Egbert Klaassen van der Vegte.

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Egbert_

Die bedoelde ik wel. Tot

Bericht door Egbert_ » 08 feb 2019, 23:17

Die bedoelde ik wel. Tot welke leeftijd was je toen onmondig? Op 23-11-1754 was hij 25 jaar.Volgens onderstaande link zou het kunnen:https://www.geneaknowhow.net/faq/recht/t-1.htm

ria van bessen

Claas Jans en Geesje Arents

Bericht door ria van bessen » 08 feb 2019, 23:18

Claas Jans en Geesje Arents huwen inderdaad in 1711 - Janna is geboren 2-3-1722 want dan worden er voogden over haar gesteld. Deze Janna heeft geen broer, en ook geen zuster. Haar vader is al overleden voor 26-11-1729. Maar welke Egbert bedoel jij dan als je het hebt over een neef? 

ria van bessen

Hij had nog voogden nodig

Bericht door ria van bessen » 08 feb 2019, 23:21

Hij had nog voogden nodig omdat hij nog niet wilsbekwaam was, vanwege zijn onmondigheid. Mondig werd je wel door een huwelijk ongeacht hoe oud of hoe jong je was. Hij trouwt veel later.Waar baseer je eigenlijk op dat deze Janna de dochter is van Claas en Geesje?

Egbert_

Dat Janna Claessen x Jan

Bericht door Egbert_ » 08 feb 2019, 23:59

Dat Janna Claessen x Jan Herms Clooster dezelfde is als de dochter van Claas en Geesje uit 1713, weet ik niet zeker. Het past, en zo heb ik het gelezen in de zoektocht naar Arent Jans (op de Werff).Mogelijk zit ik helemaal verkeerd met die onmondige Egbert Klaassen als voogd.De voogd Egbert Klaassen wordt als eerste genoemd, de logica zegt dat hij voogd is van vaderszijde. Dan zou Albert Berends in 1754 de voogd van moederszijde zijn. En dat is opmerkelijk. Albert Berends was de man van Derkje Jans. Toen de moeder van Janna Claessen overleed (even ervan uitgaan dat het klopt dat dat Geesje Arends is), was de voogd van vaderszijde in 1722 eveneens de man van Derkje Jans, alleen was ze toen nog getrouwd met Arend Jans op de Werf.VRAAG: Is Claas Jansen in Overwaters wel de broer van Arend Jans op de Werf? Is Derkje Jans niet zijn zuster, en daarme Arend Jans op de Werf niet zijn zwager?

ria van bessen

Ik had niet de indruk dat

Bericht door ria van bessen » 09 feb 2019, 13:23

Ik had niet de indruk dat Frits en Janny meegingen in de [mijn] gedachtengang dat die Albert Berents de man was van Derkje. Ik vind het opmerkelijk dat jij wel die conclusie trekt. Ik heb het verder laten rusten, maar nu je veronderstelt; kan Derkje Jans niet de zuster zijn van Claas opent zich toch een nieuw perspectief. Dat zou inderdaad kunnen. Gezien het patroniem en het feit dat ze van de Vegt kwam. Ik heb later ook de suggestie doorgegeven is Maria Arents niet het kind van Arent Hendriks en Lijsbeth Geerligs - gezien dat haar oudste dochter  Elisabeth heet. Ook Hendrik Arents heeft een dochter Lijsbet. Tenminste ik dacht dat ik dat had doorgegeven, het is al weer even geleden, maar hoe dan ook; bij mijn weten is er met die suggestie verder niets gedaan. 

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 09 feb 2019, 13:45

bericht 2In HFG 1723 in Genne, Holten en Overwetering  - Claes Jansen aan den dijk met 4 personen.En van de andere sijde; nog een Claes Jansen genoteerd.onder de Hasselerdijk is genoteerd in HFG 1723 - Arent Jans, Berent Freriks, Egbert Jans en daarna een Claes Jans.Claas Jansen aan de Hasselerdijk wordt aangesteld in 1731 als voogd over Wolter Arents van den Berg, onmondige broer van Arent Wolters van den Berg x Grietje Jans. In 1733 wordt deze Claas als naaste nabuur aangesteld als voogd over het kind van Derk Harms wonende aan de Hasselerdijk volgens het ORA van Hasselt.Claas Jansen x 1e Geesje Arens, 2e Jacobjen Gerrits wordt aangeduid in de voogdijstelling 1722 als Claes Jansen in Overwaters.  Idem dito in 1729 als Jacobjen haar stiefdochter uitkoopt. Nagelaten weduwe van Claas Jansen in Overwaters. Jacobje wed. Claes Jansen stelt voor een lening als onderpand haar huis en hof met land gelegen aan de Hasselerdijk even voorbij Kijck in de Vegte. Vraag; Claas Arents, Geesje Arents en Willem Arents horen bij elkaar, daar zijn we het toch over eens?  

