Claes van Marckel en Tops Goet

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Egbert_

Re: Claes van Marckel en Tops Goet

Bericht door Egbert_ » 20 apr 2021, 13:40

trouwboek Zwolle:
1714 den 8 Sept.
Jan Stuart j.m. soldaat onder Capt. Paterson en
Jana Huigens (doorgehaald:) j.d.
De proclamatien gaan mede tot Venloo

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 20 apr 2021, 13:51

Wonend in de Wijk Diezerstraat, met bij een lening van Jan Ter Burg een hofje in de Duistere Steeg als onderpand samen met zijn huis in de Diezerstraat, dat kan kloppen. Het nummer van het huis waar Jan Stuart/Janna Hugen wonen is veel hoger, dus ligt dat buiten de Diezerpoort. Jan Stuart getrouwd met Janna Hugen, mogelijk zus van Berend Hugen/Jansen.

Streng geeft als jaartal voor het huwelijk met Elizabeth Lonius 1750, maar in dat jaar kon ik hun huwelijk niet vinden. In de VOT 1748 blijken Jan Ter Burg en Elizabeth Lonius al getrouwd te zijn. Al weer een puzzelstukje erbij, bedankt!

Ik zou het ook leuk vinden als de verbinding van deze familie, met name van Berend Hugen Jansen met Steukel wat duidelijker zou worden. Maar misschien wil ik te veel. Met de naam van de boekverkoper Jan Ter Burg denk ik wel dat we de goede voogd te pakken hebben, maar hoe rijm je zijn beroep met boerenfamilies in Berkum en Streukel?

En dan nu ook nog Jan Stuart als soldaat erbij! Plus de vraag van de familie Bongers hoe Berend Hugo jr. zo rijk kon worden. Door o.a. land te kopen.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 20 apr 2021, 14:05

Gosen Bongers die met de dochter van Berend Hugo jr. , met Gerridina, trouwde, was voor zover ik weet herbergier bij de Berkummer brug en mogeijk was dat een herberg/boerderij. Dus geen familie van alleen maar boeren, alles bij elkaar genomen.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 20 apr 2021, 14:06

ria van bessen schreef:
20 apr 2021, 12:03
Misschien zou je ook in Amsterdam kunnen zoeken naar het huwelijk met Janna Kelkes? Voor 1728 want in Zwolle is het huwelijk niet te vinden.
https://archief.amsterdam/indexen/deeds ... aa9d35269f

datum: 09-04-1728, Ondertrouw
Jan ter Burgh van Deventer, weduwnaar van Catrina Helt
Johanna Kelkes, 35 jaar, van Utrecht

https://archief.amsterdam/indexen/deeds ... 0951116334

datum: 10-01-1727, Ondertrouw
Jan ter Burgh van Deventer, oud 26 jaar
Catharina Heldoorn, van Zwol, weduwe van Jan Sando
Laatst gewijzigd door Egbert_ op 20 apr 2021, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 20 apr 2021, 15:28

Zwolle NG trouw 10-07-1742
Jan Ter Burg wed. in de Prauwestraat met
Elisabeth Lonius j.d. an de Nieuwe Markt
S.G. Jan Stuart
H.G. de vrouw van Jan Felix
de proclamatien moeten ook tot Amsterdam gaan.
Is att. van Amsterdam terugge vertoont.

Mogelijk is er ook meer te vinden over Jan Stuart in Venlo?
Bij Janna Huigen is jd doorgestreept -niet haar naam
Er staat niet bij waar ze vandaan komt.

vlgs de GI
STUART 1757
03
Jan
OU
is van de armen begraven op het
Broerenkerkhof
Bron: Begraafboek RBSO 7^2, blz. 230

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 20 apr 2021, 16:02

Janny Lalkens schreef:
20 apr 2021, 13:51
Ik zou het ook leuk vinden als de verbinding van deze familie, met name van Berend Hugen Jansen met Steukel wat duidelijker zou worden. Maar misschien wil ik te veel. Met de naam van de boekverkoper Jan Ter Burg denk ik wel dat we de goede voogd te pakken hebben, maar hoe rijm je zijn beroep met boerenfamilies in Berkum en Streukel?
Misschien dan toch een topic openen?

