De nakomelingen Egbert Berents van Grael
Re: De nakomelingen Egbert Berents van Grael
De bezittingen van Frerick Gerrijtsen en Swaentien Berents van Grael en erfgenamen: (met jaar van verkrijging of verkoop)
Frerick Gerrijtsen
1626:
1. de helft van 4 morgen weideland liggende bij Sellen Waede,
2. nog de helft van een campien ongeveer 4 morgen groot ook bij Sellen Waede,
3. nog de helft van 2 morgen liggende bij't Nije Sijltijn in Diesermarck, genaamd den Wijtenhorst,
4. nog de helft van 3 morgen gelegen in Holtenbroeck,
5. nog de helft van een cotterstede toe Diese daar d'Enckheer tegenwoordig op woont,
6. nog de helft van 4 mudde geseijs liggende in den Ooster en Wester Enck toe Diese,
7. nog de helft van Bitters landt gelegen in Mastebroeck, zo de erfuiter ten dele gevallen is van zal. Arent Florijs,
8. nog de gerechte helft van 2 mergen genaamd die Rouwhorst, in Mastebroeck, van Arent Florijs hergekomen,
1641: verkoop Bitters Lant door Frerick Gerritsen en Swaentien Berents
1654: verkoop 2 mergen land bij Sellen Wade
Lubbert Freriks namens zijn moeder Swaentien Berents van Grael mede-erfgenaam van (uit van Grael's erve):
1674: de Engelsche Mate, Loblik en Spikvoort, zes akkers en een lange akker bij elkaar liggende genaamd Dwarslant, dwars-akkers den Stuivenbelt genaamd, een grote akker achter op de Luire of naast aan Zwolle, het Marsch-heren Akkertijn, het akkertje aan het Lokampijn en het akkertje voor Gesies Loblik
Frerick Gerrijtsen en Swaentien Berents van Grael
1651: - een akker land op de Ooster Enck in Diese tussen Gerrit van Delden en Herman Camerlinck gelegen
1653: - 6 akkers land op de Ooster-Enck in Diese gelegen, strekkende met de ene einde aan een gemene weg en met de andere aan verscheiden akkeren
1654: - een akker land op de Wester-Enck in Diese tussen Hendrick Evers Snel en verkoperen gelegen
1654: - een camp landes groot ongeveer 4 mergen, de Hoeck-camp genaamd, in Dieser-marckt tussen Jr. van Camont en D'Averike Steghe gelegen, strekkende voor van de Luttike Steghe tot aan het land van de Drost van Sallant
1664: - een mudde gezaai in den Hogencamp tussen Vandrich Joan Keiser en een gemene wech in Diese gelegen
----------------------------------------------------------------------
1697: Gerrit Freriks (x Hermtje Herms)
- een kampje bouwland ongeveer een mudde gezaai groot
- gelegen aan de Molenstege buiten de Dieserpoorte
- mitsgaders een akker bouwland groot een schepel gezaai en gelegen achter de hoven in de Poupers hoek
- met nog drie akkers op den Ooster Enk
Dit lijkt niet te komen uit de nalatenschap van Frerick Gerrijtsen en Swaentien Berents van Grael. (Over Ooster Enk, zie hieronder.)
------------------------------------------------------------------------------------------------
Het is mij niet helemaal duidelijk wat met Ooster Enk bedoeld wordt. Ik heb e.a. nagezocht op hisgis.nl (op startpagina de provincie Overijssel aanklikken > "Open de kaartapplicatie" aanklikken > op het kaartje NL klikken welk plek je wil zoeken > kaartje onder tabblad "overzicht" neerklappen > klik op een perceel, en de gegevens verschijnen rechts)
Er is een gebied Oosterenk, maar dat ligt niet in de Dieze. Het is ongeveer de huidige Wipstrik. Wel in de Dieze ligt de Diezer Enk (sectie A MIN04061A04). Dit zal de Oosterenk en Westerenk in de Dieze samen zijn.
Het heeft 111 percelen bouwland, en 5 percelen weiland. De rest is tuin, erf etc. Drie akkertjes in de Oosterenk: keuze uit tientallen. Vererving van drie akkertjes zegt dan niet zoveel, er kunnen zoveel eigenaren zijn met drie akkertjes.
