bericht voor odette
- ria van bessen
Re: bericht voor odette
Janny, in de Aalbers genealogie van AdL staat o.a. dit vermeld.
V-b Aelbert Jans, geboren te Ittersum, gedoopt te Zwolle op 23 december 1714 als Albert, zoon van Jan Alberts en Annigjen Lubbers, wonende te Diese (1743) en te Spoolde, overleden na 22 augustus 1778, zoon van Jan Aalberts (IV-a) en Anna Lubberts.
Zwolle, 18 december 1741:
Eene Aalbert Jans, wonende te Dieze, doet belijdenis.
Aelbert is ondertrouwd te Zwolle op 2 februari 1743 en getrouwd aldaar op 17 februari 1743 voor de kerk, op 28-jarige leeftijd met Mergjen Jans (25 jaar oud), geboren te Dieze onder Zwolle, gedoopt te Zwolle op 19 september 1717 als Marrigje, dochter van Jan Beerentsz en Harmtje Peters, begraven te Zwolle (Vrouwenkerk) op 31 mei 1786, dochter van Jan Beerentsz en Harmtje Peters.
En ook bekend is het volgende
Zwolle 18-03-1748 Peter Jansen j.m. in Diese met Hermiena Jans j.d. mede aldaar
Zwolle erfuitingen RA001-154 f202-f203 dd.05-09-1749
Momberen over het nagelaten kind van wijlen Hermina Jans: Albert Jans te Spoolde en Jacob Jans in Diese.
Erschenen Peter Jans [= SLOT RvB] wonende in Diese en heeft erfuiting gedaan en voor moeders goed aan zijn zoontje Jan, oud nog geen jaar, bewezen in geld 125 gl. alsmede 60 gl. voor de moeders klederen, voorts een notebomen kast, een zilveren beugeltas, 2 gouden ringen, een zilveren haarpen, 2 zilveren schoe-gespjes, 11 grote vrouwen hemden, 2 tafellakens en 4 servetten, dit alles uit te reiken als het kind 20 jaar oud zal zijn, belovende het ondertussen in kost en klederen te zullen onderhouden en na staats gelegenheid op te voeden.
Actum coram Schepen Eekhout.
22-09-1749 Peter Jansen wed.naar in Diese met Hermina Herms j.d. mede aldaar
S:G: Albert Jansz H:G: Haar moeder
Hij moet Erffuiting doen. Is geschiet.
hun dochter Janna Peters huwt weer met Frerik Aalberts
V-b Aelbert Jans, geboren te Ittersum, gedoopt te Zwolle op 23 december 1714 als Albert, zoon van Jan Alberts en Annigjen Lubbers, wonende te Diese (1743) en te Spoolde, overleden na 22 augustus 1778, zoon van Jan Aalberts (IV-a) en Anna Lubberts.
Zwolle, 18 december 1741:
Eene Aalbert Jans, wonende te Dieze, doet belijdenis.
Aelbert is ondertrouwd te Zwolle op 2 februari 1743 en getrouwd aldaar op 17 februari 1743 voor de kerk, op 28-jarige leeftijd met Mergjen Jans (25 jaar oud), geboren te Dieze onder Zwolle, gedoopt te Zwolle op 19 september 1717 als Marrigje, dochter van Jan Beerentsz en Harmtje Peters, begraven te Zwolle (Vrouwenkerk) op 31 mei 1786, dochter van Jan Beerentsz en Harmtje Peters.
En ook bekend is het volgende
Momberen over het nagelaten kind van wijlen Hermina Jans: Albert Jans te Spoolde en Jacob Jans in Diese.
Erschenen Peter Jans [= SLOT RvB] wonende in Diese en heeft erfuiting gedaan en voor moeders goed aan zijn zoontje Jan, oud nog geen jaar, bewezen in geld 125 gl. alsmede 60 gl. voor de moeders klederen, voorts een notebomen kast, een zilveren beugeltas, 2 gouden ringen, een zilveren haarpen, 2 zilveren schoe-gespjes, 11 grote vrouwen hemden, 2 tafellakens en 4 servetten, dit alles uit te reiken als het kind 20 jaar oud zal zijn, belovende het ondertussen in kost en klederen te zullen onderhouden en na staats gelegenheid op te voeden.
