Egbert Klaassen van der Vegte.

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Egbert_

onder de Hasselerdijk is

Bericht door Egbert_ » 09 feb 2019, 16:22

onder de Hasselerdijk is genoteerd in HFG 1723 - Arent Jans, Berent Freriks, Egbert Jans en daarna een Claes JansIn de VOT1748 woont Albert Berends naast Berent Freriks met zijn broers en zus. Op de plek van Egbert Jans zit dan Gerrit Clasen met Aaltje Roelofs. Claas Jans woont er nog steeds. Waarschijnlijk is hij Claas Jansen op de Riete aan de Hass. Dijk. Hij is niet Claes Jans in Overwaters. Overwaters en Hasselerdijk grenzen aan elkaar, maar zijn twee verschillende buurtschappen. De Claas Jans in Hasselerdijk was in 1748 getrouwd met Elisabeth Jans en had twee oudere kinderen Derk en Annigje. In Mastenbroek is een dopen 1731 van Jantjen, dogter van Claas Jansen en Lijsebet Jans. Die zal hier wel bij horen.

ria van bessen

Het erf waar Claas Jansen in

Bericht door ria van bessen » 09 feb 2019, 17:12

Het erf waar Claas Jansen in de Riete op boert was voordien eigendom van Derk Pelle [1682] - zij waren ook de eigenaars van een huis en de werf wat ze verkochten op 21 juli 1677 aan Herman Gerbrants en Grietjen Hendriks [ die voordien gehuwd was met Egbert Klaassens] én waarvan de kopers de gerechte helft possideren. Albert Berents zit op het erf wat voordien eigendom was van Hermen Gerbrands zijn weduwe [1682]. Dit volgens VST 1751.Grietjen Hendriks heeft 7 onmondige kinderen in 1673 en 1680. Waaronder een Claas Egberts. Kan hij de vader zijn van de gezochte Egbert Claasz.?

vantspijker

Ik zie, na enkele dagen

Bericht door vantspijker » 09 feb 2019, 17:56

Ik zie, na enkele dagen afwezigheid, met belangstelling jullie discussie.  Ik moet er weer even inkomen, maar heb zelf ook nog een paar vragen lopen:  Wie waren de ouders van Derkje Jans ??.  Waar lag het land (en het huis ??) van Lubbert Jans precies ??.  En volgens mijn gegevens (ex  Ensing/Groningen) was Albert Berends wel degelijk de tweede echtgenoot van Derkje Jans.  Ik hoop komende week weer even tijd te vinden om alles nog eens na te lopen, w.o. die Geesje en Willem Arents.Frits.  

Egbert_

Uit het reprtorium van de

Bericht door Egbert_ » 09 feb 2019, 18:14

Uit het repertorium van de leenregisters van St. Lebuinius:Vijff mergen landes in Mastebroeck under het kerspell van Swolle, in de Jutties Rijt gelegen.1694 januari 4. Grietje Hendrix, vrouw van Egbert Stevens, onder hulderschap van Willem Gerbrandts1694 juni 5. Claas Egberts, na opdracht door zijn moeder Grietje Henrix, ....1703 augustus 3. Hendrick Egberts na de dood van zijn broer Claes Egberts ...Het lijkt mij dat deze Claas Egberts niet in deze zoektocht thuis hoort.De vermelding in 1703 in ook de meest recente vermelding van de nakomelingen van Grietje Hendriks, die ik genoteerd heb. Grietje Hendriks hoort wel een klein beetje in deze zoektocht, want als ik alles goed heb genoteerd, is zij een dochter van Grietien Hermens, die op haar beurt een dochter is van Petertien Arents. En die is een zus van Roelef Arents (x Wichman Engbertsen). En dat zijn de ouders van Claes Roelofs, de vader van Arent Claas van der Wee.

Janny Lalkens

Het is al weer even geleden,

Bericht door Janny Lalkens » 09 feb 2019, 18:18

Het is al weer even geleden, maar de zoektocht naar de ouders van Derkje Jans heb ik nog steeds als volgt in mijn herinnering:Ouders van Derkje Jans: nog steeds niet gevonden.Derkje Jans : eerste huwelijk met Arent Jans, tweede huwelijk met Albert Berents. 

