bericht voor odette

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Egbert_

Re: bericht voor odette

Bericht door Egbert_ » 09 jan 2020, 19:20

ria van bessen schreef:
06 jan 2020, 19:08
Maar het gaat mij om deze.

Ng Dalfsen Den 6 Februarij 1768 - Gerrit Stevens J.M. in Gerner, met Grietje Jochems J.D. in Ancum. Getrouwt alhier den 21 februarij 1768.
Hun zoon Steven staat genoteerd met de achternaam van der Kolk.

Hij heeft een broer Derk die overleden is voor 1811. Bij Gerrit woont in Jennigje Derks 18 jr d.v. Derk en Janna.

Dit zijn haar ouders.
Ng Dalfsen Den 18 April 1761 - Dirk Stevens J.M. uit Gerner, met Janna Hendriks J.D. uit Gerner. Getrouwt alhier op Pinxter Maandag den 11 maij 1761.

Is 'jouw' Hermen Stevens wel de zoon van Steven Engberts?
Of de zoon van Steven Herms uit NL?
Bladerend in het lidmatenboek van Garner las ik het volgende:

Anno 1747 Den 27 Maart zijn in tegenwoordigh van den ouderling Jan Jaspers en diaken Herm Alman(?) tot ledematen aangenomen
...
Uit Ancum
...
7 Harmen Stevens att. ?leent naar Geertruidenberg 9 Aug 1748

Weliswaar uit Ancum, en niet uit Gerner, hij zou de broer kunnen zijn van Gerrit en Derk van der Kolk. En hij zou ook nog weer teruggekomen kunnen zijn. Geertruidenberg is vooral bekend als garnizoensplaat. Maar wel weer een extra stukje twijfel of de Snorrewinds wel bij de van der Kolk broeders horen.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 09 jan 2020, 20:13

De dochter Berendiene en haar man Jan Teunissen moeten zijn overleden zonder nakomelingen na te laten.
Vandaar de aangetrouwde familie als erfgenaam?
Zijn Zus Neeltje wordt alleen genoemd. Jannes, Roelof en Hendrik en hun zus Geesje Teunis ook, maar geen Jan en dochter Berendiena.

In de onderstaande is alleen Gerrit Egbers en Geesjen Teunis zijn universele erfgenamen. Kennelijk wonen zij bij hem in?

Zwolle testamentn RA001-0123 f284 dd.06-02-1798
Erschenen Geerlig Hendriks, gaande en staande en bij blijkend goed verstand en over zijn natelaten goederen willende disponeren, zo verklaarde dezelve, alles onverminderd zodane verkoop en cessie als aan zijne bij deze gestelde erfgenamen gedaan heeft, bij deze te institueren tot zijn enige en universele erfgenamen Gerrit Egberts en deszelfs vrouw Geesjen Teunis of degene die zijn sterfdag zal beleven, en bij vooroverlijden van dezelve hun natelaten kinderen, legaterende aan dezes stads gereformeerde Armenkamer 50 car.gl. eens.
Actum coram de Municipalen van Ulsen en Ten Cate.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 09 jan 2020, 20:19

Egbert, over Snorrewind kun je wellicht een nieuw topic openen?

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 09 jan 2020, 20:22

Daar het nu onduidelijk is, waar de vader van Roelof Teunis, Teunis Hendriks, is geboren, zat ik te zoeken in Dalfsen:

- 10-9-1713: Teunis zoon Henrik Teunis Heijltien Jans In 't Gerner Slag
- 26-12-1720: Derk zoon Henrik Teunis Heijltien Jans Te Gerner in 't Slag

Er wordt een voogd Derk Hendriks aangesteld volgens f26v dd.07-05-1779 ( ria van bessen » 09 jan 2020 15:25 ). Overigens niet vermeld dat hij oom vaderskant is.

Tegen pleit, dat Teunis geen dochter Heiltje laat dopen. Maar we weten ook nog niet wie het derde kind is volgens de VOT1748. Dat zou Berent kunnen zijn, maar dan worden pas de derde en vierde zoon naar opa's vernoemd. Maar als er een dochter Heiltje is geboren is ze voor 07-05-1779 overleden. Er is overigens ook maar één gedoopte dochter bekend.

