Arent Jans (op de Werff)
-
Onze beide laatste berichten
Onze beide laatste berichten zijn in dezelfde minuut gepost. Ik ga kijken of er naast die David nog meer kinderen zijn gedoopt van Jan Abrams Meyer en Elizabeth Bruno. Want daar gaat het nu eigenlijk om.Die aktes had ik. Soms vraag ik me af, of Abram Engbers de Bierton heeft laten bouwen. Daar in Schelle. Rond 1700. Hij neemt een hypotheek op, een paar jaar voor zijn dood ( ongeveer 1704, uit mijn hoofd) en dan is het onderpand zijn nieuw getimmerde huis op de hoek bij de stenen brugge in Schelle. ( uit mijn hoofd) Dat zou De Kikvorsch/Bierton kunnen zijn. Herberg. Eventueel een boerderij annex herberg.Omdat Jan Abrams Meyer ook in de Noodhaven met horeca bezig was. Vermoedelijk.Ik kon dat Recke al nooit in Nederland vinden, dus het is Duitsland! Bedankt!
- ria van bessen
Een Hermen in 1687, Janna in
Een Hermen in 1687, Janna in 1688 en Catrina in 1689. IIk heb een doophiaat in mijn transcriptie, wat wel te vinden is op VpNd, maar wat ik niet kan openen. Wel de transcripties van het HCO, maar ik wacht wel tot jij meer hebt.
-
Bedankt voor die 3 dopelingen
Bedankt voor die 3 dopelingen, had ik nog niet! Tot nu toe had ik alleen David en het idee, dat er wat kinderen in Hasselt gedoopt zouden zijn, wat klopt: NG Hasselt: Aberham 1-10-1690 Marija 19-3-1693 en Hendericus 11-4-1697. Met gedoopt te Zwolle ben ik nog bezig.
Nergens lees ik dat de
Nergens lees ik dat de Noodhaven bij Streukel of in Genne zou liggen. Het is dus Holten.Dat lijkt mij ook, maar ik kwam twee artikelen in Hasselt Historiael jg. 4 tegen, betreffende Huize Streukel:"De laatste adellijke behuizing uit dit gebied was te vinden in Streukel. Niet ver van de Streukelerzijl, tussen de huidige Verkavelingsweg en de Stenendijk." "Wanneer het huis gebouwd is, en hoe het eruit heeft gezien is ons niet bekend. De eerste aantekening komen we tegen in ons eigen Hasselter stadsarchief.
In 1751 was de weduwe A. van Muyden de eigenaresse. ... Op 17 augustus 1751 merkte de hovenier dat het hek vernield was ... Mevrouw van Muyden deed bij het stadsbestuur haar beklag over de gang van zaken. De inwoners van Streukel verklaarden echter ...Op 11 april 1849 werd door de erfgenamen de grond die bij het huize Streukel hoorde, publiek verkocht. ... De landerijen de Brommert, de Aanwas, Bekademmorgen, Jan Bakkersmorgen, 't Varkensgat En Engerbertsmorgen lagen aan één stuk.Huize Streukel lag op de grens van Holten en Genne. Volgens kadaster 1832 liggen de percelen dij bij Huize Streukel hoorden in de sectie B, Holten en Genne. Mogelijk dat mevrouw van Muyden zich in 1751 in Hasselt heeft beklaagd, niet omdat haar huize Streukel in Streukel lag, maar omdat ze veronderstelde dat de vernielers uit Streukel kwamen. En Streukel lag in het Hasselterkerspel, en viel dus onder het gezag van Hasselt. Waarom de schrijver van het artikel ervan uit ging dat huize Streukel in Streukel lag, is mij niet bekend.
