Wie zijn de ouders van Hendrik Jans Crommedijk ?
-
Janny, Die drie dopen staan
Janny, Die drie dopen staan in Zwolle (RK) 1749, 1750 en 1752.
-
Ja, die 3 uit 1749 en later
Ja, die 3 uit 1749 en later zijn van ná de huwelijksdatum. Maar omdat er een kind, wonend op de Krommedijk, is begraven in Windesheim op 10 okt. 1740, vraag ik me af, of het mogelijk een voorechtelijk kind van Alberta Sophie Jansen en Hendrik Jansen is geweest. Vanwege die boete. Zie Ria, 30-11-2016 10:58 uur. 20 oude schilden als boete en dat dan je bezit gepand wordt? Dan moet er toch echt wel wat aan de hand geweest zijn. De geboorte van een buitenechtelijk kind bijv.? Want ze waren echt niet de enigen met een relatie zonder officiële trouwinschrijving.
-
Die Phygje Jan Winolts
Die Phygje Jan Winolts Krommedijk (getrouwd met Menso Gerrits op den Meijbergh) had in ieder geval nog 3 broers en 1 zus.Dat overleden kind kan daar natuurlijk ook nageslacht van zijn.
-
Ja, het kan nageslacht zijn,
Ja, het kan nageslacht zijn, want ik kan er niet achter komen, hoeveel gezinnen en alleengaanden er tegelijk op de Krommendijk woonden. Die jongens Splinter ( Paul en Jannis/Johannes) trouwden, wonend op de Krommendijk, bijna 28 en bijna 31 jaar oud. Dus wie woonden er allemaal daar bij in, getrouwd of ongetrouwd?Maar dat woordje "BIJ" de Krommedijk blijf ik afstandelijk vinden. Als het een officieel gewenst Krommendijkje was geweest, had ik verwacht dat er " Een kind ( of: het kind) van den Krommendijk" had gestaan. Als ik dat boeteverhaal niet had gelezen, had ik het nog tot daar aantoe gevonden. Dat woord "bij" viel me wel bij de 1e lezing direct op. Maar er stond toch wel vaker de doop van een onecht kind in de doopboeken en ik heb niet in al die gevallen in het Rechterlijk archief later gelezen, dat al die ouder/moeders aan boetes van 20 schilden werden gekoppeld. Ik zat ook nog aan wraak/jaloezie te denken, maar de reden is niet meer te achterhalen.
- ria van bessen
Ik wil niet vervelend doen, .
Ik wil niet vervelend doen, .. je mag de afstamming van Fijgje helemaal in kaart brengen, maar dan zul jetoch niets vinden over Hendrik Jans alias Kromdijk.Dat is al uitgezocht door Jan Rientjes en Berend van Dooren. Ik heb daar ook aan meegeholpen.En als je ook niet afstamt van Alberta Sophia Jans Krommendijk, dan lijkt me het tevens nutteloos.De enige mogelijke link om verder te komen HJ Kromdijk.. is Jan Berents in het Bouwhuis op de Haar uit Olst.En volgens mij woonde deze in Middele.
-
Nee hoor, Ria. Dat is
Nee hoor, Ria. Dat is helemaal niet vervelend. Ik ben blij dat ik dat dan niet dubbel doe. Is dat uitzoekwerk overigens wel online te vinden? Naar de kinderen van Phijgje en haar broers en zussen ben ik wel benieuwd. Via de Rietbergens is dat voorgeslacht.En was die huwelijksdatum van Jan Berent Leeuwenberg juist? Ik kon het huwelijk nl niet vinden in Zalk en in IJsselmuiden.
- ria van bessen
Ja, die kon je vanzelf niet
Ja, die kon je vanzelf niet vinden, het jaar moet 1759 zijn ... typefoutje dus.De gegevens afstamming Fijchjen staat in dat door mij genoemde artikel in de Nederlandse Leeuw - zie mijn bericht hieronder ergens. Deze boeken staan in het HCO voor zover ik weet. Je kunt ook lid worden van de NL en eerdere artikelen opvragen .. of wellicht is er inmiddels een digitale versie uitgebracht, geen idee eigenlijk.
-
Bedankt hoor, Ria !
Bedankt hoor, Ria !
- ria van bessen
Graag gedaan hoor!
