Egbert Klaassen van der Vegte.

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Peter Claessen z.v. Claes

Bericht door ria van bessen » 01 mar 2019, 19:45

Peter Claessen z.v. Claes Jansen Wildeman was gehuwd met Jennegien Henricx volgens f 90 dd 10-01-1650.Claes J Wildeman verkoopt aan deze zoon een jrls rente van 44  gls uit zijn comparants helfte van de cotterstede zoals hij die thans gebruikt en de helft van 2 morgen land zoals hij die gebruikt en nog de helft van 2 morgen land het Cloosterland geheten tesamen te Genne en in Holten gelegen. De andere helft behoort toe aan zijn andere zoon genaamd Jan Claessen. Dit goed komt ten dele van Peter zijn moeder af en ten deele uit de erfenis van zaliger Cornelis Cornelissen. Het gaat hier om een capitaal van 1100 cgls. Uit een latere akte blijkt dat de Stouvenbelt te zijn, zoals Janny al aangaf.Claes Jans Wildeman was 1e x gehuwd met Anna Geertz nagelaten wed vann Peter Goerts tot Genne op 03-07-1603 Zwolle . 2e x gehuwd met Albertien Hermsen d.v. Hermen Alberts en Petertjen Arents - huwelijk Zwolle 04-05-1628 en hertr. 3e op 29-05-1637 met Geesien Jansen, Jan Gerrits nagelaten dochter tot Streukele.     

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 01 mar 2019, 19:55

bericht 2Is Derk Jansen [vader van Peter en Jan] wonende op de O.W. soms de man van Aechte Derks? Voogden zijn Claas Claassen en Cornelis Jansen. f157 dd 11-05-1661. Ze verkopen aan Lubbert Hendriks en Grietien Willems 1/4 deel van 3 m land gelegen op de O.W. waarvan de andere 3 parten de voornoemde comparanten toebehoort. 

Egbert_

Volgens f393 dd 28-12-1674 -

Bericht door Egbert_ » 02 mar 2019, 14:09

Volgens f393 dd 28-12-1674 -Albert Peters wonende in Mastebroek heeft een onm. kind genaamd Evertijn bij zijn overleden vrouw Geessijn Klaassen. De stiefvader Derk Derx Pelle wordt voogd en Jan Peters als aangehuwde oom van MZ.Weer een puzzelstukje op z'n plaats!In de Albert Peters herken ik Albert Peters op Wolfshagen uit de zoektocht Jan Engberts wonende in het Swarte Waters KloosterEn voogd Jan Peters zal dan de man van haar zus Fennichje zijn, die in 1679 overleed. Wel opvallend dat ze niet haar halfbroer Arent op ter Wee heeft gevraagd, die was al voogd over haar voorkinderen. En was dat ook later nog volgens f100 - Eodem [24 mei 1679], waar hij optreedt als voogd van de kinderen van Geessijn. (Niet vermeld dat ze saliger, oftwel overleden is.)En dat haar nagelaten dochtertje Evertijn heet, klopt met de naam van haar moeder: Evertijn Geerts. (Haar schoonmoeder was Annigjen Cornelis)Wat echter wel wringt: de kinderen van Geessijn worden niet genoemd bij erfgenamen van Klaas Roelofsen en Evertjen Geers (f327 dd 18-8-1683).Geessijn was toen overleden, maar voor de kinderen uit haar eerst huwelijk wordt:Als Jan Engberts is overleden  wordt in zijn plaats op 28 febr 1685 als voogd aangesteld Albert Peters op Wolfshagen.Ik heb dit steeds gelezen als Albert Peters, de nieuwe voogd over de voorkinderen van Geessijn. Maar als die voorkinderen in 1685 nog in leven zijn, zijn ze toch erfgenamen van Klaas Roelofsen en Evertjen Geers in 1683? Zie ik iets over het hoofd?

