Jacob Klaassen "van der Maaten"
Ik zie nu wat je bedoeld.
Ik zie nu wat je bedoelt, denk ik. Harmen Beniers x Anneken Albers is voor 28 mei 1658 overleden, want dan neemt zijn schoonzoon een leen van stift Essen over. En zijn zoon Benier Herms is voor 23 jan 1660 overleden, want dat hertrouwt zijn weduwe, en is Hermen Beniers één van de onmondigen en mogelijk nog niet eens geboren in 1651.Harmen Beniers (x Anneken Albers) zou dus de erfgenaam van 1651 kunnen zijn, want nog niet overleden. De voornaam met patroniem Harmen Beniers is tamelijk uniek is Genemuiden en omgeving.En inwonen deed met niet zomaar bij een wildvreemde. Meestal was er toch wel ergens een familieband. Broer/zus of oom/tante, of halfbroer/zus. Verder verkopen Harmen Beniers en Geertien Lubbers nog een stuk grond in Lammechies Slagh, wat toch in de buurt van de Oostermate is. Dus zo lukraak is het ook niet, lijkt mij.
- ria van bessen
Nee zo gek is dat niet, maar
Nee zo gek is dat niet, maar ik vroeg me af welke je bedoelde.Want Cornelisje Gerrits die was gehuwd met Banier Herms - 3 kinderen Gerrit, Willemtien en Hermen. Zij is diegene die het Mateland van Hendrik Jacobs erfde en een bouwland gelegen in Oosterwolde. Over haar kinderen worden als voogden gesteld Wijcher Gerrits en Jochum Jans - Ijsselmuiden f19 dd 23-1-1660 - Jochem Jans x Geesien Gerrits, het ontgaat me even met wie Wijcher was getrouwd maar hij hoort niet bij deze familie Gerrit[s]En inderdaad kopen Banier Hermsen en zijn vrouw 5 zesde parten van 2 morgen land in Lammechiens slag aan de Rijckstege. Jij denkt dus dat hun zoon Harmen met Geertje Lubberts trouwde? Het Vossien is trouwens geen eigendom. Het werd gepacht.
Wijcher Gerrits x Dieuwertjen
Wijcher Gerrits x Dieuwertjen Herms, die ik genoteerd heb als zus van Benier Herms x Cornelisien Gerrits (uit de "Gelderse tak"). Wijcher Gerrits had een zus, Jacobien Gerrits, die met een Dirck Clasen trouwde (2e trouwen), die weer een broer van Jacob Claesen op de Oostermate zou zijn. Overigens doet Wijcher Gerrits ook zaken met ene Banier Jansz en Geertjen Lubbers. Hij koopt hun deel uit gezamenlijk bezit. Waaronder land dat ze delen met de erfgenamen van Hermen Jochems. (kwartierstaat Visscher-Stoel)als vaders erfdeel te hebben gereserveerd de helft van haar landerijen die zij [= Elsken Hermsz, Wed. van Hermen Jochemsz] bezit samen met Hermen Beniers (RAK 92 FOLIO: 63 DATUM: 17-10-1650)Ik vermoed inderdaad dat zoon Harmen met Geertje Lubberts trouwde. Bewijs heb ik niet, dwz ik heb het niet genoteerd.En betreffende 't Vosje, uit de aktes eerder in deze zoektocht, krijg ik de indruk dat de grond gepacht werd, maar de gebouwen eigendom waren.
- ria van bessen
Ik wil best reageren op Jan
Ik wil best reageren op Jan Klasen in het Vossijn, maar het lijkt me beter om dit niet hier te doen, we waaieren dan wel heel erg uit.
- ria van bessen
Zijn dit de ouders ?
bericht 2Zijn dit de ouders ? f42 - 26 mei 1649 - Richter Henrick ter Cuijlen.Keurnoten Jr. Joan van der Marssche en Albertus de Bootgreven. In het Gericht is verschenen Derck Claessen, zoon van Claes Oostens bij Assien Cornelissen in echte geprocreerd, oud zijnde ongeveer 28 of 29 jaren, gelijk hij naast zijn moeder present zijnde, verklaarde, heeft zijn mombers met name(n) Cornelis Oosten en Derck Cornelissen te ontslagen van hun momberschap en bedankt [hun] voor de goede administratie en voorzorg. Zonder argelist.Derk Cornelissen kennen we al. Derk en Assien zijn bewezen broer en zus.Egbert Klasen, waar Dirk voogd is als oom, koopt zijn erve van Cornelis Oosten.
