SNEL uit Emmen bij Dalfsen

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Gisteravond de gegevens weer

Bericht door ria van bessen » 02 apr 2016, 10:54

Gisteravond de gegevens weer opnieuw bekeken.Er zou nog een andere verbinding kunnen zijn. In Dalfsen wordt een Engbert Everts Snel genoemd. Gehuwd met Wibbigjen Berents. Hij heeft grond in de Es.Aangezien Hendrik Hendriks Snel voogd is over het kind van Derk Engberts, zou hij toch ergens familie kunnen zijn?Engbert zou dan een broer Hendrik moeten hebben, die een Hendrik krijgt.Dus Hendrik Engberts Snel laat zoon Hendrik dopen.   

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 02 apr 2016, 10:57

bericht 2Jan Willems de halfbroer van Hendrik Willems de oude en broer van Hendriks Willems de jonge is overleden volgens het testament van Willem Jans Snel de vader van deze jongens.  Testament was meen ik van 1631/1632.Op de rest reageer ik later, dat moet ik even laten bezinken.

Janny Lalkens

Dit moet ik nog eens

Bericht door Janny Lalkens » 02 apr 2016, 10:57

Dit moet ik nog eens beter gaan bekijken. Gisteravond laat schreef ik een reactie, maar ik heb die weggehaald, want ik liet de man van Geertien Hendriks ( Hendrick Willems) te lang doorleven. Die denkfout maakte ik al eerder bij dit onderwerp. Zij hertrouwt in 1642 met een man uit Assendorp.2e helft van deze dag heb ik hier tijd voor, denk ik.Dan nog een paar puzzelstukjes uit het notulenboek. Het gaat over het inleveren van boeken met daarin verantwoording van uitgaven. Die moeten in 1681 verzameld worden als de kerkenraad geïnstalleerd is. Ze zwerven her en der. Er wordt gesproken over de weduwe van Jan Willemsen, die zou ook nog boeken in huis hebben. Ik ben hier nog niet eerder mee gekomen, omdat ik het zo laat in de tijd vind, dat 1681!  Zou namelijk deze Jan Willemsen toch nog een zoon van Willem Jansen Snel kunnen zijn? Halfbroer van Hendrik Willems de Olde en broer van Hendrik Willems de jonge? Omdat het kerkmeesterschap ( of zoals hier vermoedelijk: de armenzorg?) haast in de genen van de Snellen zit, bijna van vader op zoonAantekeningen uit de Inventaris van Mensema, Stadsarchief Zwolle:blz. 1147      1647 : Hendrick Snelle , kerkmeester te Dalfsen tegen Hendrick Ter Kuylen over het bezit van de Grote Hof te Velde. en op blz. 1103:     1582: Thomas Knoppert tegen Hendrik Berents en Willem Snel te Emmen over een vordering geld.   Dit is dus een Willem Snel in Emmen, niet in Ankum!!Hier de stukjes uit de bewerking van het notulenboek:1. Op 1 september 1681 bericht van de Drost  en het gericht: de zaak van de lidmaten van de NG kerk Dalfsen tegen enkele buiten edelen over de benoeming van kerkenraadsleden in het voorjaar van 1681: de benoemingsprocedure kan voortgang vinden, de buitenerfgenamen moeten de proceskosten betalen. De 3e publicatie van de lijst met namen van de nieuwe kerkenraad kan doorgaan op 18 september en dan bevestiging/installatie op 25 september, 26 sept. eerste kerkenraadsvergadering.Leden van de 1e kerkenraad NG Dalfsen:  Uyterwijck van de Alerdinck        Van Coeverden van Den Berg     Van Rechteren van het kasteel      Van Ittersum, heer van Den Garner   en als "burger" Hendrick Snelle de oudere.2. Dan komt die langverwachte eerste vergadering van de splinternieuwe kerkenraad en wie is dan op 26 september de voorzitter?Albertus Molkenbour! Die is geen lid! ( Hij is de schout in Dalfsen op dat moment?) Voor de kerkenraad verschijnen Lambert Geertsen op 't Slot en Rutger op de Vecht als aalmoezeniers om rekening en verantwoording af te leggen over de jaren 1675 tot 1681. Dit is dus wat anders dan de boeken/boekhouding  van de kerkmeesters Snelle en Wesseling.Dan schrijft Harwig: "Zij hebben 1 boek overgeleverd van haar Masschop [wat is dat? J.L.] Jan Willemsen zaliger maar de rekening is niet afgesloten en hun wordt verzocht die op de eerstvolgende sessie te laten inzien. Ook moet de kerkmeester Herman Wesselinck op de vergadering van 10 oktober 1681 verschijnen om daar rekening en verantwoording van zijn zaken af te leggen. Jan Janssen, diaken, moet zich in verbinding stellen met de oude scholtinne Voet om de in haar bezit zijnde documenten tegen ontvangstbewijs op te halen".Molckenbour is dus denk ik de opvolger van Voet. En in deze bewerking geen melding van een boodschap die door iemand moet worden doorgegeven aan Hendrick Snelle de kerkmeester, dat hij ook met de boeken langs moet komen. Het kan echter zijn, dat hij de administratie deed in de jaren 1676 en 1677, daar dus verantwoordelijk voor was en dat in de jaren daarna de boekhouding is gedaan door Wesselinck. En dat die boeken waarin Snelle de kerkmeester alles noteerde, nu bij Wesseling in huis liggen. Daar lijkt het erg op, maar het kan ook zijn, dat er door iemand van de kerkenraad niet met Snelle gecommuniceerd hoefde te worden, omdat die Snelle als Hendrick Snelle de oudere zelf bij die kerkenraadsvergadering zat, in zijn nieuwe functie als ouderling.3.  Dan uit hert verslag van 10 oktober 1681: De boeken van de armen nagezien. De boeken en bescheiden die bij de weduwe van Jan Willemsen zaliger bewaard werden, zijn in orde bevonden en de aalmoezeniers benevens de weduwe worden bedankt voor hun werk. Kerkmeester Snel heeft zijn bescheiden ( kwitanties/rekeningen?) over de jaren 1676 en 1677 ingeleverd. Er blijkt een batig saldo te zijn van f 19 en 15 stuivers alsmede van de vorige jaren f 5,-. En omdat het zo laat op de avond is schuift de controle van Wesselinck door naar de volgende keer.Zoals het hier staat  "kerkmeester Snel ....", dan kan het ook nog gelezen worden als: Kerkmeester Snel leverde de boel in en andere Snel, nl. Hendrick Snel de oudere zat met de rest van de kerkenraad te oordelen, dat alles klopte. Was het nu 1 persoon of 2?  

