Thijs Gerrits Snel, veerman op Katerveer.

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Egbert_

Re: Thijs Gerrits Snel, veerman op Katerveer.

Bericht door Egbert_ » 19 jul 2020, 19:03

ria van bessen schreef:
19 jul 2020, 15:02
In 1707 werden de ooms Evert Rietberg en Gerrit Dwars als voogd aangesteld over Woltera Rietberg, dochter van Hermen en Willemtje van Marle
Evert Rietberg is de volle broer van Hermen Rietberg. Dan zou Gerrit Dwars een broer van Willemtje van Marle moeten zijn, of getrouwd met een zus van Willemtje van Marle.

Willemtje van Marle, dochter van Egbert Willems op 't Slijkhuis te Wilp. Bekend is Gerrit Dwars x Albertjen Jans Vos. Maar die zal het niet zijn. Is er nog een andere Gerrit Dwars die voogd kon zijn in 1707 ?

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 19 jul 2020, 19:48

Nee, het is wel de juiste Jannes.
Ik heb het boekje weer eens doorgelezen betr. de liquidatie M. Snel en daar staat het klip en klaar in.
Ik zal vragen of je een copie kunt krijgen.

Volgens mij is er ook maar één Gerrit Dwars.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 19 jul 2020, 21:33

ria van bessen schreef:
19 jul 2020, 19:48
Mooi als er meer aangedragen kan worden, want volgens elders op internet is Jannes Dwars voor 1681 overleden. Helaas wordt er geen bron bij vermeld, waar dat op gebaseerd is. Vreemd, want in de momberakte/erfuiting van 30 sep 1681 worden niet de namen van de kinderen genoemd, en ook geen aantal. Dus dat Jannes voor 1681 overleden zou zijn, wordt niet aangetoond.
ria van bessen schreef:
Volgens mij is er ook maar één Gerrit Dwars.
En deze Gerrit Dwars moet dan een zoon zijn van Dirk Cornelis Dwars. En Hermen Rietberg was dan zijn voogd (vanaf 1681). En als zijn voogd is overleden is (ca 1691), en vervolgens zijn vrouw (ca 1705), wordt Gerrit Dwars voogd over de dochter van zijn overleden voogd. (Niet erg lang, want 5 jaar later was Woltera overleden.)

De familieband tussen Hermen Rietberg en Dirk Cornelis Dwars en zijn zoon Gerrit Dwars moet wel via zijn vrouw Willemtje van Marle, dv. Egbert Willems op 't Slijkhuis te Wilp gaan. Hermen Rietberg hoort bij de nakomelingen van Herman Janssen (op de) Rietberg. Die zijn beschreven, en daar komt Dirk Cornelis Dwars niet in voor.

Is er meer over Willemtje van Marle en haar vader bekend?