Dit is een zoektocht naar o.a
Dit is een zoektocht naar o.a de broers en zussen van Jacob Claesen op de Oostermate en Arentien Claes. Mijn indruk was dat Jan Klasen in het Vossijn er één van zou kunnen zijn. Maar als duidelijk is, dat dat niet zo is, dat is het een zijspoor dat de helderheid van de zoektocht niet ten goede komt.
Het eerste dat opvalt, is dat
Het eerste dat opvalt, is dat Assien nergens vernoemd is. Terwijl Jacob Claesen op de Oostermate en Arentien Claes drie dochters (Hillichien, Marrichijn, Hendrikien) hebben, Egbert Claesen ook drie dochters (Merghjen, Jacobjen, Geertjen) en Hilligien Claessen zelfs vier dochters (Derkje, Geertien, Henderickien, Gertrut).En is Assien Cornelis dezelfde als Gesijn, die op 04-05-1628 te Zwolle trouwde: Jochem Everts Evert Everts soone aen den Hasselerdijck en Gesijn Cornelijs n.w. van Claes Oostens in Mastebroeck
Door ria van bessen op vr, 12
Door ria van bessen op vr, 12/10/2018 - 19:48Het ging mij vooral om de grond die Cornelisje in haar bezit heeft, en wat dus gelegen is in Oosterwolde. Misschien levert dat nog wat op in het ORA van Doornspijk?Hallo Ria, ik heb de ORA van Doornspijk/ Oosterwolde doorgespit, maar helaas geen aankopingspunten kunnen vindern vwb de grond, personen of wat dan ook van deze Cornelisje. Jamme,r maar helaas.
- ria van bessen
Dank je wel, Jacob voor de
Dank je wel, Jacob voor de moeite. Jammer dat het niets opleverde.Egbert, hoezo dan, zie je dan wel een link met deze zoektocht? Wat we trouwens hebben laten liggen is deze - Gerrit Clasen de oom van Marrichjen Jacobs
Slechts enkele vage
Slechts enkele vage aanwijzingen dat Jan Claesen in 't Vosje erbij hoort, al dan niet als broer van.
- veronderstelling van familieband met Hermen Benier, op grond van inwonen bij Jan Claesen
- veronderstelling dat Hermen Benier zoon is van Benier Herms x Cornelisien Gerrits (en daardoor neef van Annechien Jochemssen Doorn in Oosterwolde)
- aangetrouwde oom, van Hermen Benier, Wijcher Gerrits heeft een zus, Jacobien Gerrits, die getrouwd was met Dirck Clasen, broer (of zwager) van Jacob Claesen op de OostermateEn voor het overzicht een kort schema van wat er is gevonden tot nu toe, broers en zussen van Jacob Claesen en Arentje Claesen:† <6 apr 1673: Egbert Claesen, voogd Derk Claesen, later Jacob Claesen († <- 21 feb 1680)† <6 jan 1675: Jannichijn Clasen, voogd Dirck Clasen† >1675, <1680: Dirck Clasen† <8 jan 1680: Arentje Claesen, wijlen Arentje Claesen bij overlijden Jacob Claesen† <9 jan 1680: Jacob Claesen, voogd zwager Jan Lubberts, man van Hillechien Claessen† >21 jan 1686: Gerrit Claesen, oom kinderen Jacob Claesen op de Oostermate† >18 jun 1712: Hillechien Claesen, weduwe van Jan Lubberts aan de Kieck in de Vecht
- veronderstelling van familieband met Hermen Benier, op grond van inwonen bij Jan Claesen
- veronderstelling dat Hermen Benier zoon is van Benier Herms x Cornelisien Gerrits (en daardoor neef van Annechien Jochemssen Doorn in Oosterwolde)
- aangetrouwde oom, van Hermen Benier, Wijcher Gerrits heeft een zus, Jacobien Gerrits, die getrouwd was met Dirck Clasen, broer (of zwager) van Jacob Claesen op de OostermateEn voor het overzicht een kort schema van wat er is gevonden tot nu toe, broers en zussen van Jacob Claesen en Arentje Claesen:† <6 apr 1673: Egbert Claesen, voogd Derk Claesen, later Jacob Claesen († <- 21 feb 1680)† <6 jan 1675: Jannichijn Clasen, voogd Dirck Clasen† >1675, <1680: Dirck Clasen† <8 jan 1680: Arentje Claesen, wijlen Arentje Claesen bij overlijden Jacob Claesen† <9 jan 1680: Jacob Claesen, voogd zwager Jan Lubberts, man van Hillechien Claessen† >21 jan 1686: Gerrit Claesen, oom kinderen Jacob Claesen op de Oostermate† >18 jun 1712: Hillechien Claesen, weduwe van Jan Lubberts aan de Kieck in de Vecht