Testament/boedelscheiding gezocht

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Re: Testament/boedelscheiding gezocht

Bericht door ria van bessen » 24 aug 2020, 11:34

Herman van der Bent schreef:
23 aug 2020, 17:25

In die akte (1673) staat inderdaad Assien Egberts van Haerst. Het probleem is dat er in 1673 mogelijk twee in Haerst zijn. Er zijn twee versies van VST 1675 en een HFG 1675. Ik had die in de versimpelde reconstructie al naast elkaar gezet, zie link hieronder. Ik ga even kijken of ik de originele links nog kan vinden. Die zal ik op dit bericht nog aanvullen.

Volgens de VST 1682 is er maar één Assien Egberts in Haarst - vermeld op precies dezelfde plek als in de VST van 1675 - beiden keren vermeld onder Hendrik Everts op de Stouw. Beiden zijn geen eigenaar - Eigenaar is de Hr. van den Ordel

VST 1675
f 500 Roelof Engberts 2 p - - 3 dienstb
Henrik Everts op de Stouw – verder niets
Assien Egberts 2 p. 1 dienstbode

VST 1682
Roelef Engberts Hr. van den Ordel -1-
't Huijs den Ordel - 6
Henrik Everts op de Stouwe ut supra -1-
Assien Engberts ut supra -1-
Peter Everts [Horst] Stad Zwolle -1-
Berent Wigbelts Drost van Sallands Erfg. -1-

VST 1751
No. 22 - ... Hr. van den Ordel 1
Berend Jansen Dr. Meulenbelt

No. 23 - T' Huis den Ordel ... 6
Dr. Meulenbelt Selfs Eigenaar

No. 24 - ... Ut supra 1
Dr. Meulenbelt eigenaar van de Stouwe daar het huis
op staat, en van het Huis Henr. Will. Sonnenberg
bewoont selfs.

Zoutgeld Haarst 1701
21. ‘t Huis den Ordel doorgekrast bedrag f 9 is doorgekrast
22. Albert Henricks op de Stouwe
23. Jan Jansen [voorheen Albert Assies - voorheen Assien Egberts]
24. Jan Gerrits [Horst]
25. Berent Wigbelts

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 24 aug 2020, 11:41

bericht 2

Jan Jansen is dus hertrouwd met de wed. van Albert Assies.

En die woonde op het Blik - net als zijn voorzaat. En gezien dezelfde plaatsvermelding in de diverse registers is dit ook het erve waar Assien Egberts woonde.

Zwollerkerspel invnr 690 - contentieuse zaken
f491 - 1 juli 1699 - Hendrick Floris hebbende doen panden bij insuffisance van de gerede goederen van de Heer en de Vrouw van den Ordel, "desselfs" meijers Claes Peters, Albert Maet, Jan Jansen op t Blick, Peter Roelofs en Ferdinant Apollus voor zo veel als zij aan genoemde Heer of Vrouw van den Ordel wegens pacht schuldig zijn of nog schuldig zullen worden, als die pachten mede zo veel niet konden renderen, doet [hij] mede in omnem eventur aanpanding op de havezathe den Ordel en die daar onder behorende erven en landerijen, voor zo veel die allodiaal zijn, om daaraan te verhalen zodanig verwin met de kosten, als hij pandeiser ten laste van de genoemde Heer en vrouw van den Ordel heeft geobtineerd, met verzoek dat de wete van de aanpanding mag afgaan aan de pandweerder. En is vervolgens deze bovengenoemde panding tegen de meijers 8 dagen uitgesteld, zullende zo inmiddels de pandeiser niet gecontenteerd wordt, over 8 dagen de panding, opboding en aaneigening tegelijk zijn voortgang gewinnen.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 24 aug 2020, 11:58

bericht 3 weggehaald- is de verkeerde doop

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 24 aug 2020, 12:04

bericht 4

wel deze nog gevonden

Grete
Achternaam:
Brants
Aangenomen:
Ja
Datum:
1647-12-23
Tekst:
dochter van Brant Geers en zijn vrouw Aeltien Willems, wordt gedoopt

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 24 aug 2020, 12:21

Reactie op de doop die nu net is weggehaald: Ja, die Albert staat tussen de genummerde blz. 222 en 223 in, op een ongenummerde blz. Nummer fotokopie blz. is 444 boek 698 gedoopt op 5 oktober 1647.

