Wie zijn de ouders van Hendrik Jans Crommedijk ?

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Nou dat bedoel ik eigenlijk

Bericht door ria van bessen » 07 dec 2016, 14:46

Nou dat bedoel ik eigenlijk niet, want wat je hieronder neergezet hebt, dat wist ik.Ik bedoel of er bewijs is of hij verwant is; we kennen Jan Rijkels zijn voorgeslacht, dat zijn vader Rijkelt Jans heet en dat ze uit Rande komen. Het lijkt me toe .. qua tijd, dat Hendrik Jans en Rijkelt Jans geen broers zullen zijn, wel?En dan kom ik weer uit op de vraag, waarom is Jan van den Beld nú pas momber en niet bij het 1e huwelijk van HJ Kromdlijk ..Hij is ook niet zijn buurman .. en vraag ik me serieus af, is Willemina dan verwant aan Hendrik Jans.En moeten we ons daar op richten?     

Janny Lalkens

Willemina is gedoopt in 1713.

Bericht door Janny Lalkens » 07 dec 2016, 15:41

Willemina is gedoopt in 1713. Hendrik Jans ook rond die tijd, schat ik, met een eerste huwelijk in 1747 en zij met haar huwelijk in 1748. Mogelijk zijn ze toch wel ongeveer van dezelfde generatie. Of moeten we Hendrik Jans aan Willemina haar moeder plakken als broer en zus?Die moeder van Willemina van der Vegt kwam waarschijnlijk van de boerderij Het Zandhuis te Wengelo, omdat ze Warmina Jansen Zandhuis heette. Verder kon Willemina samen met haar 2 (overgebleven?) broers het Van Merlenhuis in de Langestraat in Wijhe verkopen. Mogelijk woonde daar haar vader Hermannus van der Vegte tot zijn dood, samen met Warmina en de kinderen, die ze lieten dopen vanaf 1700 tot 1716.Vaak wordt Jan Gerrits, de broer van Willemina, omschreven als wonend in Amsterdam en bij huwelijk kwam Willemina daar ook vandaan, maar zij kan ingewoond hebben bij haar broer, bijv. na de dood van haar ouders? Ik heb nog geen begraven van Warmina Jansen Zandhuis gezien.Jan Riekelts kwam voor zijn huwelijk uit Deventer, of had daar een poosje gewoond. Het gaat toch met de getuigen wel steeds de zuidelijke richting uit, gezien vanuit Wijhe, wat hun herkomst of hun woonplaats betreft. Ook bij die Jan Eghberts uit Olst.

ria van bessen

Ik ga zelf even een tijdje

Bericht door ria van bessen » 07 dec 2016, 16:24

Ik ga zelf even een tijdje pauze houden wat betreft deze zoektocht, Janny en Willemijn.Dit vreet tijd ... maar de gegevens lopen niet weg, dus tot later. 

Janny Lalkens

Prima, ik ga ook even een

Bericht door Janny Lalkens » 07 dec 2016, 16:42

Prima, ik ga ook even een tijdje wat anders doen. In december is er altijd veel wat aandacht vraagt. In die maand nog nooit last gehad van verveling. In die andere 11 maanden ook niet, trouwens.

Willemijn Hofstra

Heel erg bedankt hoor Ria en

Bericht door Willemijn Hofstra » 08 dec 2016, 11:36

Heel erg bedankt hoor Ria en Janny voor alle hulp.Ik ga me maar even bezighouden met de informatie volledig te krijgen van de kinderen uit de drie huwelijken van Hendrik Jans Krommedijk.groetjes,Willemijn

silvio Rademaker

Re: Wie zijn de ouders van Hendrik Jans Crommedijk ?

Bericht door silvio Rademaker » 03 jun 2020, 18:50

Hallo Willemijn,

Heb je inmiddels wat meer te weten gekomen over de ouders van Hendrik Jans Crommedijk?

