Willem Jans Schutte , uit Haerst?

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Hallo Janny,De Jacob die

Bericht door ria van bessen » 30 apr 2006, 17:06

Hallo Janny,

De Jacob die gehuwd was met Margien Willems, wordt in de voogdijstelling Jacob Snel genoemd!
Hij woont dan in Langenholte.

Jacob is overleden volgens de voogdijstelling in 1712.

Zw'kerspel f41 - 17 nov 1712 - Verschenen is in het Gericht Marrechien Willems, weduwe van Jacob Snel te Langenholte, in dezen met Daniel van Campen als momber geassisteerd zijnde. Zij heeft over haar drie onmondige kinderen (Gerrit, Jan en Henrickien Snel), bij haar voornoemde eheman zali-ger in echte geprocreerd, tot mombers verzocht Lambert Calevelt, oom van moeders zijde, en Roelof Jansen, oom van vaders zijde. Zij hebben beiden deze momberschap met handtasting aangenomen.

Deze Jacob is dus de stamvader van
Gerrit Jacobs Snel
Jan Jacobs Snel
Hendrikje Jacobs Snel

Marregien hertrouwt Hendrik Jansen volgens f 124 dd 10-05-1713

Dit is echt wel DE Jacob die voogd is over de kinderen van Willemtje Willems Dijck en hij is vermoedelijk haar halfbroer.

Kijk ook naar het feit dat Roelof Jansen voogd is over zijn kinderen - Hij is oom van vaderszijde.

En dat is Roelof Jansen ook over de kinderen van Willemtjen Willems.

Dus deze Jacob Gerrits is verwant aan Willemtje Willems Dijck en aan Roelof Jansen.

En Roelof Jansen is gehuwd met Annechien Willems.
Willemtien Willems heeft 1 zuster.
Die zus heet Annechien Willems.

DE vraag is dus: van wie is Jacob een zoon.

Ik denk van Hendrikien Sijzen en haar 3e man.
Zeker is dat er een kind uit dit huwelijk is geboren.

Hoe moet Jacob anders OOM zijn?

[Niet via zijn vrouw Margien Willems - die lijn hebben we nagetrokken en dat is ten alle tijde uitgesloten]

Volgens mij moeten we wat betr. deze Jacob Gerrits nog maar één ding doen.
En dat is zijn geboortedatum achterhalen of een akte waarin hij vermeld wordt als zoon van

Met vriendelijke groeten, Ria

De Jacob die gehuwd was met Geesien Willems, krijgt nog kinderen na 1712.
Geesien is nooit hertrouwd. Dus is er ook geen voogdijstelling te vinden!

ria van bessen

Hallo Janny, het klopt! Jacob

Bericht door ria van bessen » 02 mei 2006, 23:51

Hallo Janny,

het klopt! Jacob is de zoon van Gerrit.
Maar er is iets anders, wat gelijk onze vraag beantwoordt. We vonden het al vreemd dat Gerrit Engberts [aan de Ordel] ineens Gerrit Snel werd genoemd in de erfscheiding van Gerregien Geerts de moeder van Gerrit Sijsen en Hendrikje Sijsen.

Wat vond ik tot mijn grote verrassing?
03 juli 1675
Gerrit Enghberts zijn weduwe Hendrickie Siesen wonende bij de Rijsebos gaat in ondertrouw met Gerrit Hendricksen Snel [getr. 03-08-1675]
Zwolle RBSO 700 blz.421
uit dit huwelijk:
Hendrick - ged. 18-05-1676 RBSO 700 blz. 421
Jacob - ged. 27-11-1677 RBSO 700 blz. 445

Dus het klopt dat deze Jacob Gerrits een oom is van de kinderen van Willemtien Willems Dijck.
Ze hebben dezelfde moeder.