Is zijn oudere broer Hendrik al bekend? Ook boek 698, blz. 152 ( fotokopie blz. 303) gedoopt te Zwolle:

22 aug. 1644 Henderick so. van Assijen Willems tot Haerst de moeder Grietien Alberts.

Herman van der Bent

Bericht door Herman van der Bent » 24 aug 2020, 14:10

Op pagina 2 van deze forum draad staat het familieoverzicht Brants dat ik steeds bijwerk met aanvullingen. De doop van Grete 1647-12-23 en Henderick 22-08-1646 staan daar in.
Herman van der Bent schreef:
22 aug 2020, 19:44
Mogelijk is dit de doop van Grietje (of Geertjen), maar daar ben ik niet zeker van en die staat dus nog niet in het familieoverzicht.
1620-07-09
Bron:
Retroacta
Voornaam:
Geertgen
Achternaam:
Geerts
Aangenomen:
Ja
Datum:
1620-07-09
Tekst:
dochter van Geert Willemsen te Haarst en zijn vrouw Stijne, wordt gedoopt
Over de vuursteden 1675:
ria van bessen schreef:
24 aug 2020, 11:34
.....
VST 1675 [Dit is niet VST 1675, maar HFG 1675]
f 500 Roelof Engberts 2 p - - 3 dienstb
Henrik Everts op de Stouw – verder niets
Assien Egberts 2 p. 1 dienstbode

VST 1682
Roelef Engberts Hr. van den Ordel -1-
't Huijs den Ordel - 6
Henrik Everts op de Stouwe ut supra -1-
Assien Engberts ut supra -1-
Peter Everts [Horst] Stad Zwolle -1-
Berent Wigbelts Drost van Sallands Erfg. -1-
....
We hebben volgens mij nog wat spraakverwarring over de vuursteden 1675. Er is een hoofdgeld 1675 (Die haalt u aan als VST1675). Er is een vuursteden 1682 (die haalt u aan). Maar er zijn daarnaast nog twee lijsten vuursteden 1675. [Zie link, op pagina 218 staat een versie én op pagina 230 staat een versie.] In de lijst van pagina 230 staat 2x een Assien/Asker Egberts. De ene is vertrokken, de andere is die van 't Blik. https://www.archieven.nl/nl/zoeken?miva ... &milang=nl
ria van bessen schreef:
24 aug 2020, 11:41
bericht 2

Jan Jansen is dus hertrouwd met de wed. van Albert Assies.