Graag gedaan hoor!Wat Jan in t Bouwhuis betreft, de voogd.In 1746 treedt een Jan Berents in 't Bouwhuis op de Haar op in Olst als voogd over het kind van Hendrikus Janssen in den Maas en Agnes Wildenbergh.Maar als ik verder zoek naar Bouwhuis in Olst, dan wordt in Middele er een wed. Jan Bouwhuis in 1748 genoemd.Met 2 kinderen boven de 10 jr. 1 dienstbode en een kostganger.Jan int Bouwhuis is voogd in 1763 over het kind van HJ Kromdijk, hij zou de zoon kunnen zijn van deze Jan Berents.Jan [Jansen] Bouwhuis is gehuwd met Janna Jansen. Huwelijk zit in Zwolle NG 10 mei 1755en heeft hij 2 dochters genaamd Aleida en Janna. Deze familie is RKAleida huwt NG Olst op 6 juli 1793 en te Wijhe RK op 29 juli 1793 te Wijhe met Lambertus Joannes Herms op den Stonnenberg[Steunenberg in de NG akte] in OW onder OlstJanna huwt Ng Olst Hendrik Stonnenberg 24-01-1793 - RK Wijhe 14-02-1793en de zoon van Jan Bouwhuis en Janna Jansen huwt Elisabeth Heuvink NG Olst op 13-12-1793Aangezien er nogal een verschil is in leeftijd tussen Hendrik Jans Kromdijk en Jan Bouwhuis zou Jan dus ook een neef kunnen zijn én zou de vrouw van Jan Berents in t Bouwhuis dus de zus kunnen zijn van Hendrik J KromdijkIn ieder geval de familie Bouwhuis uit Middele is niet arm.
-
Momberstelling Wijhe 16-10
Momberstelling Wijhe 16-10-1763, na overlijden van Alberta Jansen Krommendijk: Mombers:1. Jan Berents Leeuwenberg onder Zalk, trouwt 1759 als wedn. met Hendrina Jansen Krommendijk, is dus van de kant van Alberta2. Jan in Bouwhuis onder Olst. Is waarsch. zoon van Jan Berents, die overleed voor 1748. Deze Jan Jansen Bouwhuis X Janna Jansen NG Zwolle 10-5-1755 . Janna kan zus zijn van de gezochte Hendrik Jansen. Info Ria 1 dec. 21:13 uur.3. Pauwel Splinter Nakman, wonend op boerderij 't Nak te Herxen. Halfbroer van Alberta Jansen. Momberstelling 14 mei 1776, na overlijden van Hermanna Rietberg, vóór het 3e huwelijk van Hendrik Jansen opgemaakt:Mombers:1. Jan van den Beld X1. Maria Teunis Gedoopte kinderen: RK Wijhe:1. nov. 1743 Wilhelmina . De vader genoteerd als Joannes Riekels en de moeder als Mariae. Conj. matrina Aaltje Willems2. 23 juni 1746 Antonia F.Lma. Joannis Richels et Maria Tonissen conj. in Wijhe. Matrina Antonia Tonissen cujus loco levabat Hendrina Wolters in Wijhe. Beide meisjes leven nog tijdens de Volkstelling 1748. Hun vader is dan net RK Wijhe hertrouwd met X 2. Wilhelmina van der Vegte, op 15 mei 1748. Testes Antonius Vosman et Bernardina Zwakenberg. Vader Jan heet daar Joannes van den BeltBij de NG ondertrouw Wijhe staat hij op 28-4-1748 als Jan van den Belt, wedn. onder Wijhe. Wilhelmina was dienend te Amsterdam, het is haar eerste huwelijk. Ze trouwen te Diepenveen, maar daarvan staan de huwelijken niet op VPND.In 1748 bij de VOT heet de knecht Jan Derks. Jan woont in het kerkdopr Wijhe, wordt , omdat hij meer dan 200 gulden bezit bij de Personele Quotisatie in 1749 aangeslagen voor 2 gulden en 4 stuivers.[In Herxen moeten dan Hendrik Jan Krommendijk en Pauwel Nakman beide f 5.10.- betalen. Zij bezitten ook meer dan f 200,-]In de momberstelling Wijhe 14-6-1748 van Jan van den Belt belooft hij zijn dochters elk f 25,- en wat sieraden en kleren. Jan Cornelisse te Battum wordt momber, evenals Gerrit Rijkkels.Dat zal een broer van Jan van den Belt zijn: getrouwd RK Wijhe 22-2-1746 Gerardus Richers et Maria Jacobs op den Belt.Hendrik Jan Krommendijk werd dus niet één van de mombers voor de dochters van Jan van den Belt. Ik zie zo nog geen eventuele familieband tussen Jan van den Beld en Hendrik Jan Krommendijk. Maar het zou kunnen. Ik weet ook niet, of hij als familie aan Hermanna Rietberg is te linken.2.Jan Echberts op de Lugtenberg onder Olst. Van deze persoon heb ik nog niets gelezen.