De erfgenamen van Willem Jans Knol
- ria van bessen
Re: De erfgenamen van Willem Jans Knol
Wat betreft de aantekening nr 13 als inwoner Gerrit Klasens.
Op nr 37 staat ook dat hij vertrekt naar nr 13.
Op die plek[ nr 37] van de vertrokken Gerrit Claasen zit in 1741 de stiefdochter Berentjen Hendriks x H. Broekhuis
Dit is vlgs 1741 de Oude Wetering
Vlgs 1748 woont ze Oude Weteringe Noord Einde en dan op nr 12.
Dat klopt dan wel.
Volgens
VOT 1748 Hasselerdijk nr. 3
Gerrit Clasen en Aaltje Roelofs, Roelof, Gerrit, Arentje (kinderen onder tijn jaar), 1 knegt, 1 meijd
Gerrit zou dan vertrokken zijn naar nr 3 aan de Hasselerdijk - en die bestaat niet in 1741.
In 1748 -nr 2 Hasselerdijk
In 1741
f351:
A - Huis No. : 33
- Eigenaren der Huizen : Mevrouw Tobias
- Huerluiden en bewoners: Albert Berens
- waar van : Van de Zeedijk
- hoe lange gewoont : 10
- hoe veel kinderen : 5
- koswinninge : veehouden
- Religie : G
B - Huis No. : 33
- Eigenaren der Huizen : [a] Weduwe G. Derks
nu Hendrik Arends
[bijgeschreven de achternaam:]
van der Werf
[c] Herm Heutink
- Huerluiden en bewoners: [a] Weduwe G. Derks
Hendrik Arends
[c] [-]
- waar van :
- hoe lange gewoont :
- hoe veel kinderen :
- koswinninge : Boerderije
- Religie :
In 1748 - nr 3 Hasselerdijk
Gerrit Klasen
hier NIET vermeld in 1741
In 1748 - nr 4 Hasselerdijk
f352:
A - Huis No. : 34
- Eigenaren der Huizen : Arnoldus van Berkum
- Huerluiden en bewoners: Claes Jans
- waar van : hier van daan
- hoe lange gewoont : altijt
- hoe veel kinderen : 3
- koswinninge : Veehouden
B - Huis No. : 34
- Eigenaren der Huizen : [a] [er boven geschreven:] Geesje Jans weduwe
Lubbert Herms
[doorgestreept: weduwe]
G.L. Riesebosch
- Huerluiden en bewoners: [a] [er boven geschreven:]
Geesje Jans weduwe van
Lubbert Herms
Gerrit Lubbers Riesebos
- waar van :
- hoe lange gewoont :
- hoe veel kinderen : [a] 4
- Religie :
Het blijft een vreemd ingedeeld register.
Op nr 37 staat ook dat hij vertrekt naar nr 13.
Op die plek[ nr 37] van de vertrokken Gerrit Claasen zit in 1741 de stiefdochter Berentjen Hendriks x H. Broekhuis
Dit is vlgs 1741 de Oude Wetering
Vlgs 1748 woont ze Oude Weteringe Noord Einde en dan op nr 12.
Dat klopt dan wel.
Volgens
VOT 1748 Hasselerdijk nr. 3
Gerrit Clasen en Aaltje Roelofs, Roelof, Gerrit, Arentje (kinderen onder tijn jaar), 1 knegt, 1 meijd
Gerrit zou dan vertrokken zijn naar nr 3 aan de Hasselerdijk - en die bestaat niet in 1741.
