Arent Jans (op de Werff)
Dank je Ria, weer wat meer
Dank je Ria, weer wat meer zicht op het geheel zo.
Over het hoofdgeld:
Ik zou denken dat als je je dochter 300 gulden kan uitkeren, het niet onwaarschijnlijk is dat je wel een knecht en een meid zult hebben ook. Dan zit je al gauw op 4 personen...
Zijn er ook dienstboderegisters bewaard gebleven toevallig?
Over het hoofdgeld:
Ik zou denken dat als je je dochter 300 gulden kan uitkeren, het niet onwaarschijnlijk is dat je wel een knecht en een meid zult hebben ook. Dan zit je al gauw op 4 personen...
Zijn er ook dienstboderegisters bewaard gebleven toevallig?
- ria van bessen
Van die tijd zijn er geen
Van die tijd zijn er geen dienstboderegisters voor zover ik weet.
Het zou kunnen, knecht en meid, maar het is ook mogelijk dat ouders zijn meegerekend en 1 knecht.
De erfuiting wordt in 1730 aangevochten door de weduwe die niet in staat is hieraan te voldoen.
Elisabeth krijgt 245 gl en 50 cg voor een bed.
Plus het linnen en wollen en de sieraden van haar moeder. Het geld wordt op dat moment aan de mombers overhandigd, de rest heeft de dochter al ontvangen. Elisabeth is nog niet volwassen, want ipv de overleden Willem Haverink als voogd MZ wordt aangesteld Claas Hendriks aan de hasseler dijk, aangetrouwde oom van moederszijde. Dit laatste vanaf Claas.. staat er letterlijk.
groet Ria
Het zou kunnen, knecht en meid, maar het is ook mogelijk dat ouders zijn meegerekend en 1 knecht.
De erfuiting wordt in 1730 aangevochten door de weduwe die niet in staat is hieraan te voldoen.
Elisabeth krijgt 245 gl en 50 cg voor een bed.
Plus het linnen en wollen en de sieraden van haar moeder. Het geld wordt op dat moment aan de mombers overhandigd, de rest heeft de dochter al ontvangen. Elisabeth is nog niet volwassen, want ipv de overleden Willem Haverink als voogd MZ wordt aangesteld Claas Hendriks aan de hasseler dijk, aangetrouwde oom van moederszijde. Dit laatste vanaf Claas.. staat er letterlijk.
groet Ria
Een enorme slag in de lucht,
Een enorme slag in de lucht, maar in Hasselt trouwt in 1713:
[vorige inschrijving 31 mei]
Klaas Hendricks j.m. van Nieuleuszen
en
Janna Arents wed. in het Scholtampt van Genemuijden
met attestatie van Genemuijden den 9 Juni
In 1748 woont er een gezin van
Klaas Hendrickx gehuwd met een Janna en met 3 kinderen boven de tien jaar in Asschet aan Luijterszijl onder Genemuiden, zie http://www.fmavanschaik.nl/genemuiden1.html
[ 31. Juli 2012, 12:22: Bericht gewijzigd door: André Jansen ]
[vorige inschrijving 31 mei]
Klaas Hendricks j.m. van Nieuleuszen
en
Janna Arents wed. in het Scholtampt van Genemuijden
met attestatie van Genemuijden den 9 Juni
In 1748 woont er een gezin van
Klaas Hendrickx gehuwd met een Janna en met 3 kinderen boven de tien jaar in Asschet aan Luijterszijl onder Genemuiden, zie http://www.fmavanschaik.nl/genemuiden1.html
[ 31. Juli 2012, 12:22: Bericht gewijzigd door: André Jansen ]
- ria van bessen
Ja, die had ik ook al op het
Ja, die had ik ook al op het oog.
Zo al met al kunnen deze kinderen Arents wel bij elkaar worden gezet.
Ondanks niet te vinden doop, toch wel duidelijk één gezin.
Zo al met al kunnen deze kinderen Arents wel bij elkaar worden gezet.
Ondanks niet te vinden doop, toch wel duidelijk één gezin.
Hasselt doop 13 januari
Hasselt doop 13 januari 1678
Klas, zv Jan Luberts husman en Hijllegien Klasen
Hasselt doop 7 december 1679
Geertien, dv Jan Lubers husman en Hijllegien Klasen
Hasselt, doop 4 november 1680
Arent, zv Jan Lubers husman en Hijllegien Klasen
Hasselt, doop 19 augustus 1683
Henderickien, dv Jan Lubers husman en Hillegin Klasen (onder Hillegin staat ook nog Klasien)
Hasselt, doop 13 mei 1686
Gertrut, dv Jan Lubers husman en Hillegien Klasen
Hasselt, doop 11 november 1688
Derck, zv Jan Lubbers husman en Hillegien Klasen
[ 31. Juli 2012, 15:27: Bericht gewijzigd door: André Jansen ]
Klas, zv Jan Luberts husman en Hijllegien Klasen
Hasselt doop 7 december 1679
Geertien, dv Jan Lubers husman en Hijllegien Klasen
Hasselt, doop 4 november 1680
Arent, zv Jan Lubers husman en Hijllegien Klasen
Hasselt, doop 19 augustus 1683
Henderickien, dv Jan Lubers husman en Hillegin Klasen (onder Hillegin staat ook nog Klasien)
Hasselt, doop 13 mei 1686
Gertrut, dv Jan Lubers husman en Hillegien Klasen
Hasselt, doop 11 november 1688
Derck, zv Jan Lubbers husman en Hillegien Klasen
[ 31. Juli 2012, 15:27: Bericht gewijzigd door: André Jansen ]
- ria van bessen
Andre,Als Hilligien de moeder
Andre,
Als Hilligien de moeder zou zijn dan was er toch wel een Hilligien gedoopt bij de broers?