Janny Lalkens

Mooi, dat er inderdaad een

Bericht door Janny Lalkens » 02 apr 2016, 11:09

Mooi, dat er inderdaad een halfbroer Jan Willemsen was! Weer een Snel erbij. Past wel in het plaatje van mensen die de kar trokken, als hij tenminste die Jan Willemsen was, waarbij in het huis later na zijn dood in 1681 nog papieren lagen van de armenzorg.Emmen, verponding 1601 : Albert EngebesEmmen, verponding 1603: Engbert Snellen   een lange streep erachter. Hoefde niets te betalen?  Paardengeld 1602 Ankum Willem Snell    4 paarden, 1 varken, 4 ymen     "           1602 Emmen Engbert Snell:  4 paarden, 2 varkens 32 schapen 3 ymenJaartal onbekend  Relqua Hendrik Snelle Emmen   2 peerden  2 verkens  32 schapen  7 ymenAnkum, verponding 1603: Willem Snelle:    5     10   erachter. Die moest dokken. Mensema Inventaris blz. 1119  nr. 3706   1679: Swier Michiels c.s. te Wijhe tegen Evert Willems Snel over vordering in geld wegens verkocht hout.    [ Staat niet bij waar deze Evert Willems woonde. Rechtbank was natuurlijk in Zwolle. J.L.]

ria van bessen

Nee, die Jan Willems van 1681

Bericht door ria van bessen » 02 apr 2016, 12:12

Nee, die Jan Willems van 1681 past er niet bij.Jan Willems de zoon van Willem J Snel was al dood voor 1631/1632 - zie test. boekje Zantingbedankt voor de gegevens Engbert Snel.