In 1748 -nr 2 Hasselerdijk
In 1741
f351:
A - Huis No. : 33
- Eigenaren der Huizen : Mevrouw Tobias
- Huerluiden en bewoners: Albert Berens
- waar van : Van de Zeedijk
- hoe lange gewoont : 10
- hoe veel kinderen : 5
- koswinninge : veehouden
B - Huis No. : 33
- Eigenaren der Huizen : [a] Weduwe G. Derks
nu Hendrik Arends
[bijgeschreven de achternaam:]
van der Werf
[c] Herm Heutink
- Huerluiden en bewoners: [a] Weduwe G. Derks
Hendrik Arends
[c] [-]
- waar van :
- hoe lange gewoont :
- hoe veel kinderen :
- Religie :
In 1748 - nr 3 Hasselerdijk
Gerrit Klasen
hier NIET vermeld in 1741
In 1748 - nr 4 Hasselerdijk
f352:
A - Huis No. : 34
- Eigenaren der Huizen : Arnoldus van Berkum
- Huerluiden en bewoners: Claes Jans
- waar van : hier van daan
- hoe lange gewoont : altijt
- hoe veel kinderen : 3
- koswinninge : Veehouden
B - Huis No. : 34
- Eigenaren der Huizen : [a] [er boven geschreven:] Geesje Jans weduwe
Lubbert Herms
[doorgestreept: weduwe]
G.L. Riesebosch
- Huerluiden en bewoners: [a] [er boven geschreven:]
Geesje Jans weduwe van
Lubbert Herms
Gerrit Lubbers Riesebos
- waar van :
- hoe lange gewoont :
- hoe veel kinderen : [a] 4
- Religie :
Het blijft een vreemd ingedeeld register.
- ria van bessen
bericht 2
Egbert, heb je nog belang bij Knol uit Zwolle?
Egbert, heb je nog belang bij Knol uit Zwolle?
Ik ben vooral op zoek naar Knol voor 1700. En dan met name in Mastenbroek. Dus Zwollerkerspel, IJsselmuiden, Genemuiden, Kampen. En zoals al eerder is opgemerkt: vaak wordt niet de achternaam vermeld, maar het patroniem.
En volgens de familie-overlevering komen ze uit Groningen. Dat bewijzen lijkt me helemaal onbegonnen werk.
Er zijn in noordwest Overijssel meerdere takken Knol. Die waarschijnlijk onderling niet verwant zijn (in mannelijke lijn). Als ik iets tegenkom noteer ik het, maar ik ga er niet naar op zoek.
Betreffende Zwolle, als er een link is met Mastenbroek, ben ik wel geïnteresseerd. Voor het overige heb ik de indruk dat Knol in Zwolle vooral voorkomt bij soldaten, waarschijnlijk mensen van elders. En daar ben ik niet naar op zoek.
En volgens de familie-overlevering komen ze uit Groningen. Dat bewijzen lijkt me helemaal onbegonnen werk.
Er zijn in noordwest Overijssel meerdere takken Knol. Die waarschijnlijk onderling niet verwant zijn (in mannelijke lijn). Als ik iets tegenkom noteer ik het, maar ik ga er niet naar op zoek.
Betreffende Zwolle, als er een link is met Mastenbroek, ben ik wel geïnteresseerd. Voor het overige heb ik de indruk dat Knol in Zwolle vooral voorkomt bij soldaten, waarschijnlijk mensen van elders. En daar ben ik niet naar op zoek.
- ria van bessen
Nou je hoeft niet bang te zijn dat je wordt overspoeld, het zijn er maar een paar.
En wat je er mee moet, weet ik ook niet, maar misschien zit er wat tussen.
Volgens mij iig geen soldaten
Zwolle transport f244 dd.07-09-1682
Erschenen Thomas Moerman en zijn huisvrouw Sophia Olthof tutore marito, en bekenden om een welbetaalde somma penn. gecedeerd en getransporteerd te hebben aan Reinolt Sell en zijn huisvrouw Alegonda Moermans, een akker bouwland groot ruim een half mudde gezaai, gelegen op den Assenderper Luire in deze stads vrijheid, naast het land van de weduwe ter Beeck tot Deventer ter ene, en van Gerrit Knoll ter andere zijde, zijnde vrij allodiaal goed doch tijndplichtig.
Coram Schepen Wicherlink
Zwolle transport f376 dd.29-10-1683
Erschenen Gerrijt Hendricks Knoll en bekende aan Huibert Schuirink schuldig te zijn wegens huishuur een somme van 100 goudgl. en heeft daarvoor specialijk verbonden zijn 3 peerden met de wagen, die verkocht mogen worden als hij niet binnen een jaar betaalt.
Actum coram Schepen Wicherlinck.
