- Hasselt, 1618, 6 Decemb:
| Gerrit Jans meijer ten Swartenwater, Gertken Frerijcke, getuij Jentien Derckse | Griete
Hessel Derx [Hartsuicker] uit Hasselt
Re: Hessel Derx [Hartsuicker] uit Hasselt
En 2 Geert Jans in 't Klooster?
-
Mogelijk
Arent 1593 z.v. Gerrit Jansz,
mdr. Geesien ten Westerijck,
get. Jacob int Westhuis en Jan Hendrijcktx,
196/16
zou zus Aaltien [later] met deze getrouwd zijn?
N.N. 1597 k.v. Lambert N.N.; op Milgen,
mdr. Engeltien N.N.,
get. Hendrijck Cuipers,
196/33
Hasselt 00581 stadgericht Hasselt invnr 3202
Scan 298 [rechts] dd 29-04-1618 Gerrijt Meijnerts en Derck ?rop? [Strop?] Aangestelt als mombers over zall Geert Jansz int Clooster jongedogter Geesien? en Lambert van Millingen kindt bij Alijdt te Westerik geprocreert en hebben deze gericgtelijk aangenomen voor schepen Gerijt Koninck en Hendrik Jans
EN
Scan 298 [links] dd 30-04-1617 Geert Jans uit Clooster en Geerlig Alberts worden aangesteld als mombers over Geert Derx kinderen bij Jannetien Geerts geprocreert
Jacob 1618 z.v. Geerligh Albers,
mdr. Hillegien Dercks,
get. Jutte Geers,
196/85
Arent 1593 z.v. Gerrit Jansz,
mdr. Geesien ten Westerijck,
get. Jacob int Westhuis en Jan Hendrijcktx,
196/16
zou zus Aaltien [later] met deze getrouwd zijn?
N.N. 1597 k.v. Lambert N.N.; op Milgen,
mdr. Engeltien N.N.,
get. Hendrijck Cuipers,
196/33
Hasselt 00581 stadgericht Hasselt invnr 3202
Scan 298 [rechts] dd 29-04-1618 Gerrijt Meijnerts en Derck ?rop? [Strop?] Aangestelt als mombers over zall Geert Jansz int Clooster jongedogter Geesien? en Lambert van Millingen kindt bij Alijdt te Westerik geprocreert en hebben deze gericgtelijk aangenomen voor schepen Gerijt Koninck en Hendrik Jans
EN
Scan 298 [links] dd 30-04-1617 Geert Jans uit Clooster en Geerlig Alberts worden aangesteld als mombers over Geert Derx kinderen bij Jannetien Geerts geprocreert
Jacob 1618 z.v. Geerligh Albers,
mdr. Hillegien Dercks,
get. Jutte Geers,
196/85
Stadsgericht Hasselt 0058.1
inv. Nr. 3157 testamenten, scan 82, 20(?) april 1617
hebben Jan Hendriks ende Grietje Jans dochter echteluiden. Grietje met Hessel Derx haar … toegelaten momber. …langstlevende.. gezamentlijke nalatenschap…Grete Alberts..
PS of er twee Hessel Derksens zijn dat weet ik niet. Die ene keer dat hij met een andere vrouw werd genoemd, was met zijn broer Albert. Dus dat is “de onze”.
inv. Nr. 3157 testamenten, scan 82, 20(?) april 1617
hebben Jan Hendriks ende Grietje Jans dochter echteluiden. Grietje met Hessel Derx haar … toegelaten momber. …langstlevende.. gezamentlijke nalatenschap…Grete Alberts..
PS of er twee Hessel Derksens zijn dat weet ik niet. Die ene keer dat hij met een andere vrouw werd genoemd, was met zijn broer Albert. Dus dat is “de onze”.
-
scan 182 bedoel je.
De akte levert verder niets op, behalve dat Grete de mantel krijgt.
