SNEL uit Emmen bij Dalfsen
- ria van bessen
Ik geloof dat er nu 2 Hendrik
Ik geloof dat er nu 2 Hendrik Snel door elkaar worden gehaald ?
-
Die met die 2 verkens en die
Die met die 2 verkens en die bijenkorven was een Hendrick Snel in Emmen. Ik heb er nog geen jaartal bij kunnen vinden. Mogelijk toch niet 1602. Iets later.En dan heb je daar in Emmen later die Hendrick Hendricks Snel, die rond 1708 sterft en waar Wilhelmus uit Ankum, die al diaken was, kerkmeester voor gaat worden. I.p.v. schoonzoon Sijze Claessen, die met Hendrick Hendricks uit Emmen zijn dochter Machteld getrouwd was. Sijze had het dus ook nog kunnen worden, i.p.v. zijn schoonvader Hendrick Hendricks uit Emmen, maar Sijze werd niet gekozen. Zat later wel lange tijd in de kerkenraad, maar werd geen kerkmeester. Hendrick Hendricks de kerkmeester uit Emmen ( tot zijn dood in 1708) was denk ik met Claesje Everts getrouwd en die hadden 5 kinderen, testament 1704. Misschien zaten ze niet in ORA Dalfsen omdat er niets aan hun bezit veranderde. Want er was toch wel bezit: die beide jongste zoons kregen een prelegaat van stukken grond, ook in Ankum notabene en obligaties ter waarde van F 650,-En die van die F 6.000,- in 1675 was Hendrick Willems Snel uit Ankum, die steeds aktief was met aankoop en verkoop. Ik vind het dan zo vreemd, dat iemand zijn halve boerderij of zo verkoopt, maar wel F 6.000,- heeft, hoewel, jaren later.
-
Bericht 2:
Bericht 2:Reactie op do. 31-3-2016 van Ria 20:33 uur: momberstelling met daarin Hendrick Hendricks over 2 ( stief?) kinderen en een eigen kind van Derck Engberts uit 2 huwelijken :gezien de namen van Derck Engberts kan hij heel goed een Snel zijn. Hij woont in Emmen en daar was in 1520 een Derck Snel en in 1602 en 1603 een Engbert Snellen, met 4 paarden, 2 varkens, 32 schapen en 4 bijenkorven. In de Verponding 1603 Emmen staat er een lange streep achter zijn naam. In de verponding 1601 van Emmen staat een Albert Engbers genoteerd. In 1520 ook een Albert Snel in Emmen.
- ria van bessen
Hendrik Willems Snel uit
Hendrik Willems Snel uit Ankum had wél bezit, koopt en verkoopt. Ik zal dat tzt in het andere topic neerzetten.Maar Hendrik Hendriks Snel in Emme ... die Claasje Everts huwt, ben ik tot nu toe alleen tegengekomen in die hoedanigheid bij de akte van Sijse Hendriks. Verder niets. Hij koopt en verkoopt niets.De vraag is dus, hoe kan dat?Hij zou ook in 1675 genoemd moeten worden in het VST register. In in de volgende registers van 1682, 1700 etc.
- ria van bessen
reactie op Derk Engberts.
reactie op Derk Engberts.Janny, het is heel goed mogelijk dat deze Derk een nazaat is van Engbert Snel. Die bestaat nl. Waarom is Hendrik Snel voogd over Lammertje. Hij is in ieder geval kerkmeester en zou in die hoedanigheid ook voogd kunnen zijn? Denk je dat hij dezelfde zou kunnen zijn als Hendrik Hendriks uit Emmen x Claasje Everts?Wanneer is deze laatste Hendrik bevestigd als Kerkmeester? Is dat wel bekend?
Is dit al bekend:
Is dit al bekend:Zwolle 18-10-1657 Hendrik Hendriksen Snelle j.g. tot Dalfsen, en Claesjen Everts, Evert Dercks d. tot Langenholtegaen de pcl. mede tot Dalfsen.met attestatie van Dalfsen getrout Zwolle dopen:05-09-1665 Hendrick zoon van Hendrick Hendricx en zijn vrouw Klaasjen Evers, wordt gedoopt24-06-1660 Derck zoon van Hendrick Hendrix en zijn vrouw Claesjen Everts, wordt gedoopt
- ria van bessen
Dank je wel Carolina!
Dank je wel Carolina!Het huwelijk was wel bekend, maar de beide doopdata weer niet.