Janny Lalkens

Dat hij al zo lang overleden

Bericht door Janny Lalkens » 02 apr 2016, 14:01

Dat hij al zo lang overleden was, was juist mijn probleem en daarom kwam ik er nu pas mee en niet dagen geleden al. Want ik vroeg me namelijk af, of een weduwe wel 50 jaar boeken/boekhouding in huis kan bewaren zonder dat er in die 50 jaar eens eerder iemand gaat vragen of ze ze wil inleveren. Je kunt wel 50 jaar weduwe zijn, ik ken er zelfs wel die dat is overkomen. Heel triest. Maar doordat er zo'n groot tijdsverschil van ruim 50 jaar in zat, vroeg ik me af, welke Jan Willem dit bij leven dan wel geweest mag zijn. Omdat die Snellen toch wel vaak meededen aan taken in de maatschappij/kerk.Omdat die weduwe in oktober 1681 ook wordt bedankt voor het werk dat ze er aan had, welk werk?, had ze dan ook nog een poosje de administratie voort gezet, vroeg ik me af: wie is Jan Willems geweest? En met dat werk van die weduwe? Dan denk je toch niet aan 50 jaar geleden, meer iets van de laatste jaren? Lijkt me toch?  Ik weet ook niet wat Masschop is. Niet eerder gelezen.Gezien het feit, dat er in 1681 papieren liggen bij de oude Scholtinne: inderdaad, het was voor de kerkenraad er kwam toch ook een soort algemeen iets, die armenzorg en het innen van kerkengelden. Het archief bij de Schout.

ria van bessen

Ik denk dat ik een verbinding

Bericht door ria van bessen » 02 apr 2016, 14:37

Ik denk dat ik een verbinding heb gevonden ...?De vrouw van Jan Olstman is nl een Snelle, daarom dat HH Snelle ook voor zichzelf optreedt bij de executie van de goederen van de overleden Jan Olstman en zijn overleden vrouw Geesje Jans?Geesje Jans is eerder gehuwd1663-12-01 - Deze volgende sijn met attestatie van elders aangekomen, alhier getrouwt - Gerrit Guertss, [-], ende Geesje(n) Jans, [-] van Emme, [sijn met att. van Dalfsen getrout den eersten Martij 1664 - Ondertr./tr. Zwolle, RBSO 724, f348.Dit zit in stift Essen. 16.  Schoutambt DALFSEN / buurschap Emmen. - blz. 23Ongeveer vier margen landes, synde niett annex van 't halve erve Ryckerdinck to Emme in den carspel van Dalffsen gelegen, aldernaest Hendrik Wolterssen oostwaerts, greffier Roelinck westwaert, juffer [Catharina] van Brandenborch noortwaerts ende d' marckenscheyde suytwaerts, met raet ende onraet daertoe behorende. In 1721: ".., vier morgen saayland, oostwaart Hendrik Derks, suydwaart Roelof op Veghterwaart, westwaart de gemeente of Noortbroeck, noortwaart de Veghte ..."; in 1754: "vier morgen lants tot Emmen aen de Vegte kennelijk geleegen ...".1661 jun 1 (viii:42) Derck Jan Snelle, na opdracht door juffer Catharina van Brandenborch tot de Mollenhorst, met licentiaat Rodolphus Wyer als haar voogd, en door kapitein-luitenant Ryquyn de Meyere, mede voor zijn vrouw Lucretia Conincx.1699 jul 29 (x:167) Geessien Janssen Snelle na de dood van haar broer Derck Janssen Snelle, onder hulderschap van haar man Jan Olsman.1706 feb 24 (xi:20) Geurt Gerryts, wonende "in den Visscher an de riviere de Vegte", na de dood van zijn moeder Geessien Jans Snelle; tevens verkrijgt hij goedkeuring van zijn testamentaire beschikkingen ten behoeve van zijn kinderen.1721 aug 16 (xii:9)  Gerrit Geurts, mede voor zijn broer en zusters Eghbert, Hendrickien Geurts en Derckien Geurts, na de dood van hun vader Geurt Gerryts.1727 aug 24 (xiii:3) Harmen Dercks, na opdracht door zijn zwager en schoonzusters Gerrit Geurts, Egbert, Henderickien en Derckien Geurts, waarvan de toestemming reeds in 1726 door de toenmalige ambtman was gegeven.1754 mrt 2 (xiv:31 en xvii:55) Harmen Derks in den Visscher en zijn vrouw Henderikien Geurts, eertijds in 1727 beleend, vestigen ten behoeve van hun zoon Derk Harms een hypotheek van 1200 gulden à 3% 's jaars.1756 okt 16 (xvii:69) Derk Harms, mede voor zijn consorten.Volgens de cont. zaken DalfsenDalfsen den 9 Juni 1707 Coram Verwalter Rigt: Herm. Wesselink Coorn. Willem Top en Willem Jansen - Sijnde op heden termijn dat de creditueren van Jan Olsman, ingevolg gepubliseerde kerke spraake alhijr voor desen Ed Gerigte souden moeten compareren, tot het anstellen van een of meer bequame commissarien, tot het redden ende vereffenen van des self nagelatene insolventen boedel, waar op dan aneijsinge sijnde gedaan, ende erschenen als volgt.Dr. Rutger Munts voor sig self, en als last hebbende van de Heer van Boekop toe de Broekhuijsen.Pr: van Duuren voor hem self.Dr: Rouse wegens Dr. Molkenbour, Abraham Dulart, Geurt Gerrits en Gerrit Egberts.Kerkm: Henr: Snell als momboir van Lambertje Dirkx en voor sig self.Derk Engberts heeft dus met met Olstman of met Geesje J. Snel van doen. En als je bedenkt dat er inderdaad een Engbert Everts Snel in Dalfsen zit ..= FOUT  MOET ZIJN . ...Evert Engberts Sneldus correctie .. .... En dat die Evert Engberts zéér waarschijnlijk de vader is van Geesje Engberts uit de Engbert/Egberts geneaologie - haar broer is Engbert Everts??    

