Egbert Klaassen van der Vegte.

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Je kunt ook Gerrit gewoon

Bericht door ria van bessen » 06 mar 2019, 21:19

Je kunt ook Gerrit gewoon missen als doop met dezelfde ouders?

Egbert_

Ik begrijp de opmerking niet.

Bericht door Egbert_ » 06 mar 2019, 21:28

Ik begrijp de opmerking niet. Bedoel je dat de doop van Claes Gerrits zoon van Gerrit Klasen en Jacobien Egbers over het hoofd is gezien?Ik heb die doopscans meerdere keren doorgenomen, maar geen Claes van Gerrit Klasen en Jacobien Egbers gezien.Wel een doop van Gerrit Klasen en Geertien Mertens: dopen Hasselt: 4 juli 1680: Gerrit Klasen húsman, Geertien Mertens | KlasClaes Gerrits en Annigje Gerrits hebben een dochter Geertje. Die zou vernoemd kunnen zijn naar Geertien Mertens. Vandaar mijn vermoeden dat Claes Gerrits een voorkind is van Gerrit Klasen.

ria van bessen

Sorry, ik bedoelde Klaas.

Bericht door ria van bessen » 06 mar 2019, 23:12

Sorry, ik bedoelde Klaas. Geen Gerrit. Maar je hebt dus wel een doop, alleen geen voogdijstelling. Die zit niet in Zwollerkerspel vanzelf, anders waren we er allang uit. Het zal Hasselter kerspel zijn en dat is niet bewaard gebleven zoals je weet. 

Egbert_

En dan blijft: waarschijnlijk

Bericht door Egbert_ » 07 mar 2019, 10:22

En dan blijft: waarschijnlijk is het zo gelopen. Meer is er niet te vinden.Er is eerder in een andere zoektocht het volgende gemeld:f75 - 28 apr 1680 - Claas Cornelis, woonachtig aan de Hasseler Dijck. Hij heeft over zijn twee onmondige kinderen (Cornelis en Annichien Claessen) tot mombers verzocht Gerrijt Claessen, zijnde volle neef van vaders zijde. Moeder heet Aechte Claassen.Hoe moet je dit lezen, en dan bedoel ik vooral: volle neef. Dus niet aangetrouwd? Dan kan het alleen maar als: Claas Cornelis heeft een zus nn Cornelis. Zij is met een Claes getrouwd en ze hebben een zoon Gerrijt Claessen. Die Claes x nn Cornelis zouden dan rond 1630 getrouwd moeten zijn. Hasselt? Genemuiden? Mastenbroek? Is er een echtpaar bekend dat aan deze beschrijving voldoet?Volgens hoofdgeld 1675, Zwollerkerspel wonen er aan de Hasselerdijk ene Gerrit Klaessen en ene Klaas Cornelis naast elkaar. Vandaar de vraag, zou de buurman de neef en voogd zijn?latere wijziging/aanvullingOf moet je volle neef niet lezen vanuit het perspectief van de onmondigen, maar vanuit het perspectief van de vader: Gerrijt Claessen, zijnde volle neef van vader. Dan past het verhaal bij Cornelis Claessen op Millingen. Die heeft een (halve) zus Marrichien Claesen met een zoon Gerrit Klaessen. En deze Cornelis Claessen op Millingen was voogd over de kinderen van Marrichien Claesen in 1661.

ria van bessen

Het wordt gelezen vanuit het

Bericht door ria van bessen » 07 mar 2019, 14:26

Het wordt gelezen vanuit het kinds perspectief, volle neef van de kinderen. Maar ja, er zijn altijd uitzonderingen. Ik kan er op dit moment niks zinnigs meer over schrijven, het begint me onderhand te duizelen - al die Claas / Gerrit etc. die allemaal op de één of andere manier met elkaar verbonden zijn. Ik mis dan toch wel duidelijk een genealogisch programma.Ik las dus een time out in, wat deze zoektocht betreft dan.