ria van bessen

Het blijft wringen hé.  Dit

Bericht door ria van bessen » 02 mar 2019, 14:39

Het blijft wringen hé.  Dit kan inderdaad niet. We doen iets niet goed.Er is wel nóg een Claas Roelofs bij Hasselt wonende die grond in Genne heeft. Diens vrouw heet Geesien Gerrits.*Jan Peters - kan hij de broer zijn van Albert? En moet hij als voogd van vaderszijde worden gezien? Uiteindelijk zijn er hier 2 voogden van MZ aangesteld, toch? Albert overlijdt voor 3 mrt 1694 volgens f56. Berentjen Engberts de weduwe heeft 7 onm. kinderen. Voogd van VZ wordt Jan Klasen aangehuwde oom. 

Egbert_

Het wringen heeft zich in

Bericht door Egbert_ » 02 mar 2019, 20:28

Het wringen heeft zich in ieder geval verplaatst. Van de vraag wie de kinderen van Claas Roelofs zijn naar de erfenis van Claas Roelofs en zijn vrouw Evertijn Geerts. En of de kinderen wel allemaal gelijk hebben geërfd. Want dat is ook nog een optie?Is het bijvoorbeeld ook mogelijk dat de onmondigen van Klaes Roelofs en wijlen zijn huisvrouw Evertijn Geerts in 1674 een ietwat andere erfenis toebedeeld kregen dan de reeds getrouwde oudste dochters. Bijvoorbeeld omdat die bij hun trouwen al wat hadden meegekregen? Uiteindelijk moeten we het doen met wat wel is overgeleverd. Maar wat er allemaal werkelijk is gebeurd is veel groter.Het is bijvoorbeeld ook mogelijk dat de voogden van de onmondigen de nagelaten onroerende delen te gelde hebben gemaakt, verkocht aan andere erfgenamen. Bijvoorbeeld om de opvoeding van de onmondigen te bekostigen. Daarvoor moest misschien wel toestemming worden gegeven, maar of alles bewaard is gebleven?Een andere lastige vraag is hoe de kinderen van Geesssijn Klaassen aan hun erfdeel komen van de goederden uit f100 - Eodem [24 mei 1679] . Arent Klaassen treedt op als momber over de kinderen van Geesssijn Klaassen, mede caverende voor zijn mede-momber Jan Engberts. Hebben de kinderen hun erfdeel van de vader Peter Jansen verkregen? Maar die had ook nog twee voorkinderen. Een andere mogelijkheid is, dat Peter Jansen en Geessijn Klasen hun deel niet geërfd hebben, maar gekocht.Uiteindelijk is het interessant om te weten, maar voor de zoektocht niet erg relevant. Dus leuk als er meer gegevens komen, maar of dat het verhaal verandert?Geessijn Klasen en Fennichje Klasen zijn waarschijnlijk dochters van Claas Roelofs en Evertijn Geerts. Maar ik ben geneigd om zelfs dat waarschijnlijk door te strepen.

Egbert_

Zeker weten doe ik het niet,

Bericht door Egbert_ » 02 mar 2019, 20:46

Zeker weten doe ik het niet, maar het zou best kunnen. Ik neem aan dat Derck Jans uit het volgende gezin komt:Jan Cornelyssen verkrijgt goedkeuring van zijn testamentaire beschikkingen ten behoeve van zijn kinderen Cornelis en Derck Janssen, Arentjen, vrouw van Claes Hermssen, Grietien, vrouw van Derck Janssen Molenbelt, alsmede Pelle en Claes Janssen, onder bezwaar van het vruchtgebruik ten behoeve van zijn vrouw Jacobjen Derckssen

Egbert_

Ik ben ervan uitgegaan dat de

Bericht door Egbert_ » 02 mar 2019, 21:22

Ik ben ervan uitgegaan dat de moeder van Peter Claessen Wildeman Anna Gertsen is, en de andere kinderen van Claes Jansen Wildeman met Albertien Hermens zijn. Vooral vanwege de trouwdata. (Van de kinderen en het derde trouwen van Claes Jans zelf) En deze akte bevestigd de aannames.Nog wel een vraag: hoort Albertje Klaas (x 1647 Peter Herms) tot die kinderen van Albertien en Claes? Voogd moederszijde zou dan Jan Klasen Wildeman kunnen zijn? (f202 - 7 nov 1668) Maar dan zou Albertje haar moeder niet vernoemd hebben, en zij of haar kinderen komen niet voor in de Wildeman aktes ??? Dus ik twijfel sterk.En wie erflater Cornelis Cornelissen is, is mij nog niet duidelijk. Misschien komt dat nog wel.

ria van bessen

Eerst wat anders te melden.