In 1751 was de weduwe A. van Muyden de eigenaresse. ... Op 17 augustus 1751 merkte de hovenier dat het hek vernield was ... Mevrouw van Muyden deed bij het stadsbestuur haar beklag over de gang van zaken. De inwoners van Streukel verklaarden echter ...Op 11 april 1849 werd door de erfgenamen de grond die bij het huize Streukel hoorde, publiek verkocht. ... De landerijen de Brommert, de Aanwas, Bekademmorgen, Jan Bakkersmorgen, 't Varkensgat En Engerbertsmorgen lagen aan één stuk.Huize Streukel lag op de grens van Holten en Genne. Volgens kadaster 1832 liggen de percelen dij bij Huize Streukel hoorden in de sectie B, Holten en Genne. Mogelijk dat mevrouw van Muyden zich in 1751 in Hasselt heeft beklaagd, niet omdat haar huize Streukel in Streukel lag, maar omdat ze veronderstelde dat de vernielers uit Streukel kwamen. En Streukel lag in het Hasselterkerspel, en viel dus onder het gezag van Hasselt. Waarom de schrijver van het artikel ervan uit ging dat huize Streukel in Streukel lag, is mij niet bekend.
-
De Noodhaven reken ik ook
De Noodhaven reken ik ook liggend in Holten. En dan dichter bij Streukel dan bij Genne.Jan Andries alias Jan Andries Jansen was veerman van Genne. Dat staat in Register 1741. Huis nr. 30. Hij komt uit Schelle en dat klopt. Hij is zoals al eerder aangegeven een zoon van Jan Driessen X 2e huw. met Stientje Abrams. Jan Driessen is vanuit Marle naar Schelle gekomen om met een weduwe daar te trouwen voor hij met Stientje trouwde. De doop van Jan Andries is mij niet helemaal duidelijk. Ik heb verschillende datums en jong overleden kinderen. Ik zal ook nog nakijken of Jan Andries uit het 1e huwelijk van Jan Driessen kan zijn. Maakt voor Derkje Jans niets uit. Jan Andries is niet haar vader.We kijken nu nog wel, of Jan Andries zijn oom Jan Abrams Meyer de vader van Derkje Jans kan zijn.Harmen Jans (X Janna Hendriks XX Geertien of Grietien Jans) was dus de zoon van Jan Andries ( ook wel: Jan Andries Jansen) en Harmen Jans woonde in 1748 bij hem in.Jan Veerman is een oudere veerman van Genne. Hij leefde van 1670 tot eind oktober 1743. Begraven 1-11-1743. En Jan Andries leeft volgens de VOT in 1748 nog. Dus Jan Veerman is niet dezelfde als Jan Andries.Jan Abrams Meyer X Elisabeth Bruno laten zeker 6 kinderen in Hasselt dopen: Harmen, Janna,Catrina,Aberham,Marija en Hendericus. En het leuke: bij de doop van Janna in 1688 staat er bij: in 't ferckensgat!! En de doop van David is geweest in Zwolle NG op 19 januari 1692, niet op 16 januari.Rond 14-1-1719 komt hopman Jan Kuinder er achter, dat zijn 8 morgen buitendijks hooiland uit Ulger's erve bij 't Verkensgat verkocht zal worden, omdat de buurtschap Genne nog vanaf 1714 contributiegeld van hem opeist. Als ik die moeilijke taal in de akte tenminste goed heb begrepen. ORA Zwk 701/484-486.Dus vermoedelijk woonde Jan Abrahams Meyer al rond 1688 bij het Varkensgat. Jacob Willems was daar meen ik herbergier. Daar in de buurt is een erve 't Ulger..... Op een kaart staan 3 rode huisjes, 3 schoorstenen... hoe zat het daar in de buurt nu precies?