Het kind van Arent Jans [1e huw.] heet Elisabeth.
Het kind van Claas Jans [1e huw.] heet Janna.
Bovendien komt Maria Arents uit Hasselt [Genne].
Haar broer trouwt zo.
Klaas Arents van der Wee wonende aan de Vegt en
Aaltje Simons j.d. van Spijker
De proclam: gaan mede te Hasselt, alwaar ook zijn ingeschreven.
Attestatie na Hasselt den 19 Maij 1718.
Willem Arents, de andere broer, leeft het langst en zit daarom nog in het inwonersregister van Zwollekerspel onder Genne/Holten. Hij woont daar 69 jr. en is geboortig van Genne.
Als je ervanuit gaat dat hij vanaf zijn geboorte woont, dan kun je 69 jr van 1741 aftrekken en kom je uit op een doop van
Willem 1668 z.v. Arent Claesz; huisman op ter Weede,mdr. Jacobpien Willems,198/79
Nadeel is dat hierbij ook de vernoeming moeder niet klopt, want Willem heeft alleen een dochter Geesje [1e vrouw van Arent Claasz op ter Weede was wel een Geesje]. .
Maar de naam ter Weede klopt wel.
Er zou een voogdijstelling moeten zijn in Hasselt als Arent is hertrouwd. Ik heb geen idee of daar al ooit eens naar gekeken is. Ik heb daar over geen gegevens.
[ 31. Juli 2012, 21:23: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]
Als Hilligien de moeder zou zijn dan was er toch wel een Hilligien gedoopt bij de broers?
Het kind van Arent Jans [1e huw.] heet Elisabeth.
Het kind van Claas Jans [1e huw.] heet Janna.
Bovendien komt Maria Arents uit Hasselt [Genne].
Haar broer trouwt zo.
Klaas Arents van der Wee wonende aan de Vegt en
Aaltje Simons j.d. van Spijker
De proclam: gaan mede te Hasselt, alwaar ook zijn ingeschreven.
Attestatie na Hasselt den 19 Maij 1718.
Willem Arents, de andere broer, leeft het langst en zit daarom nog in het inwonersregister van Zwollekerspel onder Genne/Holten. Hij woont daar 69 jr. en is geboortig van Genne.
Als je ervanuit gaat dat hij vanaf zijn geboorte woont, dan kun je 69 jr van 1741 aftrekken en kom je uit op een doop van
Willem 1668 z.v. Arent Claesz; huisman op ter Weede,mdr. Jacobpien Willems,198/79
Nadeel is dat hierbij ook de vernoeming moeder niet klopt, want Willem heeft alleen een dochter Geesje [1e vrouw van Arent Claasz op ter Weede was wel een Geesje]. .
Maar de naam ter Weede klopt wel.
Er zou een voogdijstelling moeten zijn in Hasselt als Arent is hertrouwd. Ik heb geen idee of daar al ooit eens naar gekeken is. Ik heb daar over geen gegevens.
[ 31. Juli 2012, 21:23: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]
- ria van bessen
bericht 2Er zijn meer Lubbert
bericht 2
Er zijn meer Lubbert Jans
eentje wordt er voogd in 1718 over Elisabeth d.v. Arent Jans
eentje wordt voogd over Arent Jans zijn kinderen uit het 2e huw. in 1733
een hertr. van een Lubbert Jans rond 16 april 1729. heeft 3 kinderen: Janna, Gerrigje en Egbertje.
1e vrouw was Hendrikje Gerrits
voogd van Vz is Roelof Jans.
voogd Mz Hendrik Gerrits
GEEN huwelijk gevonden in Zwolle
wel daarna 3x dopen van een Lubbert Jans in Mastenbroek met als moeder Hendrikje Alberts
Janna Lubberts doet belijdenis in 1746 te Mastenbroek. Als zij de oudste dochter van Lubbert Jans is, die hertr. in 1729 dan woont deze Lubbert Jans in Mastenbroek
dan is er nog een Lubbert Jans die als wedr. hertr. met Lijssien Peters in Mastenbroek in 1744 en zij vertrekken in 1745 met attest naar Ijsselmuiden. Geen voogdijstelling in Zwollerkerspel en ook niet in Ijsselmuiden.