-
Carolina, ook van mijn kant
Carolina, ook van mijn kant bedankt! Ik ben blij te weten dat Claessien Everts uit Langenholte komt. Dan kunnen we ook ORA Zwolle weer gaan bekijken. Ik denk nog steeds, dat Hendrick Hendricks te Emmen, die in 1704 een testament laat opmaken, met deze Claessien Everts getrouwd was, maar dat is eigenlijk nog steeds een aanname en niets zo gevaarlijk bij deze hobby als een aanname.In dat testament, waarin niet de naam van Hendrick Hendricks zijn vrouw wordt genoemd, laat hij aan de jongste zoons Evert en Wilhelmus, echte Snels namen, F 650,- aan obligaties na en land in de Broekhuizen, naast Ankum. Dat land kan eventueel ook nog van Claessien gekomen zijn of als zij niet zijn echtgenote was, van een ons nu nog onbekende echtgenote. Als dat land wel van de kant van Hendrick Hendricks Snel zelf kwam, dan ligt het vlak bij Ankum. Toch familie, die Snellen aan de ene kant van de Vecht en aan de andre kant?Je geeft de doop van een Hendrick en een Derck. Ook al echte Snels namen! Er staat in het testament van 1704 geen Hendrick als zoon, kan zeer jong zonder nageslacht overleden zijn. Zoon Derck is dan ook al overleden, wel met nageslacht: 3 zonen.En obligaties...... Was het al gebruikelijk, dat een boer in een buurtschap bij Dalfsen voor zoveel geld obligaties had of geërfd via Langenholte, waar men ook wat dichter op Zwolle centrum zat?
-
Vanaf wanneer was Hendrick
Vanaf wanneer was Hendrick Hendricks uit Emmen kerkmeester? Vanaf begin 1700 tot zijn dood in 1708.Dit is een lang verhaal geworden, omdat er ook nog andere extra informatie over de familie Snelle in verwerkt zit.Voor de instelling van de kerkenraad in 1681 was er al een kerkmeester Snelle. Zijn boeken over 1676 en 1677 moeten ter controle worden aangeboden aan de kerkenraad. Op 10-10-1681 worden ze goedgekeurd, er zit eind 1677 nog bijna f 25,- in kas. Voor controle van de boeken van de andere kerkmeester, Hermannus Wesseling, is die avond geen tijd meer. Dat gaat over de jaren 1678, 1679 en 1680. Deden de kerkmeesters om en om een paar jaar de boekhouding?In de nieuwe kerkenraad zit namens de burgers als ouderling Hendrick Snelle de oudere. Op 10-10-1681 wordt in plaats van kerkmeester Snelle nu Evert Geertsen van de Grote Duyvelaar gekozen. Dit is de 2e vergadering van de pas geïnstalleerde kerkenraad. De eerste was 26 september, nadat eindelijk toestemming was een kerkenraad te mogen installeren. Dat installeren gebeurde 25 september. Het was een slepende kwestie vanaf april 1681. Toen waren de namen van leden al bekend. De drost en het gericht kwamen er nog aan te pas, want de edelen die buiten het Dalfser kerspel woonden, hielden deze kerkenraad tegen, niemand van hen zat nl. in deze kerkenraad. Is het zo geweest: Hendrick Snelle de oudere ruilt de functie van kerkmeester in tegen de functie ouderling vanaf 10-10-1681? Wesseling blijft gewoon aan als kerkmeester. Hendrick Snelle de oudere is Hendrick Willems Snel uit Ankum, eerst kerkmeester en na sept. 1681 ouderling namens de burgers/niet-edelen ?Op 26 oktober 1681 vergadering en aanwezig is ouderling Snelle. Even later in het uittreksel van Harwig van de notulen kerkenraad: “Hendrik Snelle brengt naar voren, dat de 26 gld. Van zijn laatste 2 rekeningenbetrekking hebben op materialen tbv kerk en Weeme.” Ik acht de kans groot, dat dit ouderling Hendrick Willems Snelle de oudere uit Ankum was, die dit zei over zijn periode als kerkmeester voor oktober 1681.9-12-1681 Hendrick Snelle en zijn vrouw lenen tegen 4 % f 50,- aan de kerk en ook f 50,- aan de armenkas.De indruk bestaat, dat