Hendrikje Sijsen is dus 4x gehuwd geweest en overleden voor 20-12-1679 [datum akte erfscheiding]

Dan is er nog een Jacob [Gerrits] ged. 19-10-1679 als zoon van Gerrit Sijse en Albertie Peters.
bron: RBSO 700 blz. 475
[Gerrit = broer van Hendrikje Sijsen]

Uit het huwelijk van Hermen Roelofs en Aaltie Evers was toch een kind geboren. Ik heb de doop gevonden - Roelof op 11-03-1703 RBSO 702 blz. 117
- dit kindje is wrsl jong overleden, omdat er later nog een Roelof wordt geboren [2e huwelijk]

Dan nog dit:
uit het huwelijk van Roelof Jansen en Annegjen Willems [ze wordt ook wel Anne genoemd]
Jan op 15-12-1689 [RBSO 701 blz. 87]
Aaltje op 18-09-1692 [RBSO 701 blz. 139]
Willem op 13-08-1695 [RBSO 701 blz. 193
Gerregie op 03-08-1697 [RBSO 701 blz. 243]
Arentje op 25-08-1700 [RBSO 702 blz. 60]
Het huwelijk [nog] niet gevonden.

Ook vond ik nog een Sijse van Langenholte gehuwd met Janna Roecke /Janna Roerinks
03-07-1701 - Bernardus
08-10-1702 - Jan Hendrik

De dopen heb ik [gedeeltelijk] handmatig gedaan want de generale index werkte al wel beter, maar liep toch elke keer weer vast. Vandaar dat ik ook maar de laatste dopen heb genoteerd. Misschien kun je er iets mee.
Groeten Ria

ria van bessen

Hallo Janny,Vanavond heb ik

Bericht door ria van bessen » 03 mei 2006, 23:15

Hallo Janny,

Vanavond heb ik me eens goed bezig gehouden met de Notebooms o.a. Roelof Noteboom in Langenholte.

Deze Roelof is eerder gehuwd geweest [volgens mij] en wel met Janna van Rijssen.

En als hij dan Aaltjen Herms hertrouwd in 1728 dan kan zij toch nooit een dochter van Hermen Roelofs zijn?, want Hermen krijgt nog een Aaltje in 1713.

Dat zou dan ook de verklaring zijn waarom Willem Schutte neef wordt genoemd van vaderskant.

Deze Roelof is een broer van Aaltien Evers, die huwde met de vader van Dieuwertie Herms.

Mijn vraag : Heb jij de huwelijksakte van deze Roelof Noteboom en Aaltien Herms ?
Met vriendelijke groeten, Ria

Janny Lalkens

Hallo Ria.Gelukkig heb je

Bericht door Janny Lalkens » 04 mei 2006, 00:12

Hallo Ria.

Gelukkig heb je ouders gevonden voor Jacob Gerrits! Aan een 4e echtgenoot voor Hendrickje had ik zo snel niet gedacht.Dit echtpaar Gerrit Hendricks Snel en Hendrickje Siezen is ook belangrijk voor mensen, die afstammen van Aaltje Snel en Willem Schroten. Ik snap nu ook, hoe de vader van Aaltje, Dries Gerrits Snel, aan de naam Snel is gekomen. Dat was dus van zijn overgrootvader Gerrit Hendricks Snel. Helaas heb ik nog geen gegevens over hem gevonden.

[ Ik had hier eerst een fout staan: Gerrit Engberts Snel, maar gelukkig zag Ria, dat dit Gerrit Hendriks Snel moet zijn. En Gerrit Engberts aan de Ordel. Bedankt! Zonder fouten is het al moeilijk om te volgen, laat staan met fouten!]

Het kind van Hermen Roelofs (Pierik?) en zijn 1e vrouw Aaltje Everts Neuteboom heb ik niet begraven gevonden onder de naam van Hermen Roelofs. Ik heb het jonge kind gezocht tussen de volgende data:
25-10-1703, datum van de momberstelling voor hem en 25-12-1705, de geboorte van zijn broer, die net als hij, het zoontje van Aaltje, Roelof werd genoemd.
Ik heb gezocht algemeen, dus inclusief vanuit Diese. Dat leverde in genoemde periode 11 x de vermelding "een kind van Diese" op. Het begraafboek van Bergklooster is meer een kasboek dan een boek van de burgerlijke stand. In het begin was er niemand van Diese, die zich had ingekocht, dus als men dan toch een gezinslid wilde laten begraven op Bergklooster, was de naam niet belangrijk, maar het bedrag achter die vermelding.
Met de inwoners van Langenholte, Berkum, Herfte, Haerst en Wijthem lag dat anders. Een behoorlijk deel van de inwoners van die buurtschappen was gerechtigd en bij name bekend bij de administrateur van Bergklooster, vaak de schoolmeester van het schooltje bij Bergklooster.

