Arent Jans (op de Werff)
- ria van bessen
Jantje de dochter van Dirkje
Jantje de dochter van Dirkje heeft als plaatsaanduiding wanneer ze gedoopt wordt te Hasselt - ijn het varkensgat.Mij is toen verteld; dat is een buurtschap onder Hasselt.Volgens ORA Zwollerkerspel f22 dd 7 juli 1677 ligt het Varkensgat in GenneEn op 22 mei 1717 / 15 juni 1717 volgens trb. Zwolle NG: Hendrik Jansen jm en Willemtien Egberts jd beide gewoont bij Hermannus in het Varkensgat onder ZwolleIn het inwonersregister van 1741 [tot 1748] Zwollerkerspel wordt genoteerd op no 11 onder Genne en Holten en Overwater - Gerrit Neervoort in 't Verkensgat.Ik neem aan dat men toch één gebied bedoelde, maar de omschrijvingen doen anders vermoeden.
-
Ria, in Hasselt Historiael
Frits, de 3e Riesebos heb ik uiteindelijk een hele tijd geleden op een kaart teruggevonden. Ik had er daarvoor over gelezen, dus het moest bestaan, maar het duurde even voor ik een kaart vond waar inderdaad die 3e Riesebosboerderij ( aan de Hasselerdijk, omgeving Kijk in de Vegte) op stond. En ook van de Werf en Kijk in de Vegte weet ik waar het ligt. En Genne Overwaters is de overkant van het gewone Genne.Maar mijn probleem is al jaren "aan de Vegte". Ik zou dan namelijk ook meer denken: aan het Zwarte Water! Niks Vegte...Nu de laatste dagen ook die andere Rijsebos in Frankhuis is benoemd met inwoners zoals Jan Jansen Rijsebos ( de echte Rijsebos) en dan de familie Jan Herms Clooster, wonend in de Rijsebos, komend uit Windesheim, komt er nog iets bij.Als ik in Register 1742 kijk op de plaats waar je Jan Herms Clooster, die in de Rijsebos is gaan wonen, verwacht, dan begint het in die buurt met"Bij de Vegte". !!!! Het ligt in de buurt van die kalkoven en op een kaart zie ik dan Zwarte Water staan. Beetje moeilijk allemaal. Daarom verzamel ik mensen die achter hun naam "aan de Vegt" hebben staan.Maar nu eerst verder met omgeving Frankhuis/Rijsebos, "Bij de Vegt".Huis nr. 273: Frerik WoltersHuis nr. 274: Albert Hendriks X Hilgien Louwes. Later: Bartelt Lubbers X Aaltje Albers.Huis nr. 275: Jan Herms Rijsebos. Die kenden we als Jan Herms Clooster, wonend in de Rijsebos, nadat ze als gezin uit Windesheim waren vertrokken. Zijn 2e vrouw is Janna Claasen. Na de dood van Jan Herms Clooster/Rijsebos, woont Janna er met haar 2e man Klaas Peters. Jan Herms wordt dus in dat register van 1742 niet Clooster, maar Rijsebos genoemd.In dat Register 1742, voor de Camperpoort, woont in huis nr. 276 de weduwe Rijsebos, een echte Rijsebos, althans, getrouwd geweest met een echte Rijsebos, want zij is Assele Hendricks Schaesberg, kwam 40 jaar daarvoor uit Windesheim. Was getrouwd met Jan Jansen Rijsebos en woonde met hem in de Rijsebos in Frankhuis. Later woonde er in dat huis haar zoon Hendrik Jans ( Rijsebos), getrouwd met zijn buurmeisje Geesien Derks, die toevallig dezelfde naam had als een dienstmeisje vroeger van de Cloosterfamilie toen die nog in Windesheim woonden.Ik heb nog niet gevonden de huwelijken van Frerik Wolters, Albert Hendriks en Bartelt Lubbers, die "bij de vegt"woonden. Nog geen tijd voor gehad. Ik ben benieuwd of er gewoon Frankhuis bij hun naam zal staan. Of "Bij de Vegt" of zelfs "Aan de Vegt"?Getrouwd te Mastenbroek:nr. 190 Dievertje Jans /De Riezebos, dochter van Jan Herms Clooster in de Rijzebos bij Frankhuis.Nr. 231 Johanna Dingshof uit Frankhuis, dochter van Albert DingshofNr. 