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 19 jul 2020, 21:51

Volgens KweekTelgjes

Hermen Rietberg, oudste zoon uit Jan Hermens' tweede huwelijk, woonde op de Paddenpoel te Herxen (201). Hij was in 1681 aanwezig bij de uitkoop van Lubbert en Jannetje Willems door hun broer Dries Willems en werd met Peter Hillebrants in dat jaar door Dirck Cornelisz. Dwars als voogd aangezocht over zijn kinderen bij zijn overleden vrouw Anna Dircks (202). Hermen was gehuwd met Willemtje van Marle, dochter van Egbert Willem op 't Slijckhuis (203). De vrouw van Egbert, wiens naam onbekend is, had kinderen uit twee huwelijken. Eén zoon, Hendrick ten Bosch, was koopman en schepen te Enkhuizen. Hij maakte in 1698 zijn testament en benoemde daarin als enig erfgenaam zijn halfbroer Arent van Marle, die bij hem in huis woonde. Arent moest dan aan Hendrik's halfzuster Willemtje van Marle, wed. Herman Rietbergh, of haar kinderen 7000 gulden uitreiken, aan de kinderen van Hendrik's halfbroer Everard van Marle bij Heijltje Dijcx, met name Egbert, Maria, Eva, Engeltje, Hendrik en Evert, 6000 gulden, en aan Christina Nijnaber, dochter van Hendriks halfzuster Engeltje van Marle 3000 gulden (204). Arent van Marle, koopman te Enkhuizen, maakte zelf vijf jaar later zijn testament en benoemde daarin tot erfgenaam zijn zuster Willemtje van Marle, wed. Harman Rietberg, wonend te Wijhe, of bij vooroverlijden haar kinderen. Zij moest aan Christina Neijnaber, dochter van zijn overleden zuster Engeltje van Marle bij Hendrik Neijnaber, predikant te Wilp, 400 carolusgulden uitreiken en aan de kinderen van zijn overleden broer Evert van Marle elk 100 carolusgulden (205). De afhandeling van de nalatenschap van Arent blijkt niet probleemloos te zijn verlopen. Willemtje van Marle overleed vóór Arent waardoor haar kinderen diens erfgenamen werden. Zij verleenden meerdere malen volmacht inzake de afhandeling van de erfenis (206).

Alleen zie ik het doel hier niet van, richting Thijs Gerrits .. tenzij je Peter Hillebrants wilt plaatsen?

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 19 jul 2020, 22:48

ria van bessen schreef:
19 jul 2020, 21:51
Alleen zie ik het doel hier niet van, richting Thijs Gerrits ..
Dan voor de toelichting. Ik zie een paar bekende namen, maar moet het nog uitwerken.

Want voor mij is de vraag nog steeds open, wie de voogd Jannes Dwars is, over de onmondigen van Thijs Gerrits Snel.
Jannes Dwars, de zoon van Albertjen Jans Vos is neef van de onmondigen. Los van de vraag waarom zijn vader of oudere broers niet voogd werden, hij is een bloedverwant van de onmondigen van Thijs Gerrits Snel

Jannes Dwars, zoon van Dirck Cornelis Dwars x Anna Dircks is broer van Anna Dwars, en daardoor oom van Jan van Gaasbergen, de eerste man van Aaltje Vos. Maar in die hoedanigheid is hij geen bloedverwant van de onmondige kinderen van Thijs Gerrits Snel. Als hij getrouwd zou zijn, zou zijn vrouw een bloedverwant kunnen zijn van Aaltje Vos, maar een trouwen van deze Jannes Dwars is mij niet bekend.

Ik ben dus op zoek naar een antwoord op de vraag hoe Jannes Dwars, zoon van Dirck Cornelis Dwars x Anna Dircks voogd kan zijn over de onmondige kinderen van Thijs Gerrits Snel.
ria van bessen schreef:
Ik heb het boekje weer eens doorgelezen betr. de liquidatie M. Snel en daar staat het klip en klaar in.
Ik zal vragen of je een copie kunt krijgen.
Het lijkt me daarom maar beter om deze vraag even te parkeren. Het brengt ons waarschijnlijk ook niet dichter bij het antwoord op de vraag wie de ouders van Thijs Gerrits Snel zijn.

De andere voogd over de onmondigen van Thijs Gerrits Snel, Peter Jans, is de man van Janna Gerrits Snel. Daar is geen twijfel over, toch? Die is dag getrouwd met een bloedverwant van de onmondigen van Thijs Gerrits Snel.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 19 jul 2020, 23:03

Egbert schreef: " - 25-04-1675: Jannes (zoon van) Derck Cornelisz Dwars (doopboek Wijhe)

- 06-02-1698: Jannes (zoon van) Gerrit Dwars

Degene die belijdenis doet in dec. 1718 lijkt me eerder de twintig jarige dan de drieenveertig jarige. Maar niet gezegd dat hij ook de voogd is. In 1734 is de neef van de onmondigen 36 jaar, de andere Jannes Dwars is dan 59 jaar. "

[Het lijkt er erg op dat deze Jannes nooit 59 is geworden.]

