David Siferien
In de familie van Barta
In de familie van Barta Pikkers was zeker enig bezit. Is de passage waarnaar waarnaar je verwijst afkomstg uit dezelfde akte die je eerder noemde (ORA Dalfsen d.d. 1749) of testeerde Lambert H. van der Beek in 1749?
- ria van bessen
Het is de eerder genoemde
Bericht AANGEVULD MET AKTESHet is de eerder genoemde akte. ORA Dalfsen invnr. 10 f 181 dd 25-04-1749.Geesje is overleden en er zijn geen kinderen. Dus heeft de familie recht op een deel van de erfenis of in ieder geval de legitieme portie. Lammert koopt ze uit en behoudt in ruil daarvoor alle bezittingen.Het is me niet bekend dat Egbert Pickers of zijn nazaten bezittingen hadden, dus vroeg ik me af wat ze in vredesnaam met de geld hebben gedaan. Het is veel geld, zeker toen. *f168 dd 25-04-1749Verw. Scholtus B.J. KronenbergKeurnoten: Evert Valkenburg en Jan RoelofsVerschenen Lambert Henderiks wedr. van wijlen Gesien Pikkers alsmede Elsien Pikkers en Gerridina Pikkers, Barta Pikkers wed. van Rutger van der Linde en hebben de voornoemden samen met malkander geconvenieert en goed gevonden en zijn tesamen een minnelijk accoort ingegaan dat hij voornoemde Lambert Hendriks aan ieder erfgenaam zal uittellen een duisend cgl en daarentegen hij alle vaste goederen zowel in Dalfsen als in Amsterdam of elders ter zijnder voordeel of erfgenaam zal blijven en zo hier alle solemnitijten niet mogte voorzien wezen zo verzoekende comparanten samen dat hier over geen oppositie kan mogen geschieden en tot meerder vestinge hebbe ik Verwalter Scholtus voornoemt dese getekent en gesegelt.Actum Dalfsen den 25 april 1749Opm. deze akte is dubbel ingeschreven zie f 181*f181Verw. Scholtus: B.J. KronenbergKeurnoten: Evert Valkenberg en Jan RoelofsVerschenen Lambert Henderiks wedr. van wijlen Gesien Pikkers alsmede Jan Frederiks als man van Elsien Pikkers en Gerridina Pikkers, Barta Pikkers wed. van Rutger van der Linde en hebben voornoemde samen met malkander geconvenjeert en goed gevonden over het sterfval van wijlen Gesien Pikkers en hebben voornoemde samen een mindelijk akkoord ingegaan over het sterfval in gegaen dat hij voornoemde Lambert Hendriks aan ieder erfgenamen bovengenoemt sal uijttellen een duijsent carolij gls en dat daer en tegen voornoemde Lambert Hendriks allen vaste goederen soo int carspel van Dalfsen Amsterdam of elders mogten wesen tot zijne profijte of erfgenamen sal blijven en so hier alle securitijten niet mogte voorsien wesen soo versoekende comparanten samen dat hier over geen opositien kan of moge geschieden en tot meerder vestenisse hebben ik Verw. voornoemd dese getekent en gesegelt.Actum Dalfsen den 25 april 1749
Dank voor de tekst van beide
Dank voor de tekst van beide akten. Heel interessant!Het was inderdaad veel geld. Barta moet als weduwe een aantrekkelijke partij geweest zijn! Het kan best zijn dat Gesien Pikkers de enige in de familie was die over wat vermogen beschikte. Wat Barta en haar zusters met het geld hebben gedaan, zal helaas een mysterie blijven.
- ria van bessen
Ik zal controleren of het wel
Ik zal controleren of het wel duizend gls is. Misschien moet het 100 gls zijn.Je hoort nog.
Het lijkt erop dat David ook
Het lijkt erop dat David ook eerder gehuwd was. Ik heb onderstaande gegevens in Breda en Bergen op Zoom gevonden:Soort registratie: trouwakte(Akte)datum: 05-10-1721 Plaats: BredaDatum ondertrouw: 20-09-1721Bruidegom: David Schiverling geboren te EldersDiversen: Jongeman, geboorteplaats: Zwitserland, uitBruid: Johanna Tekelenburg geboren te BredaDiversen: Jongedochter, woonplaats: Breda, aan de Leugenaarswal Soort registratie: doopakte(Akte)datum: 04-12-1722 Plaats: Bergen op ZoomDopeling: Anna Margrieta SeefferlyVader: David Seefferly Moeder: Johanna ThulenberghGetuige: Jacob Stueker en Anna Margrieta Stueker (blz 149) Soort registratie: doopakte(Akte)datum: 26-01-1724 Plaats: Bergen op ZoomDopeling: Urselina SiserliVader: David Siserli Moeder: Janneken KelenborgGetuige: Ursel Siserli en Markes Srie (blz 166) doopakte(Akte)datum: 17-07-1727 Plaats: BredaDopeling: David ScheversVader: David Schevers Moeder Johanna LikkelborgMeter: Helena van Orssel Peter:Valentijn Likkelborgh Soort registratie: doopakte(Akte)datum: 06-10-1729 Plaats: BredaDopeling: Joannes CheefferlieVader: David Cheefferlie Moeder: Joanna TikkelenburgMeter: Dorothea Chefferlie Peter: Adriaan Tikkelenburg Soort registratie: doopakte(Akte)datum: 19-03-1731 Plaats: BredaBijzonderheden: tweelingDopelingen : Maria Siferlee en Huijbertus SiferleeVader: David Siferlee Moeder: Johanna TickelenburgGetuige: Huijbertje Zijlmans Meter: Maria de Haas Soort registratie: doopakte(Akte)datum: 16-05-1735 Plaats: BredaDopeling: Adriana SiverliVader: David Siverli Moeder: Janna TickelenburgPeter: Adriaan Tickelenburg Meter: Geertruij Tickelenburg
