Willem Roelofsen van Egeren (Zwolle eind 16de / begin 17de eeuw)
- ria van bessen
Re: Willem Roelofsen van Egeren (Zwolle eind 16de / begin 17de eeuw)
bericht dubbel
Laatst gewijzigd door ria van bessen op 27 mei 2021, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
- ria van bessen
bericht 2
Heb ik deze nog gevonden in Peter Klunder zijn gegevens
Zwolle A001-185 Volmachten 1603-1668
f519 dd.01-05-1654
Heeft Egbert Lucassen tot Wihe voor hem en zijn huisvrouw Swaentghen Jansen, Petrum Rouw Pr. geconstitueerd om van wijlen Gisb: van Egeren in te vorderen een kapitaal van 300 glgl. cum interesse.
Schepen Werner Crans.
Heb ik deze nog gevonden in Peter Klunder zijn gegevens
Zwolle A001-185 Volmachten 1603-1668
f519 dd.01-05-1654
Heeft Egbert Lucassen tot Wihe voor hem en zijn huisvrouw Swaentghen Jansen, Petrum Rouw Pr. geconstitueerd om van wijlen Gisb: van Egeren in te vorderen een kapitaal van 300 glgl. cum interesse.
Schepen Werner Crans.
ondertrouw Amsterdam 5-1-1706; Gijsbert van Egeren van Swol, varentman, 44 jaar x Catrina Hendriks van Oldenseel
dtb Zwolle:
- 28-09-1662 Hermannus van Egeren en zijn vrouw Annichjen Goris Knoops laten hun zoon Gisbertus dopen
- 10-09-1683 Gisbert van Egers j.m. en
Magdalena Jacobs j.d. beijde inde korte Voorstr.
- 27-10-1702 Gijsbert van Egeren zijn vrouw is begraven in de Vrouwenkerk
Maar het is wel weer een stukje van de puzzel: Gijsbert van Egeren van Swol, varentmanFemke Nijveldt schreef: ↑27 jul 2014, 21:57Margaretha (Margriete) van Egeren is gedoopt op 26-09-1686, dochter van Gijsbert van Egeren en Magdalena Jacobs. Gijsbert is een zoon van Hermannus van Egeren en Anna Goris Knoops. Dus dit zijn haar grootouders. En zij heeft inderdaad een broer Goris van Egeren, gedoopt 14-07-1696. De kinderen uit het huwelijk met Jan Frederik Golbag zijn Hermanus en Joanna. Ik ben nog steeds op zoek naar de reden waarom zij op 20-jarige leeftijd in Paramaribo opduikt en trouwt met Joannes Dirk Billius.
Zijn eerste vrouw is dat niet:Janny Lalkens schreef: ↑27 mei 2021, 14:09Eerlijk gezegd vond ik die Klaas Knoop altijd een wat vreemde eend in de Snel bijt, maar dat kan aan mij liggen.
Kwartierstaat van Jannichjen Jansen Rijsbosch
Generatie I
1. Jannichjen Jansen Rijsbosch, † vóór 1 sept. 1691, tr. 1 jan. 1667 Claas Knoops, ged. Zwolle 17 sept. 1635, zn. van Gerrit Knoop en Trintien Henricx Mulsteen; hij hertr. Windesheim 20 sept. 1691 Ida Willems Snel.
Uit dit huwelijk:Generatie II
- a. Gesien Knoops, ged. Zwolle 26 aug. 1669, tr. Zwolle 30 mei 1699 Wolter Dirkx.
b. Jan Knoops, ged. Zwolle 17 sept. 1676, † vóór 18 sept. 1684.
c. Jan Knoops, ged. Zwolle 18 sept. 1684, † vóór 1 sept. 1691.
d. Petertjen Knoops, geb. vóór 1 sept. 1691.
e. Janna Knoops, geb. vóór 1 sept. 1691.
f. Annichjen Knoops, geb. vóór 1 sept. 1691, † vóór 22 febr. 1704.
g. Catharina Knoops, geb. vóór 1 sept. 1691.
2. Jan Herms Rijsbosch, geb. omstr. 1610, † vóór 4 aug. 1666, tr. 2e Zwolle 7 dec. 1658 Aaltjen Peters, geb. omstr. 1609, dr. van Pieter Pieters Fissel en Jenneken Geertsen en wed. van Roelof Arents; tr. 1e Zwolle 30 aug. 1630
3. Trijntje Jansen, geb. Genne omstr. 1610, † omstr. 1658, begr. Zwolle.
Uit dit huwelijk:Generatie III
- a. Jan Jansen Rijsbosch, † vóór 25 jan. 1696, tr. Zwolle 16 okt. 1664 Gesien Roelofs, geb. Haarst, ged. 26 april 1635, dr. van Roelof Arents en Aaltjen Peters.
b. Jannichjen Jansen, zie 1.