En als er zoveel bezit is, is er dan niet een keer een verdeling geweest onder de erfgenamen? Swaentien is begraven in 1664, Frerick waarschijnlijk overleden voor 1674. Als ze erbij horen, dan was Geesje in 1674 al getrouwd, en Gerrit en Berent net wel of net niet onmondig.
Is hier nog wat over terug te vinden, bij wie de bovengenoemde bezittingen terecht komen ?
Frerick Gerrijtsen
1626:
1. de helft van 4 morgen weideland liggende bij Sellen Waede,
2. nog de helft van een campien ongeveer 4 morgen groot ook bij Sellen Waede,
3. nog de helft van 2 morgen liggende bij't Nije Sijltijn in Diesermarck, genaamd den Wijtenhorst,
4. nog de helft van 3 morgen gelegen in Holtenbroeck,
5. nog de helft van een cotterstede toe Diese daar d'Enckheer tegenwoordig op woont,
6. nog de helft van 4 mudde geseijs liggende in den Ooster en Wester Enck toe Diese,
7. nog de helft van Bitters landt gelegen in Mastebroeck, zo de erfuiter ten dele gevallen is van zal. Arent Florijs,
8. nog de gerechte helft van 2 mergen genaamd die Rouwhorst, in Mastebroeck, van Arent Florijs hergekomen,
1641: verkoop Bitters Lant door Frerick Gerritsen en Swaentien Berents
1654: verkoop 2 mergen land bij Sellen Wade
Lubbert Freriks namens zijn moeder Swaentien Berents van Grael mede-erfgenaam van (uit van Grael's erve):
1674: de Engelsche Mate, Loblik en Spikvoort, zes akkers en een lange akker bij elkaar liggende genaamd Dwarslant, dwars-akkers den Stuivenbelt genaamd, een grote akker achter op de Luire of naast aan Zwolle, het Marsch-heren Akkertijn, het akkertje aan het Lokampijn en het akkertje voor Gesies Loblik
Frerick Gerrijtsen en Swaentien Berents van Grael
1651: - een akker land op de Ooster Enck in Diese tussen Gerrit van Delden en Herman Camerlinck gelegen
1653: - 6 akkers land op de Ooster-Enck in Diese gelegen, strekkende met de ene einde aan een gemene weg en met de andere aan verscheiden akkeren
1654: - een akker land op de Wester-Enck in Diese tussen Hendrick Evers Snel en verkoperen gelegen
1654: - een camp landes groot ongeveer 4 mergen, de Hoeck-camp genaamd, in Dieser-marckt tussen Jr. van Camont en D'Averike Steghe gelegen, strekkende voor van de Luttike Steghe tot aan het land van de Drost van Sallant
1664: - een mudde gezaai in den Hogencamp tussen Vandrich Joan Keiser en een gemene wech in Diese gelegen
----------------------------------------------------------------------
1697: Gerrit Freriks (x Hermtje Herms)
- een kampje bouwland ongeveer een mudde gezaai groot
- gelegen aan de Molenstege buiten de Dieserpoorte
- mitsgaders een akker bouwland groot een schepel gezaai en gelegen achter de hoven in de Poupers hoek
- met nog drie akkers op den Ooster Enk
Dit lijkt niet te komen uit de nalatenschap van Frerick Gerrijtsen en Swaentien Berents van Grael. (Over Ooster Enk, zie hieronder.)
------------------------------------------------------------------------------------------------
Het is mij niet helemaal duidelijk wat met Ooster Enk bedoeld wordt. Ik heb e.a. nagezocht op hisgis.nl (op startpagina de provincie Overijssel aanklikken > "Open de kaartapplicatie" aanklikken > op het kaartje NL klikken welk plek je wil zoeken > kaartje onder tabblad "overzicht" neerklappen > klik op een perceel, en de gegevens verschijnen rechts)
Er is een gebied Oosterenk, maar dat ligt niet in de Dieze. Het is ongeveer de huidige Wipstrik. Wel in de Dieze ligt de Diezer Enk (sectie A MIN04061A04). Dit zal de Oosterenk en Westerenk in de Dieze samen zijn.
Het heeft 111 percelen bouwland, en 5 percelen weiland. De rest is tuin, erf etc. Drie akkertjes in de Oosterenk: keuze uit tientallen. Vererving van drie akkertjes zegt dan niet zoveel, er kunnen zoveel eigenaren zijn met drie akkertjes.
