Harmen Willems x Janna Jacobs

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

bericht 2En wat betreft het

Bericht door ria van bessen » 12 apr 2011, 23:22

bericht 2

En wat betreft het andere echtpaar.

Volgens mij is Geesje Berents voor de 3x getrouwd en is dus Hendrik Harms al voor die datum overleden. Geen voogdij in Zwollerkerspel, waarschijnlijk in Hasselt ?

[onder/trb Mastenbroek]
Den 23 Maart 1759 ten Houwelijk ingetekent en geproclameert
voor de iiide maal
Zeijne Gerrits, wedwnr. aan de Zeedijk, met
Geesje Berents, wedwe. aan de Hasselerdijk.
Den 16 April na vertoonde attest. van Hasselt voorsch. persoonen in den Echten Staat bevestigt.

groet Ria

ria van bessen

Albert,De vraag is toch; - is

Bericht door ria van bessen » 13 apr 2011, 10:36

Albert,

De vraag is toch; - is Harmen Willems [x Janna Jacobs] de zoon van Willem Harms en Engbertien Jans uit Emme op het Nieveer.

Jannes Willems - ook een [vermeende] zoon van Willem Harms en Engbertien Jans - zijn nageslacht noemt zich later v.d. Vegt

Evert Willems - ook een [vermeende] zoon van Willem Harms en Engbertien Jans - zijn nageslacht woont op de Bruine Leeuw in het dorp, ook wel Roonshuis genoemd.

Omdat Hendrik Harms [x Hendrikje Derks] in Emme woont wanneer hij trouwt - en wel bij Evert Hoeveman - kwam de vraag; is hij de zoon van Harmen Willems en Janna Jacobs [en ged. in 1718]

In een ander topic van Peter kwam ook het volgende echtpaar naar voren. Hendrik Harms jm van Emme die trouwt met de wed. Geesje Berents van de Nieuwe Wetering in 1747.

Deze laatste laat kinderen dopen in Mastenbroek waarvan o.a. een Egbert in 1755 en een Hendrik in 1757 en ze wonen dan aan de Hasselterdijk.

En diens weduwe [volgens mij] hertrouwt in 1759 met Zeijne Gerrits wedr. aan de zeedijk.

Deze laatste Hendrik heeft net zoveel kans de zoon te zijn van Harmen Willems en Janna Jacobs als die andere Hendrik [x Hendrikje Derks]... want; - er is namelijk helemaal niets bewezen.

Het zijn allemaal puur aannames op grond van de dopen.

Vandaar mijn akte betr. de grond. Dat is het enige aanknopingspunt betr. Hendrik Harms [v.d. Wal] en zou ook de voogdijakte van die andere Hendrik Harms moeten worden opgezocht om te kijken wie er voogden worden en zo een link leggen.

groet Ria

[ 13. April 2011, 10:37: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]

pvdvecht1988

Ria en Albert,Ria heeft

Bericht door pvdvecht1988 » 13 apr 2011, 18:25

Ria en Albert,

Ria heeft natuurlijk een punt dat het bewezen moet worden. Als aanvulling een akte uit het trouwboek van Mastenbroek. Ik heb nog geen aanwijzing dat er sprake is van een tweede Hendrik Harms uit Emmen rond die tijd.

1747-02-10 - den 10 Feb. alhier ten Houwelijk opgetekent - Voor de iiide maal - Hendrik Harms J.M. van Emmen, woonende te Holten onder Hasselt, met Geesje Beerents wedwe. in Mastebroek - den 12 Maart nae vertoonde attestatie van Hasselt, en blijk van momberstellinge alhier in den Echten Staat bevestigt - Trouwboek Mastenbroek, RBSO 817, f31.

groet,
peter

pvdvecht1988

Ria en Albert,Ik heb toch nog

Bericht door pvdvecht1988 » 25 apr 2011, 12:37

Ria en Albert,

Ik heb toch nog eens mijn beschikbare informatie erbij gepakt en hoewel ik geen "keihard" bewijs heb, is er meer informatie voorhanden dan alleen maar de dopen van de "vermeende" zonen van Willem Harms x Engbertien Janssen.

De trouwboeken ontbreken helaas van die periode. In de doopboeken van Dalfsen komen wel meerdere Evert Willems voor. Qua leeftijd komen er maar twee in aanmerking. De ene is gedoopt in 1683 en de andere in 1704. De Evert Willems van 1704 is de meest waarschijnlijke kandidaat. Dit is de zoon van Willem Harms en Engbertien Jansen. Evert op 't Nierveer wordt in 1729 aangenomen als lidmaat van NG kerk. Hij leeft dus nog in 1729 in woont in Dalfsen.

Het sterks is de informatie over de familierelatie tussen de broers Evert Willems en Jannes Willems.