4. Hermen Albers, geb. Hasselerdijck omstr. 1583, † na 11 juni 1636, tr. Zwolle 8 jan. 1604
5. Petertien Arents, geb. Genne omstr. 1581.
Uit dit huwelijk:6. Jan Egberts, geb. Genne, † na 30 aug. 1630.
- a. Albertien Hermens, tr. Zwolle 4 mei 1628 Claes Jansen Wildeman, geb. omstr. 1580, zn. van Johan Hermsen en gesch. echtg. van Anna Gertsen; hij hertr. Zwolle 29 mei 1637 Geesien Jansen.
b. Claes Hermsen, geb. omstr. 1608, † vóór 28 mei 1646, tr. Zwolle 30 aug. 1630 Grietijn Gerrits, geb. Genne, † vóór 2 nov. 1667, dr. van Gerrijt Geursen en Hermtien Willems; zij hertr. omstr. 1647 Sijse Hendricks.
c. Jan Herms, zie 2.
d. Grietien Hermens, geb. Hasselerdijck omstr. 1611, † vóór 8 mei 1641, tr. Zwolle 11 juni 1636 Henrick Hermens, geb. Hasselerdijck omstr. 1611, † vóór 22 mei 1647, zn. van Herman Goesens en Jacobien Arents.
Generatie IV
10. Arent Jochums, geb. Genne, † vóór 31 mei 1628.
Kinderen van Arent Jochums:Gegenereerd met Aldfaer 9.1 op 27 mei 2021 22:26:35
- a. Rolef Arents, geb. Genne omstr. 1578, † vóór 22 juni 1658, tr. Zwolle 6 maart 1603 Wichman Engbertsen, geb. Genne, dr. van Engbert Westerhoff.
b. Jan Arents, geb. Genne omstr. 1579, tr. Zwolle 4 okt. 1607 Gerriet Willems, † vóór 30 mei 1638, dr. van Willem Gerridts.
c. Geese Arents, geb. omstr. 1580, tr. 1e Zwolle 16 aug. 1601 Jan Simonsen, geb. Genne; tr. 2e (ondertr. Zwolle dec. 1603) Johan Gerdtsen, geb. Mastebroeck.
d. Petertien Arents, zie 5.
e. Claes Arents, geb. omstr. 1583, tr. 1e Zwolle 23 april 1608 Gretken Engelberts, geb. omstr. 1584, dr. van Engelbert Albers; tr. 2e Zwolle 27 sept. 1635 Fennichen Engbers, dr. van Engbert Lujtiens.
f. Griete Arents, ged. Zwolle 4 april 1585, † vóór 23 aug. 1628.
Het wapen zoals bij Gijsbertus van Egeren is afgebeeld?apisoccupata schreef: ↑26 mei 2021, 19:00Mijn interesse gaat in eerste instantie uit naar de oudste generaties, gezien het feit dat zij klaarblijkelijk de vleermuis in hun wapen voerden, hetgeen een link veronderstelt met "de" oudere familie Van Egeren.
Is er nog behoefte de familie Apeldoorn/Apeltorn in deze akte uit te werken?apisoccupata schreef: ↑26 mei 2021, 17:06Dan je vondst mbt het transport mbt 4-3-1629, waarin vermeld de broer en zus Loef en Sibilla van Egeren. Dat is een geweldige vondst. Hoewel de link met Zwolle hier bij de familie Van Apeldoorn lijkt te liggen, is hier onmiskenbaar sprake van broer en zus Van Egeren afkomstig uit Duiven (bij Arnhem). Zij waren wlk kinderen van Jan van Egeren (van de Magerhorst bij Duiven) en Dorothea Reiniersdr van Appeldoorn. Dit zou een indirekte link met de "de" familie Van Egeren kunnen zijn (die eveneens als wapen de vleermuis voerden).
Heeft u een afstammingsreeks van Jan van Egeren van de Magerhorst ? Wat ik op internet vind is nogal rommelig, en soms tegenstrijdig. En waar zou dan de oudst gevonden van Egeren in Zwolle (=Willem Roelefsen in 1602) in kunnen passen in die afstammingsreeks.
Want dat is de aanleiding voor deze zoektocht ?
-
Ja, Egbert, die momberstelling uit 1691 met die behoorlijke hoeveelheid land daarin vermeld doet meer aan de familie Snel denken dan iemand die vaandrig is.
Ooit heb ik een artikel gelezen over een Zwolse familie die iets te maken had met een plantage in Suriname. Mogelijk ging het toen over plantage Rustenburg en ook over Margaretha van Egeren. Maar het zou ook een andere Zwolse familie kunnen zijn. Kan dit artikel bijv. in Stad en Land hebben gestaan? Dat digitale tijdschrift? Mogelijk heet het trouwens een beetje anders.