En als er zoveel bezit is, is er dan niet een keer een verdeling geweest onder de erfgenamen? Swaentien is begraven in 1664, Frerick waarschijnlijk overleden voor 1674. Als ze erbij horen, dan was Geesje in 1674 al getrouwd, en Gerrit en Berent net wel of net niet onmondig.
Is hier nog wat over terug te vinden, bij wie de bovengenoemde bezittingen terecht komen ?
- ria van bessen
Dankjewel Egbert, voor dit mooie overzicht.
In mijn gegevens kan ik niets terugvinden wat duidelijkheid geeft, maar ik heb niet alles, dus blijft alles simpelweg mogelijk.
Tot er bewijs is.
Wel blijft er steeds een [andere?] Frerik Gerrits optreden.
VST 1682
pagina 140
nr 870 Wed. Derk Willems 1vst
nr 871 Rotger Willems – huurder Toonis wed 1 vst
nr 872 Wolbert Meijer 1 vst
nr 873 Gerrit Jansen 1 vst
vermelding: boerschap Diese
geen nr. eigenaar Bormr. Keijser – Hendrik Jans 1 vst = doorgestreept
dit huis geheel vervallen zijnde is bij ..sentien van den 19 januar 1711? van het quohier afgeschreven
nr 874 Frerik Gerrits – Roeloff Rotgers 1 vst [Frerik =wel eigenaar maar geen bewoner RvB]
--- totaal 4 verbeterd in 5 Vst
pagina 141
nr 875 Jan Suirbroot … 1 vst
nr 876 zijkant- bij resolutie van den 31 octob 1799 is .. den .. ovent .. afgeschreven
eigenaar Peter van den Bosch wed. – huurder Hendr. Steevens - 3 verbeterd in 2
met die Oovent
nr 877 Frerik Gerrits … 1 vst [= dus eigenaar en bewoner RvB]
nr 878 Freerik Hessels … 1 vst
.. 6 vst verbeterd in 5
pagina 142
nr 879 Juffrouw ter Borghe … 2 vst
nr 880 Roeloff Jansen – huurder Lubbert Frerix .. 1 vst
nr 881 Willem Everts – huurder Eevert Willems .. 2 vst
nr 882 Willem Everts – huurder Hendrik Luix … 1 vst
… 6 vst
Frerik Gerrits = GEEN Vrouw vermeld
Zwolle transport RA001-034 f571 dd.28-11-1685
Erschenen Hermen Janssen, Hendrick Pouwels, Lambert Jacobs, Hermen Jacobs en Roelof Geerlighs, alle caverende voor hun respectieve huisvrouwen, alsmede tezamen caverende voor de verdere erfgenamen van Evert en Jacob Lamberts en Geerligh Everts getrouwd geweest zijnde aan Marrechien Lamberts, en hebben voor een welbetaalde somme van penningen verkocht, gecedeerd en getransporteerd, aan Frerick Gerrijts een vierdepart en een 1/36 part van een katerstede en daaronder gehorende landerijen in Dieze gelegen, genaamd Klein Jacobs Katerstede, tegenwoordig bij Jannes Klaesen meijerswijze gebruikt wordende, uitgezonderd een morgen zo de koper Frerick Gerrijts in gebruik heeft, zijnde dezelve vrij van uitgaande renten, doch bezwaard met 1 1/2 vierendeel waare Diezerdijck.
Actum coram Schepen Holt Senior.
Zwolle transport RA001-035 f122 dd.08-08-1688
Verschenen Peter Gerrits en zijn huisvrouw Geessien Dercx tutore marito, Geertien Gerrits wed. van Albert Jansen tutore Secretaris B. Vriese, Klaas Hensen? en zijn huisvrouw Jannechien Henricks tutore marito, en Jan Pouwels en zijn huisvrouw Grietien Jansen tutore marito, en dan nog Adam Kromwol als momber van de nagelaten kinderen van Lambert Gerrits bij resolutie van Burgermr. Schepen en en Raden der Stad Kampen dd.06-08-1688, neffens Swaentien Arents wed. van voornoemde Lambert Gerrits, en hebben gecedeerd en getransporteerd aan Frerick Gerrits een vierdepart van een katerstede gelegen in Diese als mede van 2 morgen land in Diesermarckt waarvan de andere 3/4 parten voorn. Frerick Gerrits zijn toebehorende.
Actum coram Schepen Adolph Wijcherlinck.
Dit lijkt me dus de totale aankoop van de gehele katerstede geheten Klein Jacobs.