Egbert_

@ Ria, ik respecteer je keuze

Bericht door Egbert_ » 07 mar 2019, 15:47

@ Ria, ik respecteer je keuze. Ik stel ook vragen, die in andere zoektochten al aan de orde zijn geweest. En waar toen al geen duidelijk antwoord op kwam. Uit de zoektocht Jacob Klaassen "van der Maaten", naar aanleiding van akte f347 dd 21-05-16:De familieband volle neef *Gerrit Klasen* en Claas Cornelis x Aechte Claessen
lijkt mij dan te gaan via Klaas Jansen, de vader van Gerrit. Of niet?En inderdaad, een genalogisch programma biedt meer overzicht in een complexe zoektocht als deze.Ik had nog één vraag willen stellen. Maar dat is ook een lastige. Even een korte samenvatting van hoe ik denk dat het gegaan is:Claes Gerrits (1680-1747) en Annigje Gerrits (?-1756) hebben een dochter Geertje Klaassen (zie inleiding bij dit onderwerp)Claes Gerrits is een zoon van Gerrit Klasen (1638 - ??) en Geertien Mertens (?? - <1691)Gerrit Klasen is een zoon van Claes Jans (?? - ??) en Marrichien Claesen (rond 1608 - ?)Marrichien Claesen is dochter van Claes Evertsen (zv. Evert Herms up Myllingen) en Fenneke HermsVRAAG: wie zijn de ouders van Claes Jans. Hij trouwde (trb Zwolle): 1635 Claes Jansen Jan Arents sone tot Genne en Marieken Claes Claes Evers d. op MillingenEr is mij een Jan Arents bekend (trb Zwolle): 1607 Johan Arendts Arendt Jochums s. ende Gerriet Willems s. Willem Gerridts n.d. beide woenende tot Genne. (Claes Jans en Marrichien Claesen hebben een dochter Griete.)Van deze Jan Arents (ook wel Johan Arendts) is bekend dat hij een zoon is van Arent Jochums. Van deze Jan Arents heb ik wel mogelijk nageslacht kunnen vinden, maar geen zekerheid. Ook Albert de Leeuw (in zijn van Ittersum genealogie) heeft bij deze Johan Arendts geen nageslacht gevonden, of misschien beter: niet vermeld.Ik zet de vraag dus hier neer, en wanneer er een antwoord komt, en door wie? Ik heb geen haast, de zoektocht heeft al heel veel moois opgeleverd. Vooral ook door de inzet van Ria, waarvoor dank! 

ria van bessen

Egbert, als je op deze manier

Bericht door ria van bessen » 07 mar 2019, 20:43

Egbert, als je op deze manier je vragen stelt, dan kan ik de mensen plaatsen. Even een terugkoppeling op wat bijbehorende gegevens zodat ik iets van herkenning merk, en omdat ik geen genealogisch programma heb, moet mijn hoofd het wel kunnen bijbenen. Dus heb ik gewoon meer gegevens nodig. Ik geef dat trouwens ook wel in andere zoektochten aan hoor. Het is dus niet als kritiek bedoelt.Maar als laatste [voorlopig]..De enige die ik tegenkom is een Jan Arents in Genne x met Gerritgen die een derde part van 9 morgen land in de Genner marke koopt van Claes Gerrits op 15 okt 1614. Claes Jans heeft als voogd van VZ de oom Arent Janssen. Dat is een feit. Als je die kunt koppelen zit je goed. 

Egbert_

Over Arent Jans kan ik nog

Bericht door Egbert_ » 08 mar 2019, 10:01

Over Arent Jans kan ik nog steeds niets vinden, dan alleen die vermelding in de voogdij-akte.Van Jan Arents is wel iets meer bekend:Jan Aerenss, anders genaamd Jan Roeleffs, wonende te Genne, nagelaten zoon van zaliger Aerent Jochemss, zijn huisvrouw Gerregin kopen 9 morgen land gelegen te Genne (f72 - 31 mei 1628)Jan Roeloffz en zijn kinderen, bij zijn zaliger huisvrouw Gerregien Willemsen geprocreerd kopen een kooi in Genne, die binnen het kerckhecke (?) ligt. (f357 - Eodem [30 mei 1638])Jan Arents heet dus ook Jan Roelofs. Gerregien Willemsen is in 1638 overleden. En ze hebben kinderen, die in 1638 nog leven. Maar geen namen bekend. Meer heb ik nog niet kunnen vinden.

