Parenteel Everdt Hermssen up Myllingen
In mijn bestand heb ik een
In mijn bestand heb ik een Evert Everts met kinderen die trouwen:Zwolle, Augustus 1621. Gerriet Lubberts zal. Lubbert Gerridts n.s. woenende int Mastebroeck ende Stine Everts Evert Everts d. woenende an den Mastebroeker Dick06-01-1628. Jan Egberts sal. Egbert Jansen s. aen de Camperdijck en Grietien Everts Evert Evertsen d. bij Hasseler Dijck Met Attestatie in Mastebrock den 9 Jannuarij 1628.04-05-1628. Jochem Everts Evert Everts soone aen den Hasselerdijck en Gesijn Cornelijs n.w. van Claes Oostens in Mastebroeck10-05-1635. Jan Jansen Jan Henricksen n.s. van Genemuijden ende Arentien Everts Evert Evertsen d. aen Hasselerdijck met Attestatie tot Genemuijden getrout15-12-1640 Otto Berents Berent van Munster N.S. van Ommen, ende Henrijckin Evers Evert Evertsen dochter wonende aen de HasselerdijckJunius 1641. 11-07-1641. Egbert Jansen wedenaer tot Bloxijl ende Sijtken Everts Evert Evertsen N.D. aen de Hasselaer-dijck1641. Wijcher Evertsen Evert Evertsen N.S. aen de Hasseler dijck, ende Gesijn Jans Jan ter Aarsten dochter tot Rijsen24-04-1642. Helprijch [Helbrich] Jansen wedenaer wonende opt Lant van Vollenhove, ende
Marijken Everts Evert Evertse N.D. aen de Hasselerdijck met attestatie tot Vollenhove getrout10-08-1644 Peter Eversen jongman aen de Hasselerdijck, ende Grietijn Willems jongedochter van de somerdijckVRAAG: Kunnen dit de kinderen zijn van 09-10-1597, Evert Evertsen in Mastebroeck op Milligen en Anneken Arents, wonende met Thonis Hermansen Smit achter den Kerck thoornEvert Everts, de oudste zoon van Evert Herms en Dievertien Jochems
Marijken Everts Evert Evertse N.D. aen de Hasselerdijck met attestatie tot Vollenhove getrout10-08-1644 Peter Eversen jongman aen de Hasselerdijck, ende Grietijn Willems jongedochter van de somerdijckVRAAG: Kunnen dit de kinderen zijn van 09-10-1597, Evert Evertsen in Mastebroeck op Milligen en Anneken Arents, wonende met Thonis Hermansen Smit achter den Kerck thoornEvert Everts, de oudste zoon van Evert Herms en Dievertien Jochems
- ria van bessen
f165 - 17 mei 1651 - Richter
f165 - 17 mei 1651 - Richter Bernardt Holt. Keurnoten Joan Rouse en Jan Hermsen.Verschenen zijn Stijne Evertsen, huisvrouw van Hanne Roeloffs, afwezig [absent] zijnde, voor wie zij de rato caveert, verder Grietien Everts, huisvrouw van Claes Peters, "impotent" zijnde, voor wie zij de rato caveert, beiden geassisteerd zijnde met hun broer Peter Evertsen als hun momber, item Geessien Jansen, huisvrouw van Wijcher Evertsen [die] aan een accident te bed ligt, voor wie zij de rato caveert, geassisteerd zijnde met haar zwager Otto Berentsen als haar momber, en nog Peter Evertsen en zijn huisvrouw Grietien Willems, tutore viro, alsmede Claes Rijcksen voor hem zelf en als man en momber van Sijgien Everts, voor wie hij de rato caveert, en Otto Berentsen en zijn huisvrouw Henrickien Evertsen, tutore viro, dan nog Albert Pouwels voor hem zelf en als man en momber van zijn huisvrouw Marregien Everts, voor wie hij de rato caveert, item Willemtien Everts, geassisteerd met haar zwager Otto Berentsen, dan nog Derck Cornelissen als momber over de drie nagelaten kinderen van zaliger Jochem Evertsen bij Assien Cornelis in echte geprocreerd, en Jan Gerrijtsen als momber over de vier nagelaten kinderen van Arentien Everts bij Jan Jansen in echte geprocreerd, en nog Peter Evertsen voorschreven als momber van de vier nagelaten kinderen van zaliger Evert Evertsen bij Jacobien Willems in echte geprocreerd; tesamen kinderen, kindskinderen [= kleinkinderen] en erfgenamen van zaliger Evert Evertsen die Olde en Anne Arents in hun leven gewezen eheluiden.Zij verklaarden tesamen en elk apart [elck besonder] in hun kwaliteiten voor hun en hun erfgenamen eeuwig en erfelijk te hebben verkocht, gecedeerd en getransporteerd, gelijk zij verkopen, cederen en transporteren mitsdezen, voor een somma van penningen ten genoegen voldaan en betaald, aan Michiel Jansen, woonachtig tot Campen, zijn huisvrouw Stientien Caspers van Winterraedt en hun erfgenamen een erve en goed gelegen in Mastenbroeck in t Groote Block in dit kerspel van Swolle, groot 12 morgen land, maar zonder mate, met een huis en berg daar op staande, oostwaarts de Olde Wetteringe, zuidwaarts t' Hillige Geest tot Swolle, westwaarts de Geestelijkheid van Swolle, en noordwaarts de stad van Campen; met alle raad en onraad daar toe behorende, verder [met het] recht en de gerechtigheid aan de Zeedijck en daar omtrent, alsmede de beplante akkertjes of houthagen hun competerende, in aller manieren als de verkopers deze van de H. van Vuijren aangekocht hebben. Zijnde vrij eigenlijk goed en onbezwaard van alle uitgaande renten en thinsen. Belovende "deselve" te wachten en te waren voor alle evictie en opspraak als volgens het recht. Zonder argelist.- Jan Rouse zal op verzoek van de comparanten zegelen en tekenen.Maarre, ik heb wel een vraag Egbert, blijf je zo doorgaan ?Steeds meer en uitgebreider?
