Militaire voorouders 1648-1811 - collectie Wolters

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Herman van der Bent

Re: Militaire voorouders 1648-1811 - collectie Wolters

Bericht door Herman van der Bent » 23 mei 2025, 09:28

Bericht 2.

En mooi die aktes van 1680! Zou die executie in 1680 van het huis en hof den Hulck geweest zijn van de schulden van Evert Jansen Schutte, zoals in de reeks van de contentieuze zaken hierboven genoemd? En dat zijn vader Jan Jansen Schutte dan ergens in de jaren daarvoor is overleden?

Die akte van 1680 sluit ook aan op deze akte in de contentieuze zaken die ik hierboven al opgesomd had, maar die ik verder niet echt kon plaatsen:
Pag 124: Den 9 januari 1679. Item compareren Hendr: de Haen en Daniel Aertsen Schutte, Aeltgen Teunis wede teunis kersten, g’assisteert met haren gecos. en en toegelaten Momber E .Dentelig, voortbrengend dat voor desen aen Hendri Gerritsen schipper vercocht hebben de plaetse ten sulck, ad 300 rijksdaelder, welcke voorsz. Hend: Gerrits, maengesien geen betal. geschiet, d' voorn. plaets wederom vercocht heeft heeft aen Evert Jansen Schutte soo contenderen compt restitutie van haren nettel noch toecomende gront en huijs met eijschmak van coste. // of de voorn 300 rijksdaelder cum interesse a dis moore. Dr. ten Brincke versoecht van à dte in het ingedijnde der creditoren, salr quilgeing visie en des noodt copije, en vermits, na voorn goed. aaneijss, geen meerdere Nijthe ,,, sijn gecompareert dat in contimaciam van non comp. niet te distractie ten profijte van die daer toe berechtigst sijn, moge voorgeranen worden.
Hoe dat familieverband in elkaar zit van deze "schuttes'' is me ook nog onduidelijk omdat ze niet allemaal hetzelfde patroniem hebben, maar ik kan nu wel verder/breder zoeken naar deze namen. Dus ook hiervoor bedankt voor het meedenken!

ria jongman

Bericht door ria jongman » 23 mei 2025, 10:42

Herman van der Bent schreef:
23 mei 2025, 09:22

Dochter Geertrui is overigens van Evert Jansen Schutte en niet van Jan Jansen Schutte.
Ik ken geen Geertrui als dochter van Evert.
Ze zou dan ook Geertrui Everts heten.

Blijft bij alles ook het feit dat deze Evert Jans Schutte wordt genoemd, net zoals zijn vader Jan Jansen - maar dat 'jouw' Evert Jans Poppelendam heet, van beroep Schutter was en zijn nakomelingen zich geen Schutte maar Poppelendam/Peppel- of Pappelendam noemen.

Verder zie ik ook geen overeenkomsten.
Lijkt mij niet zinvol om dit verder uit te zoeken.

Herman van der Bent

Bericht door Herman van der Bent » 23 mei 2025, 11:49

21 mei 2025, 09:32
Update rondom deze vraag:
26 apr 2025, 10:55
In het doopboek van Wijhe staat deze doop:
11-02-1677 Geertruit, Vader: Evert Jansen Schutte
Opvallende naam, in verband met de zoektocht naar Evert Jansen Schutte / van Pappelendam. ... Mogelijk weet één van jullie meer informatie te vinden over deze Evert Jansen Schutte die doopt in WIjhe, mogelijk in een transciptie van het ORA aldaar? Bij voorbaat dank.
Deze dochter Geertruit was de aanleiding om deze Evert Jansen Schutte eens uit te zoeken.

Ik deel je inschatting dat het waarschijnlijk niet dezelfde Evert Jansen is, maar dan voornamelijk omdat de naam Geertruid bij de dopen van Evert Jansen van Pappelendam/Schutte in Goor en Zwolle niet terugkomt. Die Evert Jansen Poppelendam noemt zich wel best vaak Evert Jansen Schutte, zie het lijstje dat ik daarover postte. Evert Jansen Pappelendam hertrouwt in 1695 ook met Grietje Willems, weduwe van Dirk Jansen uit Windesheim, dat is pal naast Herxen, waar van Rutger van Haersolte zit, die ook op de Havezate Haerst zit. Herxen is Wijhe, dus met een beetje creativiteit zou het ook wel aan elkaar te verbinden zijn. Dat dit verhaal vooralsnog ophoud in 1680 en dat Evert Jansen Pappelendam/Schutte in 1681 in Goor voor het eerste te vinden is, is voor mij nog wel aanleiding om even verder te zoeken om dit definitief uit te kunnen sluiten.

