Arent Jans (op de Werff)
- ria van bessen
Als Albert Berents aangeeft
Als Albert Berents aangeeft in het inwonersregister dat hij van de zeedijk komt, dan komt hij toch niet van Ancum?Hij woont 10 jaar in het huis nr 33, het huis waar later zijn stiefzoon Hendrik Arents in woont en waar in 1806 of later ook de naam van der Werf is bijgeschreven. Hij geeft op 5 kinderen.Volgens de VOT 1748 is dit de Hasselerdijk onder Mastebroek en dan worden zowel Hendrik als Jantje genoemd als kinderen boven de 10 jr.Albert krijgt met Dirkje ook nog een zoon Egbert, die jong moet zijn overleden voor 1748 of hij werkte al met 14 jaar buitenshuis.
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2Derk Jans uit Ancum wordt genoteerd in Ancum VOT 1748 - heeft geen vrouw -kinderen Jan, Aaltien en Hendrik boven de 10 jr en 2 kinderen onder de 10 jr.Geen hertrouw gevonden, ook geen voogdijstelling.De enige die me nog opviel was Dirk Jans zoon van Jan Hendriks x Arentje Jans. Zij is zijn stiefmoeder. Jan Hendriks wordt aangeduid als Stegeman. Dirk Jans krijgt de helft van het erve, hij heeft al 8 jaar zonder loon voor hen gewerkt.Daarna een Aaltjen Jansen X Arend Klaassen zitten in 1773 op het erve Stegeman, dit is gelegen in Lenthe. Geen huwelijke gevonden of id. met zoekterm Stegeman.En in 1784 op het erve Stegemans ene Klasina Arends x Jan Teunis.
- ria van bessen
bericht 3
bericht 3O ja - in de VOT 1748 wel een Jan Stegeman in Lenthe - verder niets vermeld
-
Register 1741 Mastenbroek had
Register 1741 Mastenbroek had ik even vergeten erbij te halen, dus vandaar dat die herkomst van Albert Berents ( van de Zeedijk) me was ontgaan. Maar nu ik dat dus wel weer weet, ben ik gaan lezen in Stift Essen en wel in het gedeelte over Mastenbroek. Dat heb ik nog niet allemaal klaar. Ik was opzoek naar mogelijk een Berent aan de Zeedijk die beleend zou zijn met grond, de vader van Albert Berents. Je weet maar nooit. Maar dus nog geen resultaat.Wonend te Ankum laat ook een vermoedelijk oudere Derk Jansen kinderen in Dalfsen dopenDerk Jansen X Aaltje Gerrijds : * Anna 3-3-1706 * Fennegien 26-8-1708 Deze Derk zal tussen ongeveer 1675 en 1685 zijn geboren. Hij en Aaltje lieten denk ik wel meer kinderen dopen.Dit lijkt me toch een andere Derk Jansen te zijn dan die uit de VOT 1748. Uit het lidmatenboek Dalfsen weten we dat er rond 1718 op hetzelfde moment 2 personen in Ankum Derk Jansen heetten.
- ria van bessen
Het lijkt mij toe dat Dirk
Het lijkt mij toe dat Dirk Jans die met Janna Hendriks trouwt, zijn gaan wonen bij haar ouders in Ancum. Dirk laat tenminste ook een Nies / Nijs dopen 26-6-1744 en Hendrik Jans en Fennegien Nijs w. voor de Ruitenborg doen dat ook in 1708 dpb 67/6. En zou Janna hun dochter zijn en gedoopt in 1710 dpb 67/19.En zou Margjen als ze de zus is, ook dienen in Zwolle, ook een attestatie moeten hebben vanuit Dalfsen òf een geloofsbelijdenis in Zwolle hebben gedaan. Het eerste is niet het geval, toch? Het tweede heb ik nog niet nagekeken.Als Derk Jans met attest vertrekt naar Zwolle in 1717, dan is deze toch zeker van het bouwjaar 1697.Zou er ook een belijdenis te vinden moeten zijn rond die tijd in Ancum? Nog niet naar gezocht.Volgens de akte huwen ze te Zwolle. Waarom zouden ze huwen te Zwolle als ze beiden oorspronkelijk in Ancum woonden? Je huwt toch niet in Zwolle omdat je daar werkt en vervolgens direct naar je huwelijk richting Ancum vertrekt? Dan zou het toch een ondertrouw moeten zijn?Derkje Jans, die we zoeken heeft als plaatsaanduiding; aan de Vegte volgens haar huwelijk met Arent Jans in 1718. Ook zij wordt in Zwolle ingeschreven als ondertrouwd, net zoals Frits al stelde en ze huwt te Mastebroek waar haar man vandaan komt.Waarom huwt Derk Jans dan wel te Zwolle, is dat niet een beetje vreemd?