Dat moet toch uit te vlooien zijn waar dit erve ligt, lijkt me.
Dan zouden we deze Frerik hebben getraceerd.
In mijn gegevens kan ik niets terugvinden wat duidelijkheid geeft, maar ik heb niet alles, dus blijft alles simpelweg mogelijk.
Tot er bewijs is.
Wel blijft er steeds een [andere?] Frerik Gerrits optreden.
VST 1682
pagina 140
nr 870 Wed. Derk Willems 1vst
nr 871 Rotger Willems – huurder Toonis wed 1 vst
nr 872 Wolbert Meijer 1 vst
nr 873 Gerrit Jansen 1 vst
vermelding: boerschap Diese
geen nr. eigenaar Bormr. Keijser – Hendrik Jans 1 vst = doorgestreept
dit huis geheel vervallen zijnde is bij ..sentien van den 19 januar 1711? van het quohier afgeschreven
nr 874 Frerik Gerrits – Roeloff Rotgers 1 vst [Frerik =wel eigenaar maar geen bewoner RvB]
--- totaal 4 verbeterd in 5 Vst
pagina 141
nr 876 zijkant- bij resolutie van den 31 octob 1799 is .. den .. ovent .. afgeschreven
met die Oovent
.. 6 vst verbeterd in 5
pagina 142
nr 879 Juffrouw ter Borghe … 2 vst
nr 880 Roeloff Jansen – huurder Lubbert Frerix .. 1 vst
nr 881 Willem Everts – huurder Eevert Willems .. 2 vst
nr 882 Willem Everts – huurder Hendrik Luix … 1 vst
… 6 vst
Frerik Gerrits = GEEN Vrouw vermeld
Zwolle transport RA001-034 f571 dd.28-11-1685
Erschenen Hermen Janssen, Hendrick Pouwels, Lambert Jacobs, Hermen Jacobs en Roelof Geerlighs, alle caverende voor hun respectieve huisvrouwen, alsmede tezamen caverende voor de verdere erfgenamen van Evert en Jacob Lamberts en Geerligh Everts getrouwd geweest zijnde aan Marrechien Lamberts, en hebben voor een welbetaalde somme van penningen verkocht, gecedeerd en getransporteerd, aan Frerick Gerrijts een vierdepart en een 1/36 part van een katerstede en daaronder gehorende landerijen in Dieze gelegen, genaamd Klein Jacobs Katerstede, tegenwoordig bij Jannes Klaesen meijerswijze gebruikt wordende, uitgezonderd een morgen zo de koper Frerick Gerrijts in gebruik heeft, zijnde dezelve vrij van uitgaande renten, doch bezwaard met 1 1/2 vierendeel waare Diezerdijck.
Actum coram Schepen Holt Senior.
Zwolle transport RA001-035 f122 dd.08-08-1688
Verschenen Peter Gerrits en zijn huisvrouw Geessien Dercx tutore marito, Geertien Gerrits wed. van Albert Jansen tutore Secretaris B. Vriese, Klaas Hensen? en zijn huisvrouw Jannechien Henricks tutore marito, en Jan Pouwels en zijn huisvrouw Grietien Jansen tutore marito, en dan nog Adam Kromwol als momber van de nagelaten kinderen van Lambert Gerrits bij resolutie van Burgermr. Schepen en en Raden der Stad Kampen dd.06-08-1688, neffens Swaentien Arents wed. van voornoemde Lambert Gerrits, en hebben gecedeerd en getransporteerd aan Frerick Gerrits een vierdepart van een katerstede gelegen in Diese als mede van 2 morgen land in Diesermarckt waarvan de andere 3/4 parten voorn. Frerick Gerrits zijn toebehorende.
Actum coram Schepen Adolph Wijcherlinck.
Dit lijkt me dus de totale aankoop van de gehele katerstede geheten Klein Jacobs.
Dat moet toch uit te vlooien zijn waar dit erve ligt, lijkt me.
Dan zouden we deze Frerik hebben getraceerd.
Goedemorgen allen,
dank weer voor het meedenken en de bijdragen. Re: Ria's laatste bijdrage, ik vraag me af wie die Otten/Otto's zijn? Als ze verwant zijn aan Merretje Otten, de vrouw van Berent Frericks, de (zoeken wij te bewijzen) broer van Lubbert, dan zou dat een link zijn. Ik duik daar eens in.
