Waar komt de naam "van der Bent" vandaan? 1757, Zwolle, Willem en Arent Asjes
- ria van bessen
We hebben nu 3 kinderen
We hebben nu 3 kinderen Assies die allemaal van Haarst komen. Willem Assies, Egbertjen Assies en Albert Assies. En bij deze geen passende ouders gevonden.Wel de naam Stijntje bij alle drie! Egbertje in 1687, Albert in 1693 en Willem 2x een Stijntie 1685 en 1690. Ik neem aan dat je met Assien op't Blick, Assien Egberts bedoelt?
-
Ja, dat is die Leerbaart.
Ja, dat is die Leerbaart. Tenminste, als ik het goed zie. Die andere Assien Egberts is rond 1675 vertrokken. Assien op 't Blick kan ook nog Assien Hendriks zijn, al ga ik daar niet van uit. Heb je van Assien Hendriks nog een overlijden? Dat is nu juist zo vervelend: "Hermen de Veerman" kan Hermen Herms senior zijn geweest. Maar ook Herman Warners."Assien van 't Blick" heeft jammer genoeg ook geen patroniem in de naam. Het kan Assien Egberts Leerbaart zijn. Wat daar voor pleit: in het ene register wordt hij genoemd met Leerbaart erbij als die andere vertrekkende Assien Egberts nog wordt genoemd en in hetzelfde jaar, als de verdwenen Assien door de arme weduwe van Jan Geers is vervangen, staat Assien Egberts er zonder Leerbaart, maar hij deelt de bakoven met iemand die op't Blick woont.Assien van 't Blick is denk ik niet Assien Hendriks, maar je weet maar nooit of er inmiddels rond die eeuwwisseling weer in Haerst een andere Assien aan de bewoners is toegevoegd. Ik ga uit van 1675/1682, maar in bijna 20 jaar kan er weer veel veranderen. Voorlopig houd ik het bij Assien opt Blick rond 1694 op een ouder geworden Assien Egberts met een zoon Albert Assies, die als zoon jong sterft.Wat betreft de vernoemde Stijntjes bij Willem Assies: dan zou je toch denken dat hij wél weer een broer van Albert Assies zou kunnen zijn. Waarom is Willem Assies dan geen momber geworden in 1694? En wel een oudoom van die kant van de familie? Was Assien Egberts Leerbaart daar bij 't Blick met een Stijntje getrouwd?
-
Huwelijk Albert Assies X 14
Bericht 2.Huwelijk Albert Assies X 14 okt. 1690 Gertie Jans ( zie reactie Peter Klunder)Kinderen: 1. Jan 24-11-1691 2. Stijntje 7-3-1693 ( zie reactie Ria) Er zit 15 maanden tussen deze 2 kinderen hun geboorte. Nog een kind tussen hen in geboren is niet logisch. Ik ga nog wel kijken of er voor of na het overlijden van vader Albert Assies nog een 3e kind is gedoopt. Ook als staan alleen Jan en Stijntje in de momberstelling.Oudste kind is niet Assien genoemd, maar naar Geertien Jans haar vader vernoemd. Of toch nog naar de moeder van Albert of Geertien. Tweede kind kan dan naar de kant van Albert zijn vernoemd, eventueel naar de moeder van Albert Assies.
- ria van bessen
Assien Hendriks uit Haarst
Assien Hendriks uit Haarst valt definitief af. Deze is heel goed te volgen omdat zijn weduwe pas na 1700 overlijdt en er een scheiding plaats vindt. Geen Willem.Assien Geerts is behandeld; er zijn een aantal kinderen goed te volgen, en ook daar is Willem Assies geen voogd.Assien Egberts is als buurman voogd over het kind van Berend Wigbolt in 1677. In 1675 wordt hij genoteerd nà Hendrik op de Stouwe, in 1682 als Assien Engberts nà Hendrik op de Stouwe - daarna is genoteerd Peter Everts en daarna pas Berent Wigbelts.Jan Lamberts jm tot Haarst huwt met de weduwe Arentje Hendrix. In 1673 is Assien Egberts voogd van VZ - vader is Albert Gerrits. En dat is omdat Assien gehuwd was met Geertjen Gerrits - de zus van Albert. Deze noemen zich Brants. Ik heb daarover al meer gegevens geplaatst. En Geertjen haar zus Grietje weer gehuwd was met Assien Willems uit Haarst die later in Spoolde woont.Assien Egberts zijn vrouw heet dus niet Stijntje. Maar Stijntje kan wel een dochter van hem zijn, want je weet dat overleden broers/zussen ook vernoemd werden. Er zijn alleen geen dopen te vinden van Assijn Egberts en Geertje Gerrits Brants. Dus houdt het op.
