bericht voor odette
-
Re: bericht voor odette
Ria, die zoektocht Jennigje Bosch ging via de mail, niet via het Forum. En ik weet niet of er toen een momberstelling voor Jennigje haar kind of kinderen uit haar 1e huwelijk met Ophoff is gevonden.
Zou daar dan nog iets kunnen in staan wat belangrijk kan zijn voor dit onderzoek? Omdat we in de 18e eeuw niet zo gemakkelijk bewijs kunnen vinden of Willem Rutgers is aan te sluiten op de familie in Berkum of Oudleusen die hier uitgezocht zijn. Of op een familie die we nu nog niet kennen. Daarom zat ik te denken aan nog breder 19e eeuws onderzoek dan er al is gedaan naar 1e, 2e en mogelijk zelfs 3e huwelijken van kleinkinderen van Willem Rutgers en Geertje Herms. En naar bijbehorende momberstellingen of overlijdensakten.
Zou daar dan nog iets kunnen in staan wat belangrijk kan zijn voor dit onderzoek? Omdat we in de 18e eeuw niet zo gemakkelijk bewijs kunnen vinden of Willem Rutgers is aan te sluiten op de familie in Berkum of Oudleusen die hier uitgezocht zijn. Of op een familie die we nu nog niet kennen. Daarom zat ik te denken aan nog breder 19e eeuws onderzoek dan er al is gedaan naar 1e, 2e en mogelijk zelfs 3e huwelijken van kleinkinderen van Willem Rutgers en Geertje Herms. En naar bijbehorende momberstellingen of overlijdensakten.
- ria van bessen
Prima. Ik wil wel wat breder zoeken naar een Rugter die een zoon Willem heeft laten dopen.
In Dalfsen zit verder niks.
En in Zwollerkerspel ook niet wat dan qua tijd betreft zou passen - behalve dan die uit Berkum, zowel NG als RK.
In Dalfsen zit verder niks.
En in Zwollerkerspel ook niet wat dan qua tijd betreft zou passen - behalve dan die uit Berkum, zowel NG als RK.
ria van bessen schreef: ↑24 nov 2019, 20:57O ja, die zoektocht Jennegien Bosch van Gerry Bongers - echt ongelooflijk!
Volgens mij staat dat trouwens niet op het forum.
Er waren in dezelfde periode 2 Rutger Willems die ook nog allebei met een Janna Jans waren getrouwd.
Eén in Berkum en één in Genne, werd de ene ook wel Rutger Herms genoemd, of Visscher die andere, zoiets was het.
Uiteindelijk kwam het antwoord /de oplossing inderdaad uit aktes van het Vredegerecht Zwolle.
Maar ik heb hier geen zoon Willem gezien, dat was toentertijd ook niet het doel. Maar het kan wel natuurlijk, gezien het patroniem.
Goedemorgen Janny, Ria,
zo fijn dat jullie nog altijd meedenken! Ja er zijn meerdere Rutgers in het spel. Degene met een dochter Jennichjen is deze: Rutger Herms Bos x Janna Jans Schuurman https://gw.geneanet.org/cofranssen_w?la ... erms&n=bos
Rutger Herms Bos Ondertrouw 10 januari 1800 (vrijdag), Zwolle, met Janna Jans Schuurman ca 1771-1835 en hun kinderen
Derk Rutgers Bos 1800
Hendrikus Rutgers Bos 1802-1864
Jennigjen Rutgers Bos 1804
Herm Jan Rutgers Bos 1808-1809
Hermen Rutgers Bos 1810-1892
Jan Rutgers Bos 1810
Janna Rutgers Bos 1814-1816
Ik heb eerder naar ze gekeken maar zie geen verbinding met onze Rutger Willems, het lijkt me de Katholieke Bos(sch)en te zijn.
