ria van bessen schreef: ↑25 okt 2020, 12:12
Zwolle 1673 Den 12 / 22 April Hendrick Herms jonghman tot Sallick, en Jannegje Jans wed: van Egbert Claessen, tot Haerst proclamatien gaen mede te Sallick.
Hendrick Herms jonghman tot Sallick is zoon van Hermen Willems x Aeltien Henrix. Dat is de familie Westera. Zijn broer:
wanneer ik Johannes Noortbergs de 12 apr 1674 sijnde palmsondag bevestigt ben, soo heb ik op Paaschen des Heeren avondmaal bedienende dese navolgende ledematen gevonden
Willem Harms Westerode, Aaltjen Jans sijn huisvr obiit
(Lidmatenboek Nederduits Gereformeerd Zalk en Veecaten 1619 – 1753 (SAK toegang 00030 inv. nr. 673a))
En Jannegje Jans is één van de mede-eigenaren van het erf het Hanerick aan de Oude Wetering (Noord) in Mastenbroek. Ook hier een lijntje tussen Mastenbroek en Haarst. En als voogd over haar onmondige kinderen: Jan Engberts, wonende in t Swarte Waters Clooster, neef van de kinderen van vaders zijde
Heel veel raaklijnen met andere zoektochten, dat is duidelijk.
Er is waarschijnlijk twee keer een Lambert Herms met Jannetje Jans in Zwolle rond 1680, dus moeilijk te bepalen welke dopeling bij wie hoort.
Omdat er later in Haarst op de plek van Lambert Hermsen een Jan Lamberts woont, samen
met suster Margjen Lamberts, wed van Gosen Jans vermoed ik dat volgende doopinschrijvingen hier wel bij horen:
- 14 jan 1683: Lambert Herms en zijn vrouw Jennetje Jansen laten hun zoon Jan dopen
- 9 sep 1686: Lambert Herms en zijn vrouw Annetie Jansen laten hun dochter Merghjie dopen
En bij die laatste:
- 21 3 1718 Goossen Jans weduwenaar en Merrigjen Lamberts j.d. beide te Haarst
Z:G: Jan Gerrits
H:G: huisvrouw van Jan Gerrits dog uit de avernu??
Bruidegom moet erfuiting doen. Hij heeft erfuitinge gedaen.
Doopinschrijving van Elsien Lamberts heb ik niet gevonden. Maar dat ze erbij hoort is nog wel aannemelijk: Geen andere Lambert in Haarst gevonden die haar vader kan zijn. Maar ze hoeft niet in Haarst geboren te zijn, om er later te wonen.
Allemaal zeer interessant, dat zeker. Maar zoals Ria al opmerkte, we zijn op zoek naar een andere familie.
Aaltijn Lubbers, die een nicht Marregien Cornelis heeft. Neef Gerrit Alberts lijkt me steeds waarschijnlijker als aangetrouwde neef.
De logica zegt dat de vader van Marregien, Cornelis nn getrouwd moet zijn met een zus van Aaltijn Lubbers, nn Lubbers. En die moeten we waarschijnlijk in of rond Genemuiden zoeken.
Mocht iemand meer willen weten over de families die voorbij komen, maar slechts zijdelings bij de zoektocht horen, stuur gerust een PB. Er zitten heel veel voorouders van mij tussen, en ik heb daarom vrij veel gegevens verzameld.