Egbert Klaassen van der Vegte.
reactie door ria van bessen
reactie door ria van bessen op di, 05/02/2019 - 19:10:Als hij dezelfde zou zijn als die andere Arent dan waren Geesjen, Femmigjen, Peter en Annigjen dus ook genoemd als erfgenamen van oom Albert Roelofs. En dat is niet het geval. Dat Geesje bij Arent van ter Wee hoort, en dochter is van Claes Roelofs, is duidelijk. De meest voor de hand liggende verklaring vind ik, dat ze in 1696 is overleden en er ook geen erfgenamen meer leven. De voogdijakte is van 1670, en in 26 jaar kan veel gebeuren. In ieder geval geen gegevens van na 1670 bij mij bekend. Dus ook niet van haar drie zoons.Van Femmigje is alleen de trouwdatum 1667 en voogdijakte van 1679 bekend? Is de voogd dan ook Arent Klaassen op de groter Wede ?Annigjen lijkt mij de dochter van Anneke Jans voor den Doorn? Die had een oom Arent Claes, eerst in Genne, later in IttersumPeter Klasen kan ik nog niet plaatsen.
- ria van bessen
Volgens de voogdijakte dd 25
Volgens de voogdijakte dd 25-10-1679 - oom van Moederszijde Arent Claessen te Holten [zonder toevoeging] - Fennigjen woont dan in Mastenbroek aan de N.W. en heeft drie onm. kinderen Egbertjen, Peter en Gerrit Jansen. Andere voogd is Hendrik Peters te Holten, oom van VZ.Als op de grote Wede wordt hij wel genoemd op 26-11-1670 en oom van moederszijde. Geessijn is geassisteerd met haar vader Klaas Roelofs. Ze heeft 3 kinderen Hendrik, Wolter en Jan. Op 5 mei 1679 wanneer 3 m. land te Genne wordt verkocht worden Arent Klaassen en Jan Engberts weer als voogden genoemd over de kinderen van Geessien, ook hier geen toevoeging als wonende op.Deze zijn dus wel kinderen van Claas Roelofs, maar welke .. ?
Arent Claas woont op ter Wee
Arent Claas woont op ter Wee bij dopen vann 1659 tot 1668. En in 1670 nog volgens een voogdijakte. En volgens het vuurstedenregister 1682 woont hij in Holten, als pachter, eigenaren erfgenamen van Haersolte. Waarschijnlijk is met deze gegevens na te gaan wie er volgens vuursteden 1751 woont (Arent Klaessen, erfgen Haersolte)In 1675 is de weduwe van de vader van Arent Claas hertrouwt (trb Zwolle): 27-09-1675 Dirck Albertsen Bomhoff wed te Wijtmen, en Geertie Everts wed. van Claes Roelofs te Genne. Mogelijk de aanleiding voor Arent Claas om weer naar Holten te gaan.En betreffende voogd Hendrik Peters te Holten, oom van VZ in 1679, er is een trouwen van (trb Zwolle): 02-05-1673 Hendrick Peters, wed. te Holten, ende Jantien Willems, j.d. in Mastebroeck proc: gaan in MastebroeckOok uit Holten rond die tijd: Roelofjen Peters x 1669 Tonis Berents en Berentien Peters x 1667 Jan Willems Mulard, die twee jaar later zou trouwen met Jannigien Peeters van Stuvenberg. Eveneens uit Holten. Maar die kunnen evenwel geen familie zijn.
- ria van bessen
VST 1751 - Onder Holten op nr
VST 1751 - Onder Holten op nr 5 stippeltjes ipv een naam van de oude bewoner/huurder en daaronder is vermeld Willem Arens wed. - eigenaar de erfgen Haersolte in 1682 en in 1751 Drostinne Haersolte en Hr van Schoonhete. Maar ... in het register van 1682 staat onder Holten wél vermeld Arent Klaessen - eigenaar erfge. Haersolte - in dit register wordt geen nummering gebruikt.Maar de gezochte Claas Arents zit toch aan de Hasselerdijk ?