De jongste zoon van Willem Rutgers is deze https://gw.geneanet.org/cofranssen_w?la ... lems&n=bos en hij heeft geen dochter Jennichjen
Rutger Willems Bos Gehuwd 21 september 1810 (vrijdag), Zwolle, met Hendrika Ridder †1810 (getuige : Herm Hesselink ) en hun kinderen
NN Rutgers †1810
Gehuwd 13 maart 1817 (donderdag), Zwolle, met Gerridiena van Vilsteren 1787-1846 (Ouders : Jan van Vilsteren 1761 & Berendina Prospers ca 1749-1830) (getuigen : Jan van Vilsteren 1761 , Werner Teunis 1776 , Jan van Vilsteren 1790-1872 , Bartelt Bartelts 1787-1850 ) en hun kinderen
Willem Bosch 1818
Gerrit Jan Bosch 1821
Geertjen Bosch 1823
Berend Bosch 1826
Aaltien Bosch 1828-1829
Egbert Bosch 1831-1834
Toevallig (of niet) heb ik vanmorgen de huwelijkse bijlagen bekeken van het jongste kind van zijn broer, een van de Roelofjes https://gw.geneanet.org/cofranssen_w?la ... ofje&n=bos
Roelofje Bos 1811 Gehuwd 10 mei 1838 (donderdag), Zwolle, met Hendrik Olthof 1807
Uit de bijlagen blijkt dat haar vader is overleden 1812 en haar moeder 1830, in de overlijdensakte had moeten staan Harm Bos maar er staat abusievelijk Teunis Bos. Dit volgens de akte van bekendheid (jaja we denken langs dezelfde lijnen) https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cc=2026211 de verklaring is door Jan Kremer, schoenmaker, Jurriaan Weijs, timmerman, Willem Hagelhorst, timmerman en Albertus Jacobus (?) Smit, timmerman, allen te Zwolle woonachtig.
En allen zeggen me niks

- ria van bessen
Ook goeiemorgen!
Henrica Ridders komt uit Hattem.
trb HATTEM - Ingevolge ingekomen attest van Zwolle zijn aldaar op 21 sept 1810 in ondertrouw opgenomen Rutger Bos en Hendrika Ridders. 1e gebod 23 sept. 2e gebod 30 sept. En 3e gebod op 17 oct.
Hendrika Ridder vrouw van Rutger Bos overleden Zwolle 10-11-1810 Bron:Reg.van aang.lijken RBSO 8l1,blz.191
begraven Zwolle Broerenkerk op 16-11-1810 [RBSO 746 blz 354]
uit dit huwelijk – ; Rutger Bos wonende in de Waterstraat zijn ongedoopt kind overleden 30-1-1801 en begraven 2 november 1810 Zwolle nalatende zijn/haar vader en moeder Bron; Reg. Van aang.lijken RBSO 811 blz 191
Rutger woont in de Waterstraat.
Net als eerder Lubbert Bos x Jennigjen Roelofs [d.v. Rutger Roelofs uit Dalfsen] ook woont.
Ik zal kijken of ik nog wat met de getuigen kan.
Werner Teunis viel me trouwens op.
Moeder van RK Willem Schutte uit Dalfsen = Dina Teunis en Rutger de vader is verwant aan Werner.
Henrica Ridders komt uit Hattem.
trb HATTEM - Ingevolge ingekomen attest van Zwolle zijn aldaar op 21 sept 1810 in ondertrouw opgenomen Rutger Bos en Hendrika Ridders. 1e gebod 23 sept. 2e gebod 30 sept. En 3e gebod op 17 oct.
Hendrika Ridder vrouw van Rutger Bos overleden Zwolle 10-11-1810 Bron:Reg.van aang.lijken RBSO 8l1,blz.191
begraven Zwolle Broerenkerk op 16-11-1810 [RBSO 746 blz 354]
uit dit huwelijk – ; Rutger Bos wonende in de Waterstraat zijn ongedoopt kind overleden 30-1-1801 en begraven 2 november 1810 Zwolle nalatende zijn/haar vader en moeder Bron; Reg. Van aang.lijken RBSO 811 blz 191
Rutger woont in de Waterstraat.