Janny Lalkens

Fijn, dat jij wel digitaal de

Bericht door Janny Lalkens » 02 apr 2016, 16:48

Fijn, dat jij wel digitaal de informatie uit Essen kunt weergeven! Staat er onder Ankum nog iets over de Snels? Ik meende dinsdag ook iets met de naam van Jenneken Engberts haar moeder te zien in Essen, zag het tot nu toe niet weer.Onder Berkum staat in Essen iets, dat is afgesplitst van nr. 547:    6  1/4 scharen uit erve Roetermansguet, met namen zoals Willemtien Willems Snelle, Jan Geertsen in 't bluck.   Met Willem Jansen aan de Hoevenbrug, die had toch die dochter met een mannennaam, wat bij Willem Schutte zo belangrijk was? Dat meisje had Willemtien Snelle als oma. Ik ga wat je nu vanmiddag aandraagt nog eens extra goed doorlezen. 

Janny Lalkens

f108 - 6 juni 1660 - Richter

Bericht door Janny Lalkens » 03 apr 2016, 16:34

f108 - 6 juni 1660 - Richter "Substituijt" Jacob van Muijden.Keurnoten Jan Berentsen Roubol en Henrick Henricksen.Door het Gericht zijn tot mombers geauthoriseerd en gesteld over de twee onmondige kinderen van Evert Dercksen te Langenholte, bij zijn zaliger huisvrouw Merregien Henricksen in echte geprocreerd, Lubbert Hermsen als aangehuwde oom van deze kinderen van de vaders zijde, en Jan Henricksen als oom van de kinderen van moeders zijde. Die de momberschap hebben aangenomen en beloofd der kinderen beste en voordeel in alles te zoeken en waar te nemen, zoals goede en getrouwe mombers toestaat en behoren te doen.Waarna voorschreven Evert Dercksen aan zijn dochter Claessien Everts, geassisteerd zijnde met haar eheman Henrick Henricksen, alsmede aan zijn twee onmondige kinderen, met name(m) Derckien en Grietien Everts, ten overstaan van deze hun mombers voornoemd erfuiting heeft gedaan en voor hun zaliger moeders goed bewezen [aan] ieder een somma van 1000 daalders tot 30 stuivers het stuk, verder [aan] ieder een kast en een bed met zijn toebehoren, te ontrichten op Martinij "eerstcompstich", of te verrenten aan Claessien Everts en Derckien everts hun delen, en aan Grietien Everts haar deel wanneer deze 16 jaren oud geworden zal zijn. Hij erfuiter belooft "deselve" ondertussen en zo lang in kost en kleren te onderhouden en te verplegen na staatsgelegenheid, en aan het einde van die jaren gekleed en gereed uit te zetten. Waarmee hij erfuiter verklaart [aan] zijn voorschreven kinderen [een] oprechte en sincere erfuiting en bewijs wegens hun zaliger moeders goed te hebben gedaan, en verbindt [hij] voor dit alles zijn persoon en goederen, zowel roerende als roerende, die hij thans [tegenwoordich] bezit en behoudt.En is bepaald [geconditioneert], dat de kinderen hiermee ook afgezoend [affgesoent] en voldaan zijn van hun vaders goed, zoals [die] bij] hun zaliger moeders leven vervallen en verstorven is; waartegen zij ook nog zullen behouden hun moeders zaliger vaders goed, hetwelk op de erfuiter mede vervallen was, die hiermee daarvan afstand doet ten profijte van zijn kinderen. En bij versterf van één of meer van de voornoemde kinderen, zonder geboorten an te laten, zal "desselffs off derselver" erfenissen en nalatenschap van het ene [kind] op het andere erven en [ver]sterven tot aan de dood van de laatste, en telkens op de vader alleen een kinds gedeelte. Waarmee de partijen vredig zijn geweest. Zonder argelist.