- ria van bessen
bericht 2
bericht 223-03-1617 Geert Albertsen, Albert Geertsen s. tot Haerst
Stijne Willems, sa. Willem Robertsen n.d. wonende met Jan Dercksen tot
Haerst- dochter Gertken gedoopt Zwolle 12-8-1623- Belijdenis april 1638 vrouw van Geert Albers wonende te HaarstVolgens mij zijn dit de ouders van Grietje, Geertje, Albert en Willem Geertsen Brants en zou er toch een link kunnen zijn, gezien de naam Stijntje - richting de heren Assies, waar Grietje en Gerrit mee trouwden.
Stijne Willems, sa. Willem Robertsen n.d. wonende met Jan Dercksen tot
Haerst- dochter Gertken gedoopt Zwolle 12-8-1623- Belijdenis april 1638 vrouw van Geert Albers wonende te HaarstVolgens mij zijn dit de ouders van Grietje, Geertje, Albert en Willem Geertsen Brants en zou er toch een link kunnen zijn, gezien de naam Stijntje - richting de heren Assies, waar Grietje en Gerrit mee trouwden.
-
Hier komt vast die vernoeming
Hier komt vast die vernoeming van al die Stijntjes vanaf! Dat kunnen we dit nog binnen Haerst houden. Misschien is Annigje Warners ook wel een originele Haerster vanaf haar geboorte. Noem je iemand die daar is geboren trouwens eigenlijk wel een Haerster? Uitgesproken als "Oorster"?
- ria van bessen
Er zijn nauwelijks dopen te
Er zijn nauwelijks dopen te vinden van deze familie Brants. Zoon Willem huwt met Aaltje Willems, laat dopen als Brant Geertseen dochter Grete 23-12-1647 en als Willem Geerts een zoon Albert 20-7-1651. Moeder heet Aeltjen Willems. Zij is de dochter van Willem Hermensen wonende te Barkum en ze huwt 30-03-1645 met Willem die de zoon is van Gerrijt Albertsen wonende te Haarst.De kinderen van Albert zijn bekend - volgens voogdijakte en ze hebben geen Stijntje.En Grietien die huwde met Assien Willems uit Haarst [later Spoolde] heeft in 1675 een Hendrik, een Aeltje en een kleinkind NN van overleden dochter Jannegien en Albert is al overleden.Van Assien Egberts die met Geertje trouwt ook geen dopen gevonden.Dit gaan we niet oplossen.
-
Voor deze familie heb ik
Voor deze familie heb ik vanavond ook niets kunnen vinden. Wel zag ik, zoekend in een andere tijd, het huwelijk vanAlbert Warnersen, sa. Warner Albertsen n.s. tot Haerst ende Geertien Gerits, Gerit Geritsen d. tot Genne 9-6-1617.En hun gedoopte zoon Warner, doop NG Zwolle bl.26 27-7-1620. Albert Wernersen als vader en bij de doop het patroniem van de moeder nu anders: Geertgen Dircks.Of deze mensen jaren later te koppelen zijn aan Annigje Warners ( X Assien Willems, veerman te Haerst en overleden 1724.) weet ik niet. Bij huwelijk 11-5-1684 staat zij als j.d. aen de Barckenbrugge genoteerd, maar wil dat altijd zeggen dat je daar dan bent geboren? Vaak werd ook genoteerd waar iemand als personeelslid bij in woonde en dan nog extra "Van Haerst" of van een andere plaats afkomstig. Hier staat alleen "aen de Barckenbrugge". In het midden latend of ze mogelijk toch in Haerst is geboren en in 1684 inwonend personeelslid was bij iemand aan de Berkummerbrug. Of dat ze daar bij de brug met haar ouders woonde. De afstand Haerst tot de Berkummerbrug was niet ver. Als ze aan de Hasselterkant van de brug woonde, i.p.v. aan de Zwolse kant van de Vecht kan het zelfs mogelijk zo zijn, dat het huis waar ze woonde tot Haerst werd gerekend. Naar mijn idee zit het wat op de scheiding Berkum Bruggenhoek en Haerst.
