pachters Kamper Eiland en Polder Mastenbroek
- ria van bessen
Janny,
Janny, Volgens de GIZwolle NG 26-04-1704 Henrick Arents van Graal jm w. in de Rodenhondt huwt Hendrina Janssen jd. van Jan Willems in Heino Ze komt dus uit HEINO - en waarschijnlijk heeft het huwelijk dus daar plaatsgevonden... Hééé'... ik ontdek net dat de inschrijving/ trouw in WINDESHEIM zit1704-04-26 - Bevestight den 26 April Henrik Arentz van Graal j.m. in den Rodenhondt ende Henrina Janssen j.d. van Jan Willems in Heijno - N.H. trouw Windesheim, RBSO 819, f317
-
Daar had ik nu juist een
Daar had ik nu juist een vraag over, maar dat stukje is niet geplaatst, want ik was niet ingelogd. Ik was nl. op zoek naar de GI om te kijken hoe de dopen van die 2 laatste dochters daar stonden: Maria 22-9-1690 aan de Rode Hont en Janna 24-8-1692.Die kon ik nl. niet in het Zwolse doopboek vinden.Bij het zoeken naar de GI, waar ik nog nooit mee gewerkt heb, maar eens moet de eerste keer zijn, ben ik kennelijk zonder dat ik het wist uitgelogd.Bij dat echtpaar Arent Hendriks en Lijsebeth Geerlighs komt het eerste kind in 1666. Tot 11 febr. 1686 heb ik niets ter aanvulling van wat je al had kunnen vinden. In de Zwolse doopboeken rond 1690 staan geen plaatsaanduidingen, dus ik snapte het al niet dat er iets over "aan de Rode Hont" bij zou moeten staan . Die Maria uit 1690 en Janna, gedoopt in 1692, staan dus in de doopboeken van Heino of Windesheim? Want ze staan dus niet in een Zwolse doopboek of het zou katholiek moeten zijn, maar dan was toch ook een NG doop nog nodig om de geboorte officieel/ wettig te maken.Foutje/correctie van wat ik eerst schreef: het wordt nu: is die Hendrik Arents van Grael die in 1704 met Hendriene Jans trouwt geen zoon van die ruiter Arent Hendriks, die in 1666 trouwt met Lijsbeth Geerligs uit het Gagel? Of is die ruiter verhuisd naar de Rode Hont en laat hij zijn kinderen in het vervolg niet meer in Zwolle dopen? Dus die Maria, gedoopt, wonend bij/in de Rode Hont is wel een zus van die Hendrik Arents die in 1704 trouwt en iedereen is Van Grael, behalve moeder Lijsbeth Geerligs? Zij is getrouwd met een Van Grael?
-
Aanvulling: die Maria aan de
Aanvulling: die Maria aan de Rode Hont met als vader Arent Hendriks wordt 22-9-1690 in Windesheim gedoopt, zonder naam van de moeder erbij. Die Janna van 24-8-1692 staat met die datum niet in Windesheim. Ik ga kijken of ik iets van Heino kan vinden: doopboek 1692 op VPND?Extra aanvulling: doopboek Heino pas vanaf 1694, dus daar in aug. 1692 geen gedoopte Janna gezien.
-
Een voorvader van me in
Een voorvader van me in Ittersum liet zijn kinderen afwisselend in Zwolle en in Windesheim dopen. Ik ga nu vanaf 1667 het doopboek Windesheim bekijken, of daar mogelijk een Geesje Arents met moeder Lijsebeth Geerligs is gedoopt en mogelijk een Claas Arents. Dat gaat daar in Windesheim sneller wat betreft de jaren dan in een Zwols doopboek met die vele kinderen per jaar..
-
Resultaat doopboek Windesheim
Resultaat doopboek Windesheim 1667-1700, gezocht kinderen van Arent Hendriks en Lijsebeth Geerligs:Maria, de vader Arent Hendrik aen de Rode Hont 22 sept. 1690 ( was al uit de GI gehaald)Daarna en daarvoor van iemand met deze omschrijving geen gedoopt kind gezien. Naam van de moeder is er niet bij gezet.De enige Arent die dan verder nog genoemd wordt:29-4-1674: Arent in de Ripperije laat dopen Willem9-2-1679 : Arent in de Ripperie laat Anna Maria dopen. In 1694 woont Gerrit Snijder in de Ripperie.Deze Arent kan heel goed iemand anders geweest zijn dan Arent Hendriks. Dus geen resultaten waarvan je achterover slaat.