- Zoon Evert Willems trouwt omstreeks 1734 met Willemina Egberts. Zij wonen op het erve de Bruine Leeuw te Dalfsen. Zij noemen hun dochter Egbertien (doop 12 juni 1735 in Dalfsen), naar zijn moeder (!)

- In 1762 wordt Evert voogd over de kinderen van zijn jongste broer Jannes RA Dalfsen F634; Keurnoten: Mart: Jansen en Jan Schipper
Verschenen Ida Hendriks wed. van wijlen Jannes Willems met Gerrit Jansen als momber geassisteerd en verklaarde te willen hertrouwen en met de mombers overeengekomen is om aan haar vier onmondige kinderen voor vadersgoed uittekeren; aan de zoons Willem, Engbert en Hendrik ieder 10 caroli guldens en aan Derkjen Jannes een buere tot een bedde en peluwe en kussens en gehouden zijn de kinderen te onderhouden in kost en klederen tot 17 jaar toe en ze het lezen en schrijven te laten leren en de dochter het naaien en bij een ander dienende ziek of zuchtig wordende ten allen tijde in het ouderlijke huis mogen inkomen om aldaar verpleegd te worden tot herstel toe. Verder zijn mede verschenen Evert Willems en Remmelt Gerrits en hebben de momberschap met handtasting aangenomen en belooft zich als goede en getrouwe mombers te gedragen als na landrecht. Getekend en gezegeld door de scholtus, Actum Dalfsen 8 october 1762

- Voogd VZ - Evert Willems [1762] F256. De vrouw van Evert Willems, Willemina Egberts geeft een erfenis aan haar kleindochter Willemina (doop 7 mei 1769), de dochter van Gerrit Everts x Aleida (Janssen) Bruinleeuw.

Een dochter van Gerrit Everts x Aleida Bruinleeuw, Janna (Gerrits) Bruinleeuw trouwt met Hendrik van der Vegt, de kleinzoon van Jannes Willems. Dat mogen we wel als een pikant huwelijk tussen achterneef en achternicht betitelen.

Hieruit zou overeind kunnen blijven staan dat Evert en Jannes Willems ook nog meer broers hebben, te weten Harmen (doop 28 april 1695) x Janna Jacobs, Gerrijd (doop 20 maart 1701) en Hendrikus (doop 28 april 1709).

Komen we ook weer terug op de zoon van Harmen Willems, Hendrik Harms x Geesje Berents, getr. 12 maart 1747 te Mastenbroek. Het blijft lastig in de bewijsvoering maar opvallend is dat zij hun zoon vernoemen naar de vader van Hendrik Harms, te weten Harmen.
Deze Hendrik Harms is geboren te Emmen, bij 't Nieveer. Dat is de geboorte- en woonstreek die zo vaak terug komt in de stamboom van Van der Vegt.

Groet,
Peter

ria van bessen

Dag Peter,Het was niet mijn

Bericht door ria van bessen » 25 apr 2011, 14:24

Dag Peter,

Het was niet mijn bedoeling dat je in de verdediging zou gaan betr. Jannes en Evert Willems. Dat zij broers zijn, was me bekend vooral omdat ik je zelf het bewijs heb aangeleverd.

Maar of Evert de broer van Jannes Willems dezelfde is als Evert op de bruine leeuw, dat is niet bewezen.

Het erve de bruine leeuw ligt in het dorp.
Het Nieveer in Emme. Je kunt dit niet op één hoop gooien

Harmen Willems x Janna Jacobs hebben geen Egbertje. Verder ook niets te vinden over Janna ook niet na het overlijden van haar man.

Van Janna Jacobs vermoed je dat ze de dochter is van Jacob Jansen - want je hebt niets anders dan een doop van Janna. Ze kan net zo goed jong zijn overleden.

Ik wil niet zeuren of persé gelijk hebben maar ik wil waarschuwen voor te snel aan elkaar 'plakken' van met name doopgegevens.

Het komt te vaak voor dat het anders in elkaar steekt dan verwacht werd, doordat er een voogdijakte gevonden werd. Je kunt dopen missen of de namen zijn fout genoteerd door de koster, dat komt echt voor!

Bovendien zijn er heel veel - van de Vegt of Vecht - ook in Emme

groet Ria

ria van bessen

bericht 2Hendrik Herms X

Bericht door ria van bessen » 25 apr 2011, 14:46

bericht 2

Hendrik Herms X Geesje Berents

Zwollerkerspel f270 - 7 mrt 1747 - In het Gericht is verschenen Geesjen Berents, weduwe van wijlen Jan Lubbers in Mastebroek. Zij heeft over haar zes onmondige kinderen (Trientjen, Berentjen, Lubbigjen, Zeintjen, Berent en Lubbert Jans), bij wijlen haar voorschreven eheman in echte geprocreerd, tot mombers verzocht en geobtineerd Egbert Lubbers, oom van vaders zijde, en Egbert Berents, oom van moeders zijde.

