Snel(le) en Voorthuis (gewijzigde titel)

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Re: Snel(le) en Voorthuis (gewijzigde titel)

Bericht door ria van bessen » 13 feb 2020, 11:45

bericht 3

Iets meer gerichter zoeken blijkt toch resultaat te geven.

Geesjen Herms is de zus van Aaltjen Herms die met Gerrit Hendriks Snel trouwde.

Zwolle erfuitingen f279 13-10-1683
Momberen over Aeltien Herms nagelaten minderjarige kind: Hendrick Snel en Evert Berents op den Oort.
Gerrijt Snell heeft erfuiting gedaan aan zijn dochtertje Hendrikkien en voor moeders goed bewezen een somma van 500 gl. mitsgaders de kleren van linnen en wullen en het zilver en goud van de moeder, welk tot profijt van het kind zal worden verkocht. Belovende het kind te onderhouden in kost en kleren en in nooddruft totdat het 18 jaar oud zal zijn en hetzelve lezen en schrijven laten leren.
Actum coram Schepen Herman Holt senior.

29-06-1680 Gerrijt Snelle Wr. in de Rijsbos en
Aeltien Herms j.dr. te Westenholte
Moet erffuijtinge doen

- uit dit huwelijk dochter Hendrikjen – jong overleden

En nu begrijp ik ook waarom Rutger van Born voogd is bij Albert Wijtten. Is deze al bekend?
En bij Lambert Jans Kruiwagen alias Ral.

Odette

Bericht door Odette » 13 feb 2020, 13:16

ria van bessen schreef:
13 feb 2020, 11:36
bericht 2

Is de 1e man van Geesje deze ?

13-02-1694 Rotger van Born j.m. Geesien Herms wed. van Jan Gosen get. Bruideg. vader en Bruijdts Nigt, vrouw Hen.

13-03-1677 Jan Goosens j.m. bij Peter van Aeckens brugge en Geesien Herms wed: van Gerrit Huijbers op de Nijstadt
Sij moet erfuijtinge doen.

erfuitingen RA001-151 f78 dd.10-03-1677
Momberen over Gerrijt Engberts nagelaten minderjarige kind: Evert [Berents RvB] op den Oort te Westenholte en Henrick Herms touwslager.
Geessien Herms heeft erfuiting gedaan aan haar dochter Henrickien Gerrijts en voor vaders goed bewezen 900 car.gl. en dan nog 100 gl. plaats van de kleren, en een bedde met toebehoor. Belovende de dochter te onderhouden in kost en kleren en in nooddruft totdat ze 18 jaar oud is en lezen en schrijven en naaien laten leren.
Actum coram Schepen Herman Queisen.

Zwolle testamenten f268 dd.07-12-1691
Erschenen Jan Goossens Gildeknecht vant Backers Gilde, ziek van lichaam, en heeft van zijn natelaten goederen disponerende, gelegateerd aan zijn zuster Jannechien Goossens 6 car.gl. en aan de armen 6 car.gl., en verder gewild dat zijn verdere nalatenschap zal worden verdeeld in vier gelijke delen die zullen worden genoten, een vierdepart bij zijn zuster Berentien Goossens, een vierdepart bij zijn zuster Gerrichien Goossens, een vierdepart bij Peter van Delden zoon van zijn zuster Geertruidt Goossens, en dan nog een vierdepart bij Goossen Arents van Delden en testateurs stiefdochter Henrickien Gerrits.
Actum coram Schepenen Arnoldt van der Lawick en Adolph Wijcherlinck.
Dankjewel Ria! Ik was er ook mee bezig maar werd afgeleid doordat op dezelfde bladzij (in Familysearch) als de erfuiting over Hendrickien Gerrijts een erfuiting staat van een ander mysteriepersoon, waar ik heel erg in geinteresseerd ben. Ik weet wel dat dit niet de juiste plaats is, maar kun je me misschien helpen met het vinden van onderstaande accoorden, waar moet ik die zoeken? Sorry van de off topic.