Egbert_

Claas Arents, Geesje Arents

Bericht door Egbert_ » 09 feb 2019, 15:09

Claas Arents, Geesje Arents en Willem Arents horen bij elkaar. doopboek Hasselt:Hasselt dec 1668, 13 | Arent Claasz huisman op ter Wee, Jacobpien Willems | WillemHasselt, 1678, 28 júliús | Arent Klasen húsman, Jacoppien Willems | Klasdopen van Geesje heb ik nog niet gevondentrouwen en momberstellingen:1722 ...  Claas Jansen in Overwaters ...  onmondige dochter Janna, bij zijn zaliger huisvrouw Geesien Arents ... Willem Arents, oom van moeders zijde1722 ... Claas Jansen weduwenaar bij Kijk in de Vegte met Jacobien Gerrits j.d. bij de Boxsen Z:G: Willem Arents1739 ...  Willem Arends, weduwnaar van wijlen Stijntjen Harms, van Holten ... tot mombers verzocht en verkregen Claas Arents, oom van vaders zijde ...Maar het volgende is niet helemaal duidelijk:... 1711 Claas Jansen j.m. en Geessien Arens j.d. sijn getuge de oom en haar susterKan de zuster ook een schoonzus zijn, of missen we een dochter van Arent Claas van der Wee en Jacobje Willems?

Egbert_

VOT1748 Zwollerkerspel

Bericht door Egbert_ » 09 feb 2019, 15:34

VOT1748 Zwollerkerspel Hasselerdijk nr. 2.Albert Berents (man)Derkje Jans (vrouw)Henrik (kind boven tijn jaar)Jantje (kind boven tijn jaar)Er is al veel discussie geweest over hoe en waar de Hasselerdijk, maar volgens mijn uitleg was deze buurtschap het gedeelte binnendijks tussen de Riezebos en Hasselt. De Werf lag binnendijks, dus het kan bijna niet anders dan dat nr. 2 de Werf is. De kinderen in de VOT1748 zijn beide van Derkje Jans, Henrik uit haar huwelijk met Arent Jans, Jantje uit haar huwelijk met Albert Berents. Gedoopt toen de ouders in het varkengat woonden. Die onderbreking van wonen op de Werf vind ik wel vreemd, maar verder vind ik het zeer aannemelijk dat Albert Berends de tweede man van Derkje Jans was, en Arent Jan op de Werf haar eerste. En volgens Frits is dat ook zo, zie zijn webbijdrage:https://poldermastenbroek.nl/search/nod ... astenbroek

ria van bessen

Willem Arents zegt in 1741

Bericht door ria van bessen » 09 feb 2019, 15:39

Willem Arents zegt in 1741 dat hij 69 jr oud is. Dan zou hij in 1672 geboren zijn. Dat zou dus ook kunnen gezien het hiaat tussen de dopen.En hij zegt dan ook dat hij van Hasselt komt. Hij is voor 11-11-1753 overleden volgens de 50e penning f21,waaruit blijkt dat zijn goederen zijn geexecuteerd. Een dochter missen kan natuurlijk heel goed, Geesje haar doop is ook nog niet gevonden.Arent Clasen op ter wede x Gesien Jans heeft uit dat huwelijk 2 zonen. Jan Arents van der Wee en Roelof Arents van Terwee.Als hun vader dus hertr. met Jacobjen Willems, waarom mis ik deze zonen dan in het hele verhaal als bijvoorbeeld voogd. En dat geeft toch te denken? 

ria van bessen

Even een reactie op je vorige

Bericht door ria van bessen » 09 feb 2019, 15:43

Even een reactie op je vorige bericht. Ik heb nooit gezegd dat Albert Berents niet de man is van Derkje Jans die eerder met Arent Jans was getrouwd. In tegendeel. Ik heb Albert zijn roots nog helemaal uitgezocht, wat achteraf overbodig bleek te zijn.

Plaats reactie