Het gaat mij om de
Het gaat mij om de continuïteit. Het lijkt erop dat Claas Roelofs op dit erf boerde, en na hem zijn oudste zoon Arent Claas ([die terug kwam] van ter Wee), en in 1751 zit er dan diens oudste zoon Willem Arents. 't Is wel geen bewijs, maar het maakt het verhaal wat geloofwaardiger.En Claas Arents heb ik nog niet terug kunnen vinden in de VOT 1748, niet in Zwollerkerspel en niet in Hasselerkerspel.
Is het mogelijk dat Claas
Is het mogelijk dat Claas Arentsz en Aaltje Sijmensz al overleden zijn? In de VOT 1748 in Genne-Holten-Overwaters op nr. 9 wonen Egbert, Jacobje en Arendina. Claesen. Broer en zusters.
- ria van bessen
zie bericht op ma, 04/02/2019
zie bericht op ma, 04/02/2019 - 21:08
Dat had ik dus wel gezien,
Dat had ik dus wel gezien, maar nog niet goed genoteerd, dat de ouders voor 27 april 1748 beide overleden waren. Excuses.Arendina heb ik terug kunnen vinden als Arentje Clasen in het lidmatenboek van Mastenbroek: 1753 den 12 April op attest. van Hasselt ingekomen. Arentje Clasen, nu uxor Hend. Martens. obijt 11 Septb. 1753.trouwen in Mastenbroek: 21-01-1753, Hendrik Martens, wedwnr. in Mastebroek, met Arentje Claassen J.D. met att. van Zwollondertrouw in Zwolle: 30 Dec 1752, Hendrik Martens wed. in Mastenbroek met
Arentje Claassen j.d. aan de Zwolse dijk. Z.G. Derk Herms, H.G. Jacobje Clasen
Bruijdegom heeft geen kinderen, geboden moeten ook in Mastebroek gaan.
attestatie afgegeven na Mastebroek Den 14 Janwarij 1753 om aldaar te trouwen.Haar getuige Jacobje Clasen zal haar zus zijn, de vrouw van Gerrit Cornelis. Gerrit Cornelis was getuige bij het tweede trouwen van Egbert Klaassen.Lang en gelukkig heeft het paar dus niet geleefd, want ook Henrik Martens was voor het einde van het jaar overleden.
Arentje Claassen j.d. aan de Zwolse dijk. Z.G. Derk Herms, H.G. Jacobje Clasen
Bruijdegom heeft geen kinderen, geboden moeten ook in Mastebroek gaan.
attestatie afgegeven na Mastebroek Den 14 Janwarij 1753 om aldaar te trouwen.Haar getuige Jacobje Clasen zal haar zus zijn, de vrouw van Gerrit Cornelis. Gerrit Cornelis was getuige bij het tweede trouwen van Egbert Klaassen.Lang en gelukkig heeft het paar dus niet geleefd, want ook Henrik Martens was voor het einde van het jaar overleden.
Bij de zoektocht Arent Jans
Bij de zoektocht Arent Jans (op de Werff) destijds een reactie door ria van bessen op zo, 17/12/2017 - 22:47:Als Jan overlijdt en zijn weduwe Janna Claessen hertrouwt dan worden over zijn kinderen Claes, Peter en Geesje als voogden gesteld Egbert Claessen en Albert Berends op 23-11-1754. Janna hertr. met Klaas Peters jm aan de hasselerdijk Zwolle 15-12-1754Voor zover ik dat kan terugvinden is die voogd Egbert Claessen niet gevonden. Deze voogd kan toch heel goed Egbert Klaassen van de Vegte (1729-<1795) zijn? Hij was een neef van de moeder van Janna Claessen, die Geessien Arends (x Claes Jansz [in Overwaters]) heette? Hij is dan, vanuit de onmondigen gezien, een achterneef, een zoon van een oudoom. In verwantschap wat verder weg, maar fysiek wat dichterbij, een buurman eveneens aan de Hasselerdijk.
- ria van bessen
Ik ben even kwijt welke je
Ik ben even kwijt welke je bedoelt, Egbert.