-
Ja, dat klopt. Ik heb toen AdL hiermee bezig was maandenlang met hem gecorrespondeerd en dit materiaal aangeleverd. Op een gegeven moment stuurde hij de familie een bericht dat de voltooiing van de genealogie nog wel even kon duren omdat hij nog zo'n 20 A-4tjes aanvullingen van me er doorheen moest vlechten. Ik heb toen een deadline van hem gekregen om te komen met nog meer. Ik meen dat het in 2010 was. Ik zou allerlei mensen uit de 20e eeuw bellen en vragen om data van hun kleinkinderen enz., maar in de zomer was niet iedereen altijd in zijn huis aanwezig. Dus het duurde soms lang om mensen te bereiken.
Dit onderwerp stond ook als vraag van hem op het Forum.
Dit onderwerp stond ook als vraag van hem op het Forum.
Goedemiddag Ria,ria van bessen schreef: ↑21 nov 2019, 11:53(...) En ook bekend is het volgende
wow.
Peter Jans 1719 https://gw.geneanet.org/cofranssen_w?la ... ter&n=jans
=
Peter Jans Slot https://gw.geneanet.org/cofranssen_w?la ... ans&n=slot
?
-
In register 1741 staat, uit mijn hoofd gedaan, dat Albert Jans in 1743 Spoolde binnenkomt met zijn vrouw ( Margje Jans) en dat hij van Ittersum is. Dat staat er boven gepriegeld. Bij huwelijk is hij van Diese. Dus ik heb het idee, dat hij bij Hermen Gerrits en halfzus Seintje Jans woonde toen hij/Albert Jans dus, trouwde.
En Peter Jans is volgens mij Peter Jans Slot en dat is denk ik het Slot, vroeger Mandelenbergh, iets wat vroeger met Bergklooster te maken hadof zo. Een boerderij die ze daar hadden? Er zijn teruggaand in de tijd oudere bewoners van het Slot bekend. Iets met Alef of zo. Dit doe ik uit mijn hoofd. In Gens Nostra hebben artikelen gestaan van Berend van Doorn, die over Sallandse mensen schrijft.
En Peter Jans is volgens mij Peter Jans Slot en dat is denk ik het Slot, vroeger Mandelenbergh, iets wat vroeger met Bergklooster te maken hadof zo. Een boerderij die ze daar hadden? Er zijn teruggaand in de tijd oudere bewoners van het Slot bekend. Iets met Alef of zo. Dit doe ik uit mijn hoofd. In Gens Nostra hebben artikelen gestaan van Berend van Doorn, die over Sallandse mensen schrijft.
Ze zijn nogal clan-ish he, het zou mij toch niet verbazen als de eerste theorie over Willem Rutgers = zoon van Rutger Willems en stiefzoon van Lubbert Jansen, toch de goede blijkt te zijn.
-
Mijn vader woonde afwisselend in Hasselt/Mastenbroek vlak bij waar zijn moeder was geboren en waar zijn ouders sinds 1923 woonden of bij zijn oom in Schelle. Mijn vader werkte afwisselend in Mastenbroek en in Schelle/Zwollerkerpel. Waar hij maar het meest nodig was.
Mijn moeder was geboren in de Marshoek/Emmen/Dalfsen. Met de helft van de roots in Oudleusen, familie Van Leussen en in Rouveen. Voor 1816, wat dat Rouveen betreft.
Beiden komend uit de boerenstand en protestant, dus ik ging een weddenschap met ze aan, dat ik ze ergens gezamenlijke voorouders zou kunnen leveren. Ik dacht daar 15 jaar voor nodig te hebben. Omdat ik er van uitging: in die kring speelt men elkaar de zonen en dochters toe als huwelijkspartners. Ik had er echter 25 jaar voor nodig en ze komen bij elkaar bij Jan Berents! Daarom is hij bijzonder voor me. Mijn vader komt zelfs 2x uit bij Jan Berents en nageslacht. Dus inderdaad: clanvorming!
Mijn moeder was geboren in de Marshoek/Emmen/Dalfsen. Met de helft van de roots in Oudleusen, familie Van Leussen en in Rouveen. Voor 1816, wat dat Rouveen betreft.
Beiden komend uit de boerenstand en protestant, dus ik ging een weddenschap met ze aan, dat ik ze ergens gezamenlijke voorouders zou kunnen leveren. Ik dacht daar 15 jaar voor nodig te hebben. Omdat ik er van uitging: in die kring speelt men elkaar de zonen en dochters toe als huwelijkspartners. Ik had er echter 25 jaar voor nodig en ze komen bij elkaar bij Jan Berents! Daarom is hij bijzonder voor me. Mijn vader komt zelfs 2x uit bij Jan Berents en nageslacht. Dus inderdaad: clanvorming!