297 Janna Bartelds uit Frankhuis ( dochter van Barteld Lubbers?) en dan nog een paar, maar hier ben ik nog mee bezig.Van dat Aan de Vegt denk ik nog steeds, dat het bij Kijk in de Vegt was. Een stukje van de Hasselerdijk.Maar heel misschien waren het een paar huizen bij de Riezebos in Frankhuis? En de Haverinks woonden toch ook in Frankhuis, familie/voogd van Arent Jans zijn kinderen uit zijn 1e huwelijk met Maria Arents. De Haverinks waren meen ik katholiek? Kan toch mogelijk Derkje Jans bij de Haverinks hebben gewerkt, rond 1718 toen Arent Jans weduwnaar werd? Dat Arent Jans haar daar van kende?Want ik gok op dit moment op een Derkje Jans, komend uit Kamperveen, dochter van Jan Willems daar. Maar we moeten haar wel aan de Vegt zien te krijgen. Zij heeft een broer Willem Jans. Derkje gaat in ondertrouw in Zwolle, Frankhuis viel onder Zwolle. Een Derkje Jans, die aan de Vegt woonde in 1718, de Vegt bij Frankhuis? Of toch gewoon "aan de Vegt" als een onderdeel van de Hasselerdijk?Ik heb ook wel eens van de Nieuwe Vecht gehoord, maar weet niet waar die precies is. Kan het daar over gaan daar bij Frankhuis?Alles is nog in onderzoek, ook die mensen met Aan de Vegt bij hun naam. Waar woonden die? Is dat te vergelijken met bestaande lijsten van belasting enz. ? Zijn ze daarin terug te vinden? Mogelijk morgenavond hiervoor tijd.
Ria,
Ria,Ik heb landkaarten van 1864, 1886, 1893 en 2004 waarop een ""Varkensgat"", allemaal op een ongeveer zelfde plaats, tussen Streukel en Holten, inderdaad allemaal net ten zuiden van Hasselt.En Genne ligt daarop net onder Holten, overigens wel allemaal heel erg dicht tegen elkaar.Was er wellicht nog een ander varkensgat dichter in de buurt van Zwolle ??Volgens mijn gegevens baarde Derkje slechts één Jantje, van Albert Berents, in 1736.Ze woonde toen op de Werff, aan de andere kant van de rivier, kerkelijk wellicht gemakshalve onder Hasselt, (ik heb van de andere kinderen wel (meestal) doopdata, maar geen doopplaats) maar gemeentelijk onder Mastenbroek-Zwollekerspel, in de polder.Hebben we het over dezelfde Derkje ??Frits'.
- ria van bessen
Het is de doopdatum die je
Het is de doopdatum die je zelf ook gebruikt Frits.En als je de foto bekijkt op VpNd dan zie je dat onder de naam van de moeder staat geschreven - IJn het varkens gatEr is trouwens een eerdere doop van een Jentijn in 1719 - moeders naam exact - vader is Jan Jansen. Verder geen dopen gevonden van dit echtpaar.Ik vraag me dus af of dit kind soms het 1e kind is van Arent Jans en Derkje Jans, en vaders naam dus fout is opgeschreven.
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2Jan Herms Riesebos én Jan Jansen Riesebos staan beide aangetekend in het inwonersregister van Zwolle [1742] Ze wonen naast elkaar - respectievelijk op nr 275 en 276.In het VST register van 1682 is dit nr 474 en 473.Een nummer lager, dus de andere kant op richting .. ?In 1742 nr 274 met bewoners Albert Hendriks en Hilgien LouwsIn 1742 is bij nr 273 er boven geschreven: Bij de Vegte - bewoner Frerik WoltersIn 1742 op nr. 272 woont Jacob Pluim x Catrina van Gaesbergen - Jacob is van beroep Veerman.Hij zit op dezelfde plek die in het Vuurstederegister 1682 wordt aangeduid als nr 482 met als bewoner Toon van Santen. Van Toon weten we dat hij ook Veerman was. Later zit Thijs Snel hier op. Ook Veerman en wel van het Caterveer.Gerrit Snel zat in 1682 dus op nr 474 en is Jacob Pluim 8 nummers verwijderd in 1742 van het erve van Jan Herms Klooster alias Rijsebos.En volgens mij dus de andere kant op?AANVULLING - in de VST zijn de nrs 477 - 481 omschreven als OP de Luire EenschatenMisschien kan er door deze beschrijving een constructie van de precieze ligging worden gemaakt?
