgen Teunis wede teunis kersten, g’assisteert met haren gecos. en en toegelaten Momber E .Dentelig, voortbrengend dat voor desen aen Hendri Gerritsen schipper vercocht hebben de plaetse ten sulck, ad 300 rijksdaelder, welcke voorsz. Hend: Gerrits, maengesien geen betal. geschiet, d' voorn. plaets wederom vercocht heeft heeft aen Evert Jansen Schutte soo contenderen compt restitutie van haren nettel noch toecomende gront en huijs met eijschmak van coste. // of de voorn 300 rijksdaelder cum interesse a dis moore. Dr. ten Brincke versoecht van à dte in het ingedijnde der creditoren, salr quilgeing visie en des noodt copije, en vermits, na voorn goed. aaneijss, geen meerdere Nijthe ,,, sijn gecompareert dat in contimaciam van non comp. niet te distractie ten profijte van die daer toe berechtigst sijn, moge voorgeranen worden.
Pag 160: Den 18 april 1679. Richter Dentelig. Coorn. Jan Gerrits. Hendr: Gerrits. Alsoo onlanx een vuijl naschrifl alhier is gedivilgeert en onder ’t volck gebracht, geschreven met de hant van Evert Jansen Schutte, volgens desselfs eijgen en vrijwillige bekentenis, vervattende niet alleen een saem roovisch en eer-roerende woordt, rakende den heer Richter van Wijhe, Joan van Laer, maer oock verscheijden sarcastische en stekelachtige schimpe dichten, aengaende veele fatsoenlijcke ingesetenen van dese plaetse en alsoo de voorn: Evert Jansen oock wierde gesuspecteert als den Autheur van dit vilain geschrift, soo is deselve door voorwel gem. heer Richter, te recht gevoeligt van sijnd gequetste eere, en eijsschende reparatie des selver; als oock op 't versouck van de voorn. Mede g’interesseerde ingesetenen, oock eijsschende satisfactie voor haer daer in geledene affronten, geciteert voor desen Ed Ger van Wijhe, om sich, soo hij can, te suijveren of t’ ontledigen van die suspicie dat hij de maker soude zijn en reden te geven waerom hij ’t selv heeft uijtgesz: en verspreijdt, en om voor het delict, daer aen hij schuldigh is, op een billijke en in rechten gegrondde of gerichtlijcke manier van procederen te boeten, en die verdiende straffe te dragen Gemelten Event Jansen op de voorgaende citatie, in den Ede ger. gecompareert, en van alles ondervraegt sijnde, ontkende absolutelijck, een Autheur of Maker van dat geschrift te sijn: maer verklaerde tselve snachts tusschen sijn deure gestoken, en van hem, die open gevonden te wesen, presenterende dese waerheijt met solemnelen ende, daer toe gevordert sijnde, t bekrachtigs. Voorts bekende hij ’t voorsz: pasquil uijtgesan en een vertrout vrient gecommunueert te hebben, doch niet uijt quadtwilligheijt, maer uijt slechtigheijt en onervarentheijt, niet verstaende het quade gevolg in nadruck van sulcke off diergelijcke geschriften. seijde oock, dat et selve door hem niet verbreijdt, maer door verwaerloosinge in andere luijden handen gecomen was, beklagende ten hoogsten in ’t verhaelds, sijne dwaesheijt en onbedacht saemheijt en biddene ootmoedigh om vergiffenis van sijne misdaedt. En is daer op mij gewesen. [Gaat nog verder op Pagina 161 en 162]
- Pag 14: Evert Jansen Schutte is borge en principaal voor Roelof Lamberts, geen idee wie dat is
- Pag 124: Het gaat om dezelfde personen, Jan Jansen Schutte, en sijn huisvr: Elsje Jansen, neffens Evert Jansen Schutte, en sijn huijsvr. Geertjen Hendrix.
- Pag 160: Het verhaal eindigt in 1679 met een ruziezoekende Evert Jansen Schutte, die een brief laat rondgaan in het dorp. Dat wekt boosheid op bij de richter en keurnoten. Daarna heb ik tot nu toe niks meer van hem gevonden, wat niet wil zeggen dat er niet meer informatie is van na 1679.
-
correctie betr jouw stelling
Jan Jansen Schutte staat in het register genoemd als van Hamel
IIe. Jacob Mensen Rietberg, j.m. van Herxen, bakker, begr. Zwolle (Bethlehemkerk) 30 maart 1741, tr. Zwolle (Koestraat) 9 mei 1697 Willemina van Hamel, j.d., begr. Amsterdam (Heiligeweg en Leidse Kerkhof) 14 nov. 1751 (86), dr. van Jan Jansen van Hamel en Geertruid Hendriks Eldrink
Haar moeder was eerst gehuwd met Jan Jansen van Hamel te Wijhe (88) en nadien met Hendrik van Rijssen.
