Egbert Klaassen van der Vegte.

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Egbert_

ER KLOPT IETS NIET !!! Een

Bericht door Egbert_ » 27 feb 2019, 17:25

ER KLOPT IETS NIET !!!Een fout in de kwartierstaat van Albert de Leeuw (?):184. Gerrit Klasen, husman, tr. 1e Trijntien Theunisz, geb. omstr. 1651, † vóór 8 jan. 1686, dr. van Theunis; tr. 2e Hasselt Klaasjen Klaasen; tr. 3e Mastenbroek 13 mei 1691185. Jacobien Egbers.De Gerrit Klasen die Trijntien Theunisz trouwde en Klaasje Klaasen kan niet dezelfde zijn die Jacobien Egbers trouwde. Want in 1696 waren Gerrijt Claassen en Claasjen Claassen, eheluiden mede-erfgenamen van zaliger Albert Roelofs (f198 - 5 mei 1696)Nu Klaasjen Klaasen en Trijntien Theunisz niet meer in beeld zijn, is er nog een alternatief:dopen Hasselt: 4 juli 1680: Gerrit Klasen húsman, Geertien Mertens | KlasDan zou zijn dochter Geertje Klaassen vermoemd zijn naar vaders moeder (= Geertien Mertens)

ria van bessen

Arentien Engberts is de zus

Bericht door ria van bessen » 27 feb 2019, 20:43

Arentien Engberts is de zus van Hermen Engberts. Zij huwt 2e x Geert Roelofs 16-06-1674 RBSO 725/91. Ze woont in Haarst.Zie ook stift Essen - 390. Schoutambt Ijsselmuiden / Mastenbroek - Pinksteren 34 blz 577 Volgens mij is Claassien Claesen een dochter van Claas Clasen.Arentien was 1e x gehuwd met Jan Berents - daaruit een dochter Grietie x Sijse Sijsen, een zoon Roelof x Annechien Willems, dochter Berentien Jansen x Gerrit Buiter.Even ter zijde - Ik snap niet wat je bedoelt met de reeks van Ittersum - slaat dat op de reeks van Arent Clasen op de grote Wede? Ik heb onder de reeks van Ittersum een heel ander bestand gekregen van Albert de Leeuw.  

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 27 feb 2019, 20:52

bericht 2En ik snap ook nog steeds niet hoe Arent Cl op de grote Weede aan een zus Geesje, zus Femmigje, broer Peter en zus Annigje komt. Ik heb nog steeds het gevoel dat er ergens een verkeerde koppeling wordt gemaakt. Arent is uit het 1e huwelijk van zijn vader, de kinderen Claasens hieronder uit het 2e huwelijk,  en nog een reden:  waarom staan Geesje, Femmigje, Peter en Annigje hier niet bij als erfgenaam? 

Egbert_

Arent Jochums in Genne

Bericht door Egbert_ » 27 feb 2019, 21:26

Arent Jochums in Genne (geboren rond 1553) heeft onder andere een zoon Rolof Arentsen x (1603) Wichman Engbertsen. Ze hebben drie zoons:Claes Roelofs, die drie keer trouwt: Geese Henrix, Evertijn Geerts en Geertien EvertsAlbert Rolefs x (1641) Aeltijn Jans. Zij sterven kinderloos, en de beide broers en hun erfgenamen ervenEgbert Roelofs, trouwde Grietien Hendricks en Jantijn HermensEgbert en Grietien hebben een Hermen en Arentien, dat klopt. Kinderen van Arentien klopt ook. Ze zijn allen erfgenamen van Egbert Roelofs, de broer van Albert Rolefs