Re: de erfenis, ja daar zit 'm een/de kneep he Egbert, maar die drie morgen op de Ooster-Enk die Gerrit Frericks en zijn vrouw hebben, wie zegt dat die NIET uit de erfenis kwamen? Ik weet helaas veel te weinig van hoe het land ligt, al heb ik de afgelopen weken veel geleerd. Wie er wel heel veel van weet is Janny.
dank weer voor het meedenken en de bijdragen. Re: Ria's laatste bijdrage, ik vraag me af wie die Otten/Otto's zijn? Als ze verwant zijn aan Merretje Otten, de vrouw van Berent Frericks, de (zoeken wij te bewijzen) broer van Lubbert, dan zou dat een link zijn. Ik duik daar eens in.
Re: de erfenis, ja daar zit 'm een/de kneep he Egbert, maar die drie morgen op de Ooster-Enk die Gerrit Frericks en zijn vrouw hebben, wie zegt dat die NIET uit de erfenis kwamen? Ik weet helaas veel te weinig van hoe het land ligt, al heb ik de afgelopen weken veel geleerd. Wie er wel heel veel van weet is Janny.
In de erfuiting van Lubbert Frericks van 1670 (eervorige post Ria voor volledige tekst) was ook sprake van Freerik Hesselsria van bessen schreef: ↑19 dec 2019, 08:16(...)
VST 1682
(...)
pagina 141
met die Oovent
.. 6 vst verbeterd in 5
Mombers over Marrike Herms kinders Arent Frerix en Berent Henrix. (...) Lubbert Frerixen (...) drie kinders met namen Herman, Swaantje en Derckie, (...) een acker lants opde Wester-Enck in Diese achter Frerick Hessels hoff gelege, int ... en an yeder kint hondert kgl. , etc.
- ria van bessen
bericht 2
Bij mijn vorig bericht over klein Jacobs erve .
HIER HOORT BIJ
f566 dd.24-02-1679
Erschenen Beertien Willems wed. van Henrick Berents geassisteerd met Frerick van Grael als haar momber, voorts Arent Henricks en Roeloff Geerlighs beide de rato caverende voor hun huisvrouwen, en dan nog Frerick van Grael als momber over de kinderen van Jan Henricks, en bekenden om een welbetaalde somme penningen verkocht en overgedragen te hebben aan Frerick Gerrijts een 1/6 part en een 1/36 part van een caterstede in Diese gelegen, bestaande in huis, hof en 2 campies weideland zo Klein Jacob bewoond heeft, en daarvan koper zelf gelijke delen zijn toebehorende, zijnde hetzelve vrij van uitgaande renten.
Schepen Wicherlinck.
f628 dd.31-10-1679
Erschenen Beerte Willems weduwe van zalige Henrick Berents in't Gagel, geassisteerd met Bernhardt Vriesen als haar momber, en bekende wegens verstrekte penningen schuldig te wezen aan Egbert Otten Vos en Marta Everts zijn huisvrouw een somma van 100 car.gl. tegen 5% rente, waarvoor zij tot onderpand heeft gesteld en verbonden een 1/4 part van een huis, hof en camp land genaamd den Camp, zo tegenwoordig bij Lubbert Frericx als meijer wordt gebruikt en gelegen is in Diese, het land van Menso Cannegieter zuidwaarts en het land van de nagelaten kinderen van Reuvekamp noordwaarts, waarvan 2/4 parten toebehoren Albertus Jansen en het resterende 1/4 part Frerick Gerritsen te Diese.
Coram Schepen Arnoldt vander Lawick.
HIER HOORT BIJ
TRANSPORT RA001-034 f152 dd.15-09-1681
Bekende Beertien Willems wed. van Henrik Berents met haar zoon Arent Henriks als haar momber geassisteerd, voor een welbetaalde somma penn: verkocht, gecedeerd en overgedragen te hebben aan Evert Peters een akker op den Wester Enck tussen de wed: van Griffier Roelinck ter ene en Frerick Gerrijts ter andere zijde, zijnde onbezwaard van uitgaande renten, alsmede van dijken en dammen, doch tientbaar.
Actum coram Schepen Kam: Holt.
