Egbert Klaassen van der Vegte.
- ria van bessen
Als ik het goed onthouden heb
Als ik het goed onthouden heb, was de legitieme portie 1/8 deel van de erfenis. Er staat niet expliciet in de akte dat zij de voogden zijn van de kinderen, er is dus wel een mogelijkheid dat één van beiden niet in die hoedanigheid haar assisteerde. Agnis kan dus zelf geassisteerd zijn met een momber, en daarnaast is eén van de voogden mee gegaan. Misschien zijn ze het wel allebei, maar dat wordt uit de akte niet duidelijk.Ik weet ook niet of het uitzoeken hiervan meer gegevens zal geven over Albert Jacobs.Het enige wat me wel duidelijk is dat Luichien [1654] Jacobpien [1657] Jantjen [1659] vader heeft hier toevoeging Claas - en Lijsabeth [1667] de dochters van Albert zijn.En dat Hermen bij deze reeks als erfgenaam hoort, en dat duidt op een eerder huwelijk van vader Albert.
- ria van bessen
Wat betreft het zwager zijn
Wat betreft het zwager zijn van Berent Cl. Mollenbelt. Je schoonzuster blijft toch je schoonzuster, ook al hertrouwt ze. Oftewel ze blijft de vrouw van je [half]broer ook al is die inmiddels overleden. En dus familie.Jan Derks Router, haar broer was al overleden, en van Derk weet ik dat niet. Ik vind het in ieder geval niet zo vreemd.
Hij moet de belangen
Hij moet de belangen verdedigen van een kind waar hij, of zijn vrouw, geen bloedverwantschap mee heeft. Dat is wat ik er vreemd aan vind. Het zwager schoonzus verhaal is me duidelijk.
Best mogelijk dat we op dit
Best mogelijk dat we op dit moment niet verder komen. Misschien een goed moment om weer terug te gaan naar de vragen in de inleiding.Geertje Klaassen, de moeder van Derkje HeimerigsIk neem aan dat zij dezelfde is als: Geertien Claesen, weduwe van Heymerick Gerrits, na afdracht van het gepleegde verzuim, onder hulderschap van haar tegenwoordige man Peter Reinders Peter Reinders, als stiefvader, getuige bij het trouwen van Derkje Heimerichs met Egbert Klaassen van de VegteEn dat ze de Geertje Claesen D. van Claas Gerrits is die in 1740 belijdenis doet in Mastenbroek (Oude Weteringe en Zeedijk). En haar moeder Annigje Gerrits ovl 1756.En heeft ze broers die Gerrit en Jan heten?
- ria van bessen
Voor de wet is Berent Cl
Voor de wet is Berent Cl Mollenbelt familie, dus kan hij aangesteld worden als voogd. Dat probeerde ik met mijn uitleg/verhaal uit te leggen.*Volgens de voogdijakte f70 dd 18 juni 1763 is Gerrit Clasen oom van MZ voogd. Geertjen heeft dan 3 onm. dochters; Dirkje, Annigje en Claasje. Jan Gerrits is voogd en oom van VZ. Ook genoemd ene Jan Cornelis als neef. Claas Gerrits zou dan de broer zijn van Hermen Gerrits x Aaltje Egberts. Deze Claas is overleden voor 3 mei 1749, idem overleden is ene Egbert Gerrits die naast Remmelt Wijchers als voogden waren aangesteld. Op deze datum wordt als nieuwe voogd benoemd Gerrit Clasen de volle neef van VZ.Gerrit Clasen zou dan gehuwd zijn met Aaltje Roelofs - Hasselerdijk Mastebroek 1748 blz 30/31.Aan de zeedijk Mastebroek zit op f12/13 ene Annigje Gerrits wed. Claas Gerrits met een zoon Jan en dochter Geertjen [boven10 jr] en 1 knegt. Maar dat zal toch wel allemaal op de site van Albert de Leeuw staan? Uiteindelijk is Peter Reinders een de Leeuw.