IIe. Jacob Mensen Rietberg, j.m. van Herxen, bakker, begr. Zwolle (Bethlehemkerk) 30 maart 1741, tr. Zwolle (Koestraat) 9 mei 1697 Willemina van Hamel, j.d., begr. Amsterdam (Heiligeweg en Leidse Kerkhof) 14 nov. 1751 (86), dr. van Jan Jansen van Hamel en Geertruid Hendriks Eldrink
Haar moeder was eerst gehuwd met Jan Jansen van Hamel te Wijhe (88) en nadien met Hendrik van Rijssen.
-
bericht 2
Jan Jansen van Hamel is dus niet Jan Schutte
Er bestaat ook geen dochter Geertrui - zie bericht hiervoor
Ik heb alleen deze akte gevonden in Wijhe..
DEEL 6 f507 - Actum Wijhe, 8 jan 1680 - Joan van Laer, Richter tot Wijhe.
Keurnoten en gerichtsluiden Wijn. Eng. d' Eenschate en Pet. de Jongh.
[op een open bezegelde brief].
Verschenen zijn Evert Janssen Schutte, de rato caverende voor zijn huisvrouw Geertjen Hendrix, Aeltjen Peters, weduwe van zaliger Teunis Kersten, Hendrick Petersz Haen, de rato caverende voor zijn huisvrouw Evertjen Janssen, en Daniel Schutte, de rato caverende voor zijn huisvrouw Femme Everts. Zij [de erfgenamen Schutte] verklaren voor hen en hun huisvrouwen in een erfkoop verkocht te hebben aan Jan Gerrits Crooneman en zijn huisvrouw Truijtjen Gerrits een gedeelte tegen het westen van hun huis-plaats en where genaamd den Hulck, gelegen tegenover de Hulck over de weg, voor een vrij eigenlijk goed, onbezwaard, uitgezonderd Heeren en "nabuijrlicke" lasten en dan nog aan de Pastorije een uitgang van een ll. was [wasch] en één goudgulden jaarlijks, waarvan dit verkochte perceel zal dragen een gerecht vierde part, almede van alle lasten, schattingen en on¬gelden. Het verkochte is met het oude en nieuwe toebehorende recht en de gerechtigheid. De koopsom is aan de verkopers voldaan, en derhalve doen de verkopers in het Gericht cessie, transport en opdracht. (Naast de Richter tekent en zegelt Everh. Deutelius). Kantlijn f507: De erfgenamen Schutten doen cessie aan Jan Croneman.
Daniel Schutte is Daniel Arents Schutte uit Kampen
184 RAK 96 FOLIO: 83 DATUM: 22-07-1671 onderwerp Kinderbewijs onroerend goed n.v.t. comparanten Everts, Femmegien Wed. Reijner Jansz Moeder Droogscheerder, Lucas Herms Voogd 64 Cornelissen, Jan Voogd samenvatting Comparante verklaart voor haar minderjarige zoon Jan als vaders erfdeel te hebben gereserveerd een aandeel in de erfenis van zijn grootmoeder Annichien Teunis, de lijfstoebehoren met zilveren knopen en een mes met een zilveren heft; zij geniet het vruchtgebruik van de goederen en belooft hem lezen, schrijven en een handwerk te laten leren en te doen wat een goede moeder betaamt, waarmee de voogden tevreden zijn.
176 RAK 97 FOLIO: 68v DATUM: 16-01-1679 onderwerp Schuldbekentenis onroerend goed n.v.t. comparanten Schutt, Daniel Schuldenaar Echtpaar Everts, Femmegien Schuldenares Wijsman, Jan Schuldeiser samenvatting Comparanten verklaren schuldig te zijn aan Jan Wijsman een bedrag van ƒ350 c.g. tegen 5 procent per jaar. Als speciaal onderpand stellen zij hun persoon en goederen. bijzonderheden Geen
Ondertrouw Kampen
8 juli 1671 - Daniel Arentsz Schut, j.g. van Campen,
Femme Evertsz, w. van Campen.
8 aug 1690 - Daniel Ariaanse Schut, wedn. [-],
Catarina Eckelboom, j.d. [-].
8 nov 1695 - Daniel Schut, wedn. van Campen,
Anna Maria Temmingh, j.d. van Duijsberg.
WIJHE DEEL 41 Wijhe, 4 sep 1675.
In het Gericht is verschenen Daniel Arentsen Schutte. Hij vertoont een attestatie van de Hr. secretaris Steenbergen tot Campen in dato 14 augustus 1675, waarbij Sara Sprirons, weduwe Schutte doet annuleren en ontslaan het arrest of beslag, zoals zij had hier te Wijhe over haar zaliger mans bestemoeders goed, zo Evert Jansen Schutte onder handen heeft, ondernomen
Ondertrouw Ng Kampen
29 juli 1642 - Willem Arentsz Cortebosch, [-] van Lijden,
Sara Sporong, [-] van Amsterdam.