- ria van bessen
Behalve Geesje ... zijn alle
Behalve Geesje ... zijn alle kinderen gevonden.... Als Willem Arents en Claas Arents buiten beschouwing worden gelaten.Willem Arents zegt in het inwonersregister zelf ... dat hij van Hasselt komt.En daar zit ook een doop van ene Willem zoals ik al eerder heb aangegeven.f348 - 27 apr 1748 - Richter T. van Muijden. Keurnoten Karel Jukema en Daniel van den Belt. Heden is aan het Gericht verklaard, dat Aeltjen Simons, weduwe van Claas Arents aan de Vegte, overleden was, nalatende onder andere kinderen [, waarvan] een onmondige Egbert Claesen. Zo heeft de Scholtus voornoemd met assumtie van de bovengenoemde keurnoten over het door haar nagelaten minderjarig kind bij dezen tot voogden aangesteld Willem Arents, oom van vaders zijde, en Gerrit Simons, oom van moeders zijde. Zij zijn daarop persoonlijk in het Gericht gecompareerd en zij hebben deze momberschap bij handtasting aangenomen. Zonder argelist.50e penningF21 – [11 september 1753]Op diezelfde dag maken de Drostinne van Haersolte en De HWGeb. Hr. Bentink tot Schoonheten bekend, dat zij voor enige weken geleden bij executie der goederen van de wed. van Willem Arents te Holten aangekocht hebben 1/6 in drie akkers bouwland te samen groot ses schepel gesaaij voor 22 gulden1/6 in drie morgen groenland agter de Esch voor 64 gulden1/6 in 2 morgen groenland in het Cromme Stuk voor 40 guldenNog 2 mudde gesaij voor 285 gulden. Dan blijft er nog wel een ándere Willem Arents over, als broer van Maria, waar naar gezocht moet worden.2e doop Janna duidt ergens op. Een eerder overlijden ... over een verschrijving. Ik mis wel meer dopen in Zwolle, zelfs huwelijken. Terwijl men toch in Zwolle woont, weduwe of weduwnaar is. Heel vervelend.Maar heeft Frits hier belang bij? Dit is de 1e vrouw van zijn stamvader en niet zijn stammoeder.
-
Mogelijk nog wat onbekend is
Mogelijk nog wat onbekend is welke rol de familie van Maria Arents precies is blijven spelen tijdens dat 2e huwelijk van Arent Jans. Daarom wilde ik nog eens naar die kant van het verhaal gaan kijken.Is Derkje Jans haar stiefdochtertje Elizabeth Arents [dochter van Arent Jans en zijn 1e vrouw Maria Arents] volwassen geworden en getrouwd?Willem Jans en naar we aannemen zijn zus Derkje Jans hadden wat grondbezit. ( Willem Jans kan niet een aangetrouwde oom van de kinderen van Arent Jans en Derkje Jans zijn? En dan van Derkje's kant, dat wel.Het staat nergens, maar weten we dit zeker?)Had Elizabeth later ook landbezit? Het ging toch ook later minder goed met De Werf?Bij moeilijke puzzels probeer ik me aan elk strohalmpje vast te klampen, maar soms kom je halmen te kort. Mogelijk hier ook. Als er de komende tijd niets meer kan worden toegevoegd, dan is de zaak duidelijk: een vastloper.
- ria van bessen
Janny,
Janny,Mogelijk is Derkje de zus van Hendrina Jansen ... stelde je....En Hendrina is de dochter van Jan Willems uit Heino volgens haar huwelijksaantekening. ...dus geen Mastenbroek, maar Heinoen heb ik gekeken naar een evt. huwelijk van de ouders wat daar bij zou kunnen passen.1645-04 - Aprilis 1645 - Jan Willemsen, Willem Jansen n.s. tot Suijtem, ende Gesijn Jansen, Berent Assijns n.w., oock tot Suijten - 1.2.3 - met attestatie tot der Heijne getrout - Ondertr./tr. Zwolle, RBSO 723, f253.geen idee of het iets is,maar stel .. als zij een zoon Jan hebben zou de vader van Hendrina dus ene Jan Jansen uit Suijthem kunnen zijn..Ik kwam op dat idee naar aanleiding van de aantekening van de zus van Hendrik Arents nl lidmaatboek Zwolle Judichjen Arents w. te Suijthem doet belijdenis maart 1692 Suijthem ligt tegen Heino aan.
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2Hendrina hertr. nog 1 xZwolle 17-11-1721Jan Egberts jonkman metHendrina Jansen weduwe van Jan Dirksemoet de gebooden mede gaan in Mastebroek zie f282 - 23 aug 1721 -voogden Hendrik Hendrix, oom van moeders zijde, en Herman Jansen, nabuir [= buurman].
-
Ik kom net thuis. Mijn ogen
Ik kom net thuis. Mijn ogen bleven haken bij die Hendrik Hendrix, die voogd voor kinderen van Hendrina. Twee weken geleden zocht ik o.a. op Hendrik Hendrix en ik weet niet meer waarom, voor welk onderwerp. Voor dit Derkje Jans verhaal of voor een van die andere onderwerpen waar ik mee bezig ben.Kwam er in dit onderwerp al eerder een Hendrik Hendrix voorbij? Ik heb nog steeds alles rond dit onderwerp nog niet weer herlezen.Ik wil graag verder met dat Suthem. Ik ken daar vrijwel niets, maar juist daarom is het leerzaam voor me.Dan eerst maar eens morgenmiddag gaan kijken of er te Zwolle kinderen gedoopt zijn vanaf eind 1645 van Jan Willemsen en Gesien Jans, die mogelijk zijn gaan wonen in Suthem. Als ze lieten dopen in Heino hebben we al weer pech: ook daar beginnen de DTB's laat of: ze staan nog niet op VPND.