En ook steeds minder lijkt het er op dat Roelof Teunis een bloedverwant is van Hermpje Willems (Rutgers/Brinkert/Bosch). En dat vind ik eigenlijk wel weer jammer.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 09 jan 2020, 21:54

Het schijnt dat in Transportregister blz. 559, 16-6-1790 wat staat over dat huis in de Koule van Geerlig Hendriks.Ik weet alleen niet wat.

ria van bessen

Bericht door ria van bessen » 10 jan 2020, 09:35

De Koele / Koule / Coule is een gebied[je] - gelegen buiten de Diezerpoort /bij de duistere steeg gelegen
- dit volgens verscheidene transportaktes.

Odette

Bericht door Odette » 10 jan 2020, 11:11

Egbert_ schreef:
04 jan 2020, 13:16
Eerst de getuigen verder ophelderen, denk ik.
(...)
Ook de overlijdensakte van Hendrik van der Kolk zou nog wat kunnen opleveren. Bijvoorbeeld dat Derk van Dort zijn overlijden heeft aangegeven.
Goedemorgen allen, ik ben er weer bij. Ik begin op blz. 45 van de draad dus loop enorm achter bij jullie en heb alleen 'diagonaal doorgelezen' dus misschien zijn mijn commentaren wel oud nieuws of dubbel, zo ja excuses & dan pas ik het later aan.

6 maart 1821 : Hendrik Marsman, molenaar, oud 44 jaren, wonende te Zwolle en Andries de Jonge, touwslager, oud 54 jaren, wonende te Zwolle, hebben aangegeven dat Hendrik van der Kolk, rentenier, oud 78 jaren, ongehuwd, neef van de eerstgemelden aangever, wonende te Zwolle, op den 6den dezer overleden is des middags ten vier uren in het huis staande op de Nieuwstad nr. 15 DB (??)
Bronnen: aktenr. 81

Hendrik Marsman is volgens zijn overlijdensakte (nr. 155 21 mei 1850 Zwolle Overledene Hendrik Marsman Geboorteplaats Zwolle Leeftijd 76 Vader Jan Marsman Moeder Johanna Buisman Partner Gergjen Velthuis) een zoon van Jan Marsman en Johanna Buisman. Maar dat klopt niet, Johanna Buisman was niet zijn moeder maar zijn grootmoeder. Zijn moeder was Hermina van Delden

14-07-1776 09-07-1776 Hendrik Jan Marsman Hermijna van Delden
https://www.vpnd.nl/bronnen/ov/zwolle/z ... 4-1776.pdf

en Jan Marsman, gedoopt 4.6.1744 was de zoon van Wicher Marsman, bakker, en Johanna Buisman. Zij was de dochter van een karveelschipper (Cornelis Buisman) op de Dijk.

Hoe Hendrik Marsman dan een neef is van Hendrik van der Kolk is me nog onbekend. Maar hier zie je wel weer dat getuigen het best flink mis kunnen hebben. Ook al zijn ze dan familie.

Odette

Bericht door Odette » 10 jan 2020, 12:29

ria van bessen schreef:
04 jan 2020, 23:09
Egbert,

Je vraag over Hendrik van Enst. Dit heb ik.

ZWOLLE
Erfuitingen
f18 dd.22-04-1675
Momberen over Henderickien Henricks nagelaten kinderen: Jan Gerrijtsen en Willem Rotgers.
Jan Rutgers doet erfuiting aan zijn 3 kinderen Berentien, Jannechien en Aeghien bij zijn zal: huisvrouw verwekt en heeft voor moeders goed bewezen elk een somma van 100 Rijksdaalders en elk een bedde met toebehoor, en elk een zilveren bijhangsel, en dan nog aan de 3 kinderen tezamen al hetgeen tot moeders lijf behoort heeft als kleren. Zullen de kinderen door de vader in kost en kleren in kost en kleren en in nooddruft worden totdat ze 18 jaar oud zijn, en zal de vader ze laten leren lezen en schrijven. Dit alles zal vererven van het ene op het andere kind.
Actum coram Schepen Joan Holt. [kantlijn:]
Anno 1698 den 22 Junij erschenen Hendrik van Enst en Berentjen Jansen eheluiden tutore marito, en Jan Coulman [Koelman] als getrouwd aan Jennighjen Jansen, en bekenden van de 100 Rijksdaalders voldaan en betaald te zijn.
Actum coram Schepen Roijer.
Anno 1699 den 23 Meij erschenen Arent Wijchers getrouwd aan Aaghjen Jansen en bekende mede van deze 100 Rijksdaalder door haar vader Jan Rutgers voldaan te zijn.
Actum coram Schepen Mensink.

