Teunis Hendriks op de Ordel alias van Berkum

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Nou, dat is een verrassing.

Bericht door ria van bessen » 17 mar 2012, 22:01

Nou, dat is een verrassing.

Rutger Hendriks is een van Marle !
Die zijn er in deze omgeving genoeg.

Ik ben benieuwd wat je nog meer boven tafel krijgt.

ria van bessen

bericht 2Schiet me ineens te

Bericht door ria van bessen » 17 mar 2012, 22:06

bericht 2

Schiet me ineens te binnen dat Jan Rutgers van Marle dus toch familie is.

Hij wordt later voogd na het overlijden van Jan Berents de zwager van Jacob Peters, de dragonder en vader van onze Geertje.

ria van bessen

bericht 3Zijn Machteld

Bericht door ria van bessen » 17 mar 2012, 22:58

bericht 3

Zijn Machteld Berents de vrouw van Jan Rutgers van Marle én Jan Berents [voogd MZ voogdijakte Albertje Alberts] soms broer en zus?

Halfzus en broer van Albertje?

Moeder 1e huwelijk ene Berent, 2e huw. ene Albert - of andersom ?

Jacqueline

Ik durf het niet te zeggen

Bericht door Jacqueline » 17 mar 2012, 23:38

Ik durf het niet te zeggen Ria, ik weet er simpelweg te weinig vanaf. Ik weet niet eens of hetgeen ik vond aansluit bij, of juist in tegenspraak is met jouw suggestie!

Via genealogie online kwam ik een Rutger van Marle tegen, ik weet niet of de gegevens juist zijn, maar hij is van 1702 en zoon van Aaltje Alberts die weer een dochter is van Aalbert Berentsz X Seijntjen Jans. Over hen ook een forumtopic, in maart 2011.
De doopdata die tegenkom heb ik geprobeerd te verifiëren, via
http://217.8.99.3/hattem/incontact/prod ... endocument , helaas kan ik ze daar niet vinden?

Dat is toch wel heel toevallig - maar ik kom nergens tegen dat het echtpaar Aalbert X Seijntjen ook een dochter Albertje had?

Aaltje Alberts zou dan overigens gehuwd zijn met Egbert Rutgers van Marle, zoon van Rutger Egberts X Anne Henrix.

Wacht - dat is misschien logischer, Albertjes eerste echtgenoot, Hendrik Rutgers, was hij ook een zoon van Rutger Egberts van Marle?

groeten van Jacqueline

[ 17. Maart 2012, 23:47: Bericht gewijzigd door: jacqueline ]

Jacqueline

Nog over Quote: Schiet me

Bericht door Jacqueline » 17 mar 2012, 23:52

Nog over
Quote: Schiet me ineens te binnen dat Jan Rutgers van Marle dus toch familie is.

Hij wordt later voogd na het overlijden van Jan Berents de zwager van Jacob Peters, de dragonder en vader van onze Geertje. Jan Berents Hogebeen is in 1704 als neef van vaderszijde momber over Teunis Hendricks, 2 jaar oud; in 1712 is hij ziek en momber over Elsien Peters; in 1715 is hij overleden ? begrijp ik nu goed, dat Jan Rutgers van Marle dan voogd wordt? Over Elsien, neem ik aan? Of ook over Teunis?

groeten van Jacqueline

ria van bessen

Ha, je hebt er een breed

Bericht door ria van bessen » 17 mar 2012, 23:58

Ha, je hebt er een breed topic van gemaakt!

Wat je nu opnoemt, is de stamreeks van Janny Lalkens. Die stamt rechtstreeks af van die Aalbert en Sijntje.
Ik denk niet dat dit de goede keus is.

Jan Hendriks Rutgers is 2x getr. 1e met Mechteltje Berents, zij is van Veecaten en hij is van s'Heerenbroek. Huwelijk 1692 in Zalk.
Hij heeft 4 zonen. Berent, Rutgert, Hendrik en Asien. Mombers zijn Berent Jansen Wind en Hendrik Berents.

Hendrik Berents kan dus de broer zijn van Mechteltje, net als Jan Berents voogd MZ Albertje.

In VST 1682 zit wel een wed. Jan Rutgers. Verder geen andere Rutger.

Letterlijk staat er dit:
Pauper
Jan Rutgers Wede.

ria van bessen

bericht 2Nee, hij wordt voogd

Bericht door ria van bessen » 18 mar 2012, 00:04

bericht 2

Nee, hij wordt voogd na het overlijden van Jan Berents op de Krone [de oom van Elsje].

Hij is dan voogd van MZ - de buurman Gerrit Lamberts is voogd van VZ - dus dacht ik eerst dat zij de zus was van Jan Berents. Maar die heeft geen zus Mechteltje.

Maar als Albertje verwant is aan Mechteld Berents en bij gebrek aan familie van de kant van Jacob Peters en inmiddels ook van zijn vrouw, zou het kunnen dat daarom Jan Rutgers van Marle voogd word, als zwager van Albertje.

En omdat nu blijkt dat Hendrik dus ook een van Marle is, lijkt me dat wel te kloppen.

Ik had me de hele tijd al afgevraagd waarom Jan Rutgers van Marle voogd werd. Maar nu valt het kwartje.