Net als eerder Lubbert Bos x Jennigjen Roelofs [d.v. Rutger Roelofs uit Dalfsen] ook woont.
Ik zal kijken of ik nog wat met de getuigen kan.
Werner Teunis viel me trouwens op.
Moeder van RK Willem Schutte uit Dalfsen = Dina Teunis en Rutger de vader is verwant aan Werner.
- ria van bessen
bericht 2
B. Heino - Binnen Carspels Doden - RA 214
=========================================
1770 - den 10 October - Roelof Rutgers woonagtig in den Bonten is hier begraven op de kerkhof.
de Bonten is Oud Leussen?
B. Heino - Binnen Carspels Doden - RA 214
=========================================
1770 - den 10 October - Roelof Rutgers woonagtig in den Bonten is hier begraven op de kerkhof.
de Bonten is Oud Leussen?
- ria van bessen
bericht 3
Ik heb de bijlagen huwelijk Roelofje Bosch gelezen. Ze huwt gratis. En kennelijk vond men het niet de moeite waard om zonder geldelijke tegemoetkoming de overlijdensaktes op te zoeken? Want ook van haar grootouders, zowel van moeders- als van vaderszijde zijn geen aantekeningen gevonden.
Jij hebt wel begraafdatum van Harm toch?
1] Hermen Willems Bos, overleden 28 maart 1812
En toch ook van zijn ouders?
Ik heb de bijlagen huwelijk Roelofje Bosch gelezen. Ze huwt gratis. En kennelijk vond men het niet de moeite waard om zonder geldelijke tegemoetkoming de overlijdensaktes op te zoeken? Want ook van haar grootouders, zowel van moeders- als van vaderszijde zijn geen aantekeningen gevonden.
-
Vanaf 12:00 uur Tele2-storing, nu weer verbinding.
Roelofje Bosch haar akte van bekendheid in 1838: Jurriaan Weijs kan de Jurriaan Weijs zijn die leefde van 6-3-1774 tot 1841. Hij was getrouwd met Anna de Ruiter. De vrouw van zijn broer Frederik Jans (1779-1853) heette Jacobje Mulder Timmerman. Grootvader van Jurriaan en Frederik Jans: Leonard Weijs, ongeveer 1692-1766, overleden in Remlingen, Duitsland, dit alles volgens gegevens van Johannes Weijs Rzn.
Vader van Jurriaan was Johann Wilhelm Weijs 1730-1821 1e X Judith Lok ( 1733-1764) XX 2e Anna Berber Winter. (1730-1811) Uit 2e huwelijk 2x Jurriaan, ook eentje geb. 1772. Is verm. jong overleden.
Johann Wilhelm: broer van Christiphorus Weijs.
Ik denk, maar dat is alleen maar denken... dat het timmerman zijn bij die akte van bekendheid het belangrijkste was. Collega's? Misschien was dat belangrijker / de sociale groep, dan eventuele verwantschap. Of Roelofje woonde in een buurt met veel handwerkslieden? I.p.v. dat er tussen haar en de timmerlieden die getuigden verwantschap bestond. Misschien geen rechtstreekse collega's zelf, maar van iemand die precies wist hoe die familie Bosch in elkaar stak.
Roelofje Bosch haar akte van bekendheid in 1838: Jurriaan Weijs kan de Jurriaan Weijs zijn die leefde van 6-3-1774 tot 1841. Hij was getrouwd met Anna de Ruiter. De vrouw van zijn broer Frederik Jans (1779-1853) heette Jacobje Mulder Timmerman. Grootvader van Jurriaan en Frederik Jans: Leonard Weijs, ongeveer 1692-1766, overleden in Remlingen, Duitsland, dit alles volgens gegevens van Johannes Weijs Rzn.
Vader van Jurriaan was Johann Wilhelm Weijs 1730-1821 1e X Judith Lok ( 1733-1764) XX 2e Anna Berber Winter. (1730-1811) Uit 2e huwelijk 2x Jurriaan, ook eentje geb. 1772. Is verm. jong overleden.