Zwolle transport f118 dd.02-08-1688
Verschenen de E. Hendrik Schuitemaker Bmr. tot Almelo en zijn huisvrouw Rikjen Rotgers tutore marito, en bekende gecedeerd en getransporteerd te hebben aan Auke Klaassen de Vries en zijn huisvrouw, een huis en wehre staande bij de Steenpoort tussen het huis van Berent Jansen Knol aan de ene en van Jan Dulman aan de andere zijde.
Actum coram Schepen van Laar.
idem f575-f576 dd.10-05-1694
Erschenen Berent Knol en huisvrouw Aaltje Hendriks, en bekenden schuldig te wezen aan Hendrik Floris en Henrikje Gerrits eheluiden, een somma van 300 car.gl. tegen 5% rente, stellende daarvoor als onderpand hun comparanten hock staande aan de stadsmuur tussen de Visch en Steenpoorte naast het hock van Pouwel Ram aan de ene en de Loijve aan de andere zijde, zijnde bezwaard met een jaarlijkse uitgang van 5 gl. grondgeld ten profijte van de stad.
Actum coram Schepen van Laer.
idem f722 dd.10-03-1696
Erschenen Berent Stevensen Knoll en heeft gecedeerd en getransporteerd aan Willem Peereboom een pakhuis staande aan de stadsmuur tussen de Vischpoorte en de Steenpoorte, Aucke Claessen ter ene en de Loijw bij de Steenpoorte ter andere zijde, bezwaard met 300 gl. ten profijte van Henrick Floris en 5 gl. jaarlijks grondgeld.
Coram Schepen Theodorus Queisen
En wat je er mee moet, weet ik ook niet, maar misschien zit er wat tussen.
Volgens mij iig geen soldaten
Zwolle transport f244 dd.07-09-1682
Erschenen Thomas Moerman en zijn huisvrouw Sophia Olthof tutore marito, en bekenden om een welbetaalde somma penn. gecedeerd en getransporteerd te hebben aan Reinolt Sell en zijn huisvrouw Alegonda Moermans, een akker bouwland groot ruim een half mudde gezaai, gelegen op den Assenderper Luire in deze stads vrijheid, naast het land van de weduwe ter Beeck tot Deventer ter ene, en van Gerrit Knoll ter andere zijde, zijnde vrij allodiaal goed doch tijndplichtig.
Coram Schepen Wicherlink
Zwolle transport f376 dd.29-10-1683
Erschenen Gerrijt Hendricks Knoll en bekende aan Huibert Schuirink schuldig te zijn wegens huishuur een somme van 100 goudgl. en heeft daarvoor specialijk verbonden zijn 3 peerden met de wagen, die verkocht mogen worden als hij niet binnen een jaar betaalt.
Actum coram Schepen Wicherlinck.
Zwolle transport f118 dd.02-08-1688
Verschenen de E. Hendrik Schuitemaker Bmr. tot Almelo en zijn huisvrouw Rikjen Rotgers tutore marito, en bekende gecedeerd en getransporteerd te hebben aan Auke Klaassen de Vries en zijn huisvrouw, een huis en wehre staande bij de Steenpoort tussen het huis van Berent Jansen Knol aan de ene en van Jan Dulman aan de andere zijde.
Actum coram Schepen van Laar.
idem f575-f576 dd.10-05-1694
Erschenen Berent Knol en huisvrouw Aaltje Hendriks, en bekenden schuldig te wezen aan Hendrik Floris en Henrikje Gerrits eheluiden, een somma van 300 car.gl. tegen 5% rente, stellende daarvoor als onderpand hun comparanten hock staande aan de stadsmuur tussen de Visch en Steenpoorte naast het hock van Pouwel Ram aan de ene en de Loijve aan de andere zijde, zijnde bezwaard met een jaarlijkse uitgang van 5 gl. grondgeld ten profijte van de stad.
Actum coram Schepen van Laer.
idem f722 dd.10-03-1696
Erschenen Berent Stevensen Knoll en heeft gecedeerd en getransporteerd aan Willem Peereboom een pakhuis staande aan de stadsmuur tussen de Vischpoorte en de Steenpoorte, Aucke Claessen ter ene en de Loijw bij de Steenpoorte ter andere zijde, bezwaard met 300 gl. ten profijte van Henrick Floris en 5 gl. jaarlijks grondgeld.