HIER HOORT BIJ
f566 dd.24-02-1679
Erschenen Beertien Willems wed. van Henrick Berents geassisteerd met Frerick van Grael als haar momber, voorts Arent Henricks en Roeloff Geerlighs beide de rato caverende voor hun huisvrouwen, en dan nog Frerick van Grael als momber over de kinderen van Jan Henricks, en bekenden om een welbetaalde somme penningen verkocht en overgedragen te hebben aan Frerick Gerrijts een 1/6 part en een 1/36 part van een caterstede in Diese gelegen, bestaande in huis, hof en 2 campies weideland zo Klein Jacob bewoond heeft, en daarvan koper zelf gelijke delen zijn toebehorende, zijnde hetzelve vrij van uitgaande renten.
Schepen Wicherlinck.
f628 dd.31-10-1679
Erschenen Beerte Willems weduwe van zalige Henrick Berents in't Gagel, geassisteerd met Bernhardt Vriesen als haar momber, en bekende wegens verstrekte penningen schuldig te wezen aan Egbert Otten Vos en Marta Everts zijn huisvrouw een somma van 100 car.gl. tegen 5% rente, waarvoor zij tot onderpand heeft gesteld en verbonden een 1/4 part van een huis, hof en camp land genaamd den Camp, zo tegenwoordig bij Lubbert Frericx als meijer wordt gebruikt en gelegen is in Diese, het land van Menso Cannegieter zuidwaarts en het land van de nagelaten kinderen van Reuvekamp noordwaarts, waarvan 2/4 parten toebehoren Albertus Jansen en het resterende 1/4 part Frerick Gerritsen te Diese.
HIER HOORT BIJ
Bekende Beertien Willems wed. van Henrik Berents met haar zoon Arent Henriks als haar momber geassisteerd, voor een welbetaalde somma penn: verkocht, gecedeerd en overgedragen te hebben aan Evert Peters een akker op den Wester Enck tussen de wed: van Griffier Roelinck ter ene en Frerick Gerrijts ter andere zijde, zijnde onbezwaard van uitgaande renten, alsmede van dijken en dammen, doch tientbaar.
- ria van bessen
bericht 3
Even een vraag.
Is het bekend van wie Hermptje Herms, de vrouw van Gerrit Freriks een dochter is ?
Ik heb het nergens gelezen en ik weet inmiddels van wie ze afstamt.
Een nieuw topic over haar lijkt me dan wel verstandig.
Even een vraag.
Is het bekend van wie Hermptje Herms, de vrouw van Gerrit Freriks een dochter is ?
Ik denk dat zij een halfzusje was van Merretjen Otten. Merretjen was de dochter van Otto Hendricksen en Aeltje Jansria van bessen schreef: ↑19 dec 2019, 08:52bericht 3
Even een vraag.
6 november 1660 : Otto Hendricksen wed: ende Aeltjen Jansen j.d. beijde te diese
Na drie jaar is ze al weduwe, en hertrouwt
22 maart 1663 : Hermen Werners jg en Aaltjen Jans, Otto Henriks N.W. beide te Diese Sij moet erfuitinge doen. Erff is gedaen ende getrout
Bronnen: https://www.vpnd.nl/bronnen/ov/zwolle/z ... 0-1666.pdf
De geboorte/doop heb ik niet gevonden. Is werkhypothese.
Henrick Berents = van Grael, zoon van Berent Egberts en Anna Henricks.ria van bessen schreef: ↑19 dec 2019, 08:37bericht 2
HIER HOORT BIJ
f566 dd.24-02-1679
Schepen Wicherlinck.
f628 dd.31-10-1679
HIER HOORT BIJ
17 januari 1637 : Huwelijk Zwolle Henrick Berents Berent Egbers s. tot Ittersum en Beertien Willems Arent Lambers n.w. int Gagel
Bronnen: https://www.vpnd.nl/bronnen/ov/zwolle/z ... 0-1637.pdf
Maar van wie is Frerick van Grael er een?