De akte levert verder niets op, behalve dat Grete de mantel krijgt.
Nog even een zijstap naar de broer van Hessel Derks als het mag; hieruit af te leiden dat Baarlo tussen Zwartsluis en Meppel toch wel hun herkomst is.
Stadgericht Hasselt 0058.1
3202 foto 45. 7 oktober 1601
Compareerde Roelof Starcke en Gijsbert Mentinck als mombers over de twee nagelaten en onmondige kinderen van Hermen Hankes (?) Hagewolt, genaamd Jannechien en Hillechien bij Aeltien Pouwels in echtlandt (?) geprocreerd ende dezelfde Aeltien met haer tegenwoordige eheman Alberth Hartzuijcker ..
(in een akte uit 3086, dd 17-8-1614 hebben Jan Kiste en Jan Roelofs uit Meppel mede namens hun vrouwen verkocht aan Albert Hagewold te Meppel land genaamd olde Hagewolds land te Baarlo)
Roelof Starke kom ik vaak tegen als momber, betwijfel of hij familie is. En zou Gijsbert Mentink familie zijn, evt, via zijn vrouw?
PS is het patroniem van Herman Hagewold Hanckes? en klopt de rest? bvd
Stadgericht Hasselt 0058.1
3202 foto 45. 7 oktober 1601
Compareerde Roelof Starcke en Gijsbert Mentinck als mombers over de twee nagelaten en onmondige kinderen van Hermen Hankes (?) Hagewolt, genaamd Jannechien en Hillechien bij Aeltien Pouwels in echtlandt (?) geprocreerd ende dezelfde Aeltien met haer tegenwoordige eheman Alberth Hartzuijcker ..
(in een akte uit 3086, dd 17-8-1614 hebben Jan Kiste en Jan Roelofs uit Meppel mede namens hun vrouwen verkocht aan Albert Hagewold te Meppel land genaamd olde Hagewolds land te Baarlo)
Roelof Starke kom ik vaak tegen als momber, betwijfel of hij familie is. En zou Gijsbert Mentink familie zijn, evt, via zijn vrouw?
PS is het patroniem van Herman Hagewold Hanckes? en klopt de rest? bvd
Ik heb hem in mijn bestand genoteerd als Harmen Jans Hagewolt
zoon [waarschijnlijk] van Jan Hagewolt http://home.kpn.nl/mbuitenhuis2/genealo ... gewolt.htm
In het paardengeld 1602 is Hans Hagewolt op 't Zuijdeinde. (http://home.kpn.nl/mbuitenhuis2/bronnen ... _1602.html
En een Egbert Johan Hagewolt, mogelijk zijn zoon, en broer van Herman Hagewold.
-
DPB HASSELT
Hille 1598 d.v. Harmen Hagewolt,
mdr. Aelcken N.N.,
get. Peter Derck Wichers,
196/35
Hille 1598 d.v. Harmen Hagewolt,
mdr. Aelcken N.N.,
get. Peter Derck Wichers,
196/35
Dank je wel voor de Hagewolt link naar Rouveen.
Toch is dat een andere familietak. De Harm Hagewolt uit de akte van 1601 is al overleden rond 1598, dus dat is iemand anders dan de Harm Jans Hagewold die kerkvoogd is in Rouveen in 1635 en 1641. En er is ook een Albert Hagewold (ws broer van “mijn” Harm? Misschien een Hartsuiker vernoeming?) die van ong. 1560 is en zich vestigt in Meppel die ook niet voorkomt in de gegevens van Marco Buitenhuis. Albert heeft weer een zoon Herman van rond 1590.
Ik bedenk me net; of is Harm Hankes Hagewold al veel ouder en is hij eerder getrouwd geweest en is Albert uit zijn eerste huwelijk?
