Echtpaar Janna Kattenbeld en Willem Speldekamp niet te plaatsen
- ria van bessen
Re: Echtpaar Janna Kattenbeld en Willem Speldekamp niet te plaatsen
bericht 2
Nieuwenborn zal Nieuwenhuis moeten zijn ?- daar waar Hendrik Warner woonde- in Raalte
Of deze ?
Heino NG d. 2 Februar. - Frerik Teunies J.M. van de Folkert in de Veldhoek onder Heino en
Willemiene Warners Kattenbeld wedwe. van Hendrik Jansen Tuitert an de Nieuwe Borren - R.
den 27 Februarij getrouwt.
Nieuwenborn zal Nieuwenhuis moeten zijn ?- daar waar Hendrik Warner woonde- in Raalte
Of deze ?
Heino NG d. 2 Februar. - Frerik Teunies J.M. van de Folkert in de Veldhoek onder Heino en
Willemiene Warners Kattenbeld wedwe. van Hendrik Jansen Tuitert an de Nieuwe Borren - R.
den 27 Februarij getrouwt.
-
Ja, die trouwdatum van Henricus Warner Kattenbelt en Cornelia Berends had ik al wel.Willemijn Hofstra schreef: ↑26 sep 2020, 11:05Joop,
Ria heeft de trouwdatum al gegeven van Henricus Wernerus Kattenbelt en Cornelia Berents van de Elshof. Getrouwd RK Raalte 12-02-1765.
Dit echtpaar laat 9 kinderen dopen in Raalte en Heino tussen 1766 en 1782:
1. Lambertus
2. Joannes
3. Joannes x1) Gerhardina Willemsen Smalbroek; x2) Gerardina Willemsen Koggel
4. Maria x Jacobus de Zwart
5. Joanna x Egbert van der Vegte
6. Zwier
7. Henricus
8. Lambertus x Wilhelmina Westerbeek
9. Wilhelmus x Wilhelmina Kattenbelt
maar je had het over een Wilhelmina, die getrouwd was met Henricus, een zoon van Henricus Warner Kattenbelt en Cornelia Berends.
Willemijn Hofstra schreef: ↑25 sep 2020, 17:15Hij had nog een zus Wilhelmina Kattenbeld die trouwde met een Henricus Kattenbeld, zoon van Hen(d)ricus (Hendrik) Wernerus (Wernardus, Warnerus, Warners, Warnars) van de (op den, op de) KATTE(N)BELT (KATTENBELD(T), KATTEBELD) en Cornelia Bernardus (Berendsen, Berents, Berends, Berens) (van den) Elshof(f).
En daar zou ik graag de trouwdatum van willen weten.
Joop groet
-
Na nadere bestudering zie ik het geloof ik al,Willemijn Hofstra schreef: ↑26 sep 2020, 11:05
En daar zou ik graag de trouwdatum van willen weten.Willemijn Hofstra schreef: ↑25 sep 2020, 17:15Hij had nog een zus Wilhelmina Kattenbeld die trouwde met een Henricus Kattenbeld, zoon van Hen(d)ricus (Hendrik) Wernerus (Wernardus, Warnerus, Warners, Warnars) van de (op den, op de) KATTE(N)BELT (KATTENBELD(T), KATTEBELD) en Cornelia Bernardus (Berendsen, Berents, Berends, Berens) (van den) Elshof(f).
Je bedoelde dus eigenlijk:
Hij had nog een zus Wilhelmina Kattenbeld die trouwde met een Wilhelmus Kattenbeld, zoon van Hen(d)ricus (Hendrik) Wernerus (Wernardus, Warnerus, Warners, Warnars) van de (op den, op de) KATTE(N)BELT (KATTENBELD(T), KATTEBELD) en Cornelia Bernardus (Berendsen, Berents, Berends, Berens) (van den) Elshof(f).
of was Wilhelmina daarvoor of daarna al eens met Henricus getrouwd ? Ik neem aan van niet.
Joop groet
-
Joop,
Dat is 12-05-1765 in Raalte.
Dat is 12-05-1765 in Raalte.
- ria van bessen
Dit zijn de kinderen volgens het ORA van Raalte als Cornelia Berents hertrouwt.
Raalte invnr 19 f103 - Raalte, 26 sep 1783 - Scholtus L.J. Walraven.
Keurnoten Teunis Heilersich en Gerrit Bouwmeester.
Verschenen is Cornelia Berents, weduwe van Hendrik Warners Kattenbelt, geassisteerd door Hendrik Herms als haar momber. Zij wil zich in een tweede huwelijk begeven. Tot voogden over haar 7 onmondige kinderen (Jannes, Joan, Maria, Johanna, Hendrikus, Lambertus en Willem) worden benoemd Gerrit Werners Kattenbelt en Jan Berents Nijentap.