-
Hallo Ria, Janny en anderen,
Hallo Ria, Janny en anderen, ik heb de discussie naar de voorouders van Willem Assies even vanaf de zijlijn meegekeken. Jullie hebben ongelofelijk veel analysewerk gedaan en aardig afgekaderd welke mogelijkheden er zijn. Het lijkt erop dat niet helemaal zeker is aan te tonen dat Willem Assies (de voorvader van "van der Bent"), getrouwd is met Annetje Warners en over zijn ouders lukt het ook niet om helemaal sluitend te krijgen wie het precies zijn. Misschien dat met verloop van tijd door meer onderzoek dit nog beter in te kaderen is en er wel een meest waarschijnlijke oorsprong aan te duiden is, maar het wordt lastig om in het kader van dit topic nu daarin te slagen.Ik zou de focus ook nog weer wat meer willen verleggen naar de oorspong van de naam "van der Bent" en dan met name het leven van Willem en Arent Asjes en hun familie tussen 1750 en 1800. Volgens mij zijn er twee concrete zaken die in het HCO ingezien zouden kunnen worden die meer duidelijkheid zouden verschaffen. Ik kom er pas in de zomervakantie aan toe om een dag naar Zwolle te gaan, maar misschien kan een ander forumlid die daar in de buurt woont ons verder helpen. Het gaat dan om:Inzage in de testamenten van:23-05-1769 Het testament van Willem Asjes van der Bent en Hendrikje Mensen in Zwolle (Testamenten blz 554 volgens GI). Dit zou meer inzicht verschaffen over hun leven, bezittingen en aan wie ze spullen nalaten. Ze hebben dan geen kinderen.03-06-1773 Het testament van Hendrik Geerligs en Anna Asjes te Zwollerkerspel (volgens f45). Dit zou inzicht kunnen geven in hun leven en of Anna Asjes zich ook "van der Bent" noemt of spullen nalaat aan een "van der Bent".22-11-1789 Testament van Johanna Hiddink (Volgens GI: data van testering: 25-10-1769 - ...05-1786. Bron: Gesloten Testamenten, blz. 630-640. Het is niet helemaal zeker of dit de vrouw is van Arent Asjes van der Bent is, maar dat zal vast blijken uit het testament.Het hoofdgeld 1764 tot 1767 in Zwolle. Dit zou een uitgebreid klusje zijn want zeer waarschijnlijk zijn Willem en Arent hierin wel vermeld, maar nu is nog niet precies bekend waar ze wonen (dit kan zijn de Diezerstraat, maar andere straten kunnen ook). Dit zou op kunnen leveren waar ze wonen, wat ze doen en hoe ze heten. Wat mij nog opviel in de stamboom van Harro van der Bent (leuk dat u ook reageerde in dit topic!), is dat bij Arent Asjes van der Bent staat "Hovenier/Casteleijn", uit welke bron komt dat? Ik ben "casteleijn" nog niet eerder tegengekomen. Hetzelfde geldt voor Willem Asjes van der Bent, daar staat "Hovenier/slager". Slager ben ik ook nog niet eerder tegengekomen.
Helaas leveren al die
Helaas leveren al die testamenten niets op.Het testament van Willem Asjes van der Bent met Hendrikje Mensen in 1769: ze institueren elkaar wederzijds tot universele erfgenamen en hun kinderen als die eventueel geboren worden. Verder worden er geen plaatsen of bezittingen genoemd.Ook het testament van 1773 in Zwollerkerspel levert niets op. Het echtpaar woont in Haarst en zij institueren elkaar tot universele erfgenamen zonder verdere familie te noemen.Het besloten testament van Johanna Hiddink is een testament van iemand anders. Het gaat hiet om een ongetrouwde jongedochter uit een heel ander milieu. Het gesloten zijn duid daar al op, maar de mensen die hierin genoemd worden zijn allemaal regentenfamilies uit de stad Zwolle zoals de families Goltz, Nieuwenhuis en van Muijden.vr.groet, Peter