De reden om hier nog eens op
De reden om hier nog eens op terug te komen, is de aanleiding om te zoeken in deze hoek rond de Noodhaven en het Verkensgat. Als ik voorgaande reacties goed gelezen heb, is de aanleiding de doopinschrijving 1736 / den 12 dito | albert berens / derkijen jans / ijn het varken sgat | IJantijenEn dan komt het aan op interpreteren van de aanduiding ijn het varken sgat. De uitleg die nu gevoldgd wordt, is dat het een bijnaam van de moeder is. Dat is een mogelijkheid, maar wat mij betreft niet de meest aannemelijke. Vooral op basis van waarnemingen in de doopboeken van Mastenbroek en Zalk. In die doopboeken wordt regelmatig aangegeven dat een kind niet gedoopt is in de gemeente waar het gedoopt hoorde te worden, en regelmatig met reden erbij. De IJssel was bevroren, er was geen dominee in de eigen gemeente, bijvoorbeeld. En de dominee van Mastenbroek vond het blijkbaar zo belangrijk om na te kunnen gaan dat een kind gedoopt was, hij ook dopen in andere gemeenten bijschreef in z'n eigen doopboek.En mijn indruk is, dat dat hier ook speelt. Het Verkensgat hoorde bij Holten, en dat hoorde kerkelijk bij Zwolle, hoe dichtbij Hasselt dan ook mag zijn. En is dat de reden om de woonplaats erbij te vermelden. Zo ook bij de ouders van Jacob, gedoopt op 11 mei 1732, waar onder de moeder staat woonende tot Genemúijden.Ook het voorzetsel ijn het varken sgat lijkt mij te duiden op een actuele situatie ten tijde van de inschrijving. Als het op een verleden tijd moet slaan, zou ik uijt het varken sgat verwachten.Sowieso zijn er in het hele verhaal van Arend Jans en Derkje Jans veel losse eindjes. Misschien heb ik ergens iets gemist, maar ik kan geen trouwdatum van Derkje Jans met Albert Berends vinden. En heb ook nergens een momberstelling van de nagelaten kinderen van Arend Jans voorbij zien komen.En mocht iemand zich afvragen waar ik me druk over maak, Arend Jans en Derkje Jans komen voor in mijn kwartierstaat. Hun kleinzoon Tiemen Willems Kok was gehuwd met Jennichjen Jochems Roetman. Naar haar voorouders is een tijdje terug nog een zoektocht geweest.
Egbert,
Egbert,Een trouwdatum/plaats van DJ xAB heb ik zo niet bij de hand, maar wel is mij bekend uit een publicatie van J. Ensink te Groningen over ``de Werff```dat Derkje op 16 December 1733 ten overstaan van schout en keurnoten te Zwolle erfuiting deed en als mombers voor de onmondige kinderen aanstelde Lubbert Jansen, oom van vaders zijde en Willem Jansen, oom van moederszijde. In dezelfde vermelding staat dat DJ met Albert trouwde in 1733 of 1734 en dat het eerste kind (Egbert Alberts) gedoopt werd op 14 Juni 1734.Frits
- ria van bessen
Mijn ervaring is dat de
Mijn ervaring is dat de erfuiting vaak rond de huwelijksdatum was, dus er voor of kort na de datum.Egbert, je uitleg is jouw uitleg en meer niet, we weten het simpelweg niet. Het is opvallend dat Derkje wanneer ze al hertrouwd is, die vermelding bij haar naam heeft staan. Albert Berents komt van de zeedijk volgens het inwonersregister 1741 en Derkje huwt als jd aan de Vegte volgens de inschrijving in Zwolle.Mijn uitleg is bijvoorbeeld dat ze haar in Hasselt kenden als eerder in het Varkensgat wonende. Er had als plaatsaanduiding kunnen/moeten staan aan de Hasselerdijk onder Mastebroek, dus waarom gekozen als toevoeging in het Varkensgat? Dus wordt er gezocht naar een mogelijk verband met ..Frits, Arent Jans is overleden voor 27-12-1730. Volgens f544 is zij dan al wed. van Arent Jansen en zij leent 400 gls van haar broer Willem Jansen. Die akte zou je inmiddels moeten hebben.
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2Aan de Hasselerdijk onder Hasselt woont een Jannigjen Brumers [ volgens VpNd Brunier] zij heeft drie kinderen boven de 10 jr - Willem Jans, Arend Jans en Aaltjen Jans. Volgens de VOT 1748.Ik kan niets over de dopen vinden, dus hoe oud de kinderen zijn of over haar met wie ze is gehuwd