Egbert Otten Vos kwamen we al eerder tegen in de leenregisters Essen:
5 oktober 1685 : De gerechte helffte van 't erve ende goet Buytmansgoet te Diese in de vryheyt van Zwolle gelegen, bestaende het gehele erve in dese navolgende hooge ende leege landeryen: ten eersten, een huys ende hoff met een weydencampien van anderhalve mergen, gelegen aen 't holt; twee mergen weydelants aen de Luttekewegh, tusschen d' heeren van de Geestelyckheyt der stadt Zwolle ende d' erffgenamen Molckenboerts; vier mergen hoylant aen den dyck, tusschen Frerick Gerrytsen ende d' erffgenamen van Evert Dercksen te Langenholte; een halve mergen op Slotscamp; de helffte van vier mergen, met Egbert Otten Vos gemeen, waervan twee mergen zyn gelandet tusschen Cockmansslach ende de Rycke Weesen tot Zwolle ende d' andere twee mergen tusschen eene mergen van Ruvencamp, d' eene mergen Egbert Otten Vos voors. toebehoorende; voorts twee mudden geseys op Slotcamp, aldernaest burgemeester Keyser lant op de Wester Enck gelegen; twee mudden landes op het holt, tusschen Buytmanshuys ende het landt van den Cloyenbergh; een ackertien Afgespleten van nr. 477; en naderhand vereend met nr. 478 tot nr. 480. (ix:101) Egbert Otten Vos, mede voor zijn vrouw Martha Everts, na opdracht door Lucas Gerrytsen Breedtgordell en Geesien Gerrytsen Breedtgordell, weduwe van de bierdrager Henrick Coster, met procureur Wilhelm Everts van Luyck als haar voogd
Bronnen: 0197.1 Ambtman van het Stift Essen Nadere toegang 2 Leenregisters 2.479. Stadsgericht Zwolle / buurschap Dieze (ix:101)
En die Breedtgordels, die zijn halfbroer/zus van Merrigjen Otten, namelijk Merrigjen Frericks was getrouwd eerst met Breedtgordel en daarna met Otto Henricks, ik noemde hem net al even, hij hertrouwt vervolgens met Aeltjen Jans, krijgt dochter Merrigjen en overlijdt. Kettinghuwelijk, Janny.
Gehuwd 25 mei 1609 Zwolle, met Gerrit Gerritsen Breedtgordel †/1625 en hun kinderen
Lucas Gerritsen Breedtgordel
Geesien Gerritsen Breedtgordel
Heyne Gerritsen Breedtgordel
Gehuwd 19 juni 1625 Zwolle, met Otto Henricks †/1663
- ria van bessen
ik denk eerder dat Marrigjen Freriks de zus is van Gerrit Freriks, de vader van Frerik Gerrits.
Volgens de erfuiting van 1625 heten de onmondige kinderen- Geesgen, Lubbe, Lucas en Driesijn.
En geen Heine.
En dat Hendrik Berents een van Graal is, was me bekend,o.a. om die reden plaatste ik ook die akte. De andere reden is dat daarin ook het erve Jan Jacobs wordt genoemd.
Volgens de erfuiting van 1625 heten de onmondige kinderen- Geesgen, Lubbe, Lucas en Driesijn.
En geen Heine.
En dat Hendrik Berents een van Graal is, was me bekend,o.a. om die reden plaatste ik ook die akte. De andere reden is dat daarin ook het erve Jan Jacobs wordt genoemd.
-
In Zwolle staan ondertrouwd genoteerd op 29 juni 1667 Fredericus van Gralen J.M. van Amsterdam met Grietien Camerling, wede. van Wessel Bloemerts. 27 juli gaat de att. naar Winsem en daar trouwen ze een dag later. 819/293.
2-7-1669 laten ze Wessel dopen, niet een echte Van Graels naam op dat moment neem ik aan, maar vernoemd naar die Wessel Bloemerts.
Wessel trouwt 11-2-1693 met Geesje Stamens JD in de Nieuwstraat. Wessel is dan soldaat onder Capt. Rijswijk. Zij krijgen zonen Jan (1694) en Frederik ( 1696) Mogelijk meer kinderen. Die Frederik trouwt 29-7-1720 vanuit de Nieuwstraat
Fredericus en Grietje laten zelf ook een Frederik dopen. Is dat de Frederik van Grael die eigenaar is in Vuursteden 1703 van een huis in de Sassenstraat?
2-7-1669 laten ze Wessel dopen, niet een echte Van Graels naam op dat moment neem ik aan, maar vernoemd naar die Wessel Bloemerts.
Wessel trouwt 11-2-1693 met Geesje Stamens JD in de Nieuwstraat. Wessel is dan soldaat onder Capt. Rijswijk. Zij krijgen zonen Jan (1694) en Frederik ( 1696) Mogelijk meer kinderen. Die Frederik trouwt 29-7-1720 vanuit de Nieuwstraat
Fredericus en Grietje laten zelf ook een Frederik dopen. Is dat de Frederik van Grael die eigenaar is in Vuursteden 1703 van een huis in de Sassenstraat?