Groeten, SIlvio Rademaker

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 04 jun 2020, 11:38

Heb je mijn pb gekregen,Silvio?

Hier zijn de gevraagde dopen

Ng Wijhe - Kornelis Jansen J.M. van Klein Langeveltsloo, en Janna Gerrits Jonge Dogter wonende op het Linderloo beide onder Wijhe.
1.2.3. - Den 12 Octbr. 1736.

RK WIJHE
27 Januario 1739 - Maria F.L. Cornelii Jansen et Joannae ... [leeg] conj. op de Eust. Suscepit Wilhelmina Jansen.
3 Januario 1740 - Joanna F.L. Cornelii Jans et Joannae Gerrits conj. op de Eust. Suscepit Maria Swijrsen op de Koeslag nomine Geesje Hendriks.
23 Januario 1741 - Wilhelmina F.L. Cornelii Jans et Joannae Gerrits conj. op de Eusch. Suscepit Joanna Hendriks op 't Hogelant.
28 Januario 1742 - Gerardina F.L. Cornelii Jansen et Joannae Gerrits conj. ... [leeg]. Matrina Joanna Herms ex Wengele
13 Martio 1743 - Joanna F.L. Cornelii Jansen et Joannae Gerritsen conj. op de Eust. Matrina Maria Zwiersen op den Hoefslag [elders is het: Koeslag].
4 Junio 1744 - Gerardus Joannes F.L. Cornelii Jansen et Joannae Gerrits conj. op de Eust. Matrina Wilhelmina Jansen.
29 Majo 1745 - Henrica F.L. Cornelii Jansen et Joannae Gerrits conj. op de Groote Aest of Eust. Matrina Wilhelmina Jansen cujus loco suscepit Joanna Henriks
5 Junio 1746 - Joannes F.Lmus. Cornelii Jansen et Joannae Gerrits conj. op 't Wengervelde. Matrina Vennigien v Phenenna Gerrits op 't Mulder.
19 Junio 1747 - Antonius F.Lmus. Cornelii Jansen et Joannae Gerritsen conj. bij het Wengervelde. Matrina Antonia Derks op de Aest.
21 Majo 1748- Hendrina F.Lma. Cornelii Jansen et Joannae Gerrits conj. op de Hoogstrate. Matrina Gertrude Henriks op de Vos.
4 Martii 1750 - Hendrina F.Lma. Cornelii Jansen et Joannae Gerrits conj. in Kettelaer. Matrina Gesina Henriks matertera prolis.
27 Novemb.1751 - Joanna F.Lma. Cornelii Jansen et Joannae Gerrits conj. in Kettelaar. Matrina Helena Jansen in Santkamp nomine Egberdinae Henriks materae [bedoeld is ws.: materterae] prolis.
26 Novembris 1752 - Maria Catharina [F.L.] Cornelii Jansen et Joannae Gerrits conj. op Kettelersplaets conj. Matrina Bendina Henriks an de Klinge [= de Klink].
NB Maria Catharina huwt de wedr. HJ Kromdijk.
NB Hendrina huwt Frerik Jans wedr. van Hermiene Splinter/Nakman, wedr. van Maria van Oort [Duren]