ria van bessen

Egbert, ik heb een vraag over

Bericht door ria van bessen » 10 mar 2019, 20:53

Egbert, ik heb een vraag over de onderstaande akte.Zijn onderstaande kinderen Berents soms de kinderen van Berent Herms [die weer de zoon is van Hermen Berents ter Wee?]rechterlijk archief Zwollerkerspel RA001-00611: f100 - Eodem [24 mei 1679] - Richter Bernard Holt. Keurnoten Hermannus Holt en Arent Klaassen. In het Gericht zijn verschenen Peter Klaassen, woonachtig ten Holten, Henrik Peters en Jantjen Willems, tutore marito, eheluiden, Jan ten Oever en Jantjen Peters, tutore marito, eheluiden, Fennechjen Klaassen [er stond eerst: Peters], weduwe van wijlen Jan Peters, tutore Henrik Queisen gerichtschrijver, Herman Berents voor zich zelf en de rato caverende voor zijn huisvrouw Fennechjen Gerrits, alsmede voor zijn broers en zusters als te weten Albert Berents, Jan Berents, Lutgertjen Berents, Aaltjen Berents en Derkjen Berents, verder Peter Klaassen voorschreven en Jacob Everts als mombers Egbertjen Gerrits; en dan nog Arent Klaassen als momber over de kinderen van Geesssijn Klaassen, mede caverende voor zijn mede-momber Jan Engberts, en dan nog Gerrit Goossens en Annechjen Klaassen, tutore marito, eheluiden. Zij verklaarden "alsoo" voor een somma van penningen, hun te danke voldaan, erfelijk te hebben verkocht, gecedeerd en getransporteerd, gelijk zij verkopen, cederen en transporteren krachtens dezes, aan Gerrit Willems tenHolten een kamp hooiland groot 3 morgen gelegen in dit kerspel van Zwolle [in de] buurtschap Genne, de erfgenamen van Henrik Velcken ten zuiden, de erfgenamen van Gerrit Bos ten noorden, tussen de beide weteringen, strekkende het einde aan de "bour-weg"; zijnde vrij eigenlijk goed, en vrij van dijken, dammen, stegen en wegens en van enige jaarlijkse uitgang. Zij comparanten beloven de voorschreven kamp hooiland te wachten en te waren voor alle evictie en opspraak als volgens het recht. Zonder argelist. - Henrik Queisen, gerichtschrijver, zal ter instantie van de comparanten voor dezen tekenen en zegelen.Van Hermen Berents x Fennigjen Gerrits zitten de dopen in Hasselt.Lutgertjen Berents trouwt met Jan Klasen Wildeman.Jacob Everts is waarschijnlijk diegene die op het Sant woont [Windesheim]  En het viel me ook op dat Arent Klasen niet voor zichzelf optreedt.  

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 10 mar 2019, 21:32

bericht 2In de akte Zwollerkerspel van 26 mei 1666: zit een FOUT
In het Gericht zijn verschenen Peter Roeloffs en Grietijn Claessen, eheluiden, Gerrechijn Claessen, weduwe van Zeiger
Willems, tutore Peter Roeloffs voorschreven, Jan Claessen Wildeman voor zich zelf en de rato caverende voor zijn huisvrouw
Grietijn Jansen, Jan Egberts Rijsebos voor zich zelf en mede de rato caverende voor zijn vrouw Geessien Roeloffs, Engbert
Roeloffs als momber over de twee onmondige kinderen van wijlen Jan Herms Rijsebos, Egbert Claessen en Grietien Andries etc... dat ANDRIES is fout. Dit moet zijn Grietien Hendriks. Na haar wordt genoemd haar broer Arent en ze zijn beide kleinkinderen van Herman Alberts en Petertjen Arents.Volgens f 552 dd 15 mei 1658 bedankt Grietien Hendricksen, huisvrouw van Egbert Claessen woonagtig in Mastebroek haar voogden Coenraet Hermsen en Jan Hermsen Rijsebos.Dit even voor de goede orde. 

Plaats reactie