Toch is dat een andere familietak. De Harm Hagewolt uit de akte van 1601 is al overleden rond 1598, dus dat is iemand anders dan de Harm Jans Hagewold die kerkvoogd is in Rouveen in 1635 en 1641. En er is ook een Albert Hagewold (ws broer van “mijn” Harm? Misschien een Hartsuiker vernoeming?) die van ong. 1560 is en zich vestigt in Meppel die ook niet voorkomt in de gegevens van Marco Buitenhuis. Albert heeft weer een zoon Herman van rond 1590.
Ik bedenk me net; of is Harm Hankes Hagewold al veel ouder en is hij eerder getrouwd geweest en is Albert uit zijn eerste huwelijk?
Die Albert Hagewolt wordt genoemd in DNL 1902, als schhoonvader van Anna Struuck.
https://www.knggw.nl/wp-content/leeuw/1902-49-122.pdf
En wat betreft de tak Hagewolt Rouveen, die zou ik nog niet zo maar afschrijven. De eerste generaties zijn nog niet duidelijk. Dat geeft Marco Buitenhuis ook aan, met waarschijnlijk. Twijfelachtig of de vader van de armvoogd in Rouveen in 1635 omstreeks 1545 is geboren. Daar kan nog wel een generatie tussen zitten.
Er is in 1490 al een Herman Hagewolt met grondbezit in Rouveen.
https://www.knggw.nl/wp-content/leeuw/1902-49-122.pdf
En wat betreft de tak Hagewolt Rouveen, die zou ik nog niet zo maar afschrijven. De eerste generaties zijn nog niet duidelijk. Dat geeft Marco Buitenhuis ook aan, met waarschijnlijk. Twijfelachtig of de vader van de armvoogd in Rouveen in 1635 omstreeks 1545 is geboren. Daar kan nog wel een generatie tussen zitten.
Er is in 1490 al een Herman Hagewolt met grondbezit in Rouveen.
Wie weet, de grootvader van Harm "Hankes" Hagewold?1365.1 Stadsbestuur Hasselt
Inventaris
11. Regesten van de oorkonden tot 1599
249
Claes Sijmoens en Niese e.l. dragen t.o.v. Henrick Mulert, richter te Hasselt, en Claes Jacobs en Derick Scroeder e.a. keurnoten, over aan Evert Hermans een jaarrente van drie herenpond, gaande uit vijf akkers land, welke van Claes Maess zijn gekomen, gelegen met nog twee akkers land op Ruvene in den broeke, welke Herman Hagewolt en Johan Ludens toebehoren, tussen de akkers van Mathewes Stubbe en Johan Ludens, strekkende beneden van de wijk tot boven in 't veen naar de landslag.
Oorspr. in Inv. no. 1162. Met beschadigd zegel van de richter.
Afschrift in Inv. no. 1150.
bericht 2
https://gw.geneanet.org/cofranssen?lang ... &n=starcke
Lucas, ged. 28-10-1593 te Hasselt, (moeder Aeltien Luijtgens,) trouwde Aeltien Mentinck, dochter van Gijsbert Mentinck en Swane Herms.
Op de site van Odette een akte, waaruit blijkt dat de weduwe van Lucas Starcke een aandeel bezit in Sterckens Erve, in Mastenbroek, grenzend westwaarts aan de Juttiens Rijte.
Mogelijk is Sterckens Erve het latere Rouwenhorst en de Werf ?
Roelof Starcke komt op de site van Odette voor als vader van Lucas Starcke
https://gw.geneanet.org/cofranssen?lang ... &n=starcke
Lucas, ged. 28-10-1593 te Hasselt, (moeder Aeltien Luijtgens,) trouwde Aeltien Mentinck, dochter van Gijsbert Mentinck en Swane Herms.
Op de site van Odette een akte, waaruit blijkt dat de weduwe van Lucas Starcke een aandeel bezit in Sterckens Erve, in Mastenbroek, grenzend westwaarts aan de Juttiens Rijte.
Mogelijk is Sterckens Erve het latere Rouwenhorst en de Werf ?