Jacob Klaassen "van der Maaten"
- ria van bessen
50e penning Zwollerkerspel
50e penning Zwollerkerspel invnr. 653 F3 - Den 3e juni 1752 De E.E. Jan Oosten geeft so voor hem selve als vordere erfgenamen aan’t versterf van wijlen Annetien Alberts van de Oostermate bestaande in een vierde part van 8 morgen binnenland gelegen in Lammetieshuys, nog drie morgen gelegen bij den Pol dit voor de halfscheid een en ander gelegen in’t Schoutampt van Swol dog dese gehele aangave wordt maar provisioneel gedaan om ongeprejudiceert te blijven, also boven genoemde land behoort onder’t erve op de Oostermate en dus onder’t Schoutamt van Genemuiden moet betalen onder’t collateraal also genoemde erve mede voor een vierde is verstorven voorgevallen in de maand april jongstleden
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2In Genemuiden deel 6 dd 7-6-1730 maken Jan Jansen x Annegien Albers hun testament. Hij bedeelt zijn broer Willem Jansen in de velde van zijn erfdeel van het erve waar deze broer op woont.Jan Jansen wordt door zijn vrouw Annegien bedeeld in de halfscheid van het erve en de landerijen op de Oostermate in zover zij competerende daarin. Ze heeft een dochter genaam Aaltjen Peters en die wordt universeel erfgenaam. En de moeder van Annegien [naam niet genoemd] leeft nog en krijgt de legitieme portie. Als haar dochter Aaltjen Peters zonder te trouwen én haar moeder overlijden voor Jan Jansen haar man, dan is hij de universele erfgenaam. Bron Genemuiden deel 6 dd 7-6-1730
- ria van bessen
bericht 3
bericht 350e penning F6 hetzelfde inventarisnummer als hieronderAdolph Clasen, Cornelis Clasen en en Wilbertus Willemsen in kwaliteit als vader en voogden over de twee kindskinderen ende erfgenaamen van wijlen Annetjen Alberts van de Oostermate te geven ter Register van den 50en penning en collateraal des schoutampts van Zwolle ongeprejudiccert aan. Hoe sij met de Taestamentaire erfgenaamen van wijlen de Pupillen Stiefgrootvader Jan Jansen van de Oostermate den boedel en de nalatenschap is deser voegen hebben gescheijden ende gedeijlt. Namentlijck dat sij op gemelt pupillen alle de mobile en immobile goederen van opgem. wijlen Jan Jansen en Annetjen Alberts van de Oostermate, voor sig ende ten haren eijgendom hebben verkregen ende aangenoemen waar en tegen aan de erfgenaamen van der Pupillen stiefgrootvader wijlen Jan Jansen op den 27 juni 1752 is uijtgereikt voldaan en betaalt eenen stuiver contante somma van 1150 Caroli guldens onder welke vaste goederen des opgemmelde boedels is gehoorende. De halfscheid van 8 morgen lands in Zwollercarspel in Lammechieshuis in Mastenbroek gehorende bij’t erve de Oostermate, waarvan de andere halfscheijd Jacob van der Whee en Laurens Bruijs toebehoorende. Nog drie mergen lands gelegen als voren, Nog drie morgen lands van ses morgen gelegen in Harculoerslag in Mastenbroek omtrent de Pol.In welke bovengemelde landerijen de erfgenamen van wijlen Jan Jansen van de Oostermate het geregte Halfscheijd was aangestorven, dog sijn wegens dien door de bovengenoemde vader en voogden met contante somma van penningen, uit den boedel geproflueerd voldaan en voldaan en betaelt. So dat over sulx bovengemelde vader en voogden vermeinen hien van geen 50e penning verschuldigt te sijn, vermits bereits bij versterf van wijlen Jan Jansen in den jare 1748 het collateraal is voldaan. Versoekende den weledele Heere Scholtus van Swolle dit aldus te registreren ende desen voor recprisse te tekenen om te kunnen strekken als na regte.Actum den 19e juli 1752Was get. Willebartus Willemsen
In het trouwboek van Hasselt
In het trouwboek van Hasselt vond ik het volgende:Peter Arents, wed: op Cellemuiden en Annegien Alberts op het Hoog Landt (?) ingeschreven den 4 Jan 1709Hoort hierbij ?
- ria van bessen
Zou kunnen.