19 maart 1677 : Nalatenschap - Zwolle
Momboiren over Jan ten Swegen naegelaten dochtertjen Jan Claes (en?) Meines. Elisabet Wijntjes weduwe van Jan ten Swege (...) onmundige dochter (...) gnt. Sibilla ten Swege (...) nevens Hilbrant Jansen bestevaeder van voors. pupille (...) accoord den 23 Februarij deses jaar opgericht en bij Schepenen en Raden geapprobeert, voor haer vaederlijke goet bewesen, eerstelijk drie stucken lants, daer van het eerste groot is vier dachmaten, is gelegen in de Vrijstraete, streckende van dat Koepadt tot aen die grote Cuile; een stucke genaemt Jan Muirlinks maede streckende van de Somerdijk tot aen die yroot (?) noch een camp landes gelegen op de Haer, streckende van de Winterdijk tot aen de Brink, alles met recht en gerechtigheid daer toebehorende, met sijn holtgewasch, en sulks ingevolge accoort en taxatie van den 7 julij 1671. Noch hier en boven seven en twintich hondert car.gl. als de Bestevaerder en Bestemoeder van het voors. kint, ingevolge voor aengetrocken accoort van den 7 Julij 1671 tot suppleringe van die houwlixe voorwaerden mede beloofde somme schuldich sijn gebleven, ende belooft hebben te verrenten met hondert carl. gulden jaarlix; ende dewijl de voors. momboiren en Bestevaeder hier en boven noch pratendeerden elfhonderd dertijn car.gl. wegens contante penn: in den boedel ingekomen, en elfhondert vijfensestich car.gl. aen obligatien mede aangebraght bij dess voors. kints vaeder, ende ten deele ingekomen, benevens noch de halfscheit van het gevallen conquest; Waertegens de Comparante weder pretendeerde wegens dootschult, rouwklederen, het winnen van de burgerschap en tghene daer voor aen de Stadt was betaelt, so heeft de voors. Comparante boven het ghene voorss. aan haar voors. dochter belooft en bewesen in voldoeninge van de twee voorn. posten van 1113 gl. 1165 gl. en halve winst, een somma van dertijnhondert carl.gl. ende ingevalle het voors. kint in het leven blijft, lijfe erven naelaat, noch daer en boven eens van twee honderd vijftich car.gl. met een bedde en sijn toebehoor doch dit bedde met sijn toebehoor tot discretie van de moeder. Sijnde verders bedongen, dat de moeder in minderinge van de voors. 1300 gl. aen het kint sal geven een capitael van ses hondert car: gl. ten laste van Jan Meines en hondert car.gl. van Meine Hendriks wed: en dan noch het resterende uit haer eijgen middelen suppleren. Waermede het voors. kint wegens vaederlijke goet afgesoent sal sijn en blijven; (etc.)
Bronnen: https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... &cat=32188

Odette

Bericht door Odette » 13 feb 2020, 13:18

ria van bessen schreef:
13 feb 2020, 11:45
bericht 3

Iets meer gerichter zoeken blijkt toch resultaat te geven.

Geesjen Herms is de zus van Aaltjen Herms die met Gerrit Hendriks Snel trouwde.

Zwolle erfuitingen f279 13-10-1683
Momberen over Aeltien Herms nagelaten minderjarige kind: Hendrick Snel en Evert Berents op den Oort.
Gerrijt Snell heeft erfuiting gedaan aan zijn dochtertje Hendrikkien en voor moeders goed bewezen een somma van 500 gl. mitsgaders de kleren van linnen en wullen en het zilver en goud van de moeder, welk tot profijt van het kind zal worden verkocht. Belovende het kind te onderhouden in kost en kleren en in nooddruft totdat het 18 jaar oud zal zijn en hetzelve lezen en schrijven laten leren.
Actum coram Schepen Herman Holt senior.