Omdat ik denk, dat Aaltje Everts voor haar verblijf te Diese uit Langenholte kwam en omdat ik denk, dat Hermen daar tijdens zijn 2e huwelijk woonde, heb ik ook onder begraven inwoners van Langenholte gekeken. Geen kleine Roelof Herms begraven gevonden voor kerst 1707. Het zou ook nog kunnen, dat hij in de stad Zwolle is begraven, maar mogelijk is hij een van die 11 naamloze kinderen uit Diese.

Omdat we met allerlei gezinnen tegelijk bezig zijn, toch even een overzicht van de momberschappen van Roelof Jansen:

Roelof Jansen, voogd van de kinderen van:

1. Willempje Willems en Jan Clasen, vanwege dat Roelof getrouwd is met de volle zuster van Willempje, nl. met Annegien of Anne willems

2. Jacob Gerrits en Margien Willems, omdat Jacob een halfbroer is van Roelofs vrouw Annegien en haar zus Willempje. Roelof is "halve" zwager van Jacob.

Na de dood van Jacob in 1712 volgt Roelof hem bij de kinderen van Willempje in 1714 op als momber van moeders kant.

Waar woonde die Roelof Jansen?

Vermoedelijk in Haerst, omdat jij al de namen van zijn kinderen hebt gevonden en omdat ik bij alle 5 namen een persoon kan vinden, die vanuit Haerst in Zwolle belijdenis doet. 3 van de 5 trouwen vanuit Haerst te Zwolle.

1. Jan Roelofs.

Geb. 1689 ( zie gegevens van Ria in de vorige mail)
Belijdenis juni 1713. N.H.Lidmaten 2/266
1e huwelijk ondertrouw 14-5-1718 Otr. boek 729/328
Jan Roelof zijn vrouw begr. op Bergklooster 11-10-1719 volgens 812/99
2e huwelijk 10-5-1721 Otrboek.729/445.
Een kind van Jan Roelofs begr. Bergklooster 15-4-1726 volgen 812/197
Begraven op Bergklooster Jan Roelofs van Haerst: 30-1-1728 volgens 812/196.
De weduwe van Jan Roelofs te Haerst ondertrouwboek 730/331. 29-1-1729.

2. Aaltje Roelofs.

Geb. 1692.
Ene Aaltje Roelofs te Haerst doet belijdenis in maart 1710 volgens N.H.Lidmatenboek 2/245.
Een kind van Roelof Jansz te Haerst begraven 26-10-1712 op Bergklooster volgens 812/222.

3. Willem Roelofs.

Geb. 1695.
Belijdenis N.H.Lidmatenboek 2/295 op 25-3-1717.
Verder niets gevonden.

4. Gerregie Roelofs.

Geb. 1697.
Belijdenis N.H.Lidmaten 2/292 in dec. 1716.
Ondertrouw 4-3-1719 waarschijnlijk met Cornelis Roulofs, beide uit Haerst. Boek 729/353.
Cornelis deed 21-9-1711 belijdenis, N.H.Boek 2/254

5. Arentje Roelofs.

Geb.1700.
Belijdenis: N.H.Lidmatenboek 3/5. 24-6-1720.
Ondertrouw 16-2-1720. Boek 730/183.

Voor wat betreft de vader, Roelof Jansen.
Hij is mogelijk 11-9-1686 getrouwd volgens boek 726/112, wonend te Haerst. Hij kan belijdenis gedaan hebben op 20 april 1685 volgens N.H.boek 2/20.En ene Roelof Jansen uit Haerst is begraven op Bergklooster op 1-2-1726 volgens 812/198. Mogelijk was er nog een Roelof Jansen te Haerst op hetzelfde moment. Want in maart 1682 deed er ook een Roelof Jansen uit Haerst belijdenis te Zwolle, N.H.Lidmatenboek 1/317. En dan heb ik ook nog gemakshalve aangenomen, dat onze Roelof Jansen voor zijn huwelijk al in Haerst woonde.