En die woonde op het Blik - net als zijn voorzaat. En gezien dezelfde plaatsvermelding in de diverse registers is dit ook het erve waar Assien Egberts woonde.
Ik ben het helemaal eens met bovenstaande dat Jan Jansen hertrouwd met de wed. van Albert Assies, op het Blik woonde, net als zijn voorzaat Assien Egberts. Ik acht de kans ook best groot dat deze Assien Egberts de vader is van zowel Willem Asjes, Egbertjen Asjes en Albert Assies.
Misschien zie ik wat over het hoofd, maar voor de vrouw van Assien Egberts zie ik nu twee opties:
  • (optie 1) De Assien Egberts op het blik is de vader van Willem Asjes, Egbertjen Asjes en Albert Assies, én is getrouwd met Geertjen Gerrits Brand. Willem pacht later het Brandslag. De Asker Egberts uit vuursteden 1675 (pag.230) die vertrokken is heeft niks met dit verhaal te maken, of hij is dezelfde. Uit het ene huis vertrokken, in het andere huis (bij het Blik) gaan wonen.
  • (optie 2) De Assien Egberts op het blik is de vader van Willem Asjes, Egbertjen Asjes en Albert Assies, maar is getrouwd met een ander (Bijvoorbeeld een stijntje, gezien de vernoemingen). Dat Willem Asjes later het brandslag huurt is dan toeval.
    Assien Egberts x Geertjen Gerrits Brants is de Asker Egberts uit de Vuursteden 1675 (pag. 230) die vertrokken is in 1675 en heeft verder geen kinderen. Vlak ervoor is zijn zwager Albert Gerrits Brand in 1673 overledenen waarvan ook zijn oven/huis is gesloopt door de vijand (vuursteden 1675 pag. 230). Daarnaast wordt het Brandslag afgestoten in 1675 (stift Essen). Assien Egberts X Geertjen Gerrit Brands leven dan nog wel, maar kunnen ergens anders in Zwolle/Zwollerkerspel wonen?
Misschien dat de Haerst contributiebetaling 1686, of een andere bron met een vermelding van Assien Egberts X Geertjen Geerts Brants uitsluitsel kan geven. We zitten er voor mijn gevoel heel dicht tegenaan, maar het is nog net niet sluitend, vanwege die vermelding van 2x een asker/assien Egberts.

PS: Ik heb gisteren ook nog veel teruggelezen over Annetje Warners, Swaantje Lucas, Hendrik Warners (Berkum), voogd neef Hendrik Willems (dus vader Willem Warners), die mogelijk gedoopt is van Warner Alberts, die mogelijk veerman was. Vorig jaar in de zoektocht hebben jullie al veel geschreven over de veermannen van Haerst. (o.a. geboorte van 2 of 3 x een Joost jurien). Jullie waren toen al echt goed bezig! Ik begin wat jullie toen schreven nu pas allemaal wat beter te begrijpen. Ook Hendrikje Warners uit Berkum, (tweede vrouw Assien Willems wed Grietje Geerts Brants) past misschien in dat verhaal. Maar laten we eerst bovenstaande VST1675 en de twee Assien Egberts proberen op te lossen. De Warners tak kan later nog wel.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 24 aug 2020, 16:26

Inderdaad maakte ik een schrijffout - het is HFG 1675.
Maar waar het vooral om ging was de plek waar Assien Egberts was genoteerd.

Bergklooster begraven
boek 812/5 Assijn op het blicke vrouw – 11 st. okt 1693
boek 812/7 Assijn vant blick – 13 st. okt 1694

Bergklooster begraven
boek 812/6 Albert Assijns op het blick – 11 st. mrt 1694

Dan mag je toch aannemen dat hij dezelfde is als diegene die steeds als Assien Egberts wordt aangemerkt.
En kan hij toch niet diegene zijn die vertrekt na 1675

Zolang er geen doop is, is er geen bewijs.En zolang er geen akte is waaruit je kunt bewijzen dat Assien kinderen heeft, is het allemaal een hypothese.
In het ORA Zwollerkerspel is niets te vinden over nazaten van Assien. Zelfs niet of Albert zijn zoon zou zijn.Want als die Albert trouwt staat er geen vermelding bij waar hij vandaan komt.

Heel irritant allemaal. Temeer omdat het patroniem klopt, én er ook bij zowel Egbertje, als Willem als Albert een Stijntje wordt gedoopt.

Ouders vermoedelijk ene Assien NN x Stijntje NN

Bedankt voor de doop 1620- die had ik nog niet.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 24 aug 2020, 16:58

Van de kopie contributie 1686 zoals ik die heb worden we weinig wijzer. Het was archiefstuk 06118, maar sinds de hernummering vermoed ik dat het 9217 of 9220 is geworden. Zie blz. 510 deel 2 Inventaris stadsarchief Zwolle van A.J. Mensema.