Ria schreef dat Jannes, zoon van Derck Cornelis Dwars overleden zou zijn voor 1681, volgens info op Internet, maar daar zonder bronvermelding. Mogelijk komt die info op Internet uit een artikel van Mr. Otto Schutte in de Nederlandsche Leeuw 116 nr. 3/4 blz. 77 in 1999. En ook daar in dat artikel "De oudere generaties van het geslacht Dwars in Wijhe" geen verantwoording van dat overlijden voor 1681 d.m.v. een bronvermelding.

Bij dat huwelijk in maart 1720 van Thijs Gerrits Snel en Aaltje Vos heb ik de getuige ook wel eens gelezen als de huisvrouw van Jan van LEE. Levert ene Jan van Lee mogelijk nog iets op? Ik ben niet helemaal overtuigd of die hoofdletter wel een Z of S is. Het lijkt veel op een S, maar misschien toch een L?

In de boeken van de Inventaris van Mensema van het Stadsarchief Zwolle kwam ik ooit die stukken van de boedelafwerking van Matthijs Snel tegen. Die stukken zijn toen gefotografeerd, maar ook in die 107 foto's vond ik geen duidelijk antwoord op de vraag wie de ouders van Thijs Gerrits Snel waren, hoewel het een bijzonder interessante bron was!

De families zitten nog extra in elkaar gedraaid:
Grietje Derx Dwars, zus van Anna Derx, was getrouwd met Frederick Berents Vos. Zij hertrouwt in 1687.
De zoon van Grietje en Frederick is Jan Fredericks VosX Aaltje Arents en Aaltje was eerst met iemand in Berkum getrouwd.

Jan en Aaltje zijn de ouders van Aaltje Jansen Vos, die eerst met Jan Derks van Gaesbergen trouwt en dan met onze Thijs Gerrits Snel.

Gerrit Derxen Dwars , broer van Anna en Grietje Derx Dwars, X Albertje Jansen Vos ( zus van Aaltje Jansen Vos!) hebben een zoon Jannes die de weeskinderen van Aaltje Vos en Thijs Gerrits Snel opvoedt vanaf 1734.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 19 jul 2020, 23:28

Janny Lalkens schreef:
19 jul 2020, 23:03

Ria schreef dat Jannes, zoon van Derck Cornelis Dwars overleden zou zijn voor 1681, volgens info op Internet, maar daar zonder bronvermelding. Mogelijk komt die info op Internet uit een artikel van Mr. Otto Schutte in de Nederlandsche Leeuw 116 nr. 3/4 blz. 77 in 1999. En ook daar in dat artikel "De oudere generaties van het geslacht Dwars in Wijhe" geen verantwoording van dat overlijden voor 1681 d.m.v. een bronvermelding.

De families zitten nog extra in elkaar gedraaid:
Grietje Derx Dwars, zus van Anna Derx, was getrouwd met Frederick Berents Vos. Zij hertrouwt in 1687.
De zoon van Grietje en Frederick is Jan Fredericks VosX Aaltje Arents en Aaltje was eerst met iemand in Berkum getrouwd.
Voor de goede orde. Ik heb dat niet geschreven over Jannes Derks Dwars, dat was Egbert. Ik gokte op Jannes Derks als z.v. Derk Cornelis vanwege het belijdenis doen als 20-jarige en zijn burgerschap.

Jannes Dwars wonende aan de grote Markt doet belijdenis dec. 1718
Jannes Dwars gaat met attest naar Amsterdam 25-06-1719
Jannes Dwars verkrijgt het kleine burgerschap 28-05-1723

De voogd Jannes Dwars is de bewezen broer van Derk Dwars volgens het boekje.