invnr 15 ORA Wijhe
f77 - 10 mei 1759 - Joan Bannier JUDr, Scholtus van Heino en Verw.
Scholtus van Wijhe.
Keurnoten Jan Kattenwinkel en Hendrik van Tongeren.
Gecompareerd zijn de hier nabenoemde personen, als naaste bloedverwanten van wijlen Hendrik Tijssen, dewelke volgens zijn mutueel testament, gemaakt met zijn vrouw Maria Jansen d.d. 20 oktober 1742, waarbij deze voor de helft zou erven van hun nalatenschap, zoals deze op het moment van haar overlijden aanwezig was. De comparanten hebben hierbij in overweging genomen, dat genoemde Maria Jansen met de boedel en nalatenschap van haar gemelde man kan handelen naar haar welgevallen.
Onderling is geconvenieerd, dat Maria Jansen, nu hertrouwd aan Gerrit Nienhuis, aan de comparanten, voor de definitieve afkoop eens en voor altijd, zal uitkeren 250 gulden, te verdelen onder 5 staken, te weten:
- 1e staak: Willem Boerhof, voor zich zelf en voor diens schoonzuster Geertjen Hendrina Lamberts op de Knape, geassisteerd met voornoemde Willem als haar momber, Lammert Boerhof van de Kaa en Joost Cornelis op den Heerenbrink huc uxoris;
- 2e staak: Cornelis Jansen op den Ketteler nomine uxoris Janna Gerrits;
- 3e staak: Jan Tijssen;
- 4e staak: Evert Tijssen;
- 5e staak: Garrit Bouwmeester en Willemina Harms, ehelieden, marito tutore, en Jacomina Harms, geassisteerd door voornoemde Garrit.
Genoemde comparanten verbinden voor het nakomen ervan door hun ieder hun staak en zijn hiermee voldaan. Zij pretenderen krachtens dit testament niets meer van Maria Jansen.

Hendrik Jan Kromdijk stelt als voogden wanneer hij 2e x hertr.

Wijhe f255 - 16 okt 1763 - Verw. Scholtus Bannier.
Keurnoten Ass. Bannier en Teunis Nientap.
Gecompareerd is Hendrik Jan Kromdijk, weduwnaar van Albarta Sophia Jansen. Hij wil hertrouwen. Tot mombers over zijn 2 uit zijn vorige huwelijk verworven kinderen (Jan Rutgerts en Gezijna), worden benoemd Jan Berents Legenberg [=Leeuwenberg x Hendrika Jans Krommendijk in IJsselmuiden RvB ] onder Zalk en Jan in Bouwhuis onder Olst, en Pauwel [Splinter RvB] Nakman. De vader H. Jan Kromdijk zal de gehele boedel blijven behouden, zowel de gerede als ongerede, met de lusten en lasten. Hij zal uitkeren aan zijn voornoemde kinderen voor moeders goed samen 800 Caroli gulden, een kerkboek met zilveren beslag, 4 stukken linnen, 24 servetten, 3 tafellakens, 4 vlassen lakens en 4 paar kussenslopen, en daarenboven aan de zoon een jong paard of 100 gulden, een kist en 2 gouden hemdknopen, en aan de dochter een bed met toebehoren, alle linnen en wollen kleren van de moeder, 4 gouden ringen en de kast van de moeder. De kinderen zullen het bewezene ontvangen, als ze 20 jaar oud zijn geworden. Hij belooft zijn kinderen te onderhouden en verplegen in voedsel en deksel en te laten leren volgens staatsgelegenheid.
Kantlijn: 10 jan 1788 - Scholtus J. Bannier.
Keurnoten Pr. W. v. Warmel en Derk Hammink.
Gecompareerd is Roelof Arends, gehuwd met Gesina Hendriks. Hij verklaart ten volle te zijn voldaan door Maria Cornelis, de weduwe van H.J. Kromdijk.

Jan Berent Leeuwenberg is voogd van moederskant, en volgens mij Pouwel Splinter Nakman ook. Blijft over de voogd van Vaderskant.
En dat zou Jan [in] Bouwhuis onder Olst zijn.

In Middele [Olst] zit een Jan Bouwhuis en hij zou deze kunnen zijn.

1755-05-10 - Den 10 Meij 1755 - Jan Bouhuis j.m. te Olst, met Janna Jansen j.d. te Wijtum - de proclamatien moeten te Olst gaan - den 31 Meij 1755 attestatie verleent om te Olst te trouwen - Z.G. Jannes Bruins, H.G. huisvrou van Albert Herms - Ondertr./tr. Zwolle, RBSO 732, f320.