Johann Wilhelm: broer van Christiphorus Weijs.
Ik denk, maar dat is alleen maar denken... dat het timmerman zijn bij die akte van bekendheid het belangrijkste was. Collega's? Misschien was dat belangrijker / de sociale groep, dan eventuele verwantschap. Of Roelofje woonde in een buurt met veel handwerkslieden? I.p.v. dat er tussen haar en de timmerlieden die getuigden verwantschap bestond. Misschien geen rechtstreekse collega's zelf, maar van iemand die precies wist hoe die familie Bosch in elkaar stak.
-
De familie Weijs woonde na hun vertrek uit Duitsland eerst in of bij Vollenhove.
Christophorus werd Stoffel. Hij was kleermaker. Broer Johann Wilhelm was dragonder en timmerman.
Er waren 2 Rutgerts in de familie, maar dat was pas vanaf begin 20e eeuw, na het huwelijk van Jannes Weijs in 1900 met Annigje Koers van Kamperveen, dochter van Rutger Koers.
Christophorus werd Stoffel. Hij was kleermaker. Broer Johann Wilhelm was dragonder en timmerman.
Er waren 2 Rutgerts in de familie, maar dat was pas vanaf begin 20e eeuw, na het huwelijk van Jannes Weijs in 1900 met Annigje Koers van Kamperveen, dochter van Rutger Koers.
Goedemorgen,ria van bessen schreef: ↑25 nov 2019, 20:10bericht 3
jawel, dankjewel. Ik ben aan hem gehecht want hij was een van mijn eerste 'zelf ontdekte' voorouders. Moet er wel bij zeggen dat het daarom ook heel lang geleden is dat ik deze uithoek van mijn database heb bezocht. En blij toe, want ik heb heel veel geleerd.
Awesome, wat jullie allemaal weten! Ja dat denk ik ook, dat het bekenden uit de buurt waren, die haar hebben zien opgroeien misschien? Weet je wie trouwens ook timmerman was? Die Rutger Hermens Bos die met Janna Jans Schuurman was getrouwd (voor zover ik weet geen connectie overigens).Janny Lalkens schreef: ↑25 nov 2019, 20:50Ik denk, maar dat is alleen maar denken... dat het timmerman zijn bij die akte van bekendheid het belangrijkste was. Collega's? Misschien was dat belangrijker / de sociale groep, dan eventuele verwantschap. Of Roelofje woonde in een buurt met veel handwerkslieden? I.p.v. dat er tussen haar en de timmerlieden die getuigden verwantschap bestond. Misschien geen rechtstreekse collega's zelf, maar van iemand die precies wist hoe die familie Bosch in elkaar stak.
Gisteren heb ik me vermaakt met het diagonaal doorlezen (tot het oog blijft hangen op bekende namen) van Zwolse recognitieboeken op Familysearch, jaren 1755-1795, tijdrovend maar leuk. Ik raak wel steeds op zijpaden door andere Zwolse verwanten en bekenden, zoals de familie Voorthuijs waar ik ook een doodloper heb zitten (bewaar ik voor als we Willem hebben thuisgebracht

Off topic: vandaag komt mijn oude vriend F. op bezoek. Ik ken hem van toen ik nog bij Geneanet werkte (om klanten te assisteren in de Nederlandse taal). Een oudere heer, begreep mijn schriftelijke antwoord(en) op zijn vraag niet en ik heb gemaild "u mag me ook bellen" tel.nr. gegeven, hem er stap voor stap doorheen gepraat. Hij stal mijn hart door te zeggen "Sinds de dood van mijn vrouw is genealogie het enige dat me nog interesseert en ik wou het al opgeven". Wat moet je zeggen? Natuurlijk: "U mag me altijd bellen". We zijn bevriend geraakt, bezoeken samen archieven en gaan uit lunchen en koffiedrinken. Vermoedelijk gaat de dag er mee heen, dus: tot morgen.