9 juni 1654 - Olef Crouwel, wedr. van Campen,
Sara Sporons, wede. van Amsterdam.
11 jan 1656 - Jan Evertsz Schut, j.g. van Campen,
Sara Speron, wede. van Amsterdam.
13 feb 1674 - Jacob Louwe, w. van Campen,
Sara Sporous, w. van Amsterdam
Jan Jansen van Hamel is dus niet Jan Schutte
Er bestaat ook geen dochter Geertrui - zie bericht hiervoor
Ik heb alleen deze akte gevonden in Wijhe..
DEEL 6 f507 - Actum Wijhe, 8 jan 1680 - Joan van Laer, Richter tot Wijhe.
Keurnoten en gerichtsluiden Wijn. Eng. d' Eenschate en Pet. de Jongh.
[op een open bezegelde brief].
Verschenen zijn Evert Janssen Schutte, de rato caverende voor zijn huisvrouw Geertjen Hendrix, Aeltjen Peters, weduwe van zaliger Teunis Kersten, Hendrick Petersz Haen, de rato caverende voor zijn huisvrouw Evertjen Janssen, en Daniel Schutte, de rato caverende voor zijn huisvrouw Femme Everts. Zij [de erfgenamen Schutte] verklaren voor hen en hun huisvrouwen in een erfkoop verkocht te hebben aan Jan Gerrits Crooneman en zijn huisvrouw Truijtjen Gerrits een gedeelte tegen het westen van hun huis-plaats en where genaamd den Hulck, gelegen tegenover de Hulck over de weg, voor een vrij eigenlijk goed, onbezwaard, uitgezonderd Heeren en "nabuijrlicke" lasten en dan nog aan de Pastorije een uitgang van een ll. was [wasch] en één goudgulden jaarlijks, waarvan dit verkochte perceel zal dragen een gerecht vierde part, almede van alle lasten, schattingen en on¬gelden. Het verkochte is met het oude en nieuwe toebehorende recht en de gerechtigheid. De koopsom is aan de verkopers voldaan, en derhalve doen de verkopers in het Gericht cessie, transport en opdracht. (Naast de Richter tekent en zegelt Everh. Deutelius). Kantlijn f507: De erfgenamen Schutten doen cessie aan Jan Croneman.
Daniel Schutte is Daniel Arents Schutte uit Kampen
184 RAK 96 FOLIO: 83 DATUM: 22-07-1671 onderwerp Kinderbewijs onroerend goed n.v.t. comparanten Everts, Femmegien Wed. Reijner Jansz Moeder Droogscheerder, Lucas Herms Voogd 64 Cornelissen, Jan Voogd samenvatting Comparante verklaart voor haar minderjarige zoon Jan als vaders erfdeel te hebben gereserveerd een aandeel in de erfenis van zijn grootmoeder Annichien Teunis, de lijfstoebehoren met zilveren knopen en een mes met een zilveren heft; zij geniet het vruchtgebruik van de goederen en belooft hem lezen, schrijven en een handwerk te laten leren en te doen wat een goede moeder betaamt, waarmee de voogden tevreden zijn.
176 RAK 97 FOLIO: 68v DATUM: 16-01-1679 onderwerp Schuldbekentenis onroerend goed n.v.t. comparanten Schutt, Daniel Schuldenaar Echtpaar Everts, Femmegien Schuldenares Wijsman, Jan Schuldeiser samenvatting Comparanten verklaren schuldig te zijn aan Jan Wijsman een bedrag van ƒ350 c.g. tegen 5 procent per jaar. Als speciaal onderpand stellen zij hun persoon en goederen. bijzonderheden Geen
Ondertrouw Kampen
8 juli 1671 - Daniel Arentsz Schut, j.g. van Campen,
Femme Evertsz, w. van Campen.
8 aug 1690 - Daniel Ariaanse Schut, wedn. [-],
Catarina Eckelboom, j.d. [-].
8 nov 1695 - Daniel Schut, wedn. van Campen,
Anna Maria Temmingh, j.d. van Duijsberg.
WIJHE DEEL 41 Wijhe, 4 sep 1675.
In het Gericht is verschenen Daniel Arentsen Schutte. Hij vertoont een attestatie van de Hr. secretaris Steenbergen tot Campen in dato 14 augustus 1675, waarbij Sara Sprirons, weduwe Schutte doet annuleren en ontslaan het arrest of beslag, zoals zij had hier te Wijhe over haar zaliger mans bestemoeders goed, zo Evert Jansen Schutte onder handen heeft, ondernomen
Ondertrouw Ng Kampen
29 juli 1642 - Willem Arentsz Cortebosch, [-] van Lijden,
Sara Sporong, [-] van Amsterdam.