- Juramentum per tutores remissum.[Als je als erfenis uit Langenholte f 1500,- krijgt, is dat bezit  van f 1500,- Hoofdgeld 1675 van Hendrick Hendricksen  Snel te Emmen ook te verklaren en dan is er misschien voor een deel van dit geld obligaties gekocht door Hendrick Hendricksen Snelle X Claessien Everts. Of ze kregen in 1660 een deel van die 1500 gulden ( nl. 650 gulden) al in de vorm van obligaties. Ja, Hendrick: hij had the looks! De man van duizend daalders.] Evert Dercksen hertrouwt 28-8-1660 als weduwnaar uit Langenholte met Grietje Geerlich J.D. te Genne. Ondertrouw 21-7-1660.   724/127.Misschien erfden ze later in Emmen ook nog van deze stiefmoeder uit Genne. Want Grietien, de stiefmoeder, was een dochter uit het 2e huwelijk van Lisabeth Arens, nl. uit haar huwelijk met Geerlijck Gerrijtsen in jan. 1638. Lisabeth trouwde 3 keer.  Met Lisabeth haar laatste man Egbert ( huwelijk 1646)  kom je via deze familie toch uit bij Stegemans erve in Genne?Hoe dan ook, er is geld uit Langenholte doorgestuurd via een erfenis van Claessien Everts  naar Emmen, naar haar man Hendrick Hendricks Snel, die kerkmeester was van 1700 tot 1708. Die erfenis was ook nog van haar grootvader van moeders kant. Van de vader van Merregien Henricksen. 

ria van bessen

Die gegevens waren mij bekend

Bericht door ria van bessen » 03 apr 2016, 17:15

Die gegevens waren mij bekend, Janny.In de post daarvoor heb ik een onbekende Snel aangekaart, nl Derk JANS Snel, die een zus Geesje heeft.in EMMEN1661 jun 1 (viii:42) Derck Jan Snelle, na opdracht door juffer Catharina van Brandenborch tot de Mollenhorst, met licentiaat Rodolphus Wyer als haar voogd, en door kapitein-luitenant Ryquyn de Meyere, mede voor zijn vrouw Lucretia Conincx.1699 jul 29 (x:167) Geessien Janssen Snelle na de dood van haar broer Derck Janssen Snelle, onder hulderschap van haar man Jan Olsman.Ik kan die Derk Jan Snelle niet traceren in het hoofdgeld van 1675 onder EmmenIn Het zoutgeld register zit dezeEMMEN 1694 zoutgeld en 1000e penningNa Egbert Harsevoort en Jan op ’t Hoevemans, ...   genoteerd Derk Snelle 500 gl  : 0–10-0 en zoutgeld 1-0-0een bladzijde verder is genoteerd Henrik Snelle 1000 gl : 1-0-0 zoutgeld 3-0-0In het lidmaatregister van Emme 1679 is genoteerdHendrick Hendricksen SnelleVrouw Claessijn EvertsDirck Hendricksen Snelle filius Ao 82Jan Jansen Olsman Ao 80Marregien Hendriks Snelle jd op 24 juni 1687Derk HENDRIKS SNELLE kan niet Derk JANS SNELLE zijnDerk Hendriks Snel is geboren 1660Derk Jans Snel is al volwassen in 1661 

Plaats reactie