- ria van bessen
bericht 3
bericht 3In het inwonersregister van 1712-1714 staat het zo[f447]Beginnende in d' Rijsebosch[E:] Henrik Houwijler an d' Vismarkt[H:] Wolter Benier een Boor [boer] [E:] Cornelis Wijer Amptman[H:] Assein Derx, boor [E:] Gijsbert Henriks een boor [= Gerrit Snel in 1682][H:] [E:] Jan in de Rijsebosch een boor [= Jan Jansen Rijsebos][H:]An de Rademakerszijle een klein huisien [E:] Henrik Teunis koemelker[H:] Klaes Willems een daghuirder[f448]Beginnende over d' Rademakers Zijle naa Vrankhuis[E:] De Rutger Muntz[H:] Jan Zijleman geweest een voerman, nu een koem: en daghuirder [E:] Henrik Teunis voorn: een koemelker[H:][E:] De Brouwer Gerrit SpaarH:] Gerrit Rijkelts koem: [E:] Jan Vroejank koem: een daghuirder[H:] [E:] De wed: van Berent Bergman[H:] Twee oude arme vrouwenEinde
-
Dat inwonersregister 1712
Dat inwonersregister 1712-1714 heb ik ooit alleen van Diese gekopieerd. Fijn, dat dit register 1712-1714 van een stuk van Frankhuis er nu ook bij gebruikt kan worden, Ria!Aanvulling op de in dit register aan het begin van de Rijsebos in Frankhuis wonende persoon, nl. op Wolter Beniers:Trouwboek Zwolle: Wolter Beniers hertrouwt 30-4/25-5-1701 met Grietien Fredrickx j.d.Z.G. de broer en Jan Fredrickx. Bij de trouwinschrijving staat geen nadere omschrijving waar Wolter Beniers precies woont.H.G. de moeder. Erfuiting ( info P.Klunder) ORA Zwolle 21-5-1701 f. 112 tot 114: Fennegien Egberts is overleden, 2 minderjarigen: Egbert Wolters en Benier Wolters. Erven f 200,- en goederen zoals een kist voor de kleren enz. Voogden: Lambert Beniers en Hermen Hermens.En dan eindelijk eens iets waarin de benaming "aan de Vegt" in combinatie met wat anders wordt gebruikt:ORA Zwk. 16-10-1706: Aaltje Herms, wed. van Rijckelt Claessen aan de Vecht leent f 300,- van Arent Lubberts. (Harmen Beniers assisteert haar als momber. Kan een broer van Lambert en Wolter zijn.) Als onderpand: haar huis, bergen, schuur en de plantagie en land ten noorden ervan aan de Hasselerdijk in Overwaters. Lijkt me toch toe, dat ze als weduwe van een "man aan de Vegt' in die boerderij aan de Vegt is blijven wonen en dat die boerderij in Genne Overwaters stond. Dan zou in dit geval "aan de Vegt" in Genne Overwaters moeten worden gezocht.Of kregen meerdere plekken in de regio de omschrijving "aan de Vegt", zoals in de buurt van de Rijsebos in Frankhuis, waar "bij de Vegt" ook al een omschrijving was.
- ria van bessen
In 1682
In 1682nr 476 is bewoner Aerent Janssen - eigenaar is Joochum Joochennr 475 Derk Wijer - bewoner Hendr. Willemsnr 474 Gerrit Snel = Gijsbert Hendriks - eigenaar en bewonernr 473 Jan Jansen in de Rijsebos - eigenaar en bewonernr 472 Tonis Hendr. eigenaar en bewoner [in 1714 Hendrik Teunis]nr 471 Jan Jansen wed. eigenaar en bewoner [in 1714 Jan Zijlman]NBnr 476 wordt te Zwolle bij de verkoop omschreven als; een huis en hof staande en gelegen aan gene zijde den Rijsebosch aan den dijk, zijnde het 4e of laatste huis aldaar onder deze stadsvrijheid gehorende, NAAST het huis van Hendrik Willems.Dit voorgaande stukje heb ik hier al eerder geplaatst.nr 476 is dus het laatste huis onder Zwolle. De nrs voor 476 horen dus onder Zwolle.Nà nr 476 volgt de Luire, dat loopt tot 481Van deze nrs heb ik de namen niet opgeschreven maar deze zijn te vinden op VpNden na 481 volgt dan Toon van Santen veerman caterveer.
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2O ja, huis nr 476 is verkocht aan Jan Houwieler Scholtis en zijn vrouw.Dat klopt dus ook met 1714.Deze nrs omvatten dus de Riezebos wat onder Zwolle valt.
- ria van bessen
bericht 3
bericht 3Ik ben even kwijt wat we hier mee willen bereiken.Kijk in de Vegte is bekend, daar komt Arent Jans op de Werf dus vandaan.. vader =Jan Lubberts Kijk in de Vechte.