Coram Schepen Theodorus Queisen
Het lijkt er op dat de echtgenoot van Willem Jans Cnol de oude, de weduwe is van Evert Everts en Berent Cornelis.
IJsselmuiden nr. 8
Fol. 46v 30.03.1647
Jacobjen Willems, de weduwe van Evert Everts bewijst haar vier onmondige kinderen, met namen Greetien, Jogem, Evert en Aeltien Evers, hun vader goed, te weten ieder kind 100 daalders en een bedde met toebehoren. De moeder zal de kinderen onderhouden tot hun 18e jaar en hen lezen en schrijven laten leren. Tot mombers stelt zij Willem Willems en Peter Everts.
Coram richter Jacob Juncker en keurnoten Daniël Sijmsen Musse een Hendrik Coopsen Leiendecker
In de marge staat dat op 31 mart 1660 voor schout Arent Juncker en keurnoten Dirrick Jansen en Hendrick Cornelisen zijn verschenen de twee gebroeders Jochem en Evert Evertsen en bedanken hun mombers voor de goede administratie
Fol. 54 27.08.1649
Jacobien Willemsen bewijst haar onmondig kind Berent Berentsen, verworven bij wijlen jaar man Berent Cornelissen, voor zijn vader goed de helft van 1 ½ morgen land gelegen in het blok van de Kamperwetering, gemeen met Louwe Cornelisz in zes morgen en in twee kampen. Verder nog de helft van anderhalve morgen in het Dieserslag genaamd de Clocke, ook gemeen met Louwe Cornelisz, en nog 100 goudguldens en een bed met toebehoren. Zij zal het kind onderhouden en lezen en schrijven laten leren. Tot mombers stelt zij Samuel Schrieverius predikant in Mastenbroek en Jacob Cornelisz.
Coram richter Jacob Juncker en keurnoten Albert van der Cuerbeeck en jonker Johan van Wijnbergen. [transcripties Kees Schilder]
Ik zelf heb Louwe Cornelis als zoon van Cornelis Berents (overleden voor juni 1658) en Hille Herms, koster in Mastenbroek. Een broer van Hendrick Berent (1e x Anna Jans, 2e Derckjen Alberts) Hun vader Berent Hendriks overleden voor januari 1621, ook koster in Mastenbroek.
Harm
IJsselmuiden nr. 8
Fol. 46v 30.03.1647
Jacobjen Willems, de weduwe van Evert Everts bewijst haar vier onmondige kinderen, met namen Greetien, Jogem, Evert en Aeltien Evers, hun vader goed, te weten ieder kind 100 daalders en een bedde met toebehoren. De moeder zal de kinderen onderhouden tot hun 18e jaar en hen lezen en schrijven laten leren. Tot mombers stelt zij Willem Willems en Peter Everts.
Coram richter Jacob Juncker en keurnoten Daniël Sijmsen Musse een Hendrik Coopsen Leiendecker
In de marge staat dat op 31 mart 1660 voor schout Arent Juncker en keurnoten Dirrick Jansen en Hendrick Cornelisen zijn verschenen de twee gebroeders Jochem en Evert Evertsen en bedanken hun mombers voor de goede administratie
Fol. 54 27.08.1649
Jacobien Willemsen bewijst haar onmondig kind Berent Berentsen, verworven bij wijlen jaar man Berent Cornelissen, voor zijn vader goed de helft van 1 ½ morgen land gelegen in het blok van de Kamperwetering, gemeen met Louwe Cornelisz in zes morgen en in twee kampen. Verder nog de helft van anderhalve morgen in het Dieserslag genaamd de Clocke, ook gemeen met Louwe Cornelisz, en nog 100 goudguldens en een bed met toebehoren. Zij zal het kind onderhouden en lezen en schrijven laten leren. Tot mombers stelt zij Samuel Schrieverius predikant in Mastenbroek en Jacob Cornelisz.