er eerst voor 1680 en later ook nog een tijdje, 2 kerkmeesters waren . ( Zie Pereboom, Uit de gesch. Van Dalfsen) Misschien daarna een poosje maar eentje? Daarna, dat er tot het overlijden rond 1741 van kerkmeester Snelle te veel gedoe was geweest om deze functie en toen moest in het vervolg de koster het geld maar ophalen ( ook van de pachten aan de kerk) en Peter Vonke moest het plaatsengeld voor de stoelen in de kerk innen. Ze werden geen kerkmeester genoemd. Waarschijnlijk waren de kerkmeesters voor 1741 ook niet bij alle kerkenraadsvergaderingen aanwezig.22-10-1689 Kerkmeester Evert Geerts komt ter vergadering om een mededeling te doen. En dan: Kerkmeester Geerts verontschuldigt zich, omdat hij vanaf 1676 (!) jaarlijks 8 stuivers voor hoenders niet heeft ingeboekt. Zal het alsnog gaan doen. Was hij dan voor hij in 1681 werd gekozen ook al kerkmeester? Waren er dan 3 stuks?30-12-1689 ook aanwezig: kerkmeesters Hermannus Wesselink en Evert Geerts. 6-1-1690 : Evert Geerts zijn boeken worden gecontroleerd. Op 13-1-1690 decharge voor 1681 t/m 1688.Verder 1. De oude rekeningen van de toenmalige kerkmeester Willem Geertsen Mulder zijn akkoord en nu in bezit van Evert op de Duyvelaar. 2. 20-1-1690 moet de diaconie verantwoording afleggen m.b.t. de giften van Snelle, Lambert Evert Hendriks en Willemtie Willems van ’t Blik.Op 10-4-1686 was Evert Willemsen van Millingen ouderling geworden. Op de vergadering van 20-1-1690 waren er maar 4 aanwezig, waaronder deze Evert Willems. De rest kon niet over de Vecht komen. Heer Van den Berg wel aanwezig. Bij hem, op Den Berg, waren die vergaderingen, meen ik. In Emmen.Verslag 3-3-1691: {Voor wat de Groenstege erve betreft wordt afgesproken, dat de tegenwoordige kerkmeester en de vorige kerkmeester Hermannus Wesseling een gesprek zullen hebben met de erfgenamen Snelle “’t selve erve doenmals te weten Ao 1689 in pacht gehad te hebben.” } 23 -3-1691 present o.a rentmeester Evert Willems Dat is een diaken.25-11-1691 present: H. Wesselink. ( nu als ouderling of zo, of toch weer als kerkmeester? Hij was er soms ook nog bij als oud kerkmeester.) 27-4-1692: present kerkmeester Evert op de Duyvelaar.Uit 21-2-1692: present rentmeester Evert Willems, die ook wel eens diaken Evert Willems wordt genoemd en Kerkmeester Evert zijn beide aanwezig. Besloten wordt kerkmeester Wesselink en de predikant naar Gerner te sturen om iets op te lossen en de zaak Snelle, het meest dringende, kan niet worden besproken: te weinig informatie. 26-9--1698: aanwezig de dominee, J.S. van Regteren, Van Uyterwijcktot Aalderink, Willem Everts, Wilhelmus Snelle, en als diaken Jan Janssens. Er is dus nu een Wilhelmus Snelle ouderling? Verderop wordt hij diaken genoemd. Het vorige verslag was van 12-2-1696. Er was lang niet vergaderd door afwezigheid ( functies in het leger bijv. van de edelen) en aflijvigheid. Er zijn er dus overleden. Eigenlijk zijn de wegen te nat, maar er moet snel versterking van de kerkenraad komen en ook sneller dan volgens de regels. Er is veel te doen, urgentielijst. Ouderling Willem Everts wil graag stoppen, heeft lang gefunctioneerd.