Egbert_

de reeks van Ittersum

Bericht door Egbert_ » 27 feb 2019, 21:49

de reeks van IttersumAls je de stamboom van Engbert Arents van Ittersum x (1749) Petertje Jans Wijnholt zou maken begin je zo. zesde generatie: Engbert Arents, zv Arent Beerents en Janna Schrijversvijfde generatie: Arent Beerents, zv Berend Arends en Lutgert Jansvierde generatie: Berend Arends, zv Arent Clasen en Gesien Arentsderde generatie: Arent Clasen, zv Claes Arents en Gretken Engelbertstweede generatie: Claes Arents, zv Arent Jochumseerste generatie: Arent Jochums, stamvader van IttersumDat is wat Albert heeft gedaan: Arent Jochums, stamvader van Ittersum. Een nazaat van hem in de mannelijke lijn heeft de achternaam van Ittersum aangenomen. En voor de stamboom Egbert Klaassen van de Vegte doe je dat zo:zesde generatie: Egbert Klaassen, zv Claas Arentsz van der Wee en Aaltje Sijmensz Spijkervijfde generatie: Claas Arentsz van der Wee, zv Arent Claas van der Wee en Jacobjen Willemsvierde generatie: Arent Claas, zv Claes Roelofs en Geese Henrixderde generatie: Claes Roelofs, zv Rolef Arents en Wichman Engbertsentweede generatie: Rolef Arents, zv Arent Jochumseerste generatie: Arent Jochums stamvader van de VegteAls je een genealogie (dus alleen de mannelijke nakomelingen) zou maken van Arent Jochems krijg je na 1810 de achternamen van de Vegte, van Ittersum en van Genne.

Egbert_

En ik snap ook nog steeds

Bericht door Egbert_ » 27 feb 2019, 22:16

En ik snap ook nog steeds niet hoe Arent Cl op de grote Weede aan een zus Geesje, zus Femmigje, broer Peter en zus Annigje komt. Ik heb alles terug gelezen, gezien dat je het meldde. Maar zonder bronverwijzing, die kan ik niet vinden. Van de vader van Arent Cl op de grote Weede, Claes Roelofs, heb ik negen kinderen gevonden uit twee huwelijken, gedoopt in Hasselt of Zwolle van 1636 tot 1661, maar geen Peter en geen Annigje. Dus ik kan niet achterhalen waar Peter en Annigje genoemd worden. Wanneer en waar zijn Peter en Annigje gedoopt, en als kinderen van welke moeder?

ria van bessen

Ik heb wel een Berent Arents

Bericht door ria van bessen » 27 feb 2019, 23:42

Ik heb wel een Berent Arents x Lutgertjen Jans, die de broer is van Arent Arents x Fennigjen Berens die te Berkum wonen. Die ADL dus de toevoeging Belt meegeeft. Die hoort dus bij de reeks van Ittersum?Morgen verder.

