Roelof Starcke Hasselt
Re: Roelof Starcke Hasselt
Hallo Ria,
Nee dat denk ik niet. Ik ga ervan uit dat de Herman vernoeming komt van de eerste man van Aaltie Pouwels, Herman Hagewold. Daar komt geen Hessels aan te pas.
Ja dat Starcke erve is niet eenvouding. Ik dacht/hoopte door de namen terug te zoeken een soort gemeenschappelijke ouders te vinden. Maar er worden steeds aandelen verkocht en doorgaans is dat naar een vermogend familielid (zodat het bezit weer een wordt). Maar Ik kan dat zo niet ontdekken; verschillende patroniemen etc. wel interessant, dat wel.
PS Ik kwam in Meppel een Harm Hagewolt tegen die van 1575 tot in 1600 leefde. Het lijkt me sterk dat dat de eerste man is van Aaltien Pouwels is. Aangezien bovenstaande Herman Hartsuiker geboren is in december 1601, wel heel krapjes…
Nee dat denk ik niet. Ik ga ervan uit dat de Herman vernoeming komt van de eerste man van Aaltie Pouwels, Herman Hagewold. Daar komt geen Hessels aan te pas.
Ja dat Starcke erve is niet eenvouding. Ik dacht/hoopte door de namen terug te zoeken een soort gemeenschappelijke ouders te vinden. Maar er worden steeds aandelen verkocht en doorgaans is dat naar een vermogend familielid (zodat het bezit weer een wordt). Maar Ik kan dat zo niet ontdekken; verschillende patroniemen etc. wel interessant, dat wel.
PS Ik kwam in Meppel een Harm Hagewolt tegen die van 1575 tot in 1600 leefde. Het lijkt me sterk dat dat de eerste man is van Aaltien Pouwels is. Aangezien bovenstaande Herman Hartsuiker geboren is in december 1601, wel heel krapjes…
-
Ja, klopt. Ik vind het ontrafelen van het erve Starcken ook lastig, wie heeft wat en vooral hoe komen ze eraan, gekocht, ge-orven?
Het is ook niet allemaal te volgen via het ORA. Vind ik.
Bijv. de familie Rouwenhorst.
Diens zoon verkoopt in 1675 land behorende onder het erve Starcken.
[-] nl 2 morgen land gelegen in Juttijs Rijte, genaamd Sterken Lant, noordwaarts de erfgenamen Kotgens, oostwaarts burgemeester Ingen van Elberg, zuidwaarts de Geestelijkheid van Zwolle en westwaarts de erfgenamen van Klaes Kolk cum suis, [-]
Hoe komt hij eraan.
Van zijn ouders, Jacob Egberts en Aleide Herms. Ooit al eens uitgezocht.
Zijn opa en oma zijn Hermen Goosen en Jacobien Arents.
3 m land genaamd de Rouwhorst wordt al verhandeld in 1617.
Maar nergens kom ik het erf of land Starcken tegen tot in 1675.
Dus welk land is dat dan?
Geen idee.
Het land wat de wed Roelof Starcken in bezit heeft zou toch ook later getraceerd moeten worden?
Want om die Roelof en consorten gaat het toch?
en ook Hagewolt?
Het is ook niet allemaal te volgen via het ORA. Vind ik.
Bijv. de familie Rouwenhorst.
Diens zoon verkoopt in 1675 land behorende onder het erve Starcken.
[-] nl 2 morgen land gelegen in Juttijs Rijte, genaamd Sterken Lant, noordwaarts de erfgenamen Kotgens, oostwaarts burgemeester Ingen van Elberg, zuidwaarts de Geestelijkheid van Zwolle en westwaarts de erfgenamen van Klaes Kolk cum suis, [-]
Hoe komt hij eraan.
Van zijn ouders, Jacob Egberts en Aleide Herms. Ooit al eens uitgezocht.
Zijn opa en oma zijn Hermen Goosen en Jacobien Arents.
3 m land genaamd de Rouwhorst wordt al verhandeld in 1617.
Maar nergens kom ik het erf of land Starcken tegen tot in 1675.
Dus welk land is dat dan?
Geen idee.
Het land wat de wed Roelof Starcken in bezit heeft zou toch ook later getraceerd moeten worden?
Want om die Roelof en consorten gaat het toch?
en ook Hagewolt?
-
bericht 2eppe schreef: ↑14 jul 2023, 19:57
I.1 Roelof STARKE, geboren ± 1535 te Hasselt? Overleden voor 1603 te Hasselt, burgerboek Hasselt 1578 Roelof Starcke.
Gehuwd met Arentje CORNELIS, 1603 vermeld als weduwe te Hasselt.