Via die familie Schutte (Aeltjen Peters, weduwe van zaliger Teunis Kersten, Hendrick Petersz Haen, de rato caverende voor zijn huisvrouw Evertjen Janssen, en Daniel Schutte, de rato caverende voor zijn huisvrouw Femme Everts), zou er dan nog wel mogelijk een connectie te vinden zijn met de Evert Jansen Schutte. Het zou ook kunnen dat die met zijn vrouw in 1680 overleden is, en dan zal er wel geen uitsluitsel te vinden zijn.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 23 mei 2025, 13:50

In de toekomst wil ik vaker aandacht gaan schenken aan verhuizingen (door mogelijk personeel) , die misschien gekoppeld kunnen zijn aan de bewoners van landhuizen/havezathen. Dat bijv. een hovenier van Egede naar Haerst vertrok. En dat het soms Duitse hoveniers waren. Opgeleid in Berlijn of op een Duits slot.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 23 mei 2025, 17:41

aangepast

Zwolle 31-03-1668 Jan Hendricks Krull j.g. buijten de dieserpoorte, en Haesjen Arents van Wije, wonende met Jan van der Werff

Zwolle testamenten f310 dd.30-01-1669
Compareerde Jan Crul en zijn huisvrouw Hadewich Arents, zwak van lichaam en geassisteerd met Johan Holt als haar momber, en hebben hun testament gemaakt en elkaar genomineerd tot hun enige en universele erfgenamen van al hun nalatenschap, zodat de langstlevende van beiden al deze goederen erfelijk zal hebben en behouden, mits dat als testator de langstlevende is gehouden zal zijn aan testatrices broeders Jan en Arent Arentsen uit te keren elk een rijxdael. Aan de huisarmen geven zij elk een zilveren ducaton.
Schepenen Werner Crans en Gerrijt Voet.

f248 - Wijhe, 12 dec 1671 - Derck Vervoort, Verwalter Schultes tot
Wijhe.
Keurnoten en gerichtsluiden Tonnis Jansen en Jan Tonnissen.
Gecompareerd in het Gericht zijn Jan Gerrijtsen Croeneman en zijn huisvrouw Geertruijt Gerrijts, Gerrijt Gerrijtsen Bus [Bos] en zijn huisvrouw Hermtjen Peters, en Gerrijt Woltersen Bus [Bos] en zijn huisvrouw Geesjen Berents. Zij hebben uit de Diaconie van Wijhe in goed gangbaar geld opgenomen een somma van 100 daal¬ders tot 30 stuiver per stuk. De rente is 4 procent per jaar, en de eerste verschijndag is St. Jan 1672. De comparanten verbinden voor dit kapitaal hun huis alhier aan den Dijck, dat tot dato dezes onbezwaard was. En dito wordt daarbij een verzegeling gedaan, welke zij hebben gekocht van Jan Crull en zijn huisvrouw Hadewigh Arents, met approbatie van Evert Jansen Schutte als momber van de kinderen van Berent Arents; op de voorschreven dato verbinden Gerrijt Woltersen Bus [Bos] en zijn huisvrouw Geesjen Berents hun bij het voorschreven huis gelegen en kort aangebouwde schuur, en dat tot meerder verzekering van de Diaconie, om daarop bij het in gebreke blijven te kunnen verhalen.

Zwolle 26-12-1673 Jan Krol, wed: alhier, en Betjen Juriens, wed: te Hattem Procl: gaan te Hattem. Attestatie gegeven op Hattem den 2 Januarij 1674

f384 - Wijhe, 16 juni 1676 - J. van Laer, Richter tot Wijhe.
Keurnoten Jan Woestemaet en Jan Zantcamp.
[op een open bezegelde brief].
Verschenen zijn Mr. Jan Crul, mede de rato caverende voor zijn huisvrouw Bartjen [geen achternaam vermeld], en verder Evert Jansen Schutte, als momber over enige kinderen [niet genoemd] van zaliger Berent en Teunisjen Arens. Zij verklaren in een erfkoop te hebben verkocht en te verkopen krachtens deze brief aan Jan Gerrits Croneman en zijn huisvrouw Truijgjen Gerrits, en aan Gerrit Gerrits Bus en zijn huisvrouw Hermentjen Peters, almede al hun erfgenamen, een huis, gelegen op de IJsseldijck te Wijhe, tussen de hoven van Hendr. Her¬mens en Willemtjen in den Peereboom. De verkoop is met al het oude en nieuwe toebehorende recht en gerechtigheid, raad en onraad. De koopsom is aan de verkopers voldaan en betaald, en der¬hal¬ve doen de verkopers hiervan in het Gericht cessie, transport en opdracht.
(Op verzoek van de verkopers heeft Everh. Deutelius mede zijn zegel aan deze brief gehangen).

ria jongman

Bericht door ria jongman » 23 mei 2025, 19:03

bericht 2

Zwolle erfuitingen f570 dd.08-11-1673
Momberen over Jan Cruls kind: Hermen Crul en Jan Arents.
Jan Crul heeft aan zijn zoon Casper Crul, bij zijn zal. huisvrouw Hadewich Arents geprocreerd, erfuiting gedaan en voor moeders goed bewezen 100 Rijxdaell. ad 50 st., en heeft beloofd het kind lezen en schrijven en een goed ambacht te laten leren en in kost en kleren en alle lijves nooddruft te onderhouden tot zijn mondige jaren, stellende hiervoor als onderpand al zijn goederen.
Schepen Herman Meuwsen.

Herman van der Bent

Bericht door Herman van der Bent » 27 mei 2025, 16:07

Ria, ook bedankt voor deze aktes. Ik sta er altijd versteld van hoeveel kennis er door jullie forumgenoten naar boven te krijgen is. Wel opvallend dat ook deze aktes in de periode tot 1680 vallen en dat er vanaf 1681 nog geen akte in Wijhe te traceren is. Ik zoek rustig verder.

Plaats reactie