Testament/boedelscheiding gezocht
- ria van bessen
Re: Testament/boedelscheiding gezocht
Niet ter zake doende.
Laatst gewijzigd door ria van bessen op 15 mei 2021, 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Op 6 febr. 1733 werd te Zwolle begraven de predikant Mattheus Noppen, dus met een N. Hij zou toen 85 jaar zijn, afkomstig van Norwich. Engeland. Getrouwd met Sophia Holt.
-
Toen ds. Noppen op 22-13-1689 in Zwolle trouwde stond er niet bij dat hij mogelijk weduwnaar was. Van Cathrina Verwen, met haar te Utrecht getrouwd op 26-12-1674. Maar in de bewuste akte die hier werd genoemd ging het er om, of iemand wilde bevestigen dat de getoonde handtekening zíjn handtekening was en werd ds. Noppen of Hoppen er bij genoemd.
- ria van bessen
Janny, bedankt.
Het is dus Noppen.
In de bewuste akte worden verder geen andere namen genoemd. Bij mij komt het over dat Jan Lamberts dus een lening heeft afgesloten bij die ds. Een akte van die datum is niet te vinden. Niet in de gegevens die ik heb.
Het is dus Noppen.
In de bewuste akte worden verder geen andere namen genoemd. Bij mij komt het over dat Jan Lamberts dus een lening heeft afgesloten bij die ds. Een akte van die datum is niet te vinden. Niet in de gegevens die ik heb.
-
Kan het nog zijn dat Jan Lamberts leende van de familie Holt en dat Sophie Holt die vordering op Jan Lamberts erfde, samen met haar man Mattheus Noppen?
-
Het zou dan moeten gaan om een lening van stadssecretaris Johan Holt, de vader van Sophie/Sophia Holt. Zij leefde van 1658 tot 1734.
- ria van bessen
In de aanpanding staat de datum van de obligatie /lening/schuld. Dan zou je die akte toch moeten kunnen vinden, en wel op naam van Jan Lamberts want die heeft getekend. Dus, waar zit dat ding? Niet in Zwollerkerspel in de vrijwillige aktes.
-
Ondertrouw Zwolle 7-12-1689 en getrouwd 22-12-1689 Mattheus Nopper bedienaer des Goddelijcken Woorts alhijr en Sophia Holt
Hij werd in 1684 vanuit Norwich naar Zwolle beroepen. Een eventueel huwelijk voor die tijd in Utrecht is dus met een groot vraagteken. Bron: Zwols biografisch woordenboek van Jean Streng blz. 185.
Omdat de families Holt en Noppen in de stad Zwolle woonden: kan de lening door Jan Lamberts geregistreerd zijn in ORA Zwolle i.p.v. in Zwollerkerspel?
Hij werd in 1684 vanuit Norwich naar Zwolle beroepen. Een eventueel huwelijk voor die tijd in Utrecht is dus met een groot vraagteken. Bron: Zwols biografisch woordenboek van Jean Streng blz. 185.
Omdat de families Holt en Noppen in de stad Zwolle woonden: kan de lening door Jan Lamberts geregistreerd zijn in ORA Zwolle i.p.v. in Zwollerkerspel?
Het is niet direkt de akte van 1698 van Jan Lamberts, maar ik denk dat het over hetzelfde gaat:
Zwolle RA001-036 Transporten 1696-1701
Nieuw nummer: 0700-2010
f485 dd.25-11-1699
Erschenen Jannegien Egberts wed: van Hendrik Willemsz Kezeman, zijnde geassisteerd met de Pr. Bernard Keiser als momber, en bekende voor alzodane 100 car.gl. en de te verschijnen rente, vanwege verstrekte penningen in 1682 en waarvan obligatie in gepasseerd ten profijte van Jan Lambertsz, welke obligatie nu Berent Jansz als hertrouwd aan de wed. van Jan Lambertsz, is hebbende, en welke in waarde wordt gehouden, specialijk te hebben verbonden haar huis en hof staande buiten de Sassenpoort in de Enkstrate, de hof van van Rees aan de ene en Berent Gerritsz aan de andere zijde.
Actum coram Schepen van Dedem.
Zwolle RA001-036 Transporten 1696-1701
Nieuw nummer: 0700-2010
f485 dd.25-11-1699
Erschenen Jannegien Egberts wed: van Hendrik Willemsz Kezeman, zijnde geassisteerd met de Pr. Bernard Keiser als momber, en bekende voor alzodane 100 car.gl. en de te verschijnen rente, vanwege verstrekte penningen in 1682 en waarvan obligatie in gepasseerd ten profijte van Jan Lambertsz, welke obligatie nu Berent Jansz als hertrouwd aan de wed. van Jan Lambertsz, is hebbende, en welke in waarde wordt gehouden, specialijk te hebben verbonden haar huis en hof staande buiten de Sassenpoort in de Enkstrate, de hof van van Rees aan de ene en Berent Gerritsz aan de andere zijde.
Actum coram Schepen van Dedem.
- ria van bessen
Volgens mij lukt dat niet, Peter. Jan Lamberts leeft namelijk nog in 1702.
Ik vermoed dat die overleden Jan Lamberts uit Windesheim komt en dezelfde is als diegene die Hermen v.d. Bent ook aanhaalde.
Hij X Reintje Derks - is meermalen te vinden in het ORA van Zwolle. Huwelijk 15-06-1676
Ik vermoed dat die overleden Jan Lamberts uit Windesheim komt en dezelfde is als diegene die Hermen v.d. Bent ook aanhaalde.
Hij X Reintje Derks - is meermalen te vinden in het ORA van Zwolle. Huwelijk 15-06-1676