Ooit heb ik een artikel gelezen over een Zwolse familie die iets te maken had met een plantage in Suriname. Mogelijk ging het toen over plantage Rustenburg en ook over Margaretha van Egeren. Maar het zou ook een andere Zwolse familie kunnen zijn. Kan dit artikel bijv. in Stad en Land hebben gestaan? Dat digitale tijdschrift? Mogelijk heet het trouwens een beetje anders.
- apisoccupata
"Is er nog behoefte de familie Apeldoorn/Apeltorn in deze akte uit te werken?
Heeft u een afstammingsreeks van Jan van Egeren van de Magerhorst ? Wat ik op internet vind is nogal rommelig, en soms tegenstrijdig. En waar zou dan de oudst gevonden van Egeren in Zwolle (=Willem Roelefsen in 1602) in kunnen passen in die afstammingsreeks.
Want dat is de aanleiding voor deze zoektocht ?"
De aanleiding van de zoektocht is in eerste instantie echt de (bewijsbare) herkomst van Willem Roelofsen van Egeren. Het feit dat uit de inschrijving op 2 dec 1624 van diens zoon Gijsbert aan de universiteit van Leiden, ook diens wapen met de vleermuis blijkt, linkt deze familie aan (bijv) die uit Duiven. Dat de student echt Willem Roelofsz van Egeren's zoon betreft, blijkt uit het lidmatenregister:
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cat=261652
Gijsbertus Wilhelmi studeosus [vrij vertaald: student] alhier van Zwolle
De vraag is dan wat de aanleiding zou kunnen zijn geweest voor een familie (Van Egeren), die van oorsprong uit Limburg kwam, maar ook een takje in Duiven, om zich in Zwolle te vestigen? Dat zou inderdaad de familie van een moeder (van Applethorn) geweest KUNNEN zijn.
Ik weet niet of het de moeite waard is om daarom nu ook naar Van Appelthorn te gaan kijken. Dat lijkt genealogie met tunnelvisie (en een beetje de wens die de vader van de gedachte is). Eea kan altijd nog als we bewijsvoering hebben gevonden mbt Willem Roelofsz.
Ik twijfel ..
Gr,
Ph.
Want dat is de aanleiding voor deze zoektocht ?"
De aanleiding van de zoektocht is in eerste instantie echt de (bewijsbare) herkomst van Willem Roelofsen van Egeren. Het feit dat uit de inschrijving op 2 dec 1624 van diens zoon Gijsbert aan de universiteit van Leiden, ook diens wapen met de vleermuis blijkt, linkt deze familie aan (bijv) die uit Duiven. Dat de student echt Willem Roelofsz van Egeren's zoon betreft, blijkt uit het lidmatenregister:
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cat=261652
Gijsbertus Wilhelmi studeosus [vrij vertaald: student] alhier van Zwolle
De vraag is dan wat de aanleiding zou kunnen zijn geweest voor een familie (Van Egeren), die van oorsprong uit Limburg kwam, maar ook een takje in Duiven, om zich in Zwolle te vestigen? Dat zou inderdaad de familie van een moeder (van Applethorn) geweest KUNNEN zijn.
Ik weet niet of het de moeite waard is om daarom nu ook naar Van Appelthorn te gaan kijken. Dat lijkt genealogie met tunnelvisie (en een beetje de wens die de vader van de gedachte is). Eea kan altijd nog als we bewijsvoering hebben gevonden mbt Willem Roelofsz.
Ik twijfel ..
Gr,
Ph.
- apisoccupata
"Ooit heb ik een artikel gelezen over een Zwolse familie die iets te maken had met een plantage in Suriname."
Egbert heeft reeds eerder een link aangegeven naar een artikel op internet tav Margaretha van Egeren die zich in Suriname vestigde. Zij heeft uiteindelijk aan de wieg gestaan van de plantage Rustenburg aan de Commewijne in Suriname. Zij was niet onbemiddeld, maar dat had zijn oorsprong in de plantage Rustenburg.
Gr,
Ph.
Egbert heeft reeds eerder een link aangegeven naar een artikel op internet tav Margaretha van Egeren die zich in Suriname vestigde. Zij heeft uiteindelijk aan de wieg gestaan van de plantage Rustenburg aan de Commewijne in Suriname. Zij was niet onbemiddeld, maar dat had zijn oorsprong in de plantage Rustenburg.
Gr,
Ph.
-
Of het dit artikel was, weet ik niet meer. Ik bedenk opeens dat het ook kan zijn, dat ik in een kwartierstaat las dat een jongedame uit Zwolle in Suriname trouwde. Het was iets in combinatie met een persoon uit Zwolle en een suikerplantage met daarop werkende slaven. En dan zou het ook nog om Margaretha van Egeren kunnen gaan. Misschien kom ik het nog wel weer eens tegen.