Het gaat over de jaren 1684 tot 1697, maar ik heb een verslag van wat vanuit Haerst in 1686 is binnen gekomen. Er worden maar 7 inwoners van Haerst genoemd. Ik krijg de indruk dat men vanuit Haerst deze 7 personen met het geld naar Zwolle heeft gestuurd, omdat zij mogelijk het ook bij hun buren hebben verzameld. Van de buurtschap Ittersum bijvoorbeeld staan er 17 verschillende namen genoemd! Maar het is hier dus duidelijk geen lijst van gezinshoofden.

Haerst wordt aangeslagen voor in totaal f 613.7.0 en dan staat er bij dat die aanslag van anno 1684 is. In 1686 is betaald via Gerrit en Roelof Jansen ruim f 200.

Andries Jansen Meyer ...van den Doorn f 30.12.0

Roelof Engberts en Berent Wigbelts 120.7.0. en 27.7.0

Assien Egberts en Peter Everts [ die zat toch op De Horst? J.L.] in maart en mei 1686: f 69.6.0 en f 90.0.0 en 30.12.0 en als besluit nog f 3.4.8.

Archiefstuk 9217 is een totaal van Zwollerkerpel. 9220 is alleen van Haerst. Als deze informatie uit 9217 is gekomen, kan er in 9220 nog wat meer staan, meer details, beter uitgesplitst. Maar misschien was dit al wel 9220 en staat er in 9217 alleen maar dat totaalbedrag voor Haerst.

Het Blik lag onderin Haerst en De Horst lag ook wel uit het centrum van Haerst, als je daar in Haerst al van een centrum kunt spreken. In ieder geval gaat het bij Het Blik en De Horst om boerderijen die aan de zuidelijke rand liggen van Haerst. In die zin zou je Assien Egberts en Peter Everts een soort buren kunnen noemen, hoewel de afstand tussen de beide boerderijen nog vrij groot was. Maar ik kan me voorstellen dat ze een samenwerking aangaan om samen dit bedrag op te hoesten of om het samen te betalen met nog wat andere figuren die daar ook bij ze in de buurt woonden. Maar hard bewijs zou ik dit niet willen noemen. Het invullen heeft hier de bovenhand.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 24 aug 2020, 23:49

Ik stop met roeren in deze brei, het levert m.i. te weinig op, simpelweg omdat er geen bewijzen gevonden kunnen worden in Zwollerkerspel of middels dopen.

Toch denk ik dat Albert, Egbertje en Wilem wel bij elkaar horen., om redenen die ik hiervoor al aangaf.

Ik ben bezig met Willem Jansen de oudoom, de voogd over de kinderen van Albert Assies en als hij diegene is waarvan ik vermoed dat hij de juiste is dan is er toch een lijn naar Hogebeek én ook naar Vollenhove.

Ik ga daar de komende tijd mee aan de gang, het kan dus wel even duren, voor ik weer reageer.

Herman van der Bent

Bericht door Herman van der Bent » 25 aug 2020, 10:09

Een broedende kip moet je niet storen. Die oudoom Willem Jansen is zeker interessant, omdat je dan in de generatie boven Albert Assies zit.

Bedankt Janny voor de contributie 1686. Die kunnen we van het nog uit te zoeken lijstje afstrepen. Ik ben Assien Egberts nog tegengekomen in het Markeboek Haerst, pag 34,: 4 jan 1685 van Asjen Egberts ontf. voor 12 jaren pacht toe de erfgenamen Mulert toe den Ordel van martini 1670 tot martini 1682 wegens erfgenamen land jaarlijks 6 ggl waeren schuldig geworden f 100 -16 -0. Albert Geerts en Willem Asjes staan er ook wel in, maar geen nieuwe bewijzen gevonden.

Ik heb ook een extra doop van Ebbertje Assies X Lambert Jansen gevonden: 1691-03-15 Willemtie. De kinderen van dat stel, maar misschien nog wel meer de kinderen van Albert Assies (1691-11-24 Jan en 1693-03-07 Stijntie) zijn ook nog wel interessant om uit te zoeken.

Ik ga ook even broeden op nieuwe informatie. Bedankt zover voor de leuke zoektocht!

Plaats reactie