Prachtig, hoe één akte zoveel
Prachtig, hoe één akte zoveel bij elkaar brengt. Overigens speelt deze familiegeschiedenis zich vooral af rond de Hasselerdijk tussen Genemuiden en Hasselt.En om je andere vraag te beantwoorden: de nakomelingen van Evert Herms up Myllingen zijn zeer talrijk, en komen op meerdere plekken voor in mijn kwartierstaat. Hetzij als verwanten, hetzij als aanverwanten. Het liefst zou ik nog wel een tijdje willen doorgaan, maar ik begrijp dat ik niet een te groot beroep moet doen op anderen. Daarom heb ik in de inleiding aangegeven drie generaties uit te willen werken. Evert Herms up Millingen is de eerste generatie, Evert Everts is dan de tweede generatie, zijn kinderen de derde generatie.Enige uitzondering is het echtpaar Evert Claesen (3e generatie) x Barber Stevens van wie ik graag wil weten of hun kleindochter Barber Stevens (5e generatie) de vrouw is van Harmen Hendriks Schurink.
Er zijn waarschijnlijk vier
Er zijn waarschijnlijk vier weduwes die hertrouwden:Stijne Evertsen, weduwe van Gerriet Lubberts (1621-1651)Grietien Everts, weduwe van Jan Egberts (1628-1651)Sijgien Everts, weduwe van Egbert Jansen (1641-1651)Marregien Everts, weduwe van Helprijch Jansen (1642-1651)Zijn er erfuitingen van te vinden? Hoewel die mogelijk niet in Zwollerkerspel maar in Genemuiden te vinden zijn.
De laatste vermoedelijk ambt
De laatste vermoedelijk ambt Vollenhove?Helprich Jans, wed. v. Geertjen Gerrits X 27-4-1642 Vollenhove, met Marrigjen Everts, d.v. Evert EvertsZij woonden op 'De Haare', Ambt-Vollenhove. Doop V. 19-7-1643 Geertjen en 12-3-1648 EvertMarrigjen hertrouwde als wed. van Helprich Jans op 13-4-1651 te Vollenhove met Albert Pouwels, zn.v. Pouwel Hartcamp, van Quadoelen. Op 15-3-1654 hertrouwde zij opnieuw als wed.e van Albert en nog steeds wonende op 'De Haare'.

Helprich Jans x Geertijn
Helprich Jans x Geertijn Geerts bij zijn trouwen in 1731 is een zoon van Jan Egberts op de Haer. Is deze plaats/erf bekend?
Yep.
Yep.Hier kun je dat het beste lezen: http://www.henkvanheerde.nl/vollenhove/bovenaan klikken op 'gebouwen', daarna 'verdwenen havezaten' en dan 'De Haare/Slotenhagen'(P.S. Natuurlijk niet zonder toestemming gebruiken voor publicatie.)Dat huwelijk was wel een eeuw eerder, smile.

Gevonden in trb Blokzijl,
Gevonden in trb Blokzijl, 1645: October 12. Claes Bruinis wed: van Wibbichjen Jans in de Leuwte et Sijtjen Evers wed. van Egbert Jans tot Blockzijll, cop. Vollenhove (29 october)
En vervolgens in Vollenhove
En vervolgens in Vollenhove 1647: Den 21 Meij, Claes Rijkelt ... van Rijckelt Claessen tot Wendele en Sijsien Evers weduwe van Claes Bruinits van die Leuwte, copulatie 18 Junij
- ria van bessen
Van Barber Stevens kan ik 3
Van Barber Stevens kan ik 3 gedoopte kinderen vinden. Ze wordt vermeld in de VOT 1748 Zwolle als gehuwd met Hermen Hendriks. En volgens het inwonersregister hebben ze 2 kinderen, dus er is één kind overleden? Ze komen beide van hier en wonen bij de Zijl.Hoe kom je eigenlijk aan Schurink?