Uit dit huwelijk:
1. Roelof STARKE (zie II.1 op blz. ).
2. Marigje ROELOFS STARKE (zie II.4 op blz. ).
Heb je bovenstaande wel correct?
Jan Jansen de man van Marrigje is de zwager van Arentje Cornelis.
Dan lijkt mij Marrigje een zus van de man van Arentje [= Roelof Starke]
Hoogschoutambt Hasselt 0037.1, 3085 cont. zaken, foto 21
dd12 mei 1603
Verschenen Arentje Cornelisdochter nagelaten weduwe van zal. Roelof Starcken ende Jan Jansen haar zwager ende Margie zijn huisvrouw… item Roelof Starcken als medemomber over de nagelaten kinderen van Albert Tijsz, Albertien genaamd en mede in zijn kwaliteit voor zijn medehelper en momber Gijsbert Mentinck verkopen aan Wolter Jansen Venninck en Machtelt zijn huisvrouw het regte vijfde part van deStarcke gronden en Starcke erve met de binnen en buitendijkse landen, zuidwaarts het Convent Hasselt noordwaarts het Gasthuis met Willem Egberts waaraan westwaarts de dijk tot oostwaarts. Er is hiervan voor het gericht van Zwolle behoorlijke transport gedaan.
Ja dat is wel goed. Zwager betekent ook schoonzoon.
Ik ben nog verder gegaan met die aktes in Meppel en vond daar:
Foto 26 Arentje Cornelis dochter weduwe van Roelof Starcken en haar dochter Marrigje Roelofs … 4 morgen land genoemd Sterkesland in Mastenbroek, alwaar zuidwest gelegen Cloostersland, aan de noortkant St. Johannes camp naast gelegen is en bij opbod en afslag verkocht .., Andries ten Coclke treckgeld en door Andries gemijnd en gekocht in 1602!
Aangezien Andries rond 1604 is overleden, zou je verwachten dat zoon Claas ten Colk het bezit in 1621, maar ws heeft zwager Wolter Jans Vennink dat deel gekocht?
Ik ga ermee verder, even tussenstand.
Ik ben nog verder gegaan met die aktes in Meppel en vond daar:
Foto 26 Arentje Cornelis dochter weduwe van Roelof Starcken en haar dochter Marrigje Roelofs … 4 morgen land genoemd Sterkesland in Mastenbroek, alwaar zuidwest gelegen Cloostersland, aan de noortkant St. Johannes camp naast gelegen is en bij opbod en afslag verkocht .., Andries ten Coclke treckgeld en door Andries gemijnd en gekocht in 1602!
Aangezien Andries rond 1604 is overleden, zou je verwachten dat zoon Claas ten Colk het bezit in 1621, maar ws heeft zwager Wolter Jans Vennink dat deel gekocht?
Ik ga ermee verder, even tussenstand.
Hier nog weer een akte waarin land wordt verkocht; weet niet zeker of dit met het Starcke erf te maken heeft. Maar gezien de kopers…
Stadgericht Hasselt,
3156
Scan 15 maart 1589. Gerbrigh Hermans (?) weduwe van zal. Arend Derksz (?) met Wilhem Hendriks haar zwager en momber in deze zaak…. Item Gerbreg en Derck Arends, item Altger Bouwer (?), Wilhelm Hendriks en Berend Ketel elck voor hem selve, enkde ook als momber voor sijne huisvrouw… Gerbrich en … Arends , hare broeders en zuster….. vercofft .. Wolter Jans Vennink en Aaltje Vennink land in Mastenbroek genaamd de Haselhout (?) , te betalen jaarlijks
sorry dat ik het niet goed kan lezen.
PS de daarop volgende akte hoort er wellicht ook bij. Ja schuldbekentenis. vermeld Wilhelm Hendriks x Judith Arends.
Stadgericht Hasselt,
3156
Scan 15 maart 1589. Gerbrigh Hermans (?) weduwe van zal. Arend Derksz (?) met Wilhem Hendriks haar zwager en momber in deze zaak…. Item Gerbreg en Derck Arends, item Altger Bouwer (?), Wilhelm Hendriks en Berend Ketel elck voor hem selve, enkde ook als momber voor sijne huisvrouw… Gerbrich en … Arends , hare broeders en zuster….. vercofft .. Wolter Jans Vennink en Aaltje Vennink land in Mastenbroek genaamd de Haselhout (?) , te betalen jaarlijks
sorry dat ik het niet goed kan lezen.
PS de daarop volgende akte hoort er wellicht ook bij. Ja schuldbekentenis. vermeld Wilhelm Hendriks x Judith Arends.
Laatst gewijzigd door eppe op 17 jul 2023, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
en deze, ook lastig te lezen, maar enkele bekende namen...