Dan is er nog in 1748 een Lubbert Jans als X met Jannigjen Herms
Berkum Brinkhoek - 1748 VOT
8 a - Lubbert Jans.
b - Jannigjen Harms.
c - Henrikjen, Jan.
d -
e - 1 knegt.
f - Henrik Willems
Tja, dat was het zo'n beetje...
groet Ria
Er zijn meer Lubbert Jans
eentje wordt er voogd in 1718 over Elisabeth d.v. Arent Jans
eentje wordt voogd over Arent Jans zijn kinderen uit het 2e huw. in 1733
een hertr. van een Lubbert Jans rond 16 april 1729. heeft 3 kinderen: Janna, Gerrigje en Egbertje.
1e vrouw was Hendrikje Gerrits
voogd van Vz is Roelof Jans.
voogd Mz Hendrik Gerrits
GEEN huwelijk gevonden in Zwolle
wel daarna 3x dopen van een Lubbert Jans in Mastenbroek met als moeder Hendrikje Alberts
Janna Lubberts doet belijdenis in 1746 te Mastenbroek. Als zij de oudste dochter van Lubbert Jans is, die hertr. in 1729 dan woont deze Lubbert Jans in Mastenbroek
dan is er nog een Lubbert Jans die als wedr. hertr. met Lijssien Peters in Mastenbroek in 1744 en zij vertrekken in 1745 met attest naar Ijsselmuiden. Geen voogdijstelling in Zwollerkerspel en ook niet in Ijsselmuiden.
Dan is er nog in 1748 een Lubbert Jans als X met Jannigjen Herms
Berkum Brinkhoek - 1748 VOT
8 a - Lubbert Jans.
b - Jannigjen Harms.
c - Henrikjen, Jan.
d -
e - 1 knegt.
f - Henrik Willems
Tja, dat was het zo'n beetje...
groet Ria
Tja of die dopen aan "onze"
Tja of die dopen aan "onze" Lubbert, Claas en Arend Jansen zijn te koppelen, dat weet ik natuurlijk ook niet!
Inderdaad heb ik bij de dopen geen Lubbert gevonden, maar die mag je op grond van de patroniemen van de ouders toch wel verwachten.
Het geboortejaar van Arend is ook niet heel gek in verhouding tot zijn tweede huwelijk, leek me.
Het is inderdaad niet sterk dat er geen Hillegien is vernoemd. Ik heb overigens geen beeld van de gezinnen van de broers.
Inderdaad heb ik bij de dopen geen Lubbert gevonden, maar die mag je op grond van de patroniemen van de ouders toch wel verwachten.
Het geboortejaar van Arend is ook niet heel gek in verhouding tot zijn tweede huwelijk, leek me.
Het is inderdaad niet sterk dat er geen Hillegien is vernoemd. Ik heb overigens geen beeld van de gezinnen van de broers.
- ria van bessen
Dat heb ik ook niet, André.
Dat heb ik ook niet, André.
Dat wat ik heb over de broers Jans is het bovenstaande.
Dat wat ik heb over de broers Jans is het bovenstaande.
Coir, Ria, André,Allen
Coir, Ria, André,
Allen hartelijk dank voor meedenken en meezoeken.
Gegeven eerder info moet ik aannemen dat Arent Jans voor 1700 geboren is.
Doopboeken (vpnd) van Zwolle, IJsselmuiden, Grafhorst en Mastenbroek helpen niet; zij beginnen later. Kamperveen begint wel eerder maar levert niets op.
Hasselt (info André) lijkt aantrekkelijk maar bewijst nog niets pluasibels.
Volgens informatie J. Ensink/Groningen werd "" De Werff"", eerder Rouwenhorst genoemd, gepacht van Johanna Muntz, gehuwd met Joost Pietere Thomassen à Thuessink te Zwolle. Zouden in die richting nog archieven te vinden kunnen zijn ??
Ria,: je noemd twee maal Aaltje Simons, j.d. ""van Spijker"". Heb je een verklaring voor die toevoeging ?? Ik heb interesse in "'spijkers"" in de Mastenbroeker polder, met name die aan de Kamperzeedijk.
Allen hartelijk dank voor meedenken en meezoeken.
Gegeven eerder info moet ik aannemen dat Arent Jans voor 1700 geboren is.
Doopboeken (vpnd) van Zwolle, IJsselmuiden, Grafhorst en Mastenbroek helpen niet; zij beginnen later. Kamperveen begint wel eerder maar levert niets op.
Hasselt (info André) lijkt aantrekkelijk maar bewijst nog niets pluasibels.
Volgens informatie J. Ensink/Groningen werd "" De Werff"", eerder Rouwenhorst genoemd, gepacht van Johanna Muntz, gehuwd met Joost Pietere Thomassen à Thuessink te Zwolle. Zouden in die richting nog archieven te vinden kunnen zijn ??
Ria,: je noemd twee maal Aaltje Simons, j.d. ""van Spijker"". Heb je een verklaring voor die toevoeging ?? Ik heb interesse in "'spijkers"" in de Mastenbroeker polder, met name die aan de Kamperzeedijk.