Zou kunnen. In deel 6 van Genemuiden zit een akte gedateerd 20-8-1736 over een wijlen Albert Seijne.Deze Albert is of onnozel of minderjarig want in de akte daarvoor doen de mombers Jan Berens en Harmen Klasen afrekening. In die akte staat al wijlen Albert Seijne. Datum 17-8-1736De ooms en erfgenamen van deze Albert Seijne zijn Jan Gerrits in de Velde, Berent Albers in den Ham, Wolter Albers op de Overstee, Albert Dirks te Hamegen [?], Jan Dirks in de Velde, Jan Jans van de Maat en Roelof Everts in Genemuiden, alle mede caverende voor hun vrouwen. Zij verkopen aan Jan Berens en Annegien Jans wonende op 't Hoge land voor 230 gls de halfscheid van 3 morgen weideland gelegen in 2 stukken, de halfscheid in 7 hond weideland waarvan de andere halfscheid in beide percelen de koper reeds toebehoord.De vetgedrukte tekst - = de 2e man van Annegien Albers?
Egbert
EgbertMij viel het op, omdat Adolf Klaasen voor mij ook belangrijk is, en met name de eerste en derde echtgenoot.20.05.1722 85vo – 86Door Aneghien Albers, wed van Peter Arens haar gevolmachtiger Hendrick EgbertsAan: Gerrit van Assen en echtgenote Clara Smits en erfgenamenVan: een half morgen land, verdeeld in 1 ½ morgen, waarvan de koper al een morgen in zijn bezit heeft, ligt op de Oostermaat, ten oosten het land van Jacob Claas, ten westen en ten zuiden Jacob van der Werf en ten noorden de Kleijnedijk. 02.02.1724 94vo – 95door: Anneghien Albers, wed. van Peter Arens, geassisteerd met Jan Noorwegen als haaar gevolmachtigde, en Hendrick Egberts Jonker en Willem Hendrikx Lingeman, als voogden over haar drie minderjarige kinderen met namen Hillegien, Aaltjen en Arent Peters.t.g.v.: de minderjarige kinderen uit het huwelijk met wijlen haar man Peter Arensn.a.v.: het erven van vader’s goet, in verband met moeders tweede huwelijk met Jan Jansz, bestaande uit twee morgen weiland, gelegen op de Nieuwe Weteringe bij Marten Geerlijnckx huis, hieraan grenzend ten noorden en ten westen, en ten oosten aan de ontvanger van de Wijk, en ten zuiden aan Socking ? , verder enkele roerende goederen.P. S.: op 16.10.1733 verklaarde Aaltjen Peters, geassisteerd, m.n. Adolf Klaasen, dat zu hun bewezen goed hadden ontvangen, hiervoor bedankende de voogden Hendricck Egberts Jonker en Willem Hendricks van Lingen.[Dit is een samenvatting van uit de oudheidkamer van Genemuiden]Harm
wijlen Albert Seijne.
wijlen Albert Seijne.Van de erfgenamen van wijlen Albert Seijne viel meteen de naam Albert Dirks te Hamegen op, een voorouder van mij. Albert Derks ~24-12-1699 te Hasselt ging in 1727 Staphorst in ondertrouw als J.M. van de Velde. Liet kinderen dopen, wonendende in Hamingen (hoort bij Staphort en is dichtbij Zwarstluis). Hij had een broer Jan Derks ~20-12-1696 te Hasselt. Beide zijn zonen van Derk Jans x Aaltien Berensen, ondertrouw 10 maart 1675 in Hasselt, hij als J.M. uit Swarte Waters Clooster, zij als wed. in den Velde.Ik had nog niet eerder gezocht naar het eerste huwelijk van Aaltien Berensen, maar nu wel snel gevonden: Hasselt ondertrouw 10 maart 1675, Albert Zeijns J.M. ter Velde en Aaltien Berents J:D: van Streukel. Van dit echtpaar heb ik dopen kunnen vinden: Wolter (1676), Wolter (1677), Anne (1680), Seijn (1682), Altruit (1688) en Derickien (1691)Enkele huwelijken:Hasselt, 1709: Seijn Alberts J:M: uijt den Velde en Hendrickjen Jans J:D: van Campen, wonende beijde aan de Hasselerdijk : met attestatie gekomen van Genemuiden 7 febHasselt, 1710: Jan Gerrits J.M. int Swartew. Closter