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 20 apr 2021, 16:20

Ik vond deze ..

Zwolle
Jannes Huygens
Aangenomen:
Nee
Datum: 1701-02-20
Tekst: en zijn vrouw Jannigje Berends laten hun zoon Berend dopen

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 20 apr 2021, 17:22

Die dopeling uit 1701 is vast Berend Jansen Huigens/Hugo of Berend Hugo Jansens senior. Die namen worden steeds door elkaar gehusseld. Berend zijn doop was voorheen nog niet gevonden, voor zover ik weet.
Ik maak wel even een verhaaltje voor een nieuw topic. Lijkt me beter.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 20 apr 2021, 19:18

Van die ouders is verder niets te vinden, helaas.

Ikzelf denk, en ik heb dat toen ook bij Gerry aangegeven dat hijwaarschijnlijk de zoon is van Jannes Huigen en Hendrikje Jans.
Berent heeft namelijk een zoon Jannes. En een zoon Hendrik.

dit is het huwelijk
15-03/ 13-04-1684 Jannes Huigen j.m. op Camferbeek en Hendrikien Jans j.d. bij de Dieserpoort

Deze dopen kon ik vinden.
Flinke hiaten

Joannes Huijgen en zijn vrouw Hendrikjen Jans laten hun dochter Marrigje dopen op 16-12 -1692
Jan Huigen en zijn vrouw Hendrikje Jans - zoon Jan 14-02-1697
en op 8 okt. 1699 - nog Jan s. van Johannes Huijer en Hendrikje Jansen

Jannis Huijgen wonende te Barkmen een kind van hem begraven 24-10-1699

Zou Berent zijn moeder deze zijn.

f339 - 10 aug 1728 - Richter Wilhelm Vriesen.
Keurnoten Ernst Meijer en Hendrik Lijster.
In het Gericht zijn verschenen Juffrouw Berendina de Vries, met Adam Treurniet als momber geassisteerd, verder Hermen van der Vegt en Johanna de Vries, tutore marito, eheluiden. Zij verklaarden, de eerste comparant voor een derde en de twee laatste comparanten voor de twee overige derde delen om een welvoldane somma van penningen te hebben verkocht, gecedeerd en getransporteerd aan de Heer Bernard Voet en Vrouw Jacoba Adriana Mels, eheluiden, en hun erfgenamen een katerstede of plaats, bewoond door de weduwe van Jannes Huigens, in de Poepershoek tot Berkum onder dit Ed. Gericht gelegen, zo en in dier voegen als hij deze meijerswijze vanouds in het gebruik gehad heeft, en voormaals aangekocht of overgenomen heeft, en verder met het recht en de gerechtigheid, raad en onraad, vanouds daartoe behorende, en wel in het bijzonder mede met de last van verponding van ene morgen bij Croeskops huis, welke de meier gewoon is aan de landheer jaarlijks te restitueren. De comparanten verklaren, dat het goed is vrij eigenlijk allodiaal goed, onbezwaard met enige uitgangen of renten.
- Dr. A.G. Vriesen, gerichtschrijver, zal op uitdrukkelijk verzoek van de comparanten mede tekenen en zegelen.

Mocht je een topic openen dan verplaats ik mijn berichten daar wel naartoe.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 20 apr 2021, 19:42

Dit lijkt me allemaal heel aannemelijk. De familie was/is verknocht aan een bepaald deel van Berkum. Dat komt er bij wat je nu schreef ook weer uit! Bedankt!

Sluiten we Bongers hiermee in dit onderwerp nu af en nemen we het mee naar het nieuwe Jan Ter Burg onderwerp of is dit het nu gewoon voor eerst?

Plaats reactie