Arent Jans (op de Werff)

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Wat bedoel je daar dan mee?Ik

Bericht door ria van bessen » 13 aug 2012, 20:27

Wat bedoel je daar dan mee?
Ik zie geen link met Arent Jans op de Werf. Of zie ik iets over het hoofd...?

vantspijker

Allen die meewerkten:Mijn

Bericht door vantspijker » 14 aug 2012, 22:03

Allen die meewerkten:
Mijn vraag van 22 Juli is dus inmiddels wel beantwoord !!! En er kwam nog veel meer informatie boven tafel. Voorlopig voor mij veel inpas werk, maar ook weer zoekrichtingen, vooral bij het HCO, en ook ter plekke in de polder, maar het kan nog wel even duren voor ik daar gelegenheid voor zal hebben.

Iedereen hartelijk dank; meedenken en meewerken door zovelen is door mij zeer op prijs gesteld !!

Toch nog een vraag nav verkregen info:
Ria: Volgens Ensing kwam rond 1700 de naam ""de Werff"" in gebruik voor wat eerder ""Rouwenhorst"" heette Er woonde toen ook een Claes Claessen Rouwenhorst. Jij vond dat in 1751 er twee erven waren, volgens het Vuurstedenregister. Heb je een verklaring of plaatsbepaling ?? Op oude kaarten kan ik daarover niets vinden: de Werff wel, Rouwenhorst niet.

Frits

Minie Buit

Frits Op de site Wat Was Waar

Bericht door Minie Buit » 15 aug 2012, 11:29

Frits
Op de site Wat Was Waar daar vind je onder Hasselt OAT 1832 boerderij De Werf sectie U blad 3 perceelnr 417. Bewoner van de Werf is in 1832 Jannes Stoffel Weis

Rouwenhorst aan de Nieuwe Wetering onder sectie U blad 3 perceelsnr 404 eigenaar in 1832 eigenaar werd genoemd Lubbert Peters Nijboer.
Daarvoor was eigenaar Hendrikje Hendriks weduwe van Roelof Herms.

Het is aannemelijk dat van uit heel vroeger erve De Werf en Rouwenhorst 1 erf was, dat is op de oude kadastrale kaart ook goed te zien het was eén perceel vanaf de nu Zwolsedijk tot aan de Nieuwe Wetering.

Via Henry Wolf ; RA 634 In dankbare herinnering aan Jan Rientjes.
f258 2 juni 1802 - Verw. Sch. C.J. Zebinden.Keurnoten A. van Sonsbeeck en Hendr. Herms.Verschenen zijn Abraham van Sonsbeeck en zijn ehevrouw M.F. van Munster, tut. mar. Welke verklaarden in de beste en bestendigste forma rechtens voor een welbetaalde somma van penningen te cederen en in volledig ei­gendom te transporteren, zulks doende bij dezen, aan Hendrikjen Hen­driks, weduwe van wijlen Roe­loff Herms, en [haar] erven een welgelegen erve den Rouwenhorst ge­naamd, gele­gen in Mas­tenbroek aan de Nieuwe Wete­ring, zijnde het eerste erve voor­bij Ruim­zicht, [-] oostzijde, bestaande uit een huis, berg en 5 1/2 morgen groenland, waar­van een kamp ad 3 1/2 morgen leenhorig is aan Mevr. de Famars, geb. Vrie­sen; en zulks met "des zelfs" lusten en las­ten, raad en onraad, recht en gerechtigheid daar toe en aan be­horende en opliggende.- In kennis der waarheid etc Z.W. Hartman heeft mede getekend

RA 640

f102 - 18 mei 1805 - Richter L.H.C. Nilant.Keurnoten E. Bomhof en J. Middelwijk.Verschenen zijn Lubbert Peters en Hendrikje Hendriks, ehelieden op de Nieuwe Weteringe in Mastebroek, tutore marito. Zij verklaarden wegens opgenomen en ten genoegen ontvangen penningen schuldig te zijn aan Hermen Hendriks en Albertje Derks, ehelieden, een kapitale somma van 1600 Caroli gulden. Zij beloven deze jaarlijks op 1 mei te zullen verrenten met 4 procent. Hiervoor stellen de comparanten boven een generaal verband van hun personen en goederen tot een speciale hypotheek en onderpand hun erve en goed het Rouwenhorst genaamd, gelegen in Mastebroek op de Nieuwe Weteringe onder dit Schoutambt van Zwolle, alsmede 2 morgen groenland daarbij gelegen, zoals het een en ander door de comparanten wordt bewoond en ge­bruikt.- Zonder argelist, in waarheids oorkonde heeft de Scholtus voor­noemd dit met zijn hand en zegel bekrachtigd, en tot meerder veste­nis heeft C.J. Zebinden, Verwr. Scholtus, dit op uitdrukkelijk ver­zoek voor de comparanten mede getekend en gezegeld.

Over samenvoegingen of splitsingen van dit oude erf sta ik open voor aanvullingen
Minie

ria van bessen

Fred,volgensVST 1682 en 1751-

Bericht door ria van bessen » 16 aug 2012, 18:05

Fred,

volgens
VST 1682 en 1751- Hasselerdijk

No. 7 - [1682] Oosten Cornelis Selfs Eigenaar 1 vuurstede
[1751] Claas Clasen [= de Rouwenhorst - Ria] eigenaar Tomas Jaxon en Pr. van Berkum

No. 8 ? [1682] Derk Pelle - eigenaar niet vermeld 1 vuurstede
[1751] Claas Jansen in de Rieten eigenaar Pr. van Berkum

No. 11 ? [1782] Hermen Gerbrands Wed.
Selfs Eigenaar 1 vuurstede
[1751] Albert Berends op de Werff eigenaar B.mer. Muntz
[zijn] Erfgenamen

nr. 8 en 11 zijn inmiddels uitgezocht met behulp van het oud rechterlijk archief. En dit klopt.

Volgens f24 - 21 juli 1677 wordt no. 11 verkocht door Grietje Lubberts die voordien getrouwd was met 1e. Derk Pelle en 2e. met de wedr. Cornelis Oosten en door al haar kinderen uit beide huwelijken aan Grietjen Hendriks voordien wed. van Egbert Klaasens en die op het moment van aankoop opnieuw gehuwd was met Hermen Gerbrandts.
Uit haar laatste huwelijk geen kinderen.

In 1741 is echter nog eigenaar mevr. Tobias.
Dus zou het erve de Werf moeten zijn verkocht of vererfd aan burg. Muntz. Tenzij mevr. Tobias de erfgenaam is. Heb ik verder nog niet uitgezocht.

groet Ria

[ 16. Augustus 2012, 18:06: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]

AFJ

Op 18 mei 1722 trouwen te

Bericht door AFJ » 16 aug 2012, 19:32

Op 18 mei 1722 trouwen te Zwolle Balthaser Muntz en Catarina Tobias, getuigen zijn hun beide vaders.

Ondertrouwintekening onder 2 mei van dat jaar.
http://www.vpnd.nl/bronnen/ov/zwolle/zw ... 172210.pdf

vantspijker

Ria,en André,In een

Bericht door vantspijker » 16 aug 2012, 21:33

Ria,en André,

In een publicatie van de Heer Ensing, jou ongetwijfeld bekend, lees ik het volgende:
Rouwenhorst - eigenerfde boer -: De naam ""de Werf"" is omstreeks 1700 in het dagelijks gebruik opgekomen. De oudere, die officieel nog gedurenmde de hele 18e eeuw in gebruik bleef, was ""de Rouwenhorst"". Deze Rouwenhorst was, zoals een hypotheekakte van 1706 zegt: ""vrij eijchelijck goet, onbeswaart met eenige andere uitgaande renten"", dwz allodiaal goed. Het omvatte zes morgen land met huis, hof en berg. De hypotheekgevers, die de erve en goed sinds ruim 4 jaren bezaten, waren Claas Claessen Rouwenhorst en zijn vrouw Teunissien Jans. Hun erfgenamen gingen 8 jaar later failliet en burgemeester Hermen Tobias, van Zwolle, verkreeg de boerderij uit de executoriale verkoop. Onder de landerijen die bij de boerderij behoren wordt het Kannegieters land met name genoemd.

NB: verder: de burgemeester Hermannus Tobias sterft te Deventer op op 187 Juni 1720 .
Een dochter Catrina doop 1696, trouwt te Zwolle op 18 Mei 1722 met Bathasar Muntz
Johanna Muntz, geb. 23 10.1731 trouwt in 1755 met Joost Peter Thomassen à Thuessink.

NB 2: Mijn voorvader Arent Jans kreeg in 1714 als meier de boerderij in gebruik. "Tot zijn dood in 1730 . Zijn weduwe hertrouwt met Albert Berents, die nu ook Albert op de Werf wordt genoemd. ""Hij had het goed in pacht van Judith Verhoef, de weduwe van burgemeester Tobias.

ria van bessen

Mooi verhaal.Maar het

Bericht door ria van bessen » 16 aug 2012, 22:17

Mooi verhaal.

Maar het vuurstederegister heeft het over verschillende erven.

Ik heb het niet bedacht, hoor. Dat zijn de feiten.

Zowel in 1682 als in 1751.

En die 3 morgen Kannegietersland BIJ de Werf gelegen, die waren in 1673 in bezit van Grietjen Hendriks wed. Hermen Gerbrants.

Zij was in 1682 eigenaresse van het goed waar in 1751 Albert Berents op pacht.

zo wordt het vermeld in de akte van 1673

"3 morgen genaamd Cannegieters Landt gelegen aan de noordzijde van de Werff""

Daar kan ik geen speld tussen krijgen - hier staat duidelijk.... de Werff

ria van bessen

bericht 2Dit staat in de akte

Bericht door ria van bessen » 16 aug 2012, 22:33

bericht 2

Dit staat in de akte van 29 nov. 1715 die ongetwijfeld aangehaald zal zijn in het door jou genoemde boek, [wat ik niet ken overigens].

De akte betr. burg. Hermen Tobias waarin beschreven wordt dat de burg. bij een verhoging de slag had behouden, en zo eigenaar was geworden van o.a.

' drie morgen naast het voorschreven goed de Werff, Kannegieters Land genaamd'

Het Kannegietersland lag dus naast het goed de Werff, net zoals in de akte van 1673 wordt gezegd.

Het is mogelijk dat CC dit heeft gekocht van de wed. Hermen Gerbrants. Dat kan ik wel uitzoeken.

Maar het feit blijft dat de Werf een ander erve is dan de Rouwenhorst met allebei een eigen vuurstede.

[ 16. Augustus 2012, 22:38: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]

ria van bessen

Een beetje laat, maar ...

Bericht door ria van bessen » 17 aug 2012, 00:28

Een beetje laat, maar ... toch even rechtzetten.

Waarschijnlijk hoort toch de Werff én de Rouwenhorst bij elkaar want beiden behoorden toe aan Egbert Stevens die getrouwd is met Grietjen Hendriks.

Zij zal vermoedelijk 'onze' Grietje zijn, dus de wed. Hermen Gerbrants.

CC koopt bij executie de Rouwenhorst in 1702.

Waarom het ineens Rouwenhorst heet, is me niet duidelijk want Claas Claasz. heet al eerder Rouwenhorst dan de aankoopdatum, nl. ook in 1697. Terwijl ik voordien niets vind over Rouwenhorst als erf. Wel als familienaam.

In 1697 doen Egbert Stevens en zijn vrouw verwin op al hun goederen aan Dr. Jan van Muiden vanwege niet na te komen verplichtingen.
De rest weet je - vermoed ik.

Het Kannegieters land is trouwens leenplichting aan de heren van Deventer. Misschien dat daar nog wat helder licht kan worden gevonden.

groet Ria

Ik ga slapen

vantspijker

Ria,Bedankt. En zo komen alle

Bericht door vantspijker » 17 aug 2012, 21:10

Ria,
Bedankt. En zo komen alle puzzlestukjes dan toch weer bij elkaar. Met vereende krachten.......
Ik ga het binnenkort allemaal eens ter plekke bekijken, en fotograferen, voor het (mijn) familieverhaal.
Ik begrijp uit al het bovenstaande dat ontzettend veel weet, of anders wel uit weet te vinden, maar dat jij ter plaatse niet zo bekend bent. Als je interesse hebt, ga dan eens met me mee. De verhalen krijgen dan een gezicht. Voor wat betreft de boerderij ""de Werf"" kan het nog net; die gaat binnenkort verdwijnen. En komt dan nooit meer terug !!

Groeten, en nogmaals dank voor al je bijdragen.

Frits.

Plaats reactie