Egbert_

En ik snap ook nog steeds

Bericht door Egbert_ » 28 feb 2019, 10:19

En ik snap ook nog steeds niet hoe Arent Cl op de grote Weede aan een zus Geesje, zus Femmigje, broer Peter en zus Annigje komt.Betreffende die zus Annigje, teruglezend, zie ik dat je Annechjen Klasens x Gerrit Goossens bedoelt? Ik kan maar één Annigje Klasens x Gerrit Gosens in mijn bestand vinden. Die heeft geen (half)broer Arent. Maar ze hoort wel thuis bij de afstammelingen van Arent Jochums, de reeks van Ittersum.Albert de Leeuw heeft de gegevens net zo geïnterpreteerd als dat ik ze verzameld heb. Een beknopte selectie, van AdL:Anneghien Claesen, geboren te Genne rond 1650, wonende te Haerst (1672), dochter van Claes Claessen (III-d) en Anneken Jans van den Doorne.Anneghien is ondertrouwd te Zwolle op 18 januari 1679 en getrouwd aldaar op 4 februari 1679 voor de kerk, op ongeveer 29-jarige leeftijd (2) met  Gerrit Gosens (ongeveer 29 jaar oud), geboren rond 1650, wonende te Haerst (1679), te Herfte en te Herfte (1741).31 december 1708: Jochem Claessen aan den Brinck te Berckum, wel ziek te bed liggende, maar bij goed verstand. Hij maakt een testament ... aan Anneghien Claesen, huisvrouw van Gerrit Gosens, zijn halve zuster ...16 oktober 1721: Jochem Claesen aan den Brink te Berkum, gezond ... revoceren ... in het bijzonder die van 31 december 1708 ... Annigien Claessen, weduwe van Gerrit Goosens te Herfte ...18 mei 1718: Annegien Claassen, weduwe van Gerrit Gosens, zij met haar zoon Gosen Gerrits als momber geassisteerdDeze Annigien Claesen heeft wel een oom Arent Clasen. En het zijn zijn kinderen die je noemde: Berent Arents x Lutgertjen Jans en Arent Arents x Fennigjen Berens. Berent Arents en Arent Arents zijn dus volle neven van vaderskant van Annigien Claesen. En Berent Arents is nr. 696 in mijn kwartierstaat. Hun opa en oma zijn Claes Arents en Gretken Engelberts. Hun overgrootvader is Arent Jochums.De veronderstelde broer Peter Klasen kan ik helemaal niet vinden. Zoeken in de GI op P*t* *la* *trou*, levert alleen een soldaat in 1679. In Hasselt kan ik in 1681 nog een Peter Klaessen Wedr tot Streuckel en Juttijn Egberts J.D. van Rouveen vinden. Rond 1681 waren er ongeveer 19 gezinnen in Streukel. Waar deze Peter Klaesen bij hoort is mij compleet onduidelijk.Zus Geesje is een halfzus van Arent Clasen op de Groter Wede, met dezelfde vader Claes Roelofs. Van haar is na de voogdij geen levensteken meer gevonden, ook niet van haar erfgenamen. Zoals een trouwen van één van de onmondigen. Bewijzen dat ze niet zijn overleden, zijn er dus niet.En heel theoretisch is het nog mogelijk dat Arent Claessen bij Femmigje voogd was omdat Femmigje en de vrouw van Arent Claessen, Jacobjen Willems, zussen waren bij dezelfde moeder en verschillende vaders. En dus Arent Claessen de zwager was van Femmigje. Van Femmigje is nog geen dopen gevonden, dus ook geen namen van de ouders. De voogdijk-akte is het enige teken dat Femmigje bij Arent Clasen hoort. Arent Clasen zou zelfs zwager kunnen zijn via zijn eerste vrouw Geesjen Jansen, zoals Berent Cl Mollenbelt voogd was over het kind van Geessien Dercksen. Femmigje is nog geen bewezen zus van Arent Clasen. Ze kunnen ook zwager en schoonzus zijn.Misschien een goede aanleiding om de afkomst van Jacobjen Willems uit te zoeken. Ze is per slot een voormoeder van Egbert Klaassen van de VegtePS: tekst is een paar keer gewijzigd.

ria van bessen

Leg me eens uit waarom Arent

Bericht door ria van bessen » 28 feb 2019, 11:38

Leg me eens uit waarom Arent Klasens op de grote Wede niet wordt vermeld als erfgenaam van oom Albert Roelofs in de aktes hieronder.Hij is tenslotte het kind van zijn vader én ook van dezelfde vader.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 28 feb 2019, 15:45