En wat betreft Grietje Derks Dwars.
Volgens het ORA heeft ze geen zoon, maar een dochter ?
.
1687-07-02 - Jacob Derks van Marle, j.m. alhijr, en Grietjen Derks Dwars, wed. van Frerik Berens Vos, tot Wijhe - deze proclamatien gaen mede tot Wijhe - Ondertr./tr. Zwolle, RBSO 726, f137.

gedoopt 12-12-1686 zalige Vrerik Vos - Frerijkjen

ORA Wijhe dl 7 f329 - 24 juni 1687 - Verw. Scholtes H. Roeck. Keurnoten Steven Doorninck en Reiner Roeloffs.
Gecompareerd is Grietien Derx Dwars, weduwe van Frerick Vos, te Marle. Zij heeft verzocht en verkregen tot mombers over haar onmondig kind (Frerickjen Frericks) Derk Corneliss Dwars en Berent Vos.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 20 jul 2020, 00:11

ria van bessen schreef:
19 jul 2020, 23:28
De voogd Jannes Dwars is de bewezen broer van Derk Dwars volgens het boekje.
ria van bessen schreef:
19 jul 2020, 18:09
[-] Gerrit Dwars [ziek] en zijn vrouw Albertjen Jansen Vos
Universele erfgenamen zijn hun 5 zonen (Derk, Frerik, Jannes, Engbertus en Cornelis Dwars), en Gerrit van Ernst, zoon van hun overleden dochter Anna Dwars en Peter van Ernst.
Als de voogd Jannes Dwars de bewezen broer is van Derk Dwars, dan is hij toch ook bewezen de zoon van Albertjen Jansen Vos? En daarmee de bewezen neef van de onmondigen van Thijs Gerrits Snel.

Dirk Cornelis Dwars x Anna Dircks hebben geen zoon Derk.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 20 jul 2020, 01:18

Jannes heb ik altijd gezien als een volle neef van de wezen van Thijs Gerrits en Aaltje Vos

Dit hieronder is de huwelijksinschrijving in Zwolle van Jan Vrerix uit Marle. Ondertrouw was 3 -10-1668.

03-11-1668 Jan Vrerix j.m. te Marle, en
Aeltjen Arents wed te Berckmen
gaen de procl. te Wije
met att: van Wie getrout

Jan Frerix, , áls hij een zoon was van Frederik Berents Vos, was niet meer onmondig toen zijn vader (?) in 1686 stierf, vanwege een huwelijk in 1668.

Frederik Berents Vos had een postuum gedoopt dochtertje Frederikje op 12-12-1686. Dat dochtertje van Frederik Berents Vos en Grietje Derx Dwars kan een nakomertje geweest zijn. Maar hoeft niet. Het vervelende is, dat ik in aantekeningen geen trouwdatum van ze heb, Wijhe begint laat met de trouwboeken. Wel heb ik staan dat Grietje weduwe te Wijhe was. Best mogelijk dat Frederik weduwnaar was met al een zoontje Jan Frederiks. En dus niet Grietje als moeder heeft. Maar als stiefmoeder en in die zin ook wel verbonden met de familie Dwars. Maar ik kan de relatie vader/zoon nog niet bewijzen. Misschien in de buurt van het huwelijk van Frederik en Grietje een momberstelling in ORA Wijhe? ( Nu even te laat om te gaan zoeken.)

Bij dat huwelijk van Jan Freriks te Zwolle ontbreekt een vermelding van wie zijn ouders waren. Misschien zit er nog ergens ook in Zwolle het huwelijk van zijn mogelijke vader Frederik Berents Vos en Grietje Derx Dwars, dat zou een meevaller zijn, hoeft niet echt het geval te zijn, gezien Marle en Wijhe, maar soms heb je geluk. En misschien had A. de Leeuw wel gegevens over de Vossen in Marle.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 20 jul 2020, 08:53

Ik heb het dus over 2 x een Jannes Dwars.
Diegene die de voogd is over de kinderen van Thijs is de broer van Derk - zonen van Albertje Jans Vos. Dat staat klip en klaar vermeld in het boekje.
Maar die andere, die van belijdenis doen etc. lijkt me niet de zoon van Albertje Jans.
Maar de zoon van Derk Cornelis.
Als je kleinburger wordt dan heb je toch al minstens 6 jaar in Zwolle gewoond, dus al in 1717. Behoorlijk jong dus, zeker als je bedenkt dat Gerrit Dwars een steenfabriek had. Was daar geen werk te doen?
Niet dat dit er verder toedoet in verband met de zoektocht.

