bericht voor odette

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Janny Lalkens

Re: bericht voor odette

Bericht door Janny Lalkens » 18 nov 2019, 10:37

De vermeende broer van Willem Rutgers, nl. Jan Rutgers, was getrouwd met Alberdina/Dina Schutte . Zij woonde voor haar huwelijk in Milligen op 't Schroten. Dus in het buitengebied van Dalfsen. Dus de families , uit Diese en Oudleusen, kunnen de familie Schutte in Milligen beide hebben gekend. En ik ben dus wel blij met dat huwelijk vanuit Diese met een Schutte uit Dalfsen!

Ik zie nog geen enkel werkelijk bewijs voor de herkomst van Willem Rutgers uit het gezin van Rutger Roelofs en Hendrikkien Lubbers, maar de vernoemingen van de kinderen van Willem Rutgers en Geertien Herms passen merendeels prachtig in de familie uit Oudleusen.

Dat Willem Rutgers tegelijk met Lubbigje Rutgers op 13-1-1769 een dochter laat dopen vind ik ook bijzonder: toeval of afgesproken werk?

Willem Rutgers bij huwelijk afkomstig uit Haerst hoeft geen probleem te zijn. Na de transportakte van de halve boerderij en roerende goederen in Oudleusen gingen in ieder geval de 3 zussen van Jan Rutgers naar Zwolle. Om te dienen, nemen we aan. Als ze trouwen wordt er nergens verwezen naar herkomst uit Oudleusen, maar wordt geschreven waar ze op het moment van ondertrouw wonen. Dus eventuele broer Willem kan ook werkzaam geweest zijn in Haerst, zonder afkomst uit Oudleusen te moeten noemen in de ondertrouw.

Ik zit nog even met die Hoofdgeld notities van 1764 ( 6 personen) , 1765 ( 5 personen) en 1767 ( 4 personen) . Jan Rutgers in 1765 rotmeester, zijn vader een jaar ervoor. Zijn vader is geboren in 1713. Niet stokoud in 1765. Waarom vervangen door zijn zoon? Overleden?

In 1767 wonen Rutger Roelofs en zijn vrouw niet meer in Oudleusen bij zoon jan Rutgers. Is eerst de moeder overleden en de vader was ook niet meer zo vaardig, dat hij in 1765 als rotmeester kon functioneren, maar nog goed genoeg om in 1766 als huwelijksgetuige voor Wille Rutgers te functioneren? Maar voordat Hoofdgeld 1767 werd opgemaakt overleed ook de vader? Of overleed de vader vóór 1765 en was hij dus geen huwelijksgetuige meer in 1766 en zijn vrouw overleed ook voor 1767?

Of zijn ze bij een van de andere kinderen gaan wonen en leefden ze in 1767 nog wel en dus wél getuige in 1766?

Er is geen doop van Willem Rutgers te Oudleusen gevonden, maar met wat kronkels rond dat Hoofdgeld kan hij denk ik nog niet definitief van de lijst als kandidaat zoon voor Rutger Roelofs en Hendrikkien Lubbers.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 18 nov 2019, 10:51

Het staat trouwens niet vast dat Janna Gerrits Schutte familie was van Alberdina/Dina Hendriks Schutte, omdat we ook niet weten of de naam Schutte een functie aangaf. I.p.v. een familieverband. Beide kan natuurlijk in dit geval ook aan de orde zijn, dat hoeft elkaar niet uit te sluiten.

Er is een theorie dat de schutte de figuur was die zolang dat moest loslopend vee uit de buurtschap opborg in een schuur van hemzelf. Tegen betaling van een boete kon je dat vee dan weer terug krijgen. De ouders van Janna Gerrits waren afkomstig uit Oosterdalfsen ( haar vader) en uit Emmen, haar moeder. Vader tijdens datum ondertrouw wonend in Emmen. Emmen ligt dicht bij Milligen, waar Dina in haar jeugd woonde. Was de vader van Janna Gerrits in Emmen of Oosterdalfsen de schutte van die buurtschap? Of de grootvader van Janna Gerrits Schutte daar in Oosterdalfsen? M.a.w. was Janna wel door familiebanden verbonden met de Schuttes uit Milligen?

Odette

Bericht door Odette » 18 nov 2019, 10:53

Klopt, Janny - geen bewijs maar ook geen tegenbewijs.

Ik zit na te denken over beroepen: Harmen Willems Bos (oudste zoon, trouwt met meisje Schutte uit Dalfsen) is slachter:
Bos, Harm Willem, wordt patent verleend voor het slachten in de herfsttijd van beesten en varkens.
Bronnen: HCO Generale Index overig, Patentregister 1806, blz. A28

Zijn ouders stellen in 1785 als onderpand "2 morgen land in Diese aan de Dijk, de spekslager Schutte ter ene (...)"
Spekslager Schutte, connectie?