Sijse van Langenholte.
Of hij ook in Langenholte is blijven wonen, weet ik niet. Ik kan hem niet plaatsen binnen een gezin.Ik heb ook alleen maar begrafenisdata van zijn kinderen en vrouwen. ze werden meestal 's avonds op het Grote Kerkhof begraven. Ik heb wel eens gehoord, dat de begrafenis duurder werd naarmate hij later op de dag plaatsvond. Als je van de armen werd begraven in Zwolle, dan was dat bijv. om 11 uur 's morgens.

Begrafenisdata van kinderen van Sijse van Langenholte en Janna Roelinks:

17-8-1701 Bernardus?
24-10-1702 Jan Hendrik?
29-1-1704, 16-4-1705, 23-9-1706,31-7-1711 en 25-5-1716.
De eerste vrouw, genoteerd als Janna Roelinks: 2-12-1712 om half 3 in de Broerenkerk voor F2.16.0
en de 2e vrouw Lubbegien Neuteboom op 29-5-1748.

Hartelijke groeten, Janny

[ 05. Mei 2006, 20:31: Bericht gewijzigd door: Janny Lalkens ]

ria van bessen

Hallo Janny, knap werk! Dat

Bericht door ria van bessen » 04 mei 2006, 22:27

Hallo Janny, knap werk!
Dat scheelt weer een hoop zoekwerk.

Inderdaad moeten we oppassen dat we wel de goede Roelof Jans volgen.

Ik blijf toch een beetje met die Roelof Jansen van Langenholte zitten

Wat zeker is, is dat Roelof Jansen uit Haerst gehuwd is met Annigjen Willems.
Dat kunnen we echt bewijzen.

Maar ook dat hij nog steeds in Haerst woonde in 1709 [voogdijstelling van zijn zus Berentien Jansen wed. Gerrit Buiter]
en dat deze Roelof Jansen uit Haerst nog leefde in 1723 - dan treedt hij nog op als voogd voor deze kinderen zie f 394 dd 18-01-1723]

Er moet uitgesloten worden dat er soms ook een Roelof Jansen uit Langenholte toevallig gehuwd is met een Annigjen Willems.
Of woonde hij in de hoek Langenholte/Haerst en komt daardoor die verwarring?

Die Jan Roelofs [1e kind van Roelof Jans] die jij noemde als gehuwd - weet je ook met wie?

Ik heb alleen een voogdijstelling van een Maria Lamberts wed Jan Roelofs - met momber Willem Coeleman - ze heeft 2 onm. kinderen - Grietjen en Annigjen. Bron: f 363 dd 29-001-1729 Voogden worden Engbert Herms - oom van vaderszijde en Arnoldus Dumpel voogd van moederszijde. De namen zeggen me niets! Er is ook niet vermeld waar ze wonen.

Nog even voor de goede orde - in jouw laatste bericht heb je het over de naam Snel. Je zegt dat die van Gerrit Engberts afkomt - maar dat moet natuurlijk zijn Gerrit Hendriks Snel. Ik weet wel zeker dat je dat ook zo bedoelt, maar ik meld het toch maar even, om verwarring te voorkomen.

Over verwarring gesproken - wat vind je van mijn redenering betr. Roelof Neuteboom ?
Groeten Ria

Janny Lalkens

Hallo Ria.Zowel de naam

Bericht door Janny Lalkens » 05 mei 2006, 20:38

Hallo Ria.

Zowel de naam Dumpel als de naam Coelmans komt voor in de aktes van de Ambtman van het Stift Essen onder Assendorp. De naam Dumpel kwam ook voor binnen de stad Zwolle, bij een meentelid, dat ook lakenkoopman was. Dus mogelijk zijn het geen boeren uit Zwollerkerspel, maar burgers uit Zwolle.Waarschijnlijk zijn er mensen in Wijthem in de 18e eeuw, die Coelman heten. Dat moet ik nog verder gaan uitzoeken. Evenals de Neutebomen, Roelof Jansen enz. Wordt vervolgd.

Hartelijke groeten, Janny.