Coram richter Jacob Juncker en keurnoten Albert van der Cuerbeeck en jonker Johan van Wijnbergen. [transcripties Kees Schilder]
Ik zelf heb Louwe Cornelis als zoon van Cornelis Berents (overleden voor juni 1658) en Hille Herms, koster in Mastenbroek. Een broer van Hendrick Berent (1e x Anna Jans, 2e Derckjen Alberts) Hun vader Berent Hendriks overleden voor januari 1621, ook koster in Mastenbroek.
Harm
De moeder van Berentien Willems is Hendrikje Hessels, de vader Willem Driesen, die een tweede huwelijk heeft met Hendrikjen Jansen Souman.Testament van Berentijn Gerrits, weduwe van Jan Hesselsen
Deze begrijp ik niet goed, volgens mijn gegevens was het tweede huwelijk met Heimerich Jochems Westera.Zij legateert aan de kinderen van Engbert Wellenbergh en diens vrouw Berentijn Willems elk 50 gulden.
Ondertrouw Kampen 14 december 1683
Jan Hesselsen j. m. van Whie en
Beerentje Gerrits j. d. van Whie
Harm
.
Mooie vondst !
Evert Everts is een zoon van Evert Evertsen x Annen Arents:
f165 - 17 mei 1651 [-] Peter Evertsen voorschreven als momber van de vier nagelaten kinderen van zaliger Evert Evertsen bij Jacobien Willems in echte geprocreerd; tesamen kinderen, kindskinderen en erfgenamen van zaliger Evert Evertsen die Olde en Anne Arents in hun leven gewezen eheluiden.
Evert Evertsen die Olde is een zoon van Everdt Herms up Myllingen en Dievertien Jochems.
En de onmondige Berent Berentsen zou deze kunnen zijn? :
2.650. Schoutambt Zwolle / Mastenbroek. Pinksteren 12
Afgespleten van nr. 649.
(viii:96v) Berent Berentssen Datering: 1668 mei 16
(ix:117v) Jacob Dercksen in Mastebreock op de Olde Weteringe, mede voor zijn vrouw Hillichien Louwsen, na opdracht door Berent Berentsen Coster en diens vrouw Elisabeth Lubbertsen Datering: 1686 apr 24
Op 25 juni 1705 worden als voogden aangesteld over Hendrik en Hendriena hun oom Arent Souman postmeester in Zwolle en Heimerich Westra getrouwd met Berentien Willems de voordochter van Willem Driessen
Ik kan sowieso geen Engbert Wellenberg vinden.
Deze transactie is ook terug te vinden in stift Essen:Herman van der Bent schreef: ↑16 mei 2021, 10:3650e Penning: 1757-07-02 maekte Claas Greve bekend dat voor ongeveer agt dagen van Gerrit Jansen Cnol op ’t Camper eiland gekogt heeft een akker saaijland gelegen in de Honde es, en eene morgen hooyland in t Broek beide te Berkum voor f175 - -
- 25 jun 1757: Gerrit Jansen Knol draagt het goed op aan de ambtman ten behoeve van Joochem Claasen Greeve aan de Berkmansbrugge (HCO 0197.1 Ambtman van het Stift Essen 2.540. Schoutambt Zwolle / buurschap Berkum xvii:75)
En bij datzelfde goed:
- 5 jun 1656: Berent Claessen Molenbelt na de dood van zijn vader Claes Molenbelt, op verzoek van Rottger van Haersolte toe den Cranenborch, hoogschout van Hasselt (HCO 0197.1 Ambtman van het Stift Essen 2.540. Schoutambt Zwolle / buurschap Berkum vii:97
- 27 okt 1676: Aeltien Berentssen Mollenbelt, vrouw van Herman Zellissem op 't Haetlandt, na de dood van haar zuster Jannechien Berentssen Mollenbelt, onder hulderschap van haar zwager Berent Otten van Munster (HCO 0197.1 Ambtman van het Stift Essen 2.540. Schoutambt Zwolle / buurschap Berkum ix:6v)
- 8 jan 1707: Derckjen Herms na de dood van haar moeder Aeltien Berents Mollenbelt, onder hulderschap van haar man Jan Geertsen Knol, wonende op 't Camperveen (HCO 0197.1 Ambtman van het Stift Essen 2.540. Schoutambt Zwolle / buurschap Berkum ix:6v)