Peter Reinders de Leeuw is
Peter Reinders de Leeuw is een broer van zijn voorvader Drees Reinderts de Leeuw (x Hendrikje Jans van de Stege)Mogelijk dat er van alles op de site van Albert de Leeuw staat. Maar daarvoor moet je de software van DftCom installeren. Dat is verouderde software, en niet meer te gebruiken op huidige computers. Dus helaas, de gegevens van de stambomen zijn niet meer in te zien op de site. (http://www.stamboomdeleeuw.nl/knop-genealogie.html)Claes Gerrits met Annigjen Gerrits komen voor in de kwartierstaat Visscher-Stoel. Alleen hij laat de weduwe Annigjen Gerrits met Arent Roelofs trouwen. Maar dat was waarschijnlijk een andere Annigje Gerrits: eerst x Aart Lamberts.Hermen Gerrits x Aaltje Egberts was nieuw voor mij. De rest uit de kerkboeken van Mastenbroek en volkstelling 1748 waren mij bekend (maar mogelijk niet bewezen). Verder kom ik niet.
- ria van bessen
Tja, ik ben ook ooit begonnen
Tja, ik ben ook ooit begonnen met floppy's, diskettes etc. ... het is bijna niet bij te houden de verandering op dat gebied.*Bericht aangepast! Er staat in de VOT dat ze de weduwe is van Claas Gerrits. Er is geen voogdij/hertrouw of i.d. te vinden over haar na 1748 en voor 1756.Hermen Gerrits op de Nieuwe Wetering was gehuwd met Aaltjen Egbers - uit dat huwelijk een zoon Gerrit.Volgens f503 dd 20 april 1736. Voogden Claas Gerrits en Egbert Gerrits ooms van VZ en Remmelt Wijchers neef van MZ. De zoon krijgt o.a. 4 m van ongeveer 8 m land aan de Hasseler dijk in de schoutambten van Zwolle en Hasselt gelegen,nog meer land genoemd en veel geld en spullen.Deze Harmen Gerrits zit in de VOT op blz 20/21 NW - zuideinde met zijn 2e vrouw Geertjen Hendriks. Met zoon Gerrit uit het 1e huwelijk en een zoon Lubbert uit het 2e huwelijk. Op 7 juni 1760 f206 maakt hij een testament en stelt hij Egbert Hendriks, Egbert Clasen en Hermen Gerrits [die later Engbert heet] als voogden over Lubbert.Volgens f36 dd 5-2-1763 verklaren Egbert H. en Egbert Cl. dat Hermen Gerrits [die dus Engbert Gerrits heet] is overleden en verzoeken dat in zijn plaats aangesteld mag worden Gerrit Cornelis.Er zijn verscheidene aktes over deze Hermen Gerrits te vinden.Maar uiteindelijk blijkt Gerrit Harms de oudste zoon wedr van Evertjen Jans van 's Herenbroek te zijn. Voogden Jan Egberts oom MZ en Roelof Arenst aangetr. oom van MZ - Hij heeft een onmondige zoon Hermen. Lubbert Herms de 2e zoon van Hermen huwt met Geesje Jans 11-4/10-5-1772 trb MastebroekIs deze uiteindelijk Rijsebos?
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2Egbert Gerrits is de broer van Hermen Gerrits en hij bezit de andere helft van die grond die aan Hermen aan zijn oudste zoon bewijst volgens het ORA Zwollerkerspel.Egbert is gehuwd met Marrigjen NN - uit dit huwelijk de onm. kinderen Gerrit, Jacobjen, Jacob en Marrigjen. Voogden Harmen Gerrits oom van VZ en bij gebrek aan bloedverwanten van haar kant de persoon van Arent Anthonij w. aan de Hasselerdijk. Ze gaat hertr. met Jan Gerrits uit Grafhorst - ORA schoutambt Hasselt dd 15 mei 1747. De kinderen krijgen 550 gls en de meisjes nog een bed met toebehoren.Tot morgen !