Wat leuk! Ik ben dol op dubbele afstamming, heb er zelf een paar, en mijn man en ik hebben ook een gemeenschappelijke voorouderpaar samen, dat zijn Egbert Roelofs Reggers ca 1600-/1661 &1626 Meppel Geeske Hilberts †/1646 heel leuk om te zien hoe beide lijnen weer samenkomen in onze dochter.
- ria van bessen
Ook goeiemiddag, allebei.
Als de voogd Albert Jans uit Spoolde de zwager is van Peter Jans, dan zijn beiden getrouwd met 2 zussen.
M.a.w. als Albert getrouwd is met een dochter van Jan Berents, dan is Hermine de 1e vrouw van Peter ook een dochter van Jan Berents.
En die zie ik niet in het rijtje kinderen staan.
Dan zou de andere voogd Jacob Jans verwant zijn aan Peter en Jacob zou dus ook Jacobus Aalvank kunnen genoemd worden.
Zowel Peter als Jacob hebben ook het patroniem Jans, maar kunnen om voornoemde reden dan geen kinderen zijn van Jan Berents.
Of Peter is een zoon van Jan Berents en is de vrouw van Albert Jans uit Spoolde zijn zus.
Zou Jacob Jans in dit geval voogd van Moederszijde zijn; en zijn Jacob en Hermine broer en zus.
Kinderen van ene Jan NN.
Erfuitingen Zwolle f243 dd.14-03-1752
Erschenen Jacobus Aelvank en Herman Bos in Diese, bij resolutie van heden aangestelde voogden over de onmondige kinderen van wijlen Jan Berents uit Diese, en hebben voors. momberschap aangenomen en verklaard en beloofd dezelve te zullen administreren als goede momberen na recht toestaat te doen.
Actum coram Schepen Berg.
Het vreemde is dat Jan Berents niet in de VOT 1748 is vermeld.
En de voogdijstelling 4 jaar later is gedateerd.
Misschien helpt onderstaande ? Of had je die al?
Zwolle erfuitingen RA001-153 f407 dd.13-07-1728
Albert Fransen in plaats van wijlen Jan Fransen bij resolutie van heden aangesteld zijnde, bij de medemomber Jan Berents over de kinderen van Wolbert Fransen en Zwaantje Berents, heeft de voors. momberschap aangenomen en beloofd der kinderen beste te doen.
Actum coram Schepen van Laer.
Als de voogd Albert Jans uit Spoolde de zwager is van Peter Jans, dan zijn beiden getrouwd met 2 zussen.
M.a.w. als Albert getrouwd is met een dochter van Jan Berents, dan is Hermine de 1e vrouw van Peter ook een dochter van Jan Berents.
En die zie ik niet in het rijtje kinderen staan.
Dan zou de andere voogd Jacob Jans verwant zijn aan Peter en Jacob zou dus ook Jacobus Aalvank kunnen genoemd worden.
Zowel Peter als Jacob hebben ook het patroniem Jans, maar kunnen om voornoemde reden dan geen kinderen zijn van Jan Berents.
Of Peter is een zoon van Jan Berents en is de vrouw van Albert Jans uit Spoolde zijn zus.
Zou Jacob Jans in dit geval voogd van Moederszijde zijn; en zijn Jacob en Hermine broer en zus.
Kinderen van ene Jan NN.
Erschenen Jacobus Aelvank en Herman Bos in Diese, bij resolutie van heden aangestelde voogden over de onmondige kinderen van wijlen Jan Berents uit Diese, en hebben voors. momberschap aangenomen en verklaard en beloofd dezelve te zullen administreren als goede momberen na recht toestaat te doen.
Albert Fransen in plaats van wijlen Jan Fransen bij resolutie van heden aangesteld zijnde, bij de medemomber Jan Berents over de kinderen van Wolbert Fransen en Zwaantje Berents, heeft de voors. momberschap aangenomen en beloofd der kinderen beste te doen.
Dat vermoed ik.ria van bessen schreef: ↑21 nov 2019, 14:28
Kinderen van ene Jan NN.
Dankjewel! Ja de bovenste wel, zo kwam ik op die Aelvank/Aalvangers, ik was bezig alle connecties van Hermen Gerrits (Bos/ch) te onderzoeken, zodoende. En nee, de tweede had ik nog niet. Ingewikkelde familieverhoudingen wel: Zwaantje Berents was de stiefmoeder van de vrouw van haar broer.ria van bessen schreef: ↑21 nov 2019, 14:28
Intussen zit ik nog altijd te bladeren in de door jou aangegeven Familysearch documenten en raak daarbij steeds op zijpaden, doordat ik bekende namen tegenkom. Wat een rijkdom.