Foto 23 linksonder juni 1589 Derk Wychers ende Pieter zijn huisvrouw …Henrick Hagewolt en Maria de dochter van Roelof Starcke (?) Pieter Jans de Ronde en Janna ....
Foto 23 linksonder juni 1589 Derk Wychers ende Pieter zijn huisvrouw …Henrick Hagewolt en Maria de dochter van Roelof Starcke (?) Pieter Jans de Ronde en Janna ....
-
reactie op1e bericht
Dit maak ik ervan.
Stadgericht Hasselt 0058.1
invnr 3156
Scan 15 - maart 1589. Gerbrigh Hermans weduwe van zal. Arend Derksz met Wilhem Hendriks haar zwager en momber in deze zaak…. Item Koop, Gerbreg en Derck Arends, item Oltger Bouwmeester, Wilhelm Hendriks en Berend Ketel elck voor hem selve, ende elck als een man en momber sijner huisvrouw daar voor een ieder de rato caveert gelijk ook dieselve Koop, Gerbrich en Derck Arends , hare broeders en zuster, en bekenden aldaar in qualiteit als voren voor haar en haren erfgenamen in ene stedigen vaste erfkoop voor een somma penningen hare luiden ter noege betaalt en becanden en vercogten mits dese Wolter Jansx Venink en Aeltien Veninx.. sodane drie en twintig … pont jaerlix tot ..ij ieder pont gerekent als gedagte vercoperen jaarlix ontfangen ende gebruikt … over een stuks? landes gelegen in Mastenbroek genoemt die Haselhorst te betalen jaarlix op martine tot [-]
Als het echt nodig is dan kan ik PK vragen.
De namen geven problemen
Want hier heet de vrouw geen Mechteld IJSbrant [dpb Hasselt 1595]
2. Wolter JANS VENINGE, geboren ± 1560,
Gehuwd voor de kerk (1) ± 1590 met Machteld IJSBRANDS, geboren ± 1565.
Gehuwd voor de kerk (2) ± 1605 met Geesje DERKS.
Maar wel opvallend is deze verwijzing, namen die eerder in dit topic voorbij kwamen en gegoed zijn in het Starcke erf
Wolter Vonincx [ Venincx? ] zijn huisvrouw [haar] zuster genaamd Luijtgen Nessincx
Gesien Essinxs x Bastiaen Swartwolt
De bovengenoemde Aaltien is dan ook een Nessinck?
Dit maak ik ervan.
Stadgericht Hasselt 0058.1
invnr 3156
Scan 15 - maart 1589. Gerbrigh Hermans weduwe van zal. Arend Derksz met Wilhem Hendriks haar zwager en momber in deze zaak…. Item Koop, Gerbreg en Derck Arends, item Oltger Bouwmeester, Wilhelm Hendriks en Berend Ketel elck voor hem selve, ende elck als een man en momber sijner huisvrouw daar voor een ieder de rato caveert gelijk ook dieselve Koop, Gerbrich en Derck Arends , hare broeders en zuster, en bekenden aldaar in qualiteit als voren voor haar en haren erfgenamen in ene stedigen vaste erfkoop voor een somma penningen hare luiden ter noege betaalt en becanden en vercogten mits dese Wolter Jansx Venink en Aeltien Veninx.. sodane drie en twintig … pont jaerlix tot ..ij ieder pont gerekent als gedagte vercoperen jaarlix ontfangen ende gebruikt … over een stuks? landes gelegen in Mastenbroek genoemt die Haselhorst te betalen jaarlix op martine tot [-]
Als het echt nodig is dan kan ik PK vragen.
De namen geven problemen
Want hier heet de vrouw geen Mechteld IJSbrant [dpb Hasselt 1595]
2. Wolter JANS VENINGE, geboren ± 1560,
Gehuwd voor de kerk (1) ± 1590 met Machteld IJSBRANDS, geboren ± 1565.
Gehuwd voor de kerk (2) ± 1605 met Geesje DERKS.
Maar wel opvallend is deze verwijzing, namen die eerder in dit topic voorbij kwamen en gegoed zijn in het Starcke erf
Wolter Vonincx [ Venincx? ] zijn huisvrouw [haar] zuster genaamd Luijtgen Nessincx
Gesien Essinxs x Bastiaen Swartwolt
De bovengenoemde Aaltien is dan ook een Nessinck?