1747-02-10 - den 10 Feb. alhier ten Houwelijk opgetekent - Voor de iiide maal ?
Hendrik Harms J.M. van Emmen, woonende te Holten onder Hasselt, met Geesje Beerents wedwe. in Mastebroek - den 12 Maart nae vertoonde attestatie van Hasselt, en blijk van momberstellinge alhier in den Echten Staat bevestigt - Trouwboek Mastenbroek, RBSO 817, f31.

dpb Mastenbroek
10�12�1747 - Harmen en Gerrigjen, zoon en dogter van Hendrik Harms en Geesje Beerents op de N. Wet. [tweeling].
08�06�1755 - Egbert, zoon van Hendrik Harms en Geesje Beerents aan de Hasseler Dijk
08�05�1757 - Hendrik, zoon van Hendrik Harms en Geesje Beerents aan de Hasselerdijk

niet te vinden in de VOT 1748 ? Mastenbroek of Hasselterdijk

wel in de Rouwbolige hoek ene
Hendrik Herms met Geesje JANS
? en met 3 kinderen die precies zo heten als bovenstaande kinderen
nl. Lubbigjen, Berent en Lubbert ? onder de 10 jaar

*
Mastenbroek Den 23 Maart 1759 ten Houwelijk ingetekent en geproclameert
voor de iiide maal
Zeijne Gerrits, wedwnr. aan de Zeedijk, met
Geesje Berents, wedwe. aan de Hasselerdijk.
Den 16 April na vertoonde attest. van Hasselt voorsch. persoonen in den Echten Staat bevestigt.

Geesje is met attest van Hasselt getrouwd, daar zal ook wel de voogdijakte in zitten.

Misschien kun je de kinderen uit haar huwelijk met Hendrik terugvinden in Hasselt?

groet Ria

ria van bessen

bericht 3o ja, helemaal

Bericht door ria van bessen » 25 apr 2011, 14:50

bericht 3

o ja, helemaal vergeten

Frappant detail !

Op de plaats waar Jan Lubberts met zijn Geesje woonde - dat daar later de wed van Gerrit Gerrits van der Vegte woont [1806] met 6 kinderen - doende boerderije en religie gereformeerd.

groet Ria

pvdvecht1988

Dag Ria,Ik voel me niet in de

Bericht door pvdvecht1988 » 25 apr 2011, 16:18

Dag Ria,

Ik voel me niet in de verdediging gedrukt hoor, alleen maar door jouw geprikkeld om te trachten zo dicht mogelijk bij "het bewijs' te komen. Kan ik je alleen maar voor bedanken.

Ik heb abusievelijk E(n)gbertien onder Harmen Willems x Janna Jacobs gezet. Moet dochter zijn van Evert Willems x Willemina Egberts.

Bedankt in ieder geval voor je verdere informatie inzake Hendrik Herms x Geesje Beerents. Dat vraagt stug doorzoeken en uitzoeken.

Interessant wat je in je derde bericht meldt. Ik ben eerder al eens informatie tegengekomen en een echtgenote gevonden Gerrit Gerrits van der Vegte x Aaltien Gerrits Hengeveld getr. 29 mei 1784 Mastenbroek.

Op de website van der vegt komt Gerrit Gerrits van der Vegte (IIa) met een hele schare aan kinderen ook voor. Zie
http://www.van-der-vegt.nl/genealogie/20/20.htm#BM3955

Ik heb nog geen idee hoe het e.e.a. te plaatsen is en of ergens sprake is van een echte link. Dat zal verder speuren hopelijk uitwijzen.

Groet, Peter

ria van bessen

ha,ha grapje zeker?Die Gerrit

Bericht door ria van bessen » 25 apr 2011, 16:55

ha,ha grapje zeker?

Die Gerrit Gerrits van de website overlijdt 76 jr oud in 1821.

Dit is de wed. van Gerrit Gerrits van der Vegte in 1806.

En ze heeft [samen met Gerrit] 6 kinderen, zoveel zijn dat er toch ook weer niet - niet voor die tijd.

groet Ria

ria van bessen

bericht 2Nee, het is geen

Bericht door ria van bessen » 25 apr 2011, 20:13

bericht 2

Nee, het is geen grapje, want het klopt wel. Dan is het vreemd dat daar wed. boven geschreven staat, maar ik ga er dan maar vanuit dat dat veel later [na 1806] is gebeurd.

groet Ria

[ 25. April 2011, 20:13: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]

Plaats reactie