De comparante bewijst aan haar voornoemde kinderen voor hun vaders goed 1100 gulden en aan ieder een kist en een stuk vlassen doek van 10 ellen, te betalen aan hen als zij 18 jaar zijn geworden. Zij zal hen ordentlijk opvoeden en laten leren lezen en schrijven, de meisjes ook het naaien. Dienende hebben zij bij ziekte of zucht een vrije ingang in het ouderlijk huis. Bij het overlijden van één van de kinderen zal diens deel van de 1100 gulden op de andere kinderen overgaan. Verzocht wordt ten opzichte van de 1 1/2 morgen groenland, 't Visscherland, gerichtelijk approbatie; deze wordt gegeven.
Alle geboren tussen 1765 en 1783 - op volgorde van leeftijd
- Jannes H. Kattenbelt
- Jan H. Kattenbelt
- Maria H. Kattebelt
- Johanna H Kattenbelt
- Hendrikus H.Kattebelt
- Lambertus H Kattenbelt
- Willem H Kattenbelt
Raalte invnr 19 f103 - Raalte, 26 sep 1783 - Scholtus L.J. Walraven.
Keurnoten Teunis Heilersich en Gerrit Bouwmeester.
Verschenen is Cornelia Berents, weduwe van Hendrik Warners Kattenbelt, geassisteerd door Hendrik Herms als haar momber. Zij wil zich in een tweede huwelijk begeven. Tot voogden over haar 7 onmondige kinderen (Jannes, Joan, Maria, Johanna, Hendrikus, Lambertus en Willem) worden benoemd Gerrit Werners Kattenbelt en Jan Berents Nijentap.
De comparante bewijst aan haar voornoemde kinderen voor hun vaders goed 1100 gulden en aan ieder een kist en een stuk vlassen doek van 10 ellen, te betalen aan hen als zij 18 jaar zijn geworden. Zij zal hen ordentlijk opvoeden en laten leren lezen en schrijven, de meisjes ook het naaien. Dienende hebben zij bij ziekte of zucht een vrije ingang in het ouderlijk huis. Bij het overlijden van één van de kinderen zal diens deel van de 1100 gulden op de andere kinderen overgaan. Verzocht wordt ten opzichte van de 1 1/2 morgen groenland, 't Visscherland, gerichtelijk approbatie; deze wordt gegeven.
Alle geboren tussen 1765 en 1783 - op volgorde van leeftijd
- Jannes H. Kattenbelt
- Jan H. Kattenbelt
- Maria H. Kattebelt
- Johanna H Kattenbelt
- Hendrikus H.Kattebelt
- Lambertus H Kattenbelt
- Willem H Kattenbelt
-
Ria,
Is de afkomst van Janna Willemina Krajenschot bij jou bekend (getrouwd met Jan Hendrik Warner Kattenbelt) ?
Zoon Jan lijkt in 1796 nog in leven omdat hij dan doopgetuige is bij een zoon van zijn broer Hermanus in Olst. Maar of hij getrouwd was en wanneer hij is overleden ????
Dochter Maria lijkt in 1779 nog in leven want ze is dan doopgetuige bij een dochter van haar broer Henricus in Heino. Maar of zij getrouwd was en wanneer zij is overleden ????
Is de afkomst van Janna Willemina Krajenschot bij jou bekend (getrouwd met Jan Hendrik Warner Kattenbelt) ?
Zoon Jan lijkt in 1796 nog in leven omdat hij dan doopgetuige is bij een zoon van zijn broer Hermanus in Olst. Maar of hij getrouwd was en wanneer hij is overleden ????
Dochter Maria lijkt in 1779 nog in leven want ze is dan doopgetuige bij een dochter van haar broer Henricus in Heino. Maar of zij getrouwd was en wanneer zij is overleden ????
-
Ja Ria, dat betekent dat 2 kinderen zijn overleden, dat zijn Lambertus en Zwier.
- ria van bessen
Ik plaatste die gegevens niet omdat ik het niet met je eens was, maar puur voor extra controle.Willemijn Hofstra schreef: ↑26 sep 2020, 14:48Ja Ria, dat betekent dat 2 kinderen zijn overleden, dat zijn Lambertus en Zwier.
Bovendien heb je nu bewijs, mochten er wellicht geen kinderen trouwen.
-
Zo las ik jouw bericht ook wel hoor, Ria. Dankjewel !!
-
Willemijn,
Ik denk dat we elkaar niet begrijpen: de huwelijksdatum 12-5-1765 van Henricus Warner Kattenbelt en Cornelia Berends had ik al wel.
Ik ben er intussen achtergekomen, dat het misverstand ontstaan is door een schrijffoutje. de zoon Henricus moest zijn de zoon Wilhelmus.
Ik ben er dus nu wel uit.
Joop groet