Hier hoort bij
Ng Zwolle
15 mrt 1698 Hendriks d. [=Hendrina] van Hendrik Berents en Berentje Jansz
29-11-1700 Berend Hendrik s. van Hendrik Beerents en Beertje Jansen
11 juni 1701 Beerent Hendrik s. van Hendrik Beerents en Beertie Jansen
Clasina ??
13 juli 1704 Catarine d. van Hendrik Beerens van Enst en Catarina [?] Jansen
19-07-1705 Johanna en Berendina d. van Hendrik Berents van Enst en Beertje Jansen

Zwollerkerspelinvnr 620 f520 - 22 sep 1736 - Richter Tomas van Muijden.
Keurnoten Berent Langkamp en Albert Peters.
In het Gericht is verschenen Jennegjen Harms, weduwe van Rutger Willems, met Jannes Kuijper als momber geassisteerd. Zij heeft over haar vier onmondige kinderen (Henrikjen, Willem, Jan en Harmen Rutgers), bij wijlen haar voorschreven eheman in echte geprocreerd, tot mombers verzocht en verkregen Hermen Henriks, de kinderen hun oud-oom [der kinderen old oom] van vaders zijde, alsmede Henrik van Enst, aangetrouwde neef van de kinderen [-]. Zij zijn persoonlijk in het Gericht gecompareerd en zij hebben deze momberschap bij handtasting aangenomen.
Waarna zij comparante ter presentie van de genoemde mombers voor de erfuiting aan ieder van haar voornoemde kinderen voor het vaders goed heeft bewezen 20 Caroli gulden, om deze uit te keren als de bovengenoemde kinderen 25 jaar oud zullen zijn.
Zij comparante belooft verder deze haar kinderen tot de meerderjarigheid in kost en kleren na staatsgelegenheid te zullen onderhouden [verplegen], en hun ondertussen lezen en schrijven, en de dochter ook het naaien te laten leren na behoren.
Waarmee zij comparante verklaarde een oprechte en sincere erfuiting te hebben gedaan, waarvoor zij verbindt haar persoon en goederen als volgens het recht. Zonder argelist.
- Jusjurandum pertutores remissum est.
Interessant, dat is Jan Rutgers de knopenmaker die in Assendorp woonde, https://gw.geneanet.org/cofranssen_w?la ... &n=rutgers die heb ik in mijn database omdat hij een voorouder is, via zijn dochter Jannegien met Koelemans
Hij kwam uit Berkum. En het lijkt er op dat hij Willem Rutgers 1719, immers ook uit Berkum, benoemt als voogd.

Odette

Bericht door Odette » 10 jan 2020, 13:06

Janny Lalkens schreef:
05 jan 2020, 21:27
Bericht 2

2. Jennighjen Jans X Jan Coulman/Koelman [zoon van Willem?]
Ja. 26 december 1667 : Doop - Zwolle
Jan zoon van Willem Janssen en zijn vrouw Trijne Herms, wordt gedoopt
Bronnen: HCO Generale Index retroacta

https://gw.geneanet.org/cofranssen_w?la ... n=koeleman

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 10 jan 2020, 13:14

DTB Zwolle:

- 07-06-1773 Johannes Masman j.m. aan de Steenpoort met Harmina van Delden j.d. buiten de Camperpoort
Z.G. de vader | H.G. Anna van den Bosch

- 02-03-1740, Janna (dochter van) Hermen Gerrits (en) Seijntien Jans

Anna/Janna komt niet voor in het testament van f214-f215 dd.17-02-1775 van Dina Bos. En zou dus voor 1775 overleden moeten zijn. Maar dat heb ik niet kunnen vinden in de GI. En zou Anna met een broer van Harmina getrouwd zijn? Ook niet gevonden. Blijft dus een vraagteken. Anna van den Bosch kan een heel andere zijn.

Plaats reactie