[ 05. Mei 2006, 20:39: Bericht gewijzigd door: Janny Lalkens ]

ria van bessen

Hallo Janny, Nog even over

Bericht door ria van bessen » 05 mei 2006, 23:33

Hallo Janny,
Nog even over Roelof Neuteboom die gehuwd was met Aaltjen Herms.

[Volgens mij :]
Willem Schutte is de neef van vaderszijde -[eigenlijk dus aangehuwde neef] door middel van de vader van Dieuwertje nl. Hermen Roelofs oftewel Hermen Pierik, die huwde met de zus van Roelof.

De andere voogd die genoemd werd en oom is van de kinderen van moederszijde [dus van Aaltjen Herms] is ene Frerik Wolters.

Frerik Wolters is gehuwd met Jantien Sijsen Kortleven.Zij heeft een broer Gerrit Sijsen Kortleven. f112 dd 28-05-1701 [NB die akte heb jezelf ook]

Hun vader heette Sijse Geertsen Cortleven ; Sijse Geertsen is overleden voor 23 juli 1681 en laat 6 kinderen na: waaronder die 2 hierboven genoemd.[bron f172 dd 23-07-1681 Zw'kerspel]
Als voogd wordt gesteld Jacob Willems Cortleven neef van vaderszijde.

Volgens het stift Essen was Sijse Geerts voogd in 1680 over de kinderen van ene Claes Claesen.

Jacob Kortleven was voogd over de kinderen van ene Claes Claessen, maar dan in 1694 [waarschijnlijk i.p.v. de overleden Sijse Cortleven] volgens hetzelfde repertorium.

Waar is dit hele verhaal voor nodig?
Een dochter van deze Claes Claessen is namelijk gehuwd met Jan Bockenberg; en die Jan heeft weer een broer en die heet Jannes Bockenberg. En dat is de voogd genoemd in de voogdijstelling van Hermen Roelofs, de vader van Dieuwertje. En deze Bokkenbergs komen uit Hasselt.

Ik hoop dat je het allemaal nog kunt volgen?

Nou ik niet, maar dat komt nog wel.
Groeten Ria

Janny Lalkens

Hallo Ria.Als je steeds in

Bericht door Janny Lalkens » 06 mei 2006, 09:54

Hallo Ria.

Als je steeds in wat moeilijke situaties de gezinnen helemaal uitschrijft of typt en daaronder de voogden en hoe hun relatie met dat gezin is, dan komen we toch best een heel eind, niet? Wat zouden we moeten beginnen zonder voogden? Ik heb er al menig vastgelopen onderzoek mee kunnen oplossen.Het wordt pas echt zorgelijk, als je nergens momberstellingen of transportaktes bij kunt vinden. Helemaal als je tussen de Jan Jansens en Aaltje Gerritsens bent terechtgekomen.
Omdat dit best een moeilijke puzzel is, moeten we ook hier de voogden op waarde schatten en hun achtergronden uitzoeken.

Na deze lange inleiding mijn eigenlijke vraag:
Weet je ook waar die Cortlevens woonden?

Met vriendelijke groet, Janny

ria van bessen

Hallo Janny, Sijse Geerts

Bericht door ria van bessen » 08 mei 2006, 14:14

Hallo Janny,

Sijse Geerts Kortleven was voogd over de 6 onm. kinderen van Klaas Klaassens tot Genne X Egbertien Derx;
Hij verkoopt samen met de andere voogd Arent Hendrix [Velicke]als mombers met ene Bartolt Herms gehuwd met Aagte Klaassen - wonende in het Tolhuis - land gelegen in Diese. f 5 dd 07-04-1677

Zijn dit de mogelijke ouders van Jan en Hendrick Klaassens Schutte ??? Met zus Aagte ???

Groeten Ria

ria van bessen

Janny, - 2e nieuwe bericht

Bericht door ria van bessen » 08 mei 2006, 16:01

Janny, - 2e nieuwe bericht.

Frerik Wolters de voogd en oom van de kinderen van Aaltien Herms wed. Noteboom is NIET degene die gehuwd was met Jantien Sijsen Kortleven.
Deze Frerik Wolters was al overleden voor 02-03-1720 zie folio 183.

Dan op zoek naar een Frerik Wolters X ... Harms ?

Groeten Ria

Plaats reactie