-
bericht 2
Foto 23 linksonder juni 1589 Derk Wychards ende Pieter zijn huisvrouw …noch Derk voorsr. als oom ende momber over de sone van Henrick Hagewolt en Maria de dochter van Roelof Starcke (?) en mede als volmachtiger van Pieter Jans de Ronde en Janna D?ijn huisff daarvoor de rato …. caveren? Ende heeft gerigtelik becant met .. .. vercogt te hebben om een somma van penningen daarvan hij goeder voldane betaling … aan Jochem Eghberts ende Hebele Jans eghteluijden een huis, hof schure ..de een doorgaande ..gelegen binnen Hasselt in de Geerstrate tussen Alphart boumeester … ende Wijgertijn de weduwe van Johan .. Eikelboom
PK laten controleren op de namen?
Foto 23 linksonder juni 1589 Derk Wychards ende Pieter zijn huisvrouw …noch Derk voorsr. als oom ende momber over de sone van Henrick Hagewolt en Maria de dochter van Roelof Starcke (?) en mede als volmachtiger van Pieter Jans de Ronde en Janna D?ijn huisff daarvoor de rato …. caveren? Ende heeft gerigtelik becant met .. .. vercogt te hebben om een somma van penningen daarvan hij goeder voldane betaling … aan Jochem Eghberts ende Hebele Jans eghteluijden een huis, hof schure ..de een doorgaande ..gelegen binnen Hasselt in de Geerstrate tussen Alphart boumeester … ende Wijgertijn de weduwe van Johan .. Eikelboom
PK laten controleren op de namen?
Dank je wel Ria.
Eerst even de eerste akte; het volgende echtpaar met kinderen:
Arend Derks x Gerbreg Hermans
-Judith Arends x Wilhelm Hendriks (zwager!)
-Gerbreg Arends
-Derck Arends
-Dochter Arends x Oltger Bouwmeester (in een geheel andere akte werd een Altger Bouwer vermeld)
-Dochter Arends x Berend Ketel
Het land wordt niet door een echtpaar gekocht maar door een broer en zus! Of zal er een familieverband zijn? De naam Judith komt ook voor bij de Veeningens..
Berend Ketel met een Arends dochter, is hij dit?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Berend_Ketel
Dat Nessinck verhaal vind ik lastig. Het zou kunnen slaan op de tweede vrouw van Wolter Vennink.
Eerst even de eerste akte; het volgende echtpaar met kinderen:
Arend Derks x Gerbreg Hermans
-Judith Arends x Wilhelm Hendriks (zwager!)
-Gerbreg Arends
-Derck Arends
-Dochter Arends x Oltger Bouwmeester (in een geheel andere akte werd een Altger Bouwer vermeld)
-Dochter Arends x Berend Ketel
Het land wordt niet door een echtpaar gekocht maar door een broer en zus! Of zal er een familieverband zijn? De naam Judith komt ook voor bij de Veeningens..
Berend Ketel met een Arends dochter, is hij dit?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Berend_Ketel
Dat Nessinck verhaal vind ik lastig. Het zou kunnen slaan op de tweede vrouw van Wolter Vennink.
Dan de tweede akte. Van die Hendrik Hagewold had ik dit;
burgerboek Hasselt. 1569 Henrick Herms Hagewolt.
Ik dacht eerst dat hij de vader van Harm Hendriks Hagewold (x Aaltie Pouwels) was, maar dat past ws chronologisch niet. Deze lijkt me jonger. Zal hij dan met een Maria Roelofs Starke dochter getrouwd zijn geweest? Toch niet de Marrigje die al 2 x getrouwd was.. wie dan, een zus? of tante?
Ik vond nog wel dit, Stadgericht Hasselt 0058.1 3154 resolutien
Foto 6o 20 juli 1580 (?) in de .. tussen Gese Hagewold met .. als Arend Floris
En Alphert Bouwmeester = Oltger Bouwmeester? Ook weer die de Ronde, die kwamen we ook in Mastenbroek tegen.
Ja, ik ben wel geïnteresseerd in de namen, gaat toch over Starke. bvd
burgerboek Hasselt. 1569 Henrick Herms Hagewolt.
Ik dacht eerst dat hij de vader van Harm Hendriks Hagewold (x Aaltie Pouwels) was, maar dat past ws chronologisch niet. Deze lijkt me jonger. Zal hij dan met een Maria Roelofs Starke dochter getrouwd zijn geweest? Toch niet de Marrigje die al 2 x getrouwd was.. wie dan, een zus? of tante?
Ik vond nog wel dit, Stadgericht Hasselt 0058.1 3154 resolutien
Foto 6o 20 juli 1580 (?) in de .. tussen Gese Hagewold met .. als Arend Floris
En Alphert Bouwmeester = Oltger Bouwmeester? Ook weer die de Ronde, die kwamen we ook in Mastenbroek tegen.
Ja, ik ben wel geïnteresseerd in de namen, gaat toch over Starke. bvd