[ 18. Maart 2012, 00:04: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]

Jacqueline

Quote: Bij het 2e huwelijk

Bericht door Jacqueline » 18 mar 2012, 00:42

Quote: Bij het 2e huwelijk van Aalbert Berents? heette de bruid Aaltjen Ruthgers, dochter van zall. Ruthger Egbertsz tot Marle.
..Aalbert zijn dochter Aaltje Aalberts was getrouwd met een broer van haar stiefmoeder Aaltjen Ruthgers, nl. met Egbert Rutgers, geb. in 1661 te Marle, gemeente Wijhe. Vader Aalbert kon dus zeggen, dat zijn dochter ook zijn schoonzus was.
Bij dat 2e huwelijk van Aalbert heet hij weduwnaar te zijn van Seijntjen Jans tot Werven.
(Janny in het topic uit 2011) Deze Aaltje Alberts X Egbert Rutgers (van Marle) krijgen een zoon Rutger in 1702.
Daarom dacht ik dat de vader van Albertje Alberts zoon Rutger Hendriks uit 1702, die bij zijn huwelijk Rutger van Marle heet, wellicht een Hendrik Rutgers van Marle kan zijn, zoon van Rutger Egberts X Anne Hendrix, naar ik begrijp?
Quote: 21-09-1723
Albertien Alberts met haar momber Gosen Jacobs benoemt tot mombers over haar en Jacob Peters dochter Geertruijd Jacobs, 9 jaar, Jan Berents in Mastebroek, oom van moederszijde, en Wijnand Eenschaten (?) in Vecaten.
[bron: Rechterlijk Archief Zalk 1713 ? 1739 Boek 15; blz. 214/215] Quote: Jan Hendriks? Rutgers is 2x getr. 1e met Mechteltje Berents, zij is van Veecaten en hij is van s'Heerenbroek. Huwelijk 1692 in Zalk.
Hij heeft 4 zonen. Berent, Rutgert, Hendrik en Asien. Mombers zijn Berent Jansen Wind en Hendrik Berents. Jan Berents als broer van Mechteldje Berents zou dan al een soort aangehuwde zwager zijn van Albertje Alberts ? en niet meer dan een soort stiefoom van Geertje Jacobs, dus ik zit ws helemaal fout, maar waar ga ik die fout dan in?

Janny Lalkens

Jammer dat het al zo laat is

Bericht door Janny Lalkens » 18 mar 2012, 00:48

Jammer dat het al zo laat is op de avond. Ik ben de hele avond bezig voor iemand iets uit te zoeken en dat gaat buiten het Forum om. Had ik hem afgelopen week beloofd. Ik maak dat vanavond eerst af. Ik volg jullie wel, hoor!

groetend, Janny

Jacqueline

Bericht 2 Quote: En omdat

Bericht door Jacqueline » 18 mar 2012, 00:55

Bericht 2
Quote: En omdat nu blijkt dat Hendrik dus ook een van Marle is, lijkt me dat wel te kloppen. Toch dus?

Quote: Nee, hij wordt voogd na het overlijden van Jan Berents op de Krone [de oom van Elsje].Dus als deze overlijdt:
Quote: Zwollerkerspel deel 617
f2 - 18 juni 1712 - Richter Wilhelm Vriesen.
Keurnoten Wolter Willems en Henrick Evers.
In het Gericht is verschenen Jacob Peters op s' Herenbroeck, weduwnaar van Willemtien Wighbelts. Hij heeft over zijn onmondig kind Elsien Peters, bij zijn voornoemde huisvrouw zaliger in echte geprocreerd, tot mombers verzocht Jan Berens, aangehuwde oom van moeders zijde, en Gerrit Lambers, als naberman [= buurman]. Waarvan de eerste Jan Berens ziek is, zo is de tweede Gerrit Lambers in het Gericht gecompareerd en hij heeft deze momberschap voor hem zelf en mede uit naam van Jan Berens voor deze bij handtasting aangenomen? Dat bedoelde ik ook!
Heb jij ook de akte waar in staat, dat Van Marle voogd wordt?

En begrijp ik nu wel goed, dat Jan Berents op de Krone = Jan Berents Hogebeen? Want dat was toch juist het frappante, dat hij ook momber was van Teunis Hendriks, de zoon van Hendrik Hendriks?
Quote:Zwollerkerspel deel 615
f337 - 6 dec 1704 - Richter Wilhelm Vriesen.
Keurnoten Henrick Klingenbergh en Oosten Jans.
In het Gericht is verschenen Henrick Henricks te Westenholte, weduwnaar van Elsien Teunis. Hij heeft over zijn onmondig kind Teunis Henricks, bij zijn voornoemde huisvrouw zaliger in echte geprocreerd tot mombers verzocht Jan Berens Hogebeen, neef van de vaders zijde, en Henrick Janssen Stockebrant, aangehuwde oom van de moeders zijde. Erfuiting 31 Caroli gulden aan geld, verder 66 zilveren knopen aan 2 hemdrokken van hem comparant, en dan nog een kist die thans in zijn huis is, alles aan hem uit te keren, wanneer hij 17 jaren oud geworden zal zijn. erfuiting aan zijn voornoemde zoon te hebben Ik vind het echt heel lastig!

groeten van Jacqueline

[ 18. Maart 2012, 00:57: Bericht gewijzigd door: jacqueline ]

Plaats reactie