29-06-1680 Gerrijt Snelle Wr. in de Rijsbos en
Aeltien Herms j.dr. te Westenholte
Moet erffuijtinge doen

- uit dit huwelijk dochter Hendrikjen – jong overleden

En nu begrijp ik ook waarom Rutger van Born voogd is bij Albert Wijtten. Is deze al bekend?
En bij Lambert Jans Kruiwagen alias Ral.
Super. Nee die voogdijen zijn mij niet bekend.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 13 feb 2020, 13:27

Hendrick Driesman j.m. van Lingen en
Elijsabeth Wijnties wed. van Jan ten Swege
proc: tot Lingen. Sij moet erfuijtinge doen

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 13 feb 2020, 13:45

Odette, dat eerste accoord is volgens mij onderling opgemaakt. Je komt het wel meer tegen, zo'n omschrijving, maar dan schijnt dat gewoon een afspraak in dit geval tussen de moeder en de voogden.
Dat andere is een taxatie en daar zou wel meer over te vinden moeten zijn, lijkt me.
Hoor je nog.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 13 feb 2020, 13:47

OOOh .. we hebben al over de 100 berichten geplaatst!
Wordt het niet tijd om een nieuw lijntje op te zetten. Bijvoorbeeld Rutger van Borne of bedenk maar wat leuks.
Zo'n lang topic is niet meer te volgen toch?
of wel?

Odette

Bericht door Odette » 13 feb 2020, 13:56

We hebben heel brede cirkels gemaakt om de vraag heen: afkomst van Willempje Jans. Heel merkwaardig vind ik de afwisseling tussen protestant en katholiek, en ook tussen arm en (relatief) rijk. Sommigen worden van de armen begraven, anderen in de Michaelikerk. Sommigen hebben bij erfuiting niks of een paar pond te geven, anderen geld en zilver en (zoals Ida Weijdenberg) een aantal huizen.

Het milieu is toch veel tappers en herbergiers en brouwers, en de buurt: Bitterstraat, de Dijk en Kamperstraat/Kamperpoort/Vrouwenkerkhof.

Ik heb weer veel geleerd al was het dan niet over Willempje Jans zelf. Ik vind het prima om de draad voorlopig te laten rusten.

Odette

Bericht door Odette » 13 feb 2020, 13:59

ria van bessen schreef:
13 feb 2020, 13:45
Odette, dat eerste accoord is volgens mij onderling opgemaakt. Je komt het wel meer tegen, zo'n omschrijving, maar dan schijnt dat gewoon een afspraak in dit geval tussen de moeder en de voogden.
Dat andere is een taxatie en daar zou wel meer over te vinden moeten zijn, lijkt me.
Hoor je nog.
Dankjewel. Misschien is dit een onderwerp voor een andere draad - ik heb veel Ten Zwege/Ten Sweege, voornamelijk van (rond) Wanneperveen, waaronder een aantal predikanten. Deze Johannes is katholiek, enorm afwijkend van de rest en verder onbekend, evenals de 'Bestevaeder'.

Odette

Bericht door Odette » 13 feb 2020, 14:00

Janny Lalkens schreef:
13 feb 2020, 13:27
Hendrick Driesman j.m. van Lingen en
Elijsabeth Wijnties wed. van Jan ten Swege
proc: tot Lingen. Sij moet erfuijtinge doen
Aan haar kant zat ook geld, ze kwam uit dat muntmeestersgeslacht.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 13 feb 2020, 15:01

Wat mij betreft mag je wel verder gaan in deze draad, van een draadje kan men onderhand niet meer spreken..

Ik ben wel nog steeds bezig om alles wat ik kan vinden te combineren met als doel - Willemtjen Jans.

Mijn vraag is nu - is onderstaand persoon dezelfde ? en de zoon van Swaantje Rijkelts? Uit haar 2e huwelijk.

1707-04-16 - Wijnand Cras j.m. en Helena Kronemans [-] - proclamatie gaan ook te Wijhe - attestatie gegeeven nae Wijhe 7 Maij 1707 - Ondertr./tr. Zwolle, RBSO 728, f213.

29-04-1708 Winant Bras wedr. en Berentjen Roelofs j.d. S:G: Evert Casper Douwer H:G: haer moeder
* alleen via de GI op haar naam te vinden !

Helena = Leentje - d.v. Hendrik Gerrits Kroneman en RK.
Helena is in ieder geval overleden voor 1711 en liet geen kinderen na.

Plaats reactie