Een beknopte levensloop van Arent Claas van der Wee:23 nov 1636: Arent, zv Claes Roelofs in holten, Geesien Hendrijcks (dpb Hasselt)15 juni 1639: In het Gericht is verschenen Claes Roeloffs tot Holten. ...  Egbert Henricks en Albert Roelofss ... mombers over zijn comparants onmondig zoontje, genaamd Arent Claessen, bij zijn zaliger huisvrouw Geese Henricx ...9 jun 1639: Claes Rolefsen wedenaer tot Genne, ende Evertijn Geerts, Geert Jansen dochter in de Broeckhuijsen20 feb 1659: Arent Claesen j.g. ten Holte, ende Geesjen Jansen j.d. tot Genne (trb Zwolle)6 mei 1659: Geessien, dv Arent Claasz op ter Wede en Geessien Jansen (dpb Hasselt)22 feb 1668: Arent Claassen wed. te Strockel, ende Jacobjen Willems j.d. te Holten (trb Zwolle)13 dec 1668: Willem, zv Arent Claasz huisman op ter Wee, Jacobpien Willems (dpb Hasselt)28 jul 1678: Klas, zv Arent Klasen húsman, Jacoppien Willems18 aug 1683: Gerrijt Klaasen de rato cav. voor zijn vrouw Trine Teunissen, Evert Jacobs x Wijchertjen Claasen, Hendrik Klasen x Mergjen Egberts, en Jan Klasen, tezamen erfgenamen van Klaas Roelofsen en Evertjen Geers5 mei 1686:  In het Gericht zijn verschenen Hermen Enghbers... en dan nog Arent Claasen en Jacobjen Willems ... onder hun allen erfgenamen van zaliger Albert Roelofs.5 mei 1696: In het Gericht zijn verschenen Hermen Enghbers ... en dan nog Arent Claessen en Jacobjen Willems ... onder hun allen erfgenamen van zaliger Albert Roelofs ...Uit dit overzicht blijkt toch duidelijk dat Arent Claessen en Jacobjen Willems op ter Wee woonden. Hun zoon Klaas draagt zelfs die naam: Klaas Arents van der Wee wonende aan de Vegt (1718). Én ze zijn erfgenamen van Albert Roelofs in 1686 en 1696. Naar ik aanneem dezelfde Albert Roelofs die in 1639 voogd werd over.Arent Klasens op de grote Wede, voogd in 1670, is:dezelfde als Arent Claasen en Jacobjen Willems. Dan zijn Geesje en haar erfgenamen overleden in 1683een dubbelganger, geen naam van zijn vrouw bekend, maar met een dubbelganger vader (dpb Zwolle 1642: Claes Roelofsen laat zijn dochter Gesijen dopen, geen moeder vermeld). En deze dubbelganger zou dan direct na Arent Claessen en Jacobjen Willems op grote Wede gaan wonen. En is vader Claes Roelofs niet de broer van Albert RoelofsenEr kan dus niet bewezen worden dat Arent Klasens op de grote Wede de voogd uit 1670 dezelfde is als Arent Claasen op ter Wee en Jacobjen Willems. Maar het lijkt me wel bewezen dat Arent Claasen en Jacobjen Willems de ouders zijn van Klaas Arents van der Wee wonende aan de Vegt (1718), en tevens erfgenamen van Albert Roelofs. Ik snap dat het wringt, maar of de vader van Klaas Arents van der Wee de voogd uit 1670 is of niet, verandert het verhaal niet.We hebben dit al eerder doorgenomen. Met wie hertrouwde Geesje Claas rond de erfuiting van 26 nov 1670. Niet bekend, voor zover ik weet. Ze zou dan ook al voor haar hertrouwen overleden kunnen zijn?Pas als je kunt bewijzen dat Geesje Arents (en/of Femmigje Arends) nog leven in 1683 de stelling waar, dat Arent Klasens op de grote Wede (1670) niet de erfgenaam is van Albert Roelofs.VRAAG: Waar zijn de bewijzen dat Geesje Arents en Femmigje Arends nog in leven zijn in 1683VRAAG: Waar zijn de bewijzen dat Geesje Arents en Femmigje Arends nakomelingen zijn van Klaas Roelofsen en Evertjen Geers. Klaas Roelofs, de broer van erflater Albert Roelofs, is drie keer getrouwd geweest. Uit het eerste trouwen alleen een onmondige zoon Arent in leven volgens de voogdij-akte. Bij het derde trouwen waren de dames al getrouwd, en dus niet meer onmondig. En dus ook geen nakomelingen uit het derde huwelijk. 

Plaats reactie