Egbert_

@ Frits

Bericht door Egbert_ » 09 feb 2019, 18:52

@ FritsBetreffende Derkje Jans: het zijn kruimels die we vinden, hooguit. Maar wel de volgende vraag. Bij de zoektochten in het verleden is ervan uitgegaan dat Claes Jans in Overwater een broer is van Arent Jans op de Werf, gedoopt 13 januari 1678 te Hasselt, zoon van Jan Lubbertsen en Hillegien Klasen. De vraag is nu, zijn Claes Jans in Overwaters en de dopeling van 1678 wel dezelfde persoon?Claes Jans in Overwaters kan ook de broer van Derkje Jans zijn. De aanleiding is Janna Claessen, de (vermeende?) dochter van Claes Jans in Overwaters. Toen ze zelf onmondig was (in 1722), was Arent Jans, de man van Derkje Jans haar voogd. En later (in 1754) was de tweede man van Derkje Jans, Albert Berends, voogd over haar onmondige kind. Niet Arend Jans, maar Derkje Jans lijkt daardoor de bloedverwante.Dat de ouders van Derkje Jans gevonden worden, lijkt me niet waarschijnlijk. Maar voor de zoektocht lijkt het me relevant om te weten of Claes Jans in Overwaters de broer van Derkje Jans is, of anders de zwager.De vraag naar jou toe is dan: kun je uit je gegevens bevestigen of ontkennen dat Claes Jans in Overwaters de broer van Derkje Jans kan zijn?

Egbert_

Ik heb Albert zijn roots nog

Bericht door Egbert_ » 09 feb 2019, 19:00

Ik heb Albert zijn roots nog helemaal uitgezocht, wat achteraf overbodig bleek te zijnNiet helemaal overbodig, zijn ouders zijn nr. 136 en 137 uit mijn kwartierstaat. (zie: Peter Beerents Nijboer van de Zeedijk en Trijntje Egberts)

Egbert_

Terugkomend op een eerdere

Bericht door Egbert_ » 09 feb 2019, 19:23

Terugkomend op een eerdere vraag:Arent Clasen op ter wede x Gesien Jans heeft uit dat huwelijk 2 zonen. Jan Arents van der Wee en Roelof Arents van Terwee.  Als hun vader dus hertr. met Jacobjen Willems, waarom mis ik deze zonen dan in het hele verhaal als bijvoorbeeld voogd. En dat geeft toch te denken?Ik neem aan dat dit hierbij hoort:trb Zwolle 1685: Jan Arents j.m. ten Holten, en Niesien Jans j.d. te Gennetrb Zwolle 1693: Roelef Arents vander Wee j.m. ten Holte en Swaantjen Alberts j.d. tot Hasseltdopen met vader Jan Arents te Zwolle (volgens de GI): Gesien (1688)dopen met Jan Arents en Niessien Jans te Zwolle (volgens de GI): Engbert (1690), Claas (1692), Geesjien (1694), Claas (1696), Aaltie (1704)Meer gegevens heb ik tot nu toe niet gevonden. De scans van dopen Hasselt moet ik nog doorlezen.En misschien een leuke terzijde: Niessien Jansen is een achter-achterkleindochter van Evert Herms up Myllingen. Haar moeder is Gesien Stoffers, dochter van Stoffer Cornelisz, zoon van Geesien Everts, dochter van Evert Herms up Myllingen.Dus wat er terecht is gekomen van de kinderen Arent Claas van der Wee en zijn eerste vrouw Geesjen Jansen, weet ik (nog) niet. Dus ook niet of ze nog in leven waren op het moment dat ze gevraagd konden worden als getuige of voogd.

ria van bessen

Eerst even dit Egbert.

Bericht door ria van bessen » 09 feb 2019, 19:54

Eerst even dit Egbert.Ik ben de scans dpb Hasselt handmatig aan het doornemen en vond inmiddels een doop van een kind NN op 20 sept. 1674 van Arent Klasen Husman en Jacoppien Willemsen .De rest moet ik nog doornemen, maar dat mag jij ook doen. Want laten we maar geen dubbel werk doen.

Egbert_

Prima, want ik merk dat ik

Bericht door Egbert_ » 09 feb 2019, 20:10

Prima, want ik merk dat ik toch vaak makkelijk over de namen heen lees. Zo makkelijk is het handschrift niet altijd. Vijfendertig jaar geleden in het archief heb ik regelmatig heen en weer gebladerd door het boek, om het handschrift te vergelijken. Het begraafboek van Hasselt was nog erger.Voor het geval je eroverheen mocht lezen: Meert 1676, 27 dito | Jan Enbers húsman in Kloster, Aeltien Jans | JanVoor bij de aantekeningen van de zoektocht Jan Engberts wonende in het Swarte Waters Klooster 

Plaats reactie