Ik heb een ander 'probleem'.

Ene Jan Snel.
En deze is NIET de zoon van Thijs.

Transport RA001-39
f147-f148 dd.06-11-1714
Erschenen Wolterus Goris en deszelfs huisvrouw Cornelis van Steinbergen tutore marito, voorts Maria Magdalena Goris, geassisteerd met voorn. haar broeder Wolterus Goris als momber, mitsgaders Daniel Goris en Johanna Goris, de laatste geassisteerd zijnde met haar voors. broeder Daniel Goris als momber, en dan nog Nannink Faber als volmr. van Catharina Pomarede als moeder en wettige voogdesse over haar dochter Anna Goris, tezamen erfgen. van wijlen Christina Goris, blijkende bij acte van procuratie in de Heerlijkheid Alkemade dd.10-02-1713 gepasseerd, en bekenden voor een welbetaalde somme penningen te hebben gecedeerd en getransporteerd aan Jan Snel een huis staande op de Aa tussen de Groote Markt en Vismerkt, Jan Stal ter ene en de wed. van der Eese ter andere zijde, uithangende het Gouden Laaken, zijnde bezwaard met 12 st. 13 penn. jaarlijks van Henrik van Berkum en 8 st. 8 penn. jaarl. van de Geestelijkheid dezer stad, welke 2 uitgangen koper tot zijn last neemt.
Actum coram Schepen van Rhijn.

f57 dd.12-11-1717
Erschenen Fennegien Janz van den Wildenberg wed: van Jan Stoel, met de Secr. Golts als haar momber geassisteerd, en bekende wegens verstrekte penningen aan de E. Otto Vos schuldig te zi9jn 400 car.gl. tegen 4% rente, bij haar tot aflossing van een gelijk kapitaal op haar huis gelegen hebbende gebruikt, stellende hiervoor tot onderpand haar huis en wehre staande alhier aan de Visch-markt, Jan Snel ter ene en de wed. Roeks ter andere zijde, zijnde dit het eerste bezwaar op dit huis liggende.
Actum coram Schepen Louwerman.
Den 12 Nov. 1717 ten aanzien van de minderjarigen in Senatu geapprobeerd.
[kantlijn:]
1747 den 13 Novemb. Erschenen E. Vos de Wael als erfgenaam van wijlen Ev. Vos broeder en erfg. van Otto Vos en bekende van het binnenstaande kapitaal met de rente te zijn voldaan.
Actum coram Schepen Meeuwsen.

Transport RA001-040 f410 dd.06-03-1720
Erschenen Jan Snel en bekende wegens verstrekte penningen schuldig te wezen aan de Heer Burgermr. Herman Tobias en zijn ehevrouw Judith Verhoef een kapitaal van 300 car.gl. tegen 4½% rente, stellende daarvoor tot onderpand zijn woonhuis staande alhier op de Aa tussen de Groote Markt en de Vismarkt, de erfgen. Moerkerken ter ene en de wed: Stals ter andere zijde.
Actum coram Schepen van Marle.
[kantlijn:]
1734 den 10 Meij. Erschenen de vrouw wed: van wijlen de Heer Bmr. H. Tobias en bekende van nevenstaand kapitaal met de rente door Jannes Leeferink te wezen voldaan.
Actum coram Schepen Wilh. Greven.

Egbert, Jan Snel de zoon van Thijs Gerrits blijft wel leven - gegevens volgen nog.
Maar is dus niet de bovenstaande.

Plaats reactie