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2Stel dat Dirk Jans uit Ancum, zonder vrouw in 1748 maar wel met kinderen boven de 10 jr; Jan, Aaltje en Hendrik dezelfde is als de zoon van Jan Hendriks Stegeman?Jan Stegeman wordt alleen vermeld als wonende te Lenthe in de VOT 1748. Jan Stegeman zou dan na die datum en voor 10 aug 1751 huwen met Arentje Jans en zodoende een testament maken volgens f219 dd 10-08-1751. Er is iets opmerkelijks in dat testament. Het lijkt alsof hij de enige zoon is, terwijl ergens anders gesuggereerd wordt dat er meer erfgenamen zijn. Ik heb Dalfsen ooit mede getranscribeerd en heb nog de foto's, ik wil toch nog deze akte opnieuw nalopen. Veel van en over Lenthe zit in Heino, dus dat ga ik ook controleren, je weet maar nooit.
-
Die Derck Jansen uit Lenthe
Die Derck Jansen uit Lenthe doet in 1720 belijdenis. Dat kan dus best een zoon van Jan Stegeman zijn, die van Lenthe met zijn kindertjes naar Ankum verhuist.Derck Jansen en Janna Hendriks die in 1730 trouwen: ze staan op de laatste bladzijden in het trouwboek van Zwolle, dus op de plek die gereserveerd was voor a.s. echtparen die beiden met attestatie van buiten Zwolle kwamen. Daar staan wel meer van die "gevallen" uit Dalfsen, maar gewoon tussen de Zwollenaren, dus niet op die laatste 2 bladzijden, staat ook een stel uit Lenthe, ( Hermen Middeldorp en zijn aanstaande, 28-8-1730) dat in Zwolle wil trouwen. Gewoon tussen de meer Zwolse stellen in.Ik ga er ook vanuit, dat Derk Jansen en Janna Hendriks bij haar ouders voor de Ruitenborg zijn gaan wonen. Maar was er een conflict in aanloop naar dit huwelijk? Doop van eerste kind Jan was op de 57e dag na de trouwdag. Nl. op 28-8-1730. En het huwelijk was 25-6-1730. Moesten ze anders voor in de NG kerk te Dalfsen schuld belijden op het moment dat hun huwelijk zou worden ingezegend? Dus dan maar liever naar Zwolle om daar te trouwen?Ik schreef 20-12-2017 om 00:48 , dat er 2 Derk Jansens tegelijkertijd in Ankum woonden, eentje die rond 1717 geïnventariseerd was als lidmaat, bij een telling. En later eentje die belijdenis deed. In 1729. Dat is denk ik die met Janna Hendriks trouwt op 25-6-1730. Maar die eerste, die onder Jan Roelofs stond, was van een inventarisatie uit 1679, met later aanvullingen uit 1680. Dat 1679 stond er niet bij, vandaar deze fout, maar dat het 1679 moet zijn geweest is te herleiden uit de aanvullingen van 1680.Er was trouwens nog wel een echtpaar Derk Jansen X Aaltje Gerrijds, dat rond 1707 2 kinderen en mogelijk meer lieten dopen, wonend in Ankum. Die Derk Jansen die in 1729 belijdenis doet is ongetrouwd, J.M. Dus dat is niet die echtgenoot van Aaltje Gerrijds. Die Derck van de belijdenis in 1729 was meen ik in 1728 met attestatie uit Zwolle ( terug) gekomen.Er doet een Willem Jansen wonend te Ankum belijdenis in Dalfsen in 1721 en zijn vrouw Ide Dercks doet een jaar eerder belijdenis. Ze waren toen al getrouwd.
- ria van bessen
Kon je toen maar zo ergens
Kon je toen maar zo ergens anders trouwen met attestatie van, terwijl je daar niet woonde of werkte? De kerk in Dalfsen zal het toch wel geweten hebben, hoe kwamen ze anders aan een attestatie die ze toch nodig hadden? En dan daarna hun kind laten dopen in Dalfsen in plaats van in Zwolle, omdat ze geen familie c.q. inwoning hadden in Zwolle, ze zullen in Dalfsen toch ook wel kunnen rekenen, 57 dagen na een huwelijk een kind krijgen. Maar het zou kunnen. En zou Zwolle als woonplaats er niet toe doen.Is dit toeval of ?Geesien Dries is gehuwd met Hendrik Jans Riesebos - volgens het inwonersregister 1742 van Zwolle en ze wonen in bij de wed. Riesebos. Die niet anders kan zijn dan Assele Hendriks Schaasberg. Ze wonen vlak naast Jan Harms Riesebos met 2e vrouw Janna Klasen
Kon je toen maar zo ergens
Kon je toen maar zo ergens anders trouwen met attestatie van, terwijl je daar niet woonde of werkte? Ja, dat ben ik vaker tegen gekomen.Het huwelijk moest wel in de woonplaats afgekondigd worden en als er geen wettige bezwaren tegen binnengekomen waren, dan kreeg men attestatie om elders te trouwen.

-
In het trouwboek van
In het trouwboek van Windesheim kwam ik ook bovengemiddeld vaak mensen uit bijvoorbeeld Zwolle tegen, die daar in de kerk van Windesheim trouwden. Beiden dan met attestatie uit Zwolle. Toen ik daar eens een opmerking over maakte, reageerde iemand met: het was deftig om als middenstander of adellijk persoon in Windesheim te trouwen. En dat het in de eigen woonplaats moest worden afgekondigd lijkt me ook wel logisch, vooral omdat het er o.a. om ging of één van de partijen nog getrouwd was of om te kijken of de partner lang genoeg weduwnaar of weduwe was.