En mooi die aktes van 1680! Zou die executie in 1680 van het huis en hof den Hulck geweest zijn van de schulden van Evert Jansen Schutte, zoals in de reeks van de contentieuze zaken hierboven genoemd? En dat zijn vader Jan Jansen Schutte dan ergens in de jaren daarvoor is overleden?
Die akte van 1680 sluit ook aan op deze akte in de contentieuze zaken die ik hierboven al opgesomd had, maar die ik verder niet echt kon plaatsen:
Hoe dat familieverband in elkaar zit van deze "schuttes'' is me ook nog onduidelijk omdat ze niet allemaal hetzelfde patroniem hebben, maar ik kan nu wel verder/breder zoeken naar deze namen. Dus ook hiervoor bedankt voor het meedenken!Pag 124: Den 9 januari 1679. Item compareren Hendr: de Haen en Daniel Aertsen Schutte, Aeltgen Teunis wede teunis kersten, g’assisteert met haren gecos. en en toegelaten Momber E .Dentelig, voortbrengend dat voor desen aen Hendri Gerritsen schipper vercocht hebben de plaetse ten sulck, ad 300 rijksdaelder, welcke voorsz. Hend: Gerrits, maengesien geen betal. geschiet, d' voorn. plaets wederom vercocht heeft heeft aen Evert Jansen Schutte soo contenderen compt restitutie van haren nettel noch toecomende gront en huijs met eijschmak van coste. // of de voorn 300 rijksdaelder cum interesse a dis moore. Dr. ten Brincke versoecht van à dte in het ingedijnde der creditoren, salr quilgeing visie en des noodt copije, en vermits, na voorn goed. aaneijss, geen meerdere Nijthe ,,, sijn gecompareert dat in contimaciam van non comp. niet te distractie ten profijte van die daer toe berechtigst sijn, moge voorgeranen worden.