Uit het huwelijk van Jan Jansen Bouwhuis en Janna Jansen
RK Wijhe
17 Novembris 1756 - Alida sive Aleijdis F.Lma. Joannis Jansen et Joannae Jansen conj. op 't Bouhuis in Middel.
Matrina Bernardina Jansen amita prolis [amita =tante van vaderszijde]

23 Novemb.1757 - Alberdina F.Lma. Jois. Jansen et Joannae Jansen conj. op 't Bouwhuis.
Matrina Bernardina Jansen amita prolis.

1761 Januarij 29 - Joanna F.Lma. Joannis Janssen et Joannae Janssen conj. op het Bouhuijs in de Midlerhoek.
Matrina Berendina Janssen op het Bouhuijs ibidem.

1765 9na 7bris - Babtizatus est Joannes fil. leg. Joannis Janssen et Joannae Janssen conj. habit. op Bouwhuijs.
Matrina Berendina Janssen.

Dit laatste heb ik trouwens verder niet uitgezocht.

silvio Rademaker

Bericht door silvio Rademaker » 07 jun 2020, 11:18

Hallo Ria,

Dank je wel voor de akten.

Helaas heb ik geen PB ontvangen. Dit vanwege een verkeerde instelling. Dit heb ik gecorrigeerd.

Zou je mij het PB nog een keertje willen sturen?

Ik heb het adres nu gewijzigd (hoop ik) maar het syteem blijft steeds op de oude onjuiste email terug komen. :?

Wat een bijzonder rijk overzicht. Veel mogelijke familiebanden in de getuigennamen en de voogden.
En wat een prachtig verhaal over de erfenis. Kennelijk was Albarta Sophia Jansen welgesteld.

Maria Jansen zal 250 gulden verdelen over 5 staken. Vanwaar deze staken? Zijn dit openstaande schulden of afkoop van het gebruik van geerfde goederen / land of woonruimte? Van enkele zie ik een overeenkomst in achternamen die mogelijk een familieband aangeeft. De link in de andere staken kan ik niet direct plaatsen.

Dank je voor het overzicht.

Groeten, Silvio

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 08 jun 2020, 22:39

In dat PBtje stond niet veel bijzonders, maar dat je je vraag op het forum kon zetten.
En aangezien ik geen reactie las had ik al zo'n vermoeden.

Ik zou je raden contact op te nemen met Willemijn per pb.
Ze zal je vast wel kunnen helpen bij je vragen.

Dit is niet mijn reeks. Ik help mensen op weg als ze vast lopen, dus wellicht heeft Willemijn inmiddels de ouders gevonden.

silvio Rademaker

Bericht door silvio Rademaker » 10 jun 2020, 16:55

Hallo Ria,

Heel fijn, heel blij met de hulp.

Toch een laatste vraag:

In een bericht in een serie gerelateerd aan deze ( gaat over een van de echtgenotes van HJ Kromdijk) Zeg je dat de dopen van de ouders van deze echtgenote in Wijhe RK zitten. Op VPND.nl gaat het RK Wijhe (Statie Vos) niet verder terug dan 1716.

Bestaat er een bestand voor RK Wijhe dat verder terug gaat? En is deze bron toegankelijk?
(NB volgens een stuk bestond er op erve "de Vos" als sinds 1688 een schuilkerk)

Groeten, Silvio

Links naar bericht:
https://www.historischcentrumoverijssel ... 10#p186415

"Kornelis Jansen en Janna Gerrits Ng Wijhe 12-10-1736 zijn de ouders van Maria Catharina - haar 1e huwelijk is met de wedr. H.J. Kromdijk en het 2e huwelijk met Hermannus Gerrits op 29-4-1791, 3e X met Hermannus Splinter.

Dopen van Cornelis en Janna zijn vrouw zitten in Wijhe RK."

Link naar erve "de Vos" https://mijnstadmijndorp.nl/app/histori ... oed-de-vos

Link naar Wijhe RK van VPND: https://www.vpnd.nl/ov/wijhe_dtbrk.html

Plaats reactie