Bericht door ria van bessen » 02 mar 2019, 22:04

Eerst wat anders te melden.Geesjen Claas huwt als jd van Holten met de wedr. Peter Jansen Zwolle 17-05-1662. Hij was voordien gehuwd met Geertien Peters en heeft een onmondige dochter genaamd Egbertien [!] - net als Roelof Klasens. Waarvan we de voogden niet als rechtstreekse familie kunnen plaatsen.In 1662 worden voogden Berent Hermsen als aangehuwde oom MZ wonende te Streukel - en van VZ ene Seijne Wolters ten Velde oud-oom van het kind. Peter Jans laat uit dit huwelijk te Hasselt dopen - Hendrijk 1659 [197/136] en Egbertien 1660 [197/146]Hij laat samen met Geesien Claesz te Hasselt 3 kinderen dopen; Hendrik 1663, Wolter [1666] en Jan 1669. Dat klopt met de voogdijakte dd 26-10-1670 als Peter Jans is overleden. Hertrouw niet gevonden te Zwolle. Hernieuwde voogdijsteling 28 febr 1685 [of 1689 volgens Jan Rientjes].Het nageslacht uitzoeken? 

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 02 mar 2019, 22:12

bericht 2Volgens het testament van moeder Petertjen is alleen Jan een kind van haar dochter Albertjen Herms. En aangezien Peter in 1650 al is getrouwd lijkt hij mij inderdaad de zoon van Anna. Als er al een Gerrit is, dan is deze uit een volgend huwelijk van Claas J Wildeman. Maar ik geloof niet dat er een Gerrit is, want Claas Wildeman heeft het over een half erve waar Peter op zit en de andere helft van het erve is voor de zoon Jan. Bovendien kan ik er niets over vinden.

Janny Lalkens

Ik denk ook, dat Peter

Bericht door Janny Lalkens » 02 mar 2019, 22:21

Ik denk ook, dat Peter Claesen uit het huwelijk met Anna Gerts is. Dat huwelijk was tussen 1603 en 1628 en in 1628 trouwde Peter Claesen zelf al. Ondertrouw mei 1628 als Pieter Claesen, zoon van Claes Jansen.Opmerkelijk, dat Anna Gertsen in 1603 2x in ondertrouw ging en dat met 4 maanden er tussen. Ze was vóór 1603 al weduwe, maar wordt bij die 2e ondertrouw , in juni 1603, weduwe genoemd met de naam van de man waarmee ze maar heel kort getrouwd was. Dat heb ik ook wel eens anders gezien in zo'n situatie, dat dan de eerste man zijn naam wordt genoemd.Anna Gertsen/Geertsen, s. Cornelis Peters nagelaten weduwe, te Genne haar 3 huwelijken:1.    X datum nog onbekend, huwt Cornelis Peters, mogelijk te Genne wonend    ORA Zwk begint in 1611, dus geen eventuele erfuiting/momberstelling aanwezig. Kinderen met deze Cornelis gehad?  We zoeken een Cornelis Cornelissen, of is die van een veel latere datum?2.    X otr. febr. 1603 Peter Goertsen  Goert Cornelis soon wonende tot Genne3.   X otr. juni 1603/trouwen 3 juni 1603 Anna Gerdts s. Peter Goerts n.w. te Genne en Clas Jansen salige Johan Hermsen soon van Harst des Dickgreven dienstknechtWat nam zij als bezit mee uit de eerste 2 huwelijken?

Plaats reactie