9 juni 1654 - Olef Crouwel, wedr. van Campen,
Sara Sporons, wede. van Amsterdam.
11 jan 1656 - Jan Evertsz Schut, j.g. van Campen,
Sara Speron, wede. van Amsterdam.
13 feb 1674 - Jacob Louwe, w. van Campen,
Sara Sporous, w. van Amsterdam
-
bericht 3
DEEL 7
37 - 't Gerichte cedeert den Hulck aan Hendrick de Haen en Daniel Schutte
f37 - Actum Wijhe, 10 juni ... [vlek] [1680] - Joan van Laer, Richter
tot Wijhe. Keurnoten Joannes ... Proct. en Lodew. Berckhuijs.
[op een bezegelde brief].
Het Gericht van Wijhe heeft in een erfkoop door executie verkocht en verkoopt krachtens dezes aan Hendrick Petersz Haen en zijn huisvrouw Evertjen Jans¬sen, alsmede aan Daniel Schutte en zijn huisvrouw Fennetjen Evertsen, het huis, hof en where genaamd den Hulck, zijnde een vrij en allodiaal goed, met zijn raad en onraad, lusten en lasten, en in het bijzonder met Pastorijen jaarlijkse uitgang van ll. was [wasch] en één goudgulden, alsmede van alle lasten, schattingen en ongelden; de where zoals deze kopers die op 8 januari 1680 hebben overgedragen [opgedragen] aan Jan Crooneman, moet dragen het gerechte vierde part. De koopsom [een somma van pennin¬gen] is door de kopers aan han¬den van dit Gericht volledig voldaan en be¬taald. Derhalve doet het Ge¬richt hierbij cessie, transport en over¬dracht ten pro¬fijte van de voornoemde kopers.
(Naast de Richter tekent en zegelt Everhardus Deutelius).
Hierin wordt NIET meer genoemd - Evert Jans en vrouw.
DEEL 7
37 - 't Gerichte cedeert den Hulck aan Hendrick de Haen en Daniel Schutte
f37 - Actum Wijhe, 10 juni ... [vlek] [1680] - Joan van Laer, Richter
tot Wijhe. Keurnoten Joannes ... Proct. en Lodew. Berckhuijs.
[op een bezegelde brief].
Het Gericht van Wijhe heeft in een erfkoop door executie verkocht en verkoopt krachtens dezes aan Hendrick Petersz Haen en zijn huisvrouw Evertjen Jans¬sen, alsmede aan Daniel Schutte en zijn huisvrouw Fennetjen Evertsen, het huis, hof en where genaamd den Hulck, zijnde een vrij en allodiaal goed, met zijn raad en onraad, lusten en lasten, en in het bijzonder met Pastorijen jaarlijkse uitgang van ll. was [wasch] en één goudgulden, alsmede van alle lasten, schattingen en ongelden; de where zoals deze kopers die op 8 januari 1680 hebben overgedragen [opgedragen] aan Jan Crooneman, moet dragen het gerechte vierde part. De koopsom [een somma van pennin¬gen] is door de kopers aan han¬den van dit Gericht volledig voldaan en be¬taald. Derhalve doet het Ge¬richt hierbij cessie, transport en over¬dracht ten pro¬fijte van de voornoemde kopers.
(Naast de Richter tekent en zegelt Everhardus Deutelius).
Hierin wordt NIET meer genoemd - Evert Jans en vrouw.
-
Bedankt voor het meedenken! Ik had die van Hamel er aangekoppeld, omdat dat ook een Jan Jansen is getrouwd met een Geertruid Hendrix. Maar als ik het goed begrijp heeft de Jan Jansen van Hamel geen Evert als zoon, en is dat dus een andere.ria jongman schreef: ↑21 mei 2025, 14:15correctie betr jouw stelling
Wat sowieso nog wel opvallend is aan Geertruid Hendrix in de aktes is dat, in Wijhe Vrijwillige Zaken Pag 96, akte van 1668 dat Jan Jansen Schutte getrouwd is met Geertrui Hendrix, en Evert Jansen Schutte met Jannetje Egberts, maar dat in Wijhe Vrijwillige Zaken Pag 200, akte van 1676, juist Evert Jansen Schutte getrouwd is met een Geertje Hendrix en Jan Jansen Schutte dan met Elsjen Jansen. Dat zullen dus twee verschillende Geert(ruid) Hendrix geweest zijn die met vader en zoon getrouwd zijn geweest.
Dochter Geertrui is overigens van Evert Jansen Schutte en niet van Jan Jansen Schutte.