Veel dank voor deze bijzonder
Veel dank voor deze bijzonder interessante aanvullingen! David was dus oorsponkelijk afkomstig uit Zwitserland.Het is ongetwijfeld dezelfde David Sifferleij die zich in 1736 te Zwolle vestigde. Hij zal rond 1749 getrouwd zijn met Barta Pikkers en was toen waarschijnlijk rond de 50 jaar oud. Het zou interessant zijn om te weten waarom David zich in Zwolle heeft gevestigd en wat er geworden is van zijn kinderen uit zijn huwelijk met Johanna Tekelenburg. Allen jong overleden, in Breda gebleven of met hun vader naar Zwolle vertrokken? Andere vraag is of David aanvankelijk militair is geweest. Breda, Bergen op Zoom en Zwolle waren garnizoensteden.Ook is interessant hoe zijn achternaam gespeld werd. Van Schiferling, Siferlee, Siferli, Seefferly, Cheefferlie, Sifferleij naar Siferien, Siverien en Severein. De letter l verdween dus langzaam uit zijn achternaam. Bij zijn zoons Egbert en Gerrit komt de letter l af en toe weer terug. Ook wordt de achternaam van zijn zoons als Siferlie of Seferie gespeld.
- ria van bessen
Ik heb de foto die gemaakt is
Ik heb de foto die gemaakt is van de akte gecontroleerd en er staat geschreven duisend -er is dus geen twijfel mogelijk. Er staat zelfs ieder erfgename [dus zonder n]. Dat betekent dat ze per persoon 1000 gls kregen. Waarom is daar niets over terug te vinden? Is er wel eens uitbetaald? Was er een rechtszaak, waren er andere kapers op de kust?
Bij de overdracht van
Bij de overdracht van onroerend goed te Amsterdam d.d. 24 augustus 1752 door Lambert Hendriks van der Beek, weduwnaar van Geesje Pickers, wordt de akte opgemaakt te Dalfsen d.d. 25 april 1749 vermeld. De overeengekomen financiele transactie uit 1749 lijkt dus te hebben plaatsgevonden.Iets anders: tot mijn verrassing komt de achternaam Pickers al vrij vroeg (vanaf de 17e eeuw) in Breda voor. Engbert Pikkers, de vader van Barta, heb ik niet kunnen vinden, maar het zou mij niet verbazen als hij uit Breda afkomstig is.
- ria van bessen
Toch blijft het vreemd dat
Toch blijft het vreemd dat daar niets over terug te vinden is. Voor dat geld kon ze wel 3 huisjes kopen, zeg maar. Engbert Pikkers overlijdt in 1729. Dan zijn zijn kinderen groot genoeg om ergens te kunnen dienen. Hij is kennelijk ook niet hertrouwd na het overlijden van zijn vrouw in 1710.Volgens het inwonersregister van Zwolle 1712-1714 woont Engbert in de Goltstege - zijn beroep is kleermaker. Hij is huurder - eigenaar is Hendrik Driesman [x Elisabeth Wijntjes].
Ik ben het met je eens dat
Ik ben het met je eens dat het vreemd is. Je zou verwachten dat een dergelijk bedrag zinnig werd geinvesteerd. De aankoop van onroerend goed zou voor de hand liggen.Engbert Pikkers overleed in 1729. Heb je de exacte datum? Wie was zijn (eerste?) vrouw die in 1710 overleed?
Zijn (tweede?) vrouw Janna Schutte was toen waarschijnlijk al overleden. De kinderen gingen naar het weeshuis. Barta Pikkers werd bij haar huwelijk in 1740 j.d. bij 't Weeshuijs genoemd. Haar getuige bij het huwelijk was de vrouw van Isak Grevink (haar tante).Engbert Pikkers en Janna Schutte hadden de volgende kinderen:Rutgert, ged. Zwolle 9 augustus 1711Rutger, ged. Zwolle 9 december 1712Gerridina, ged. Zwolle 9 december 1712 (tweeling met voorafgaande)Barta, ged. Zwolle 7 maart 1714Elsebeen, ged. Zwolle 3 december 1715Helena, ged. Zwolle 8 mei 1718
Zijn (tweede?) vrouw Janna Schutte was toen waarschijnlijk al overleden. De kinderen gingen naar het weeshuis. Barta Pikkers werd bij haar huwelijk in 1740 j.d. bij 't Weeshuijs genoemd. Haar getuige bij het huwelijk was de vrouw van Isak Grevink (haar tante).Engbert Pikkers en Janna Schutte hadden de volgende kinderen:Rutgert, ged. Zwolle 9 augustus 1711Rutger, ged. Zwolle 9 december 1712Gerridina, ged. Zwolle 9 december 1712 (tweeling met voorafgaande)Barta, ged. Zwolle 7 maart 1714Elsebeen, ged. Zwolle 3 december 1715Helena, ged. Zwolle 8 mei 1718