( We zijn er bijna)14-2-1699 aanwezig o.a. Evert Willems, Willem Everts en Wilhelmus Snelle.10 januari 1700 : i.p.v. overleden kerkmeester Evert op den Duyvelaar moet er snel een andere komen om toezicht te houden op kerkgebouw, Weeme en kerkhof. De nieuw benoemde kerkmeester Hendrick Hendricks Snelle in Emmen zal bericht van benoeming krijgen, met de vraag of hij het wil aannemen. De administratie is een chaos, hij moet beginnen een lijst aan te leggen van kerkelijk bezit, o.a. van 2 hofjes in Gerner, waarvan men niet wist, dat de kerk die bezat.19-2-1700: nieuwe verpachting wordt geregeld, door o.a. de diakenen Willem Everts en Willem Snelle (? Was dat dan niet Wilhelmus, als ouderling?) en door kerkmeester Hendrick Snel, met hulp van oud- kerkmeester H. Wesseling. Groenstege erve levert per jaar 3 mud rogge op.6-5-1700 kerkmeester Snelle moet naar kerk van Nieuwleusen, iets regelen over kinderen van Jan Lappen 20—8-1703: Willem Snelle uit Ankum aanwezig, kerkmeester H.H. Snel uit Emmen niet.. 28-2-1706 Wilhelmus Snelle uit Ankum als diaken aanwezig, wordt genomineerd samen met o.a. Willem Everts, oud diaken, als ouderling, er is er n.l.eentje overleden. Willem Everts wordt gekozen! Niet Wilhelmus.27-2-1708 aanwezig o.a Wilhelmus Snelle. H.H. Snel uit Emmen niet, die is overleden. Wilhelmus uit Ankum , de diaken, wordt uit 6 personen tot nieuwe kerkmeester gekozen. Rond 1741 sterft kerkmeester Snelle. Is dat nog steeds dan deze Wilhelmus Snelle uit Ankum?Opmerkingen: ik ga er van uit, dat Hendrick Willems Snel tot 1681 kerkmeester was en daarna ouderling. Hij is dan die Hendrick Snel de oudere. En die Hendrick Hendricks Snel uit Emmen wordt voor het eerst in 1700 kerkmeester, tot zijn dood in 1708. Hij wordt in 1708 opgevolgd door Wilhelmus Snel uit Ankum, die eerst diaken was. Dit lijkt me het meest logisch. Het zal toch niet zo zijn, dat die Hendrick Hendricks uit Emmen tot 1681 kerkmeester was, boeken ter controle inlevert, niet Hendrick de oudere is (want die werd ouderling) en wordt herkozen als kerkmeester in 1700? Waarom deze gedachte in me opkwam? Ik mis die Hendrick Hendricks uit Emmen tot 1700 in een functie in de kerkenraad of als kerkmeester. Maar woonde hij voor 1700 al steeds in Emmen? Omdat hij niets verkoop en koopt en toch alleen als prelegaat al zoveel aan 2 van zijn kinderen belooft. Die 5 kinderen kregen dus nog meer dan alleen dat prelegaat, wat dat dan ook is geweest. Bovendien wordt trouwens die Hendrick Willems uit Ankum toch al vrij vroeg in één van de vele transportakten waarin hij partij was "kerkmeester'' genoemd.Of was Hendrick Willems uit Ankum de kerkmeester tot 1681 en was Hendrick Snelle de oudere ( ouderling vanaf 1681) ook nog eens dezelfde als die Hendrick Hendrick Snelle uit Emmen, die van 1700 tot 1708 kerkmeester was? Die laatste combinatie zou toch kunnen?
- ria van bessen
Volgens mij hield de functie
Volgens mij hield de functie van kerkmeester - voordat de kerkenraad werd ingesteld - iets anders in dan in de tijd ná de kerkenraad. En zou dat verklaren waarom Hendrik Willems de jonge geen kerkmeester meer is na de instelling van de kerkenraad.Samenvattend.Ene Hendrik Hendriks Snelle is voogd in 1667 vlgs f338v dd 20 meiHendrik Hendriks Snelle huwt in 1657 als jm van Dalfsen - 2 kinderen laten dopen in Zwolle. Vermoedelijk zijn de andere kinderen in Dalfsen gedoopt en wel voor 1679. Doop van jongste zoon zit in Dalfsen.Hendrik H. Snelle in Emmen wordt genoemd in 1675 VST - in het HFG met 4 personen - in de 500e penning van 1675 aangeslagen voor f 1500 en in het VST register van 1682 wordt hij genoemd, en huurt.Hendrik Hendriks Snel de jonge is de broer van Gerrit Hendriks Snel en is 3 x voogd.Hendrik Hendriks Snel uit Emmen is kerkmeester en wordt in die hoedanigheid ook genoemd als voogd over Lambertjen Derks.Overleden voor 1708.Als hij één en dezelfde persoon zou zijn, en daar lijkt het wel op, dan is hij geboren rond 1637 als hij 20 jr zou zijn bij zijn huwelijk in 1657, of zelfs nog eerder én kan hij dan de zoon zijn van Hendrik Willems de jonge?