en Altruijd Albers J:D: in de VeldeHasselt, 1714: Wolter Alberts J.D. in de Velde en Jantien Alberts, wed. van de Overstedein de VOT 1748 Genemuiden: Roelof Everts, Geh. met DirkjenEen doopdatum voor Albert Seijne heb ik niet kunnen vinden (in Hasselt). Maar hij is mogelijk in Genemuiden gedoopt.Het lijkt erop alsof de erfgenamen van Albert Seijne alle nakomelingen zijn van zijn oma Aaltien Berensen ~08-06-1656 te Hasselt, dochter van Berent Herms en Annegien Peters.En als ik het goed begrijp hebben we nu een doopdatum voor Annigjen Alberts, de vrouw van o.a Jan Jans van de Maat.En wat ik ook erg leuk vind, dat dit verhaal zich grootdeels in het Zwartewatersklooster afspeelt:http://www.tenklooster.nl/genealogie/genealogieEn wat ik een stuk humor vind, is dat er meerdere takken ten Klooster zijn, en dat nu bewezen is dat de tak Jan Alberts ten Klooster en Jan Gerrits ten Klooster bij elkaar komen in Aaltien Berensen. Dus toch familie van elkaar. Albert Derks is de vader van Jan Alberts ten Klooster en Altruit Alberts is de oma van Jan Gerrits ten Klooster, vernoemd naar haar man Jan Gerrits.Anderen mogen er een andere mening op nahouden, maar zijlintjes leveren best nog wel eens prachtige resultaten en inzichten. Wat mij betreft: een juweeltje die akte gedateerd 20-8-1736.
- ria van bessen
Dan heb ik nog wat voor je,
Dan heb ik nog wat voor je, vers van de pers..Genemuiden deel 6 dd 29-11-1731 = Dirk Jans wedr. voor hemzelf en voor zijn zoon Jan Dirks, samen voor een 1/3 van de volgende percelen land, Jan Gerrijts en Altruijt Albers eheluiden, Jan Jansen van de Oostermaat en Annegjen Albers ehel verkopen aan Jan Berens en Annegien Jansen ehel. Wonende op ’t Hogeland voor 219 gl en 9 st. een halfscheid in 3 m. weideland, gelegen in 2 stukken, de halfscheid in 7 hont land van de halfscheid in beide percelen waarvan Albert Seijn de andere halfscheid is toebehorende.
Dat is, denk ik, een
Dat is, denk ik, een bevestiging. Met een enekel detail erbij. Dirk Jans is weduwnaar, dus Aaltje Berents is overleden. En hier weer die uitdrukking Wonende op ’t Hogeland. Dat werd ook vermeld bij het trouwen van Peter Arends en en Annegien Alberts op het Hoog Landt. En ik kwam het tegen in de volkstelling 1748 van het Hasselterkerspel. Berent Meijer (gerigtsdienar van het Hooge Lant van Hasselt). Maar of dat bij elkaar hoort weet ik niet.Ik krijg echter wel steeds meer twijfel of het erf van o.a. Jan Jans van de Oostermaat wel het erf is, waar de broeders Jacob Klaassen en Jochem Klaassen de erven van waren.In een eerdere zoektocht meldde Frits dat hij gegevens of aantekeningen heeft van het vuurstedenregister 1751, en daar enkel uit genoemd. Hij heeft toen nrs. 12 t/m 15 gemeld, maar heeft misschien meer gegevens?https://www.historischcentrumoverijssel ... dijk@Frits: Heb je meer gegevens? Je kunt ze me ook mailen.
@Ria: bedankt voor het
@Ria: bedankt voor het overzicht. Dit is echter de zoektocht van Harm naar het erf dat in 1765 nog familiebezit was, en naar de komaf van Jacob Klaassen en Jochem Klaassen. En dat zal dit erf niet geweest zijn, want dat was in al lange tijd daarvoor in bezit van twee partijen. Waarvan Laurens Braij (en erfgenamen/opvolgers) er één van en de andere partij Harmen Roelofs, zijn zoon en diens erfgenamen. Daar passen Jacob Klaassen en Jochem Klaassen niet meer bij.Het huis van Hermen Cobus (van de Stegen) lijkt mij een goede kandidaat. Is er een transport akte met de naam Herm Cobus te vinden rond 1800?