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 18 nov 2019, 11:05

Er werd nogal eens bij familie of kennissen aangeklopt voor leningen, niet alleen maar bij de elite.

Ik weet niet of die Schutte een huisslachter was, vast wel. Dan kwam hij door de regio. Zo ken je veel mensen.

Odette

Bericht door Odette » 18 nov 2019, 12:49

Vraagje:

Als ik onderstaand wil inzien, kan dat dan online, dat jullie weten?

12 augustus 1792 : Vermelding - Zwolle
rekwest van; weduwe van Willem Rutger
Bronnen: HCO Generale Index Overig Resol. Schepenen en Raden blz. 224

20 januari 1793 : Vermelding - Zwolle
rekwest van: weduwe Willem Rutger
Bronnen: HCO Generale Index Overig, Resol. Schepenen en Raden blz. 371

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 18 nov 2019, 13:04

Dat weet ik niet. Ik ben met de digitale bronnen van het HCO erg onhandig. Ik kan alleen goed met VPND werken.

Ik ben verder gegaan met het lezen in de bewerking van de kerkenraadsnotulen van Dalfsen, want ik raak nu verder door mijn bronnen heen. M.a.w. ik weet nu even niet waar ik nog meer informatie over die familie in Oudleusen moet gaan zoeken. Het is niet dat ik in die notulen nog echt een oplossing denk ik te vinden, maar je weet maar nooit. Het is meer omdat ik verder niets meer heb over Oudleusen.

Odette

Bericht door Odette » 18 nov 2019, 13:08

VPND is geweldig.

Misschien weet Ria het, en anders plaats ik het op mijn lijstje: "bezoekje archief Zwolle". Elk snippertje informatie kan de sleutel bevatten, nietwaar.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 18 nov 2019, 13:27

Zi is het maar net!

En als je daar dan bent in het HCO hoef je al niet meer te kijken bij Hoofdgeld 1767 Diese. Die heb ik op foto's van Jan Rientjes. Ik heb van dat register Hoofdgeld alleen van Diese foto's, meer had ik nu ook niet nodig.

Hoofdgeld 1767 in Diese: Willem Rutgers en vrouw 2 dienstboden 2 samen 4 personen vanaf 17 jaar. Geen inwonende ouders! En net uit Haerst gekomen waar hij mogelijk zelf als knecht werkte, nu zelf al 2 personen personeel.

Odette

Bericht door Odette » 18 nov 2019, 14:00

O super, Janny, dankjewel, ik voeg meteen toe. Wow twee dienstboden, ik dacht dat het arme donders waren eerlijk gezegd.

Intussen heb ik de website van Thera Coppens bijgewerkt, over de presentatie, zie https://theracoppens.nl/nieuws.html
Door alle drukte ben ik nog niet heel ver in het boek (4 hoofdstukken), het is keigoed en ik hoop dat de Sint het je wil schenken.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 18 nov 2019, 14:38

Nee de rekwesten zijn nog niet digitaal [ voor zover ik op de hoogte ben].

Ik denk trouwens dat dat rekwest op onderstaande kantlijn slaat

Zwolle 0700-2028 RA001-054 transporten
f17 dd.14-11-1785
Erschenen Willem Rutgers en zijn vrouw Geertjen Herms wonende in Diese en bekenden schuldig te wezen aan de Mr. Kleermaker Lubbertus Veelink een somma van 600 gl. tegen 3 1/4% rente, stellende daarvoor tot onderpand 2 morgen land in Diese aan de Dijk, de spekslager Schutte ter ene en de erfgenamen Vos de Waal ter andere zijde.
Actum coram Schepen Sandberg.
[kantlijn:]
1793 d.4 Febr. Erschenen W: Stenberg en S: vander Burg als executeur testamentair van Everdina Velink en verklaarden van nevenstaand kapitaal met de rente te zijn voldaan.
Actum coram Schepen Laging.

Op familysearch staat heel veel ORA Zwolle zoals de testamenten, erfuitingen, recognitien etc.
Die je wel één voor één moet lezen.
Niets is daar getranscribeerd, maar je hoeft niet meer de deur uit en kunt thuis op je gemak alles doornemen/zoeken.

https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... &cat=32682

als de link niet werkt, control indrukken en klikken dan werkt het.

En de link die ik gaf betr. Zwolle werkt wel. Klikken op inventaris en daarna op de zwarte kruisjes, daar is ook van alles te vinden.

Rutger Willems Bos woont - als zijn kind overlijdt - in de Waterstraat.

Daar woont ook Lubbert Bos, gehuwd met Jannigjen Rutgers uit Dalfsen.
Lubbert heeft een tapnering gehad en dit is hun zoon.

BOS 1812
Roelof
geboren 1771» zoon van Lubbert Bos, brouwers
knecht, en Johanna, ouders overleden
Bron: Reg. van alle huizen, 1812
2-e wijk Waterstraat 93, blz.47,48

Plaats reactie