De puzzelstukjes komen weer
De puzzelstukjes komen weer bij elkaar!De broers van Claas Gerrits: Hermen Gerrits en Egbert Gerrits. Hermen Gerrits is de vader van Lubbert, bij zijn tweede vrouw Geertje Hendriks, die een Jonker is. Ze zijn in een andere zoektocht wel in beeld geweest. (Gerrit Harms, Oostermate). En inderdaad degene wiens kleinzoon Gerrit Lubbers de achternaam Riesebos aannam.De voogd Remmelt Wichers, die voogd wordt bij zoon Gerrit Harms, zou de zoon van Wijcher Hermans op den Oort en Jannichgen Alberts [Neuteboom] kunnen zijn. Remmelt Wichers x Aaltjen Hendriks. Maar hoe het lijntje naar Aaltje Egberts, de eerste vrouw van Harmen Gerrits is mij voorlopig niet duidelijk.De andere broer Egbert Gerrits was mij wel enigzins bekend, maar nu valt alles op z'n plek. Zijn vrouw Marrigjen NN heet Marchjen Jacobs, gedoopt 24-03-1700 te Dalfsen. Dat heb ik niet zelf bedacht, het staat in de kwartierstaat van AdL. In het stukje van de site dat wel leesbaar is. (http://www.stamboomdeleeuw.nl/kwaalbert.html)Albert de Leeuw heeft ook de ouders gevonden: Gerrit Klasen en Jacobien Egbers. En als vader van Gerrit Klasen noemt hij Claas ten Hoeten. Die kan ik nog niet plaatsen. AdL heeft ook een doopdatum gevonden voor Egbert: 6 aug. 1693. Maar als ik de scans bekijk moet het 2 augustus zijn. Wel nog twee dopen gevonden van Gerrit Klasen en Jacobien Egberts: een Egbert in 1692, en een Harmen is 1695. Die laatste zal dan de stamvader Riesebos zijn. Geen dopen gevonden van Claes. Volgens AdL is Gerrit Klasen drie keer getrouwd. Eerst met Trijntien Theunisz, vervolgens met Klaasjen Klaasen, en daarna met Jacobien Egbers. Dat is de het spelletje: wie van de drie. Meest waarschijnlijk uit een van de eerste huwelijken, daar ik vermoed dat Claes Gerrits naar de vader van Gerrit Klasen is vernoemd. Maar dat zou betekenen dat Egbert Gerrits en Harmen Gerrits volle broers zijn, en Claes Gerrits hun oudere halfbroer. Mogelijk is dat de verklaring dat Egbert Gerrits en Hermen Gerrits ieder de helft van een stuk grond bezitten, en (half)broer Claes Gerrits geen mede-eigenaar is?De komaf van de derde vrouw van Gerrit Klasen heeft AdL ook getraceerd: ze is een dochter van Egbert Klaassens en Grietje Hendriks. En in een andere zoektocht zijn die in beeld geweest. Egbert Klaassens is waarschijnlijk de broer van Jacob Claesen op de Oostermate.Belangrijkste vragen die overblijven, zijnwie (van de drie) was de moeder van Claes Gerrits? Ik heb wel door de doopboeken van Hasselt gezocht van 1683 tot 1700, maar niets gevonden. Of ergens overheen gelezen.wie was Claas ten Hoeten (ca 1621)is er iets te vinden over Annigje Gerrits.Wat Klaasjan Visscher nog had gevonden:11-5-1720: Burgemeester Cornelis Kerckhoff en Roeloff Jans [ ], als provisoren van de armen van Genemuiden, hebben getransporteerd aan Claas Gerrits en zijn huisvrouw een stuk hooiland, groot 3½ morgen 'dog sonder maate' gelegen op de Oostermate, strekkende van de Hooge dijk tot in de zee met rietland, ten westen de Geestelijkheid van Campen, ten oosten Cornelis Albers vrouw van der Werff en Jacob Claasen [ORA Schoutambt Genemuiden, inv.nr.6].31-12-1731: Abraham Braij verklaart schuldig te zijn aan Claas Gerritsen en Annegien Gerrits de som van 500 gulden. In 1735(?) blijkt de schuld te zijn voldaan [ORA Schoutambt Genemuiden, inv.nr.6].Misschien biedt dat nog wat houvast?
Uit het trouwboek Hasselt:
Uit het trouwboek Hasselt:Gerrit Klaeszen wedr aen de Hasselerdijck ende Jacobjen Egberts J.D. tot Mastebroeck, getrouwt tot Mastebroeck, met attestatie van Mastebroeck den 18 april 1691Gerrit Klaassen W. tot Genemuijden En Klaasjen Klaasen wed tot Hasselt. Ingeschrev den 16 dec 1685, alhier gecopuleertDat het volgens AdL bij beide trouw-inschrijvingen om dezelfde Gerrit Klaassen heeft hij niet uit het trouwboek gehaald. Dus ik vermoed dat hij voogdij-aktes of erf-uitingen heeft gevonden in Hasselt en/of Genemuiden.Nogmaals gezocht in het doopboek Hasselt, geen dopen gevonden van 1685 tot 1691 van Gerrit en Klaasje. Als er kinderen gedoopt zijn, dan waarschijnlijk in Genemuiden. In het zoutgeld 1694 van Hasselerkarspel aan de Hasselerdijk wel een Gerryt Claessen gevonden. Elfde aantekening vanaf Genemuiden, tussen Arent Louws en Oosten Harms.