SNEL uit Emmen bij Dalfsen
-
Bericht 2.
Bericht 2.Informatie over het gezin waar Claesje Everts uit komt:Vader Evert Dercksen , zoon van Derck Everts , wonende te Langenholte X [ondertrouw juni 1638] 5-8-1638 ( 723/26) 1 e huwelijk: Merregien Hendricks, d.v. Hendrick Claesen te Langenholte Zij sterft voor aug. 1660. Ene Evert Dercks uit Langenholte doet in Zwolle in dec. 1648 belijdenis.3 dochters, mogelijk meer kinderen, die jong stierven? A. Claessien Everts X 1657 Hendrick Hendricks Snelle uit Emmen. Ene Hendrick Hendricksen te Langenholte doet belijdenis in april 1658. Dit kan H. H. Snelle uit Emmen zijn geweest, die tijdelijk nog in Langenholte woonde. Hij laat n.l. in 1660 en 1665 kinderen in Zwolle dopen. Claessien doet wonend te Langenholte belijdenis te Zwolle op 29-3-1657.Op die dag doet er ook nog een Derckje Everts belijdenis, maar dat kan een aangetrouwde tante zijn. Er was nl. een Derckje Everts uit Wijthmen in april 1646 getrouwd met Jan Hendricks uit Langenholte. Ene Jan Hendricks wordt in 1660 voogd MZ van Derckje en Grietje Everts, de zussen van Claessien, als hun vader dan hertrouwt met Grietien Geerlichs. B. Derckje Everts doet belijdenis april 1661 en trouwt als j.d. van Langenholte 3-6-1665 met Marten Willems, j.g. uit Lenthe C. Grietje Everts is nog geen 16 jaar als de momberstelling van 6-6-1660 wordt opgesteld.Evert Dercksen uit Langenholte XX 2e Grietien Geerlichs uit Genne. Wonend te Langenholte doet zij te Zwolle belijdenis op 25-12-1660.
-
Hebben we die Marten Willems
Hebben we die Marten Willems uit Lenthe al eens eerder gezien? De zwager van Hendrick Hendricks Snelle uit Emmen?Derk Hendriks die in 1682 belijdenis doet, kan de zoon zijn van Hendrick Hendricks Snel uit Emmen en dan is hij volgens het testament van H.H. Snel in 1704 al overleden, nalatend 3 kinderen.Ik zie nog nergens een spoor van Gerrit Hendriks ( X 1675 Hendrikje Sijsen) , die naar de Riezebos trouwt als zijnde broer van H.H. Snel te Emmen. H.H. Snel uit Emmen trouwt 1657 al. Kan een stuk ouder zijn geweest dan broer Gerrit.Die Wilhelmus uit Ankum, die in 1699 diaken werd en in 1708 kerkmeester: kan dat hun veel jongere broer zijn geweest, die in 1679 te jong was om voogd van Gerrit zijn kind te worden? Omdat Hendrick de jonge steeds voogd wordt van een kind als Gerrit weduwnaar wordt.Of hoort die Wilhelmus helemaal niet bij Gerrit Hendriks in de Riezebos en bij Hendr. Hendr. Snel te Emmen en en staan Ankum en Emmen los van elkaar, ondanks dat H.H. die in Emmen woont grond in en bij Ankum bezat?In 1602 woonden er zowel in Emmen als in Ankum al Snellen, dus wat dat betreft gaan de Snellen in beide buurtschappen aardig gelijk op.
-
Bericht 2.
Bericht 2.1. Emmen: 1601 Albert Engbers ( Verponding) 1602 Engbert Snell ( paardengeld) 1602 Engbert Snellen( Verponding)Misschien was dit een vader Albert Snel met een zoon Engbert en op dat moment 1 gezin Snel in Emmen. Ik weet niet of er altijd in Ankum en Emmen sprake is van 1 gezin Snel of van meerdere.2. Er is dus een Jan Snelle geweest met een volwassen zoon Derck, in 1661 genoemd en een volwassen dochter Geessien, genoemd in juni 1699 als broer Derck overleden is. Ook is Derck genoemd in zoutgeld 1694, maar niet in Vuursteden Emmen 1675.Derck wordt in 1661 gekoppeld aan 4 morgen land onder Emmen, westwaarts lag land van Griffier Roelinck. Hendr. Hendr. Snelle te Emmen huurde van weduwe Roelink in 1675). Zus Geesje wordt later in 1699 ook aan dit land gekoppeld, samen met haar man Jan Olsman. Die woonden toch in Ankum?Misschien is de reden dat Derck niet voorkomt in 1675 Vuursteden Emmen, dat hij wel bij grond daar betrokken was, maar niet daar in Emmen woonde. Land van Catharina van Brandenborch wordt als aangrenzend genoemd. Die Brandenborchs hadden toch ook land in Ankum richting Berkum of Haerst? Al in 1613 begon dat met dat losse briefje dat bij de akte lag, waarin Hendrick Willems X Jenneken Engberts werd genoemd.. Daarin Gerrit Brandenborch.En Lucretia Conincx wordt in 1661 genoemd in dat stuk met die 4 morgen onder Emmen, nr. 16 van Essen, waarin ook Derck Jans Snelle werd genoemd. Werd die familie Conincx ook al eerder genoemd in een akte, maar dan bij Ankum? Coninxland heb ik eerder ergens gelezen.Is er van Geesje Jans Snel een momberakte? Zij was met Jan Olsman, maar heeft een zoon Geurt Gerryts in de Visscher zie 1706 in nr. 16 Essen buurtschap Emmen. Staat er in die eventuele momberstelling iets wat kan helpen bij het zoeken naar Jan Snelle, vader van Geesje, of kan het helpen de broer Derk Jans Snelle van deze Geesje te vinden?
-
Ergens noemde ik Jan
Ergens noemde ik Jan Koldenhoven in combinatie met Hendrick Hendrick te Emmen. In een belastingregister of zo. Iets met Rijgedijke/Richterdinck. Zoutgeld of zo? In 1704 , in dat testament, laat H.H. Snel te Emmen de 3 kinderen van zaliger zoon Derk Hendriks erven. Volgens Gens Nostra 61 blz. 690/2006 Uitdagingen rond Zwolle/ B. van Dooren trouwde Margien Willems uit Emmen in 1687 met Derk Hendriks Snelle. Het laatste kind van Derk Hendriks, dat gedoopt werd in 1697, was Derkjen, mogelijk naar de kort ervoor overleden vader Derk genoemd? 24 januari 1699 hertrouwde Margien Willems in Zwolle met Jan Hendriks Koldenhoven. Zij staat daar echter wel als j.d. Dan trouwt op 10 sept. 1700 Jan Hendriks, weduwnaar, met Hendrickien Derks. Zij laten kinderen dopen in Dalfsen vanaf 1701.Jan Hendriks Koldenhoven was dus zeer waarschijnlijk de 2e man van H.H. Snel te Emmen zijn schoondochter.Bovenstaande heb ik ook op 11 april op het item Snel uit Ankum geplaatst.
- ria van bessen
Wat is het bewijs dat Margie
Aangevuld bericht >>>>>Wat is het bewijs dat Margie Willems die wed. is van Derk?Derk Snelle wordt genoemd in het register van 1694 w. te Emme.en ook nog in het zoutgeld van 1701 AanvullingMAAR zo staat het vermeld 1701jan henrix in de marshoek te vorenderk snellen 2.-.- 1694:derk snellen 3.-.-Moet ik dat als bewijs zien?
-
Eigenlijk heb ik het liefst
Eigenlijk heb ik het liefst bewijzen uit DTB's. Maar dat is niet altijd mogelijk. Ik noem die conclusies uit secundaire bronnen voor mijzelf altijd sterke aanwijzingen, geen bewijzen. Ik probeer dan wel 2 of 3 sterke aanwijzingen te verzamelen. Zoals wat je nu net schreef, dat las ik gisteren ook en daarom heb ik het toen toch maar op het Forum gezet. Heel hard bewijs is er echter niet. Maar met wat ik al eerder had gelezen, de combinatie van Hendrick Snel te Emmen met Jan Colden oven en later Jan Hendrik Koldenhoven, op Richterdink, dan begin je, zeker met het verhaal van Van Dooren erbij, aan een situatie te denken van een schoonvader/schoondochter en dat de schoondochter dan hertrouwt en dus met die Koldenhoven aankomt. Ik ken die figuur verder niet. Weet wel van een boerderij Colthoorn bij Schelle. Heeft dat er wel of niet mee te maken? Ze zijn dus ook in Zwolle getrouwd. Waarom? En zij dan als j.d. getrouwd. Ze kwam uit Emmen/Marshoek, zal daar in Zwolle niet bekend zijn geweest bij de man die hun huwelijk noteerde, neem ik aan. Als men haar in Dalfsen i.p.v. als weduwe als j.d. had genoteerd, had ik het erger gevonden: daar is de wereld kleiner. Dan weet je toch hoop ik, dat je met de weduwe van Derk Hendriks Snel van doen hebt? En dat die gaat hertrouwen? Tenminste, als zij die weduwe was!!! Laten we het voorlopig houden op: mogelijk 2e huwelijk met Jan Hendriks Koldenhoven. Ik vond het wel een heel aannemelijke verklaring voor hoe die naam Jan Colden oven daar naast Hendrick Snel was genoteerd in ik meen een zoutgeldregister of zo.Later lees ik dan de naam van de boerderij in combinatie met Jan Koldenhoven weer anders. Andere naam. Maar misschien heeft Jan Koldenhoven niet steeds op dezelfde boerderij gewoond.
- ria van bessen
Ik heb een voogdijakte in
Ik heb een voogdijakte in Dalfsen waarvan de wedr. hertrouwt met een vrouw die precies zo heet als zijn eerste vrouw. En omdat er een hiaat is in de trouwboeken van Dalfsen kun je maar zo een fout maken.Het is inderdaad vreemd dat zij als jd in Zwolle trouwt. De exaxte omschrijving is deze.1699-01-24 - Jan Henrix Koldenhove, j.m. en Marchie Willems, j.d., zijn alhier getrouwt den 24 Jan. 1699 met attestatie van Wijhe en Dalfsen - [geen getuigen vermeld] - Ondertr./tr. Zwolle, RBSO 727, f312.Er staat ook geen; zij moet erfuiting doen.En als er verder geen andere bron genoemd wordt, en het interresseert me niet wie dan ook die persoon is die dit beweert, dan vink ik dit toch echt af, als niet waar.Zo eigenwijs ben ik wel haha
-
Vreemd, dat ze in Zwolle
Vreemd, dat ze in Zwolle trouwen, met lijntjes naar Wijhe en Dalfsen. Omdat die dochter Derkie al denk ik naar vader Derk genoemd is, vermoed ik als ze blijft leven geen kind uit een 2e huwelijk van haar moeder met de naam Derk(ie), maar ik heb nog niet naar de dopen van kinderen van Jan Hendrik Koldenhoven X Margie Willems gekeken.Wel nog even gekeken naar Zoutgeld 1701 Dalfsen en waar Hendrick Hendricks te Emmen nu precies heeft gewoond en wie er bij hem in woonde of andersom, weet ik niet, maar hij wordt ook genoemd in combinatie met Sijze Claessen en dat is zoals we weten de man van zijn dochter Machtelt Hendriks. Maar het zou ook zo maar kunnen, dat Sijze Claessen als hoofdbewoner gold in 1701 en dat Hendrick al een stapje terug deed. Daar nog wel onder dak verblijvend. Even zo goed kun je dan kerkmeester zijn, vooral als je iemand anders het geld ( lopend?) laat ophalen. " Sijse Klaessen te voren Henrik Snellen 2.-.- "
- ria van bessen
Zoals je wellicht gezien hebt
Zoals je wellicht gezien hebt, heb ik een nieuwe start gemaakt met Snel te Ancum. Ik hoop via Assie of Essie op Wechele een lijn te vinden naar Hendrik Hendriks Snel te Emmen.Ook al zou Jan H. Koldenoven zijn getrouwd met de wed. van Derk Snel. In die periode is de ORA een zooitje, er zijn veel voogdijaktes gewoon niet te vinden, dus ook geen bewijs. Zij overlijdt al